Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eatualive
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12-07-2017
Beste Tweakers,

Ik was zo rond aan het zoeken en ik kon geen goede website vinden totdat ik me herinnerde dat er ook zoiets op tweakers was en ik hoop dat mensen met ervaring wat kunnen helpen.

Het is misschien een heel stomme vraag maar ik heb het gevoel dat de baas best wel een vergoeding mag geven voor het werk wat ik heb gedaan en niet zozeer het standaard werk wat ik doe maar door een programma wat ik uit eigen initiatief heb geschreven om productie verhoging binnen heel onze afdeling teweeg te brengen.

Ik ben software programmeur en we hebben vaak heel veel inklop werk met name dubbel werk. Daarnaast gaat het wel eens fout door type of copy paste fouten en dit kost veel tijd om de fouten eruit te vissen. Nu heb ik een programma geschreven dat men maar 1 malig deze gegevens in een excel sheet hoeft te zetten. En gigantisch veel code wordt gegenereerd en door gekopieerd naar de betreffende posities binnen onze software.

Ik heb een sterke case dat ik per normaal project 1 week of meer terugverdien aan tijd en aan fouten door mijn excel sheet. En op grote projecten zeker 2 weken.

Nou is mijn vraag of jullie hier ervaring mee hebben. Als de baas op een project van ca 5 weken 1 week terug verdient qua software en er lopen verschillende projecten per maand. Dan wint het bedrijf hier heel veel mee. Om deze rede vind ik dat ik wel een bonusje verdient heb of een loonsverhogen boven op de standaard loonsverhoging die ik elk jaar krijg.

Wat vinden jullie hier van? En zou ik hier een x bedrag bonus of loons verhoging aan kunnen binden voor de onderhandeling en hoeveel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 07:17
Je hebt in de baas zijn tijd iets gecreëerd wat het werk makkelijker maakt? En daar verdien je dan een bonus of loonsverhoging voor?

Hoe heeft je werkgever of je leidinggevende gereageerd op je excel sheetje? Heeft hij/zij hier iets over gezegd? En heb je op kort termijn ergens een functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek in de planning staan? Of gaan de loonsverhogingen elk jaar zonder gesprek?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 05-01 20:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat staat er in je contract over intellectueel eigendom & overdracht? Best kans dat alle code en bijzaken, ontwikkeld tijdens werktijd, automagisch behoort tot de inventaris van je werkgever.

Zou zonde zijn als je dan je eigen tijd verloren ziet gaan en, nog erger, door je baas uitgebuit ziet worden in het terugverdienmodel wat je zelf al schetst.

Xbox Live: OctagonQontrol

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eatualive
Hmm binnen ons bedrijf houden we geen gesprekken en hebben standaard geen bonussen. Loonsverhogingen gaan stilzwijgend. Totzover veel positieve reacties of onze afdelingen en de baas is op de hoogte en heeft een compliment gegeven.

Inderdaad in de baas zijn tijd gecreëerd wat productiviteit heel errug verhoogt op onze afdeling.
Ik snap dat ik voor een baas werk maar dit is echt op eigen initiatief gemaakt en behoord niet tot mijn werkzaamheden.

Ik verwacht natuurlijk niet dat ik het geld krijg wat hij verdient op deze excel sheet maar ik denk een werknemer beloond mag worden voor extra inzet op deze manier. Al is het een enkele kleine loonsverhoging. Maar dat probeer ik dus nu uit te vogelen wat ik kan verwachten.

edit - Volgens de CAO zou de code intellectueel eigendom kunnen zijn of worden. Dat vind ik niet erg. Ik kan het hoef het ook niet te verkopen buiten het bedrijf. Het is code specifiek gericht op de standaard die wij hanteren binnen ons bedrijf. Het gaat dus meer om een bonusje van inzet en niet zozeer wat het bedrijf er aan verdient uiteindelijk.

eatualive wijzigde deze reactie 12-05-2015 20:57 (42%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

