Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

SSD voor in laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zamory
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21-10-2016
Beste Tweakers,

Ik ben opzoek naar een SSD voor in mijn laptop, ik heb nu 500gb en dat is veel te weinig.
Als het goed is kan er alleen een mSATA in mijn type laptop, en ik wou graag weten welke ik het beste kan aanschaffen, en aan hoeveel ik ongeveer genoeg zou hebben. Ik wil graag enkele spellen en het besturingssysteem erop zetten.

Een tweede vraag die hier opvolgt is dan ook, kent iemand een goede tuturial om windows van de HDD op de SSD te zetten, ik al veel gelezen maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar een mSATA

Wat is je budget?
Ik denk 100-200 euro, het leiftst zo goedkoop mogelijk.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle opties

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De laptop waarin ik hem wel hebben is deze:

http://tweakers.net/price...-v5-573g-54218g50aii.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welke SSD's had je zelf al gevonden die binnen je budget passen? En waar heb je dan vragen over op basis van de kenmerken van de betreffende SSD's?

De keuze is namelijk 0 want als je kijkt naar deze lijst, zijn er 5 mSATA SSD's en die zijn net 500GB. Jij zegt meer dan dat nodig te hebben (want migratie HDD naar SSD) dus dat kan niet.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 09:20
Recentelijk heb ik een Crucial MX100 256GB geinstalleerd in een Packard Bell Easynote NS44-HR-102 laptop icm een HDD caddy. Op deze manier vervalt je optische schijf wel, maar heb je wel twee harde schijven tot je beschikking.
Ik denk dat de 256GB opslag genoeg is voor je OS en een paar spellen en dat je het beste je OS opnieuw op de SDD kan installeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zamory
MAX3400 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:42:
Welke SSD's had je zelf al gevonden die binnen je budget passen? En waar heb je dan vragen over op basis van de kenmerken van de betreffende SSD's?

De keuze is namelijk 0 want als je kijkt naar deze lijst, zijn er 5 mSATA SSD's en die zijn net 500GB. Jij zegt meer dan dat nodig te hebben (want migratie HDD naar SSD) dus dat kan niet.
Oh excuses, ik heb het inderdaad niet duidelijk neer gezet. Ik heb momenteel een 500gb HDD, dit is niet voldoende. Ik denk dat ik voor de SSD wel geneog heb aan 250 of 500gb genoeg heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TopTon
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 09-09 09:25

TopTon

Power 2 PC's

Ik heb bijna dezelfde, maar kan je niet de standaard HDD behouden en er een Samsung SSD mSata in prikken, ik heb namelijk bijna hetzelfde gedaan.
De mSata erin gedaan, de nieuwe SSD Samsung 850 Evo 500 GB, en dan de harde schijf eruit

Acer V5-573G + (i5 3570k+8GB+GTX 760)= Plezier :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zamory
TopTon schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:46:
Ik heb bijna dezelfde, maar kan je niet de standaard HDD behouden en er een Samsung SSD mSata in prikken, ik heb namelijk bijna hetzelfde gedaan.
De mSata erin gedaan, de nieuwe SSD Samsung 850 Evo 500 GB, en dan de harde schijf eruit
Ik dacht dat ik de HDD kon behouden, en de mSATA ernaast kon prikken. Vind jij zelf 250 gb genoeg, of raad je dan toch echt de 500gb van samsung aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

zamory schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:49:
[...]

Ik dacht dat ik de HDD kon behouden, en de mSATA ernaast kon prikken. Vind jij zelf 250 gb genoeg, of raad je dan toch echt de 500gb van samsung aan.
Ik ken de laptop niet van binnen maar Google kwam met http://i.ytimg.com/vi/SYh_akjZDh0/maxresdefault.jpg

Daar lijkt het erop dat er inderdaad een mSATA slot (wit, smal) midden op het moederbord zit. Dat zou kunnen betekenen dat je de HDD ernaast kan houden.

Wat staat er in de handleiding van jouw laptop (of op de site van Acer) hierover???

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zamory
MAX3400 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:51:
[...]

Ik ken de laptop niet van binnen maar Google kwam met http://i.ytimg.com/vi/SYh_akjZDh0/maxresdefault.jpg

Daar lijkt het erop dat er inderdaad een mSATA slot (wit, smal) midden op het moederbord zit. Dat zou kunnen betekenen dat je de HDD ernaast kan houden.

