Toon posts:

[R9 270x/Acer K242HL] Screen tearing op desktop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
SOLVED: Screen tearing was een gevolg van twee rainmeter visualizers.
(Rainmeter is een programma dat je handige shortcuts laat creëren, custom desktops laat gebruiken en dus ook muziek visualizers aanbiedt. Je weet wel, van die balkjes.. Meteen weggehaald dus.)

Hoi,

Bijna een jaartje geleden m'n eerste pc gebouwd, zonder problemen tegen te komen.
Echter heb ik de laatste tijd steeds vaker dat ik screen tearing tegen kom, op beide schermen.
Niet onder load, alleen surfen op Chrome wekt het al op, zelfs door notepad scrollen.
'T is niet het geval dat ik enorme distortions te zien krijg, alle kleuren zijn ook prima, maar volgens mij hetgeen wat bekend staat als checkerboard tearing. Zelf weinig verstand van en na googlen niet erg veel nuttigs gevonden.

Mijn main monitor is de prachtige Acer K242HL aangesloten met DVI, en heb een oudere SyncMaster940N aangesloten met VGA op mijn R9 270X.

Mijn main monitor draait 1920x1080@60hz maar kan volgens de specs 75hz. Om een of andere reden laat Windows 7 mij dit niet instellen, volgens windows kan ik alleen 59hz en 60hz instellen. (desktop>resolution>advanced>monitor>refresh rate)
Kwam er net achter dat ik mijn VGA-monitor wel op 75 hz kan zetten en heb dat dan ook maar gedaan. Op deze tweede monitor heb ik geen screen tearing meer sinds ik dat heb ingesteld. Gecontroleerd mbv dit filmpje.

Ik wil dus 75hz instellen op mijn main monitor zodat ik de screen tearing kan verhelpen (als dit tenminste net als bij mijn VGA gerelateerd is aan elkaar).
Ik heb Windows updates sinds de installatie aan staan en alle updates uitgevoerd. Heb ook een factory reset uitgevoerd op m'n monitor, maar had geen effect zoals ik al had verwacht.

Kunnen jullie mij misschien helpen? Hoe kan ik deze screen tearing op lossen? Waarom kan ik mijn refresh rate niet op 75hz zetten? Heeft dit met elkaar te maken?

Groet'n uut t Noord'n!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2015 20:47 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ah leuk een mede Groningen zo te lezen :)

Het is vrij ongewoon als een scherm op 75 Hertz kan draaien.
Veruit de meeste monitoren draaien op 60 Hz, er zijn duurdere game modellen die richting de 120 of 144 Hz gaan.

Product specificatie pagina van Acer: http://www.acer.com.my/ac...sional-model/UM.FW3SS.003

Ik denk dat het een fout is op de Tweakers specificatie pagina.
Op Full HD (1920x1080) kan hij 60Hz draaien, maar zeker geen 75Hz.
Hij zal op een lagere resolutie misschien wel 75 Hz kunnen weergeven maar dat is totaal niet boeiend natuurlijk! Je wil gewoon op Full HD draaien.

Ik ben wel benieuwd wat voor soort screen tearing je ervaart.
Traditionele screen tearing ziet er als volgt uit: http://upload.wikimedia.o...aring_%28simulated%29.jpg

Een ander 'veel voorkomend' probleem is Ghosting, dat ziet er als volgt uit: http://www.ccereviews.com...g/2463UW/large/test-5.jpg

Ik moet in ieder geval eerst even helder hebben wat er precies gebeurd :)
Wat je in ieder geval alvast even kan proberen is de AMD Catalyst drivers voor je R9 270X updaten.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Topicstarter
Oh dan is het waarschijnlijk een foutje in de specs van Tweakers, kan ook gebeuren.
Heb al voor het plaatsen van dit topic alle drivers gecontroleerd, die van Catalyst evenals windows zelf. 100% up to date. Ik installeer ook altijd de nieuwe drivers als ik een melding krijg dat er een update is.

Zal proberen nader uit te leggen wat ik precies bedoel met screen tearing zoals je vraagt.
Bij het filmpje dat ik linkte in OC merkte ik de tearing vooral bij de eerste test (omlaag en omhoog bewegende rode/groene/blauwe balken). Het leek erop alsof een klein stukje van enkel de blauwe en rode balken te laat werden geupdatet. Gezien het niet mogelijk is om te print-screenen maar even met paint dit in elkaar geknutseld:
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/4bc0e969f0e00480e1459b4f5943b3a7.png

Dat is wat ik ervaar. Niet zo zeer als de link die je stuurde, maar de enige manier hoe ik het kan verwoorden is dat bepaalde delen van het scherm gewoon te laat updaten. Dit heb ik horizontaal zoals te zien op de foto, maar dus ook verticaal bij het scrollen van een webpagina of een tekstdocument.

Edit: bij de tweede test heb ik wel wat je linkte, dat het gewoon compleet verschoven leek. Misschien beetje overdreven weergegeven, maar het geeft in ieder geval een idee van wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/06ad6448fca93b50a5e94390316cef18.png

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2015 21:36 ]

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:22
Een scherm ververst zichzelf van boven naar beneden, als op 80% van het nieuw opgebouwde beeld het volgende beeld al klaar staat, gaat de monitor verder met het volgende beeld. Je heb dan 80% beeld 1 en 20% beeld 2.
Het probleem is dat je één scherm op 75hz hebt staan en één op 60hz. Windows kan de beelden op maar één snelheid naar je monitoren sturen. In dit geval 75hz. Dat betekent dat op je 60hz monitor het volgende beeld al gedeeltelijk getoond wordt terwijl het nog niet klaar is met het vorige beeld.

Dat is de tearing die je ziet.

In dit geval lijkt mij het verstandigst om de andere monitor op 60hz te zetten. Ik denk niet dat er een andere oplossing is.

:edit: ik zie dat meer beeldschermen op tweakers de 75hz meekrijgen. Misschien is dit mogelijk, maar in de meeste gevallen geld dit enkel voor (veel) lagere resoluties dan de native resolutie.

[ Voor 77% gewijzigd door GromuhlDjun op 13-05-2015 15:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat verbaast me want ik heb sinds juni vorig jaar tot gister altijd mijn tweede monitor op 60hz gehad.
Gister op 75 hz gezet, en vervolgens deze post gemaakt. Ik heb net even gekeken of ik verschil merkte op mijn main monitor als ik mijn tweede monitor op een andere refresh rate heb staan, niet het geval.
Met mijn tweede monitor op 60 hz en 75 hz merk ik de tearing op mijn main monitor.

edit: het lijkt me niet relevant, maar wie weet is het dat toch: ik heb mijn twee schermen, bureaulamp, voeding (450W) en speakers (incl subwooferkofferdoosding) allemaal op dezelfde stekkerdoos aangesloten. Kan het zijn dat mijn voeding of scherm(en) onvoldoende stroom ontvangen door al deze apparaten bij elkaar te stoppen, en daardoor deze tearing plaats vindt?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2015 18:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is opgelost, zie OP.

Bedankt stin00 en GromuhlDjun voor de hulp.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:22
Grappig dat zo'n rainmeter het probleem veroorzaakt. Dan is misschien het punt wat ik schetste correct voor die visualiser, maar niet voor de standaard desktop. Dat wist ik niet. Weer wat geleerd :)
Pagina: 1