"Op eigen initiatief", "niet mijn werkzaamheden"... En de tijd die je daaraan besteed hebt dan? Dat was eigenlijk al je 'bonus' toch? Want er werd niet om gevraagd maar je kreeg er wel geld voor ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
Dit soort zaken is gewoon goed om te gebruiken tijdens een functioneringsgesprek. Als je die niet hebt kun je die altijd aanvragen. Over de hoogte kunnen we niets zeggen omdat we je huidige functie, salaris en je fucntioneren niet kunnen beoordelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

quote:
eatualive schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 20:50:
Ik verwacht natuurlijk niet dat ik het geld krijg wat hij verdient op deze excel sheet maar ik denk een werknemer beloond mag worden voor extra inzet op deze manier. Al is het een enkele kleine loonsverhoging. Maar dat probeer ik dus nu uit te vogelen wat ik kan verwachten.
Maar, ik snap het niet: je hebt zelf eer van je werk want zowel baas als collega's zijn tevreden over je initiatief. Mogelijk, maar dat is niet aan jou, kan je bij een beoordeling/evaluatie hiervoor geprezen worden en een loonsverhoging tegemoet zien. Het kan ook zijn dat jouw baas onder de indruk is en bij een volgende team-meeting je een mooi cadeau geeft (zoals een weekendje weg of whatever).

Maar eigen initiatief ontplooien en nu verwachten dat er maar wat tegenover moet staan; dan weet ik niet of je wel op de goede plek zit of dat je wel zo tevreden bent met je werk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Dit moet je aangeven tijdens een functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek. Aangeven wat jij als extra´s hebt ontwikkeld, dat je meer van zulke ideeën hebt en dat je daarmee aantoont van toegevoegde waarde te zijn boven collega´s en daardoor ook een gepaste salarisverhoging op zijn plaats vind.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eatualive
quote:
MAX3400 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 20:58:
[...]

Maar, ik snap het niet: je hebt zelf eer van je werk want zowel baas als collega's zijn tevreden over je initiatief. Mogelijk, maar dat is niet aan jou, kan je bij een beoordeling/evaluatie hiervoor geprezen worden en een loonsverhoging tegemoet zien. Het kan ook zijn dat jouw baas onder de indruk is en bij een volgende team-meeting je een mooi cadeau geeft (zoals een weekendje weg of whatever).

Maar eigen initiatief ontplooien en nu verwachten dat er maar wat tegenover moet staan; dan weet ik niet of je wel op de goede plek zit of dat je wel zo tevreden bent met je werk.
Ik snap je punt, daarom ben ik in de fase van verkenning wat er mogelijk is. Ik denk dat de baas heel blij mag zijn en dat ik veel uren maak die ik niet eens heb geschreven buiten standaard werktijd. Daarnaast overuren maak zijn soms heel groot. Je hoort mij niet klagen en nu ook niet. Uiteindelijk helpt deze sheet om minder typ werk te doen.

Maar is het slecht om te denken aan een loonsverhoging als je goed hebt gepresteerd. Dan heeft dat niet direct iets te maken met of ik tevreden ben over mijn werk. Als dat het geval is dan moet mag je nooit om een loonsverhoging vragen en moet je altijd maar afwachten. Dan zou jou baas ook hard lachen denk ik. Het ding is dat er bij ons niks wordt gedaan aan gesprekken, meetings etc.

eatualive wijzigde deze reactie 12-05-2015 21:07 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Heb je geen OR ofzo? Of is het een klein bedrijf? Het bespreekbaar maken van zaken als produktiviteit (in allle vormen en maten) maar ook teambuilding, reguliere (korte) vergaderingen en intern vriendelijke communicatie zijn allemaal dingen die heel belangrijk kunnen zijn voor jou of collega's.

Initiatief tonen, ideeen spuien en constructief het bedrijf vooruit willen helpen zal (vaak) veel meer gewaardeerd worden dan "ff een tooltje" in de meest positieve zin van het woord.

Denk groter/verder dan je directe loon; op langere termijn hou je er wel een beter salaris of een top-CV op na.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eatualive
quote:
naitsoezn schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 20:55:
"Op eigen initiatief", "niet mijn werkzaamheden"... En de tijd die je daaraan besteed hebt dan? Dat was eigenlijk al je 'bonus' toch? Want er werd niet om gevraagd maar je kreeg er wel geld voor ;)
Mja de uren kreeg ik toch wel bepaald maar toen was er niet veel werk. Ofwel ik kan niks doen en betaald krijgen. Of me nuttig maken en betaald krijgen. Dus ja dat noem ik geen bonus.. toch.. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20-01 20:59

Matthijs B

Honda CX500 '74

dus je hebt onder werktijd iets gemaakt wat handig is voor het bedrijf?