Wat staat er in de handleiding van jouw laptop (of op de site van Acer) hierover???
Bedankt voor de reactie, ik zal even de originele doos van zolder halen en de de handleiding lezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TopTon

TopTon

Power 2 PC's

Zelf heb ik als voorbereiding op de toekomst voor een mSata gekozen. Ik wilde een grote SSD, dat ik voorlopig weer vooruit kan, en stel dat ik in de toekomst toch veel meer opslag nodig heb, dan kan ik altijd nog de HDD er weer bij prikken.

Zelf kom ik van een desktop met 1 TB af, dus het is wel een klein beetje wennen, maar het is zeker een aanrader om voor de 500 GB te gaan. 1 a 2 jaar terug koos ik ook al voor de 256 GB toen iedereen nog de 64 of 128 GB SSD kochten, het kost dan wel wat meer, maar als je erop terug kijkt, ben ik blij dat ik het heb gedaan.

De SSD van samsung is zeker een aanrader, al is het alleen al voor de software om je data te migreren. dat gaat zo makkelijk, en dan ook ik combinatie met de garantie en prestatie, zou ik er zeker weer voor kiezen.
Ik heb nu 3 SSD's van Samsung draaien, waarvan 1 mSata, in mijn laptop, en echt een goede aanwinst!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zamory
TopTon schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:57:
Zelf heb ik als voorbereiding op de toekomst voor een mSata gekozen. Ik wilde een grote SSD, dat ik voorlopig weer vooruit kan, en stel dat ik in de toekomst toch veel meer opslag nodig heb, dan kan ik altijd nog de HDD er weer bij prikken.

Zelf kom ik van een desktop met 1 TB af, dus het is wel een klein beetje wennen, maar het is zeker een aanrader om voor de 500 GB te gaan. 1 a 2 jaar terug koos ik ook al voor de 256 GB toen iedereen nog de 64 of 128 GB SSD kochten, het kost dan wel wat meer, maar als je erop terug kijkt, ben ik blij dat ik het heb gedaan.

De SSD van samsung is zeker een aanrader, al is het alleen al voor de software om je data te migreren. dat gaat zo makkelijk, en dan ook ik combinatie met de garantie en prestatie, zou ik er zeker weer voor kiezen.
Ik heb nu 3 SSD's van Samsung draaien, waarvan 1 mSata, in mijn laptop, en echt een goede aanwinst!
Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik dan maar voor de 500gb (of de 250gb, even zien hoeveel ik er voor over heb) samsung evo mSATA moet gaan.

Ik heb even gekeken en in de specificatie staat dat er een slot in moet zitten voor een mSATA, nu nog uitzoeken hoe ik windows ga clonen van mijn HDD naar de SSD.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 09:20
Net even te snel gereageerd. Blijkt dat de laptop van TS beschikt over een extra mSSD slot. Dus mijn eerder advies van een HDD caddy kan genegeerd worden.

mSDD schijven:http://tweakers.net/categorie/674/solid-state-drives/producten/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqKMpMTvXNzFOyAnKKC1KT3TJzSlKLipWsqpWMzCyNQXQuSFrJyMQACJR0lHITK4BcUwMwt1ZHycTUwBykrCwxR8kqWik32DHEUSm2trYWAA

Linkje naar soortgelijke laptop type met screenshots: http://www.notebookcheck....aii-Notebook.99264.0.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TopTon

TopTon

Power 2 PC's

zamory schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 17:01:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik dan maar voor de 500gb (of de 250gb, even zien hoeveel ik er voor over heb) samsung evo mSATA moet gaan.

Ik heb even gekeken en in de specificatie staat dat er een slot in moet zitten voor een mSATA, nu nog uitzoeken hoe ik windows ga clonen van mijn HDD naar de SSD.
Wat ik ook al schreef, als je voor de Samsung gaat, dan zit de complete software erbij, en is dat echt heel eenvoudig! 8) _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zamory
TopTon schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 17:03:
[...]

Wat ik ook al schreef, als je voor de Samsung gaat, dan zit de complete software erbij, en is dat echt heel eenvoudig! 8) _/-\o_
De software, dus als ik deze ssd in mij laptop zet, en ik start hem op dan zou ik met de software mijn windows kunnen clonen naar deze ssd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TopTon

TopTon

Power 2 PC's

zamory schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 17:05:
[...]

De software, dus als ik deze ssd in mij laptop zet, en ik start hem op dan zou ik met de software mijn windows kunnen clonen naar deze ssd?
Ja, je kan de software downloaden van de samsung website, en als je dan ook je SSD in je laptop heb zitten, herkent de software alles, stelt de instellingen goed in, en hoef je bijna alleen maar op Next