Thunderbolt functioneert niet op Asus Z87 Expert moederbord

Pagina: 1
Acties:

• fiveagainstone
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-02 21:19
Ik heb een Lacie Rugged thunderbolt/USB 3.0 externe backup harde schijf aangeschaft en wil die aansluiten op de Thunderbolt aansluiting op het Asus Z87 Expert moederbord.
Tot nu toe lukt het niet om de Thunderbolt werkend te krijgen. Ik heb het volgende al geprobeerd:

Voor het Asus moederbord:
Intel chipsets drivers geupdated.
De Bios naar de laatste versie geflashed.
De laatste versie van de Intel Thunderbolt software geinstalleerd.
De bijgeleverde driver van Lacie ASmedia ASM106x SATA volgens voorschrift opnieuw geinstalleerd.

Dit alles mag niet baten de Thunderbolt functioneerd niet. Ik zie hem ook nergens in apparaatbeheer staan terwijl je zou verwachten dat ie bij de IDE/ATA ATAPI controllers zou staan? Ik heb nog een aantal instellingen in de BIOS van de thunderbolt gewijzigd maar dat helpt niet.
Volgens de beschrijving van de ASmedia driver moet je ook de ASM106x SATA controller kunnen vinden in apparaatbeheer zodra je hem installeerd maar deze SATA contoller zie ik ook niet.
Maar na contact met Lacie zeggen ze ook dat eigenlijk deze driver niet nodig zou moeten zijn en dat het gewoon moet werken met de Intel Thunderbolt controller.

Bij Asus zegt de helpdesk dat de BIOS update nodig was maar dan nog werkt het niet.

Dus ik ben benieuwd wie een werkende Thunderbolt heeft op een Asus Z87 moederbord en of er mensen zijn die weten wat er aan hand kan zijn?

Intel i7 4770 Asus Z87 expert ssd 840Pro Asus Geforce GTX 770 WD 20EFRX 2TB

Verwijderd

Moet je dat niet ergens enablen in de BIOS?
fiveagainstone schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 19:58:

Volgens de beschrijving van de ASmedia driver moet je ook de ASM106x SATA controller kunnen vinden in apparaatbeheer zodra je hem installeerd maar deze SATA contoller zie ik ook niet.
Na een update van Microsoft gisteren zijn die controllers (zoals ASMedia, Marvell, Renesas) gewist. Ik heb ze ook niet meer in mijn apparaatbeheer staan.
Dat kb-artikel heb ik toevallig nog in kunnen zien, de rest is om veiligheidsredenen niet meer voor iedereen toegankelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2015 11:00 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Werkt het met een Linux Live CD wel? Dan kan je firmware en hardware problemen uitsluiten. Gebruik een recente Linux, bijvoorbeeld Ubuntu 15.

• fiveagainstone
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:54:
Moet je dat niet ergens enablen in de BIOS?

[...]

Na een update van Microsoft gisteren zijn die controllers (zoals ASMedia, Marvell, Renesas) gewist. Ik heb ze ook niet meer in mijn apparaatbeheer staan.
Dat kb-artikel heb ik toevallig nog in kunnen zien, de rest is om veiligheidsredenen niet meer voor iedereen toegankelijk.
De Thunderbolt kun je niet echt zelf enablen in de Asus Bios, ik zie dat dat wel kan en hij staat op enabled, dat heb ik nog kunnen checken.
De opmerking dat Microsoft deze controllers zou kunnen hebben gewist is interessant en buitengewoon vervelend. Ik heb nl. het aanwijzingen dat na de update van Windows 8 naar 8.1 en de laatste update in februari Windows aardig heeft huisgehouden m.b.t. drivers. Zo had ik veel problemen na dit soort updates met mijn 4 USB poorten van ASmedia. Die werkten gewoon van de ene op de andere dag niet meer.
Dat was nog te verhelpen met een udpate van Asus voor de USB poorten van ASmedia.

Maar met het opnieuw installeren van de ASM106x SATA driver van LAcie zou dat te verhelpen zijn zou je denken. Het vreemde is dat de ASM106x driver aangeeft succesvol geinstalleerd te zijn maar dat ik de .dll files ervan op een hele onlogische plaats terugvindt op mijn C schijf in een TEMP file.
Ik durf ze echter niet via apparaatbeheer te selecteren als updates voor mijn intel SATA AHCI controller want de vorige keer dat ik dit probeerde begon die ze inderdaad te updaten maar startte m'n systeem daarna niet meer op.

[ Voor 29% gewijzigd door fiveagainstone op 13-05-2015 19:35 ]

• fiveagainstone
johnkeates schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:57:
Werkt het met een Linux Live CD wel? Dan kan je firmware en hardware problemen uitsluiten. Gebruik een recente Linux, bijvoorbeeld Ubuntu 15.
Bedankt voor deze suggestie.
Ik lees wel eens dat je met Linux je hardware onafhankelijk kan checken maar ik ben totaal niet bekend met Linux en ook helaas weer niet zo ervaren met dit soort dingen dat ik meteen snap wat je bedoelt.
Ik vond het updaten van mijn Bios al heel wat voor een leek.
Ik kan wel eens vragen aan iemand met verstand van Linux wat dan de procedure kan zijn om dit te checken.

• johnkeates
fiveagainstone schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 18:14:
[...]

Bedankt voor deze suggestie.
Ik lees wel eens dat je met Linux je hardware onafhankelijk kan checken maar ik ben totaal niet bekend met Linux en ook helaas weer niet zo ervaren met dit soort dingen dat ik meteen snap wat je bedoelt.
Ik vond het updaten van mijn Bios al heel wat voor een leek.
Ik kan wel eens vragen aan iemand met verstand van Linux wat dan de procedure kan zijn om dit te checken.
Je gaat naar ubuntu.com, volgt de instructies voor een LiveCD of Live USB stick, en start op vanaf de CD of USB stick. Daarna sluit je je schijf aan, en meldt Ubuntu dat ie hem vind. Als niks gebeurt druk je op het schijf hulpprogramma en kijk je of ie daar tussen staat. Staat ie er niet, dan kan je nog wel verder debuggen, maar dan is er waarschijnlijk sowieso al wat mis.

Je kan je schijf ook meenemen naar een MediaMarkt of Apple Store en hem daar op een Mac testen, die heeft ook thunderbolt en om dat het een niet-Windows OS is kan je ook zo Windows-specifieke problemen omzeilen om te kijken of het aan je schijf ligt.

[ Voor 12% gewijzigd door johnkeates op 13-05-2015 18:47 ]

• fiveagainstone
johnkeates schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 18:47:
[...]

Je gaat naar ubuntu.com, volgt de instructies voor een LiveCD of Live USB stick, en start op vanaf de CD of USB stick. Daarna sluit je je schijf aan, en meldt Ubuntu dat ie hem vind. Als niks gebeurt druk je op het schijf hulpprogramma en kijk je of ie daar tussen staat. Staat ie er niet, dan kan je nog wel verder debuggen, maar dan is er waarschijnlijk sowieso al wat mis.

Je kan je schijf ook meenemen naar een MediaMarkt of Apple Store en hem daar op een Mac testen, die heeft ook thunderbolt en om dat het een niet-Windows OS is kan je ook zo Windows-specifieke problemen omzeilen om te kijken of het aan je schijf ligt.
Aha, je wil de Lacie externe harde schijf zelf ermee checken. Ik dacht dat je misschien de thunderbolt aansluiting buiten Windows om ermee kon controleren?
Want op de Lacie rugged die ik heb zit ook een USB 3.0 aansluiting en die werkt prima, maar ik wil graag ook de thunderbolt gebruiken voor de extra snelheid.
Dus het probleem zit m denk ik toch in de thunderbolt aansluiting op het moederbord. Ik neem aan dat een thunderbolt zichtbaar is in apparaatbeheer net als een USB poort. En zolang ik die niet zie denk ik dat de aansluiting gewoon niet actief is.
Maar het kan geen kwaad om ook alvast de thunderbolt op de harde schijf te checken op een Mac.

[ Voor 3% gewijzigd door fiveagainstone op 13-05-2015 19:28 ]

• johnkeates
fiveagainstone schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 19:27:
[...]

Aha, je wil de Lacie externe harde schijf zelf ermee checken. Ik dacht dat je misschien de thunderbolt aansluiting buiten Windows om ermee kon controleren?
Want op de Lacie rugged die ik heb zit ook een USB 3.0 aansluiting en die werkt prima, maar ik wil graag ook de thunderbolt gebruiken voor de extra snelheid.
Dus het probleem zit m denk ik toch in de thunderbolt aansluiting op het moederbord. Ik neem aan dat een thunderbolt zichtbaar is in apparaatbeheer net als een USB poort. En zolang ik die niet zie denk ik dat de aansluiting gewoon niet actief is.
Maar het kan geen kwaad om ook alvast de thunderbolt op de harde schijf te checken op een Mac.
De thunderbolt poort op de LaCie is waarschijnlijk met een andere controller op de HDD aangesloten dan de USB-SATA controller, dus dat is de moeite waard.

Thunderbolt kabels hebben ook chips in elke connector, want Thunderbolt is medium-universeel, dus de kabel zelf moet chips hebben om PCIe over koper, glas, twisted pair enz. te doen. Kan dus ook zijn dat de kabel stuk is.

De Thunderbolt poorten zelf zijn PCIe poorten, die staan niet net als USB op dezelfde manier in apparaat beheer, om dat het niet een busje is zoals USB dat wel is, maar eigenlijk een PCIe-slot in een kabel.
Waarschijnlijk kan je hem wel bij systeemapparaten vinden.

Er zijn meerdere dingen die stuk kunnen zijn, dus alles wat je kan uitsluiten is mooi meegenomen:

- HDD controller stuk, dan werken andere poorten misschien wel, maar de thunderbolt poort niet meer
- Kabel stuk
- Thunderbolt controller/poort op de PC stuk
- Windows configuratie verkeerd
- Firmware configuratie verkeerd

Alles wat je dan dus kan uitsluiten maakt het vinden van het probleem makkelijker.
Stel dat je eigen PC met alle hardware zoals het nu is wel werkt met Linux, dan weet je dat het in Windows zit. Stel dat het op een andere PC met een ander OS wel werkt, dan weet je dat het niet in de kabel of in de HDD met de HDD Thunderbolt controller zit. Stel dat het onder Linux ook niet werkt, dan weet je dat het waarschijnlijk niet aan het host OS ligt, en dan kan je naar hardware/firmware kijken. Dus door te testen weet je meer, en als je genoeg weet kan je het probleem pinpointen en daarna een oplossing zoeken.

• fiveagainstone
johnkeates schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 19:34:
[...]

De thunderbolt poort op de LaCie is waarschijnlijk met een andere controller op de HDD aangesloten dan de USB-SATA controller, dus dat is de moeite waard.

Thunderbolt kabels hebben ook chips in elke connector, want Thunderbolt is medium-universeel, dus de kabel zelf moet chips hebben om PCIe over koper, glas, twisted pair enz. te doen. Kan dus ook zijn dat de kabel stuk is.

De Thunderbolt poorten zelf zijn PCIe poorten, die staan niet net als USB op dezelfde manier in apparaat beheer, om dat het niet een busje is zoals USB dat wel is, maar eigenlijk een PCIe-slot in een kabel.
Waarschijnlijk kan je hem wel bij systeemapparaten vinden.

Er zijn meerdere dingen die stuk kunnen zijn, dus alles wat je kan uitsluiten is mooi meegenomen:

- HDD controller stuk, dan werken andere poorten misschien wel, maar de thunderbolt poort niet meer
- Kabel stuk
- Thunderbolt controller/poort op de PC stuk
- Windows configuratie verkeerd
- Firmware configuratie verkeerd

Alles wat je dan dus kan uitsluiten maakt het vinden van het probleem makkelijker.
Stel dat je eigen PC met alle hardware zoals het nu is wel werkt met Linux, dan weet je dat het in Windows zit. Stel dat het op een andere PC met een ander OS wel werkt, dan weet je dat het niet in de kabel of in de HDD met de HDD Thunderbolt controller zit. Stel dat het onder Linux ook niet werkt, dan weet je dat het waarschijnlijk niet aan het host OS ligt, en dan kan je naar hardware/firmware kijken. Dus door te testen weet je meer, en als je genoeg weet kan je het probleem pinpointen en daarna een oplossing zoeken.
Ok, lijkt me duidelijk dit vraagt om een meer structurelere aanpak. Ik zal eens kijken hoe ver ik kom met de Linux check en dan dit lijstje verder afwerken. Bedankt voor de toelichting.

Pagina: 1