Lijkt me niet meer dan logisch dat je daar niks extra's voor krijgt. Sterker nog, het lijkt me eigenlijk niet meer dan normaal om te zoeken naar dingen die je kan doen als het wat rustiger is qua klussen

Honda CX500 | Canon EOS 20D | 70-200 F/4L USM | 24-105 F/4L IS USM | Canon Speedlite 430 EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

quote:
MAX3400 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:09:
Heb je geen OR ofzo? Of is het een klein bedrijf? Het bespreekbaar maken van zaken als produktiviteit (in allle vormen en maten) maar ook teambuilding, reguliere (korte) vergaderingen en intern vriendelijke communicatie zijn allemaal dingen die heel belangrijk kunnen zijn voor jou of collega's.

Initiatief tonen, ideeen spuien en constructief het bedrijf vooruit willen helpen zal (vaak) veel meer gewaardeerd worden dan "ff een tooltje" in de meest positieve zin van het woord.

Denk groter/verder dan je directe loon; op langere termijn hou je er wel een beter salaris of een top-CV op na.
Wat ik zou suggereren (en doe dat niet direct morgen) is er een draai er aan geven waar je dit soort dingetjes een beetje aan je functie toegevoegd krijgt. Waar dan natuurlijk bijbehorende extra vergoeding bij kan komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eatualive
quote:
MAX3400 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:09:

Ja het is een klein bedrijf en heel plat. Dus alle termen die je gebruikt kent ons bedrijf niet. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

quote:
GoldenSample schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:11:
[...]

Wat ik zou suggereren (en doe dat niet direct morgen) is er een draai er aan geven waar je dit soort dingetjes een beetje aan je functie toegevoegd krijgt. Waar dan natuurlijk bijbehorende extra vergoeding bij kan komen.
Inderdaad; trek wat meer naar je toe. Pak een iets meer leidinggevende positie door bijvoorbeeld bij hectiek het voortouw te nemen. Help collega's waarvan je weet dat ze ff er doorheen zitten. Geef ook complimenten aan directe/andere collega's. Positieve, rechte werkhouding. Opgewekt.

Het zijn allemaal dooddoeners qua suggesties maar maken wel zeker het verschil.

Hierna kan je altijd verder gaan door met collega's van 1 project ff snel een half uur een brainstorm-sessie te plannen. Of om extra documentatie te maken bij bepaalde moeilijke codes. etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eatualive
quote:
MAX3400 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:14:
[...]

Inderdaad; trek wat meer naar je toe. Pak een iets meer leidinggevende positie door bijvoorbeeld bij hectiek het voortouw te nemen. Help collega's waarvan je weet dat ze ff er doorheen zitten. Geef ook complimenten aan directe/andere collega's. Positieve, rechte werkhouding. Opgewekt.

Het zijn allemaal dooddoeners qua suggesties maar maken wel zeker het verschil.

Hierna kan je altijd verder gaan door met collega's van 1 project ff snel een half uur een brainstorm-sessie te plannen. Of om extra documentatie te maken bij bepaalde moeilijke codes. etc.
Ja, ik geloof het allemaal. Echter zo zou het in theorie allemaal moeten werken. Even buiten mijn bestaande situatie om. Er zijn ook zat bazen die er mee denken weg te komen. Zolang de werkgever erniet om vraagt dan vind de baas het best. De vraag is ben je dan geen dief van je eigen portemonnee.. Voor beide situatie kan wat gezegt worden in mijn ogen... toch. En ja je kunt zeggen als je je werk leuk vind etc etc. Maar dan kunnen we net zogoed voor niks werken. Uiteindelijk hebben we nog steeds vaste lasten die we moeten betalen en willen we nog wat over hebben. Just my two cents :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
quote:
eatualive schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:26:
[...]

Ja, ik geloof het allemaal. Echter zo zou het in theorie allemaal moeten werken. Even buiten mijn bestaande situatie om. Er zijn ook zat bazen die er mee denken weg te komen. Zolang de werkgever erniet om vraagt dan vind de baas het best. De vraag is ben je dan geen dief van je eigen portemonnee.. Voor beide situatie kan wat gezegt worden in mijn ogen... toch. En ja je kunt zeggen als je je werk leuk vind etc etc. Maar dan kunnen we net zogoed voor niks werken. Uiteindelijk hebben we nog steeds vaste lasten die we moeten betalen en willen we nog wat over hebben. Just my two cents :)
Uiteraard, maar zo wil ook elke werkgever zo min mogelijk kwijt zijn aan kosten en zou het 'normaal' moeten zijn dat elke werknemer initiatief neemt tot het verbeteren van processen :).

Wat ik mij trouwens af vraag; heb je inzicht in het loon van je collega's? Weet je of deze verschillend zijn en er bijv. collega's zijn met 'extra' loonsverhogingen? Of is het geheel niet de bedrijfscultuur?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eatualive
quote:
tweakerdennis schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:30:
[...]

Uiteraard, maar zo wil ook elke werkgever zo min mogelijk kwijt zijn aan kosten en zou het 'normaal' moeten zijn dat elke werknemer initiatief neemt tot het verbeteren van processen :).

Wat ik mij trouwens af vraag; heb je inzicht in het loon van je collega's? Weet je of deze verschillend zijn en er bijv. collega's zijn met 'extra' loonsverhogingen? Of is het geheel niet de bedrijfscultuur?
Aja, wat ik met zekerheid kan zeggen dat ik me als enigste inzet voor de bedrijfprocessen. Dus daar heb ik zoiezo al heel wat streepjes voor. Echter weet niemand van elkaar de lonen en is het echt allemaal individueel bepaald. We hebben ook niet echt functies binnen ons bedrijf. Ik denk dat ik wel 3 beroepen in 1 heb op moment. Daarom is het zo lastig, als ik wat vergelijking materiaal had dan heb ik een richtlijn en kan ik me meten met collega's. Zelf zit ik qua loon op normale hoogte van CAO. Niet hoog, maar ook niet laag. Precies wat ik hoor te verdienen.

eatualive wijzigde deze reactie 12-05-2015 21:39 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:19

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Dit soort dingen bespreek je tijdens de jaarlijkse beoordelingsgesprekken, en bonus zou ik nooit om vragen. Salaris verhoging kan wel als je kan onderbouwen waarom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eatualive
Ja maakt ook niet uit of bonus of salaris verhoging. Maar helaas geen standaard beoordelings gesprekken hier. Maar goed ik weet in iedergeval wat jullie ervan vinden. Ik ga er maar eens over nadenken maar misschien dat ik aankomende week gewoon een gesprek regel en het aankaart in de vorm van een normale loonsverhoging.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:01

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Stel: Je komt thuis, en je ziet dat jouw hele voortuin netjes is opgehoogd en voorzien van mooie planten. Je loopt verbaasd naar binnen.
Even later belt de buurman aan. Die meldt vrolijk dat hij jouw tuin helemaal op orde heeft gemaakt. Zomaar. En dan vraagt ie of ie even 1000 euro mag hebben voor het werk wat hij ongevraagd heeft verzet. Wat is jouw antwoord?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eatualive
quote:
Nyarlathotep schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:11:
Stel: Je komt thuis, en je ziet dat jouw hele voortuin netjes is opgehoogd en voorzien van mooie planten. Je loopt verbaasd naar binnen.
Even later belt de buurman aan. Die meldt vrolijk dat hij jouw tuin helemaal op orde heeft gemaakt. Zomaar. En dan vraagt ie of ie even 1000 euro mag hebben voor het werk wat hij ongevraagd heeft verzet. Wat is jouw antwoord?
Verkeerde vergelijking, want ik schiet er niks mee op, het ziet er alleen maar mooi uit.(En misshien zou ik me dan nog schuldig voelen en een boss bloemen geven). Maar hij vraag geld terwijl ik er niks op verdien. Mijn baas verdient hier heel veel op als hij een week per project kan besparen.

Als hij mijn belasting aangifte had gedaan en ik krijg 1000 euro terug elke jaar. Dan zou ik hem een etentje geven op mijn kosten.

eatualive wijzigde deze reactie 12-05-2015 22:57 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
quote:
eatualive schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:42:
[...]

Verkeerde vergelijking, want ik schiet er niks mee op, het ziet er alleen maar mooi uit.(En misshien zou ik me dan nog schuldig voelen en een boss bloemen geven). Maar hij vraag geld terwijl ik er niks op verdien. Mijn baas verdient hier heel veel op als hij een week per project kan besparen.

Als hij mijn belasting aangifte had gedaan en ik krijg 1000 euro terug elke jaar. Dan zou ik hem een etentje geven op mijn kosten.
Betere vergelijking: als je een glazenwassen voor een uurtje inhuurt en hij na 45 minuten klaar is en de overige 15 minuten even je tuin met de bezem veegt: krijgt hij dan gewoon van jou zijn uurloon of krijgt hij ook nog een bonus omdat hij in dat uur ook je tuin heeft geveegd en niet 'uit zijn neus heeft zitten vreten'?

Wel hoop ik dat je werkgever je extra werkt waardeert, ik vind het toch bijzonder dat er geen structurele gesprekken plaats vinden tussen werkgever/werknemers. Elk zelf respecterende ondernemer/leidinggevende zou dit moeten doen om het bedrijf op een hoger niveau te krijgen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 02:08

Boudewijn

omdat het kan

Mijn baas verwacht dit soort dingen in het algemeen gewoon van mij, ook zonder dat hij specifieke dingen aan me vraagt. Een stukje goed werknemerschap wat mij betreft, en zeker bij hoger opgeleide mensen verwacht ik dat mensen er zo in zitten.

De baas waardeert dat niet specifiek, maar verwacht dat ook wel van mij en mijn collega's. Dit zal wel afhankelijk zijn van opleidingsniveau en inschaling denk ik.

• Wild Chocolate
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 00:03
Even kijken:

Je hebt dus in de baas zijn tijd, geld verdiend voor de baas.

Gefeliciteerd, je mag blijven!

:+

Als dit geen eenmalige actie van je was, maar je vaker iets extra doet ten opzichte van je collega's, heb je een goed argument om loonsverhoging te vragen.
En anders, als je beter kan moet je beter gaan. (Zonder gekheid, vaak maak je groetere stappen in salaris wanneer je van werkgever wisselt.)

iRacing Profiel

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

quote:
Boudewijn schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 23:26:
Mijn baas verwacht dit soort dingen in het algemeen gewoon van mij, ook zonder dat hij specifieke dingen aan me vraagt. Een stukje goed werknemerschap wat mij betreft, en zeker bij hoger opgeleide mensen verwacht ik dat mensen er zo in zitten.

De baas waardeert dat niet specifiek, maar verwacht dat ook wel van mij en mijn collega's. Dit zal wel afhankelijk zijn van opleidingsniveau en inschaling denk ik.
De crux is natuurlijk of het wel of niet 'normaal' is in je functie. Zo niet dan zou ik proberen 'door te groeien' naar een functie waar het wel normaal is, met bij behorende beloning.

Maar wacht, hè!?!?! * GoldenSample zei je dat net eigenlijk niet ook al?

Ja dat klopt ;)

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 02:08

Boudewijn

omdat het kan

Mwa of erachter komen dat in de grote mensen wereld je gewoon soms je best moet doen voor je baan.
En je niet voor elke keer dat je iets goed doet een koekje krijgt.

;)

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Het is wél een bonus voor je: het staat goed op je CV.

Maar met de rest: alles wat jij (softwaretechnisch) onder werktijd maakt, is sowieso al eigendom van je werkgever. Hell, in veel contracten is software dat je in privé-tijd maakt eigendom van je werkgever.

Je werkgever betaalt je voor het aantal uren dat je werkt en mag van jou verwachten dat je je voldoende inzet. Als je denkt je een buitengewone dienst te kunnen gaan leveren, en het valt absoluut niet onder je taakomschrijving, maar het is veel waard voor het bedrijf, kun je vooraf overleggen hierover.

Maar vertel eens, valt het absoluut niet onder je taakomschrijving? Op geen enkele manier?

Note to self: being good is often more important than being right.

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23-01 15:11

BertV

R-L48

quote:
Boudewijn schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 00:55:
Mwa of erachter komen dat in de grote mensen wereld je gewoon soms je best moet doen voor je baan.
En je niet voor elke keer dat je iets goed doet een koekje krijgt.

;)
of bankier worden...

