LCD Monitor aan of uit bij 15 minuten afwezigheid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 00:34
De meningen hierover zijn verdeeld. Sommigen zeggen dat het aan en uit doen van de monitor slecht is, en weer anderen zeggen dat elke minuut de monitor aan staat z'n levensduur verkort.

Ik doe standaard mijn monitor altijd uit als ik even iets anders moet doen en dit 15 minuten of langer duurt.

Vandaar dat ik deze vraag bij jullie neer leg.

Voor de overzicht voeg ik ook even twee polls toe. Er zijn immers ook mensen die hun monitor niet uit doen, maar in de powerscheme hebben ingesteld dat de monitor na 10 minuten op standby gaat.

Let wel op, we praten hier over LCD monitor (niet over LED, CRT's of Plasma's).

Poll: Wat doe jij met je monitor bij 15 min of langer afwezigheid?
Zet ik uit
Laat ik aan (zonder powerscheme)
Laat ik aan (met powerscheme)
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=394562&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Wat is slechter voor een monitor?
Meerdere keren per dag aan en uit doen
Constant laten branden bij afwezigheid
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=394563&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:40
Ik laat mijn monitor aanstaan zonder dat deze op zwart gaat na een x aantal minuten. Heb nog nooit inbranders gehad. (wel moet ik toegeven dat mijn schermen led backlid zijn)

Ook heb ik ervoor gekozen dat meerdere keren per dag aan en uit doen slechter is. Waarom? Omdat je print dan warm word door gebruik en vervolgens weer afkoelt. Dit zorgt er voor zover ik weet voor dat het soldeerwerk uitzet en krimpt en daardoor sneller stuk gaat / meer kans heeft om stuk te gaan.

Verder vind ik tijd wel wat relatief, als ik bijvoorbeeld echt 2 uur of langer weg ga dan zet ik de pc wel uit (lang leve de ssd's)

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-07 18:26

Nemesizz

Untouchable

Meestal als ik weet dat ik even weg ga (koffiepauze, wat eten, enz) dan zet ik het scherm altijd uit.
Soms loop ik ook even weg (iemand wil wat laten zien, of wat dan ook) en dan gaat het scherm wel op zwart na 20 minuten ofzo (settings van energiebeheer).

Ik heb ook wel eens gewoon m'n scherm aangelaten (Samsung Syncmaster 2333), en je ziet het normaal niet, maar toch is het World of Warcraft interface in het scherm ingebrand. Kwam er toevallig achter toen ik een keer een videokaart aansloot die begon te flippen, scherm deed ineens rare dingen en plots zag ik ineens m'n hele WoW interface tevoorschijn komen (overduidelijk de spellbar van m'n warlock uit de tijd van Wrath of the Lich King :P ).

Maar zoals gezegd, bij normaal gebruik, fel wit of zwart scherm zie je het niet, maar het is blijkbaar toch ingebrand. Daarom zet ik het scherm maar gewoon uit als ik wat langer weg ga of als ik het 'vergeet' dat ie zelf op zwart gaat.

Het aan/uit zetten schadelijk? mwa, 't zal bij sommige modellen uitmaken (heb ook een half defecte Syncmaster 305T staan die word loeiheet als die een tijdje aanstaat), maar over het algemeen komt er niet zoveel hitte bij los als bij een onderdeel zoals een videokaart (wat inderdaad de levensduur kan verkorten, voorheen zette ik gewoon iedere keer m'n PC uit en videokaarten gingen door heat-cycles uiteindelijk wel kapot).

Dus eigenlijk ga ik voor (de afwezige) optie 4 , 'zet het scherm uit (én met powerscheme)' ;)
Bij de 2e poll, constant laten branden is slechter denk ik, simpele oplossing is uiteraard een screensaver aanzetten (maar had je net zo goed een energieschema kunnen doen waar het scherm op zwart gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-07 22:31

WCA

Ik zet al jaren mijn beeldscherm uit wanneer ik m niet gebruik, en bij mij is er nog nooit een beeldscherm kapot gegaan. voor me staat een 6 jaar oude monitor, en links daarnaast een 8 jaar oude.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-07 13:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik vind mijn ingebouwde Windows 8.1 screensaves gewoon mooi op 2560x1440 dus laat mijn monitor aanstaan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof