Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Algemeen Workflow en Backup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 00:11
Ik ben opzoek naar wat advies over hoe mijn vriendin (en ik als degene die het computer gespuis mag regelen) haar beginnende fotobedrijfje het beste digitaal kan vormgeven. Het gaat mij daarbij om de workflow betreft foto's importeren, bewerken, in mappen zetten, exporteren, backuppen etc. Het hele proces. Ik zal nu eerst uitleggen hoe mijn vriendin het nu doet en hopelijk hebben jullie advies voor hoe het beter kan.

Algemene Workflow
  1. Er vindt een fotoshoot plaats. De foto's staan op een SD kaart (of meerdere) en deze gaan mee naar huis.
  2. De foto's worden geïmporteerd op haar iMac OF Macbook air (afhankelijk van waar ze op dat moment zit). Ze worden in een map geplaatst met een naam (zonder logische structuur, behalve per jaar gesorteerd).
  3. Uit deze RAW bestanden wordt een selectie gemaakt doormiddel van gekleurde tags in Mac OSX.
  4. De beste foto's worden bewerkt in Photoshop en daarna opgeslagen als: TIFF (hoge resolutie zonder compressie), JPG (hoogste kwaliteit, hoge resolutie, omdat sommige drukkerijen TIFF niet accepteren), Social media formaat (JPG, lagere resolutie, watermerk) + al deze zaken ook een keer in Zwart/Wit.
  5. Als de shoot klaar is en de klanten tevreden, dan gaat het mapje naar de NAS.
Als eerste wil ik mijn vriendin overhalen om een andere structuur te gaan gebruiken voor het opslaan van de foto's. Dus gewoon het standaard: Jaar - Datum_ShootNaam - Datum_Shootnaam_Nummer.extentie
Dit lijkt mij een stuk logischer en overzichtelijker.

Of is het handig om Adobe Lightroom te gebruikt om alles te sorteren en die de structuur te laten bewaren? (of een ander programma? Hier heb ik geen ervaring mee).

Wat is gebruikelijk of verstandig om te doen? Alle RAW bestanden bewaren of alleen de selectie of alleen de selectie die ook bewerkt is?

Backup
Ik heb het thuis nu zo geregeld (even alleen voor mijn vriendin haar twee computers)
- iMac maakt elk uur een backup naar de NAS via TimeMachine
- Macbook Air maakt elk uur (als die aanstaat) een backup naar de NAS via TimeMachine.

De bestanden die mijn vriendin niet meer op de iMac/Macbook Air nodig heeft worden op de NAS gezet in haar eigen folder. Deze folder wordt weer gebackuped naar een externe HD die aan de NAS Hangt. Dit gebeurd 1 keer per dag.

Volgens mij is het enige dat ik nu nog mis een offsite backup. Ik zit erover te denken om daarvoor Amazon Glacier te gebruiken aangezien mijn NAS dat standaard ondersteund. Het zou daarbij alleen gaan om haar foto's, niet om andere zaken die ook op de NAS staan. Ik ben echter wel bang dat dit zeer groot gaat worden met alle RAW bestanden. Of kan ik misschien beter een nieuw NAS aanschaffen die ook bijvoorbeeld CrashPlan ondersteund. Momenteel ik heb de Synology DS215J en deze ondersteund het niet officieel/goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 28-09 23:22

GerardHenninger

Pruts0r eerste klas

Kijk hier even naar, dat is al een oplossing voor het grootste gedeelte van je workflow.

Backuppen naar NAS is prima. Offsite zou je in de cloud kunnen doen, maar wat ik persoonlijk fijner vind; ik heb een identieke NAS ergens bij familie staan. Die synct elke nacht met mijn NAS in de studio. Als extra zekerheid zou je dan ook nog een backup in de cloud kunnen gooien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 00:11
Ik denk dat een NAS bij een familielid neerzetten wel een goed idee is, voor de essentials. Gooi ik daar de NAS heen die ik nu heb en dan zet ik hier een veel snellere 4 bay + versie neer.

De link naar de uitleg lijkt me inderdaad de beste methode.

Dan is eigenlijk de enige vraag die nog overblijft:
Welke bestanden bewaar je allemaal? Want als ze inderdaad alles wil bewaren, dan gaat het nog al snel met de opslag.

Mag ik vragen welke bestanden jij bewaard en hoe jij en in welke resolutie en welke formaten jij de foto's bewaard? Als ik bijvoorbeeld kijk naar de TIFF bestanden, dan zijn die wel erg groot, welke compressie kan daarbij het beste aangezet worden? Zip, Jpg of LZW (zoiets had ik gelezen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:23
Zip-compressie is met Tiff het beste (dat is wat ik in een test weleens heb gelezen en gezien).
Mij lijkt het handigste als je de raw+xmp bewaart en de photoshop bestanden waarin de bewerkingen staan (ik gebruik geen photoshop, dus geen idee hoe die heten.. psd?). Dit is dan meer voor het archief. De tiff bestanden zou je bijvoorbeeld nog een maand kunnen bewaren en daarna verwijderen. Op die manier kun je altijd redelijk snel de tiff of jpg laten renderen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True