Speed Pedelec: 12 Wh per km

• Zorg
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:40
quote:
Das ook niet zo, doe mannen krijgen helemaal geen bonus! Die pakken het gewoon :P

Hoe lang werk je bij de onderneming? Je geeft al aan dat het een platte structuur betreft. Op het moment dat je er x jaar werkt stap je gewoon het kantoor binnen van de baas en zeg je goh ik werk hier nu x jaar en zou het graag eens over mijn salaris willen hebben. Ik heb naast mijn werk een aantal dingen gedaan en ben eigenlijk van mening dat mijn aanvangssalaris niet helemaal in lijn meer is met mijn werkzaamheden.

Dat is (denk ik) de enige manier om het te doen. Je geeft zelf al aan dat niemand het salaris van elkaar weet wat erg gebruikelijk is met als doel mensen niet elke dag binnen te krijgen van hey, karel verdient 50€ meer dan mij! Verder geen functioneringsgesprekken waar salarisverhogingen normaliter worden besproken, als niemand het vraagt dan hoeven de salarissen ook niet omhoog.

Kortom plan een juist moment (bv een jubileum) en geef aan dat het niet meer in pijn is. Begin niet met ik heb dit gedaan dan en wil daarom een verhoging maar betrek ook je aantal werkjaren erin. Degenen die zich stil houden krijgen nooit wat.

Creatief met klei? www.kleishop.nl

• DHH
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16-01 19:27
In het verlengde van wat Zorg aangeeft zou je natuurlijk ook samen met je leidinggevende in gesprek kunnen gaan over welke stappen jij binnen de organisatie nog zou kunnen maken om het bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Daarbij kan je natuurlijk aanhalen wat je ontwikkeld hebt en wat dat, volgens jou, aan besparingen oplevert voor het bedrijf en je het leuk vindt dat je deze optimalisatie hebt kunnen doorvoeren.

Probeer te kijken waar je een gezamenlijk voordeel kan vinden waarbij jij een ontwikkeling doormaakt binnen het bedrijf waar je leidinggevende iets aan heeft waarbij jij wat meer kan verdienen.

Ik zou daarbij niet benoemen wat je eerder schreef, dat jij je als enige inzet voor de processen in het bedrijf: in het algemeen schiet je er niet veel mee op als je je collega's (direct of indirect) naar beneden haalt. Ook je leidinggevende zou dit kunnen ervaren als een belediging omdat het impliceert dat hij z'n team niet op orde heeft.

In ieder geval succes met je gesprekken gewenst.

• Deadsmell
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23-01 10:48
Ik denk dat je te hoge verwachtingen hebt als je hoopt dat je initiatief zich meteen financieel uitbetaalt. Door het initiatief te nemen heb je een goede indruk gemaakt bij je baas en collega's. Dat wordt gewaardeerd. Maar het wordt nog meer gewaardeerd als meer kansen benut om dit soort initiatieven te nemen. Een salarisverhoging is een lange termijn investering voor je baas. Laat zien dat je die waard bent door vaker positief op te vallen met extra werkzaamheden die nuttig zijn voor je bedrijf. Doe het niet alleen voor je salaris, maar om je bedrijf vooruit te helpen. Dan komt die loonsverhoging vanzelf en zo niet, dan heb je in ieder geval meer argumenten om het eruit te slepen bij eventuele salarisonderhandelingen.

Deadsmell wijzigde deze reactie 13-05-2015 09:03 (5%)

Diablo 3 profiel

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 07:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ik een navenante loonsverhoging zou krijgen voor al het werk dat ik hier heb uitgespaard dan zou ik een dubbel salaris moeten krijgen (serieus, ik heb minstens 1 FTE bespaard door rapportages te automatiseren).
Dit is gewoon onderdeel van je werk. We hebben hier op het werk wel een regeling dat als je ergens een besparing van meer dan zoveel euro kunt realiseren met een idee, je daar een percentage van krijgt, maar dat is alleen voor bedrijfsonderdelen waar je zelf niet aan werkt. Anders is het namelijk gewoon je werk.
Het enige wat je kunt zeggen is dat je je werk goed doet en dat je toegevoegde waarde voor het bedrijf bent.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• RickN
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22-01 00:10
Een werknemer die constant en naar tevredenheid binnen de lijntjes van z'n functieomschrijving werkt, is een goede werknemer, die op de voor hem juiste functie zit.

Een werknemer die zichzelf daarnaast probeert te ontplooien, intitiatief toont, extra stappen zet en impact heeft op het bedrijf buiten de voor zijn functie gedefineerde verantwoordelijkheden, is een werknemer die op termijn in aanmerking kan komen voor een promotie naar een zwaardere functie.

Let op de kwalificatie "op termijn". Afhankelijk van de senioriteit binnen de huidige functie, zal men in de meeste gevallen enkele jaren achterelkaar blijk moeten geven van geschiktheid voor een promotie.

1 keer "the extra mile" hebben gelopen is leuk, maar nou niet iets waar direct allerlei consequenties aan verbonden hoeven te zijn. De waarde van die extra mile is niet volkomen irrelevant, maar jij lijkt daar meer gewicht aan te verbinden dan een werkgever zal doen.

Wat jij nu hebt gedaan is een prima punt om bij een functionerings gesprek, al dan niet door jou aangevraagd, naar voren te brengen. Bij een groot bedrijf, en bepaalde functieschalen, zijn individuelen salarisverhogingen zeldzaam of helemaal niet mogelijk, hetzelfde geldt voor bonussen. In zo'n geval zul je het moeten gooien op jouw serieuze ambitie om op (korte) termijn promotie te maken en vervolgens met je leidinggevende moeten bespreken welke obstakels hij daarvoor nog ziet.

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• Sparkiee
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23-01 16:15
Zoals al meerdere keren aangehaald, je werkt voor een baas. Die baas mag verwachten dat je je werk goed doet. En hij mag ook verwachten dat je iets extra's doet als je even tijd over hebt. Dat het bedrijf daar ook van profiteertd is voor je baas mooi meegneomen. Dit hoeft niet meteen door hem worden omgezet in meer loon voor jou.
Zelf werk ik bij een groot bedrijf (+/- 240 collega's). Door zaken die ik heb gedaan is het werk voor collega's op andere afdelingen makkelijker en sneller. Maar daarvoor krijg ik niet meteen meer salaris en een bonus. Dat word gewoon van mij verwacht en ligt ook in de lijn van mijn werk en verantwoordelijkheden. Als je denkt dat je te weinig krijgt zul je echt een gesprek met hem moet plannen en daar je kaartne op tafel leggen. Wie weet heb je geluk, of hij zegt dat hij het gewoon van je verwacht en niet als "extra" wordt gezien.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• sanre4l
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20:46
Ik denk dat het een beetje de schuld van de werkgever is die niet structureel een mogelijkheid bied om dit soort dingen naar voren te brengen, wat jou in een moeilijke situatie zet.

Ik denk dat sommigen hier ook moeten realiseren dat men maar tot een bepaald punt iets doet met intrinsieke motivatie, en vanaf dat punt moet het gestimuleerd worden met extrinsieke motivatie zoals een bonus.
Moeilijke situatie, maar daar zal de werkgever toch wel besluiten over moeten maken, niet jij!

• Bossie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:14

Bossie

PSN = Patje_b_

Goed werk word normaliter beloond met meer werk :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985

• eatualive
quote:
ardana schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 01:32:
Het is wél een bonus voor je: het staat goed op je CV.

Maar met de rest: alles wat jij (softwaretechnisch) onder werktijd maakt, is sowieso al eigendom van je werkgever. Hell, in veel contracten is software dat je in privé-tijd maakt eigendom van je werkgever.

Je werkgever betaalt je voor het aantal uren dat je werkt en mag van jou verwachten dat je je voldoende inzet. Als je denkt je een buitengewone dienst te kunnen gaan leveren, en het valt absoluut niet onder je taakomschrijving, maar het is veel waard voor het bedrijf, kun je vooraf overleggen hierover.

Maar vertel eens, valt het absoluut niet onder je taakomschrijving? Op geen enkele manier?
Mja eigendom maar dat is iets ander waar ik over praat. En het valt inderdaad niet onder de taakomschrijving. Ik heb echt iets ontwikkeld voor het bedrijf om iedereen zijn productiveit te verhogen voor ieder project. Het is een beetje een algemeen maar universeel tooltje. Het is gemaakt is excel om dat ik daarme met vba eenvoudig code kan generen.

Maar normaal programmeer ik niks wat maar met computers te maken heeft dus het valt echt helemaal buiten mij gebied of functie. Daarnaast voor de mensen die denken dat het een eenmalig iets is en er dan geld uit probeer te slaan dan heb je het mis. Ik denk dat ik ver boven mijn mede collega's sta qua werkinzet en afleveren van goede projecten. Daarnaast run ik als een van de weinige meerdere beroepen binnen ons werk omdat ik de enigste ben die het kan. En overuren zullen we maar niet over hebben die ik maak zonder te klagen. Dus denk dat ik best wel recht van spreken heb dat ik zoiets heb gemaakt.

BInnen mijn gebied heb ik mijn drive en daar wordt ik gewoon voor betaald en ik verwacht ook niet voor elke klein dingetje een loonsverhoging. Want als ik alle dingen meetel en had gezeurd dan had ik nu ook wel een dubbel loon gehad mits ik het kreeg :) . Maar in dit geval heb ik wel iets unieks gemaakt voor mijn vak gebied. Ik had ook kunnen zeggen, ik houd het tooltje voor mezelf zodat ik alleen productiever wordt want ik ben het ook niet verplicht te delen met mijn collegas. Maar ik probeer heel het bedrijf en onze afdeling mee te trekken. Dus ja er zijn veel inzichten als ik het zo lees.

eatualive wijzigde deze reactie 13-05-2015 18:33 (14%)

• justVR
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 27-10-2019
Je hebt jouw meerwaarde in het bedrijf duidelijk aangetoond: mooi! Het lijkt mij echter niet een directe aanleiding voor een bonus of extra financiele vergoeding.

Je noemt nu buiten dit project je overuren en andere zaken waarom je 'boven' je collega's staat. Ga een gesprek aan met je werkgever om dit bespreekbaar te maken, zonder direct aan te sturen op vergoedingen en bonussen.

• bed76
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20-01 08:42
Wat ik zou doen; laat aan je leidinggevende zien wat je hebt gedaan. En geef aan wat naar jouw inschatting het voor de organisatie oplevert. En laat wat ie ermee doet, bij hem.

Als je vaker dit soort initiatieven toont én vertelt dat je ze gedaan hebt en wat de impact ervan is voor de organisatie, dan zal een beetje leidinggevende dit passend belonen. Dat kan in salaris, promotie, bonus of een andere blijk van waardering. En anders weet je dat je ergens anders heen moet, omdat ze je (extra) inzet blijkbaar toch niet waarderen.

En in tegenstelling tot wat sommige reacties beweren; dit is extra goed werk, waar niet om gevraagd is, dus daar mag iets tegenover staan. Ja, dit mogen werkgevers enerzijds verwachten, maar daar mogen ze je ook voor belonen.

• eatualive
quote:
bed76 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 01:22:
Wat ik zou doen; laat aan je leidinggevende zien wat je hebt gedaan. En geef aan wat naar jouw inschatting het voor de organisatie oplevert. En laat wat ie ermee doet, bij hem.

Als je vaker dit soort initiatieven toont én vertelt dat je ze gedaan hebt en wat de impact ervan is voor de organisatie, dan zal een beetje leidinggevende dit passend belonen. Dat kan in salaris, promotie, bonus of een andere blijk van waardering. En anders weet je dat je ergens anders heen moet, omdat ze je (extra) inzet blijkbaar toch niet waarderen.

En in tegenstelling tot wat sommige reacties beweren; dit is extra goed werk, waar niet om gevraagd is, dus daar mag iets tegenover staan. Ja, dit mogen werkgevers enerzijds verwachten, maar daar mogen ze je ook voor belonen.
Dank je voor je reactie, misschien is dat de nog betere manier. Als ik inderdaad presenteer wat ik exact heb gemaakt en wat het bedrijf oplevert. Dan kunnen hun aangeven of dat ze het willen belonen of niet ipv dat ik erom vraag. Dan laat ik het aan hun over en zie ik ook direct of het gewaardeerd wordt.

• Zoijar
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

quote:
quote:
Zorg schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 07:09:
Das ook niet zo, doe mannen krijgen helemaal geen bonus! Die pakken het gewoon :P
Ik weet dat het tongue-in-cheek was, maar voor de duidelijkheid; die mensen werken dus keihard, en iha wordt extra input zoals de TS beschrijft daar gewoon verwacht. Het is zelfs andersom dat als je daar niet mee komt in die functies dat je dan al snel ontslagen wordt. Men gaat ervan uit dat je normale werk gewoon goed gedaan wordt, en de rest hangt af van dat extra werk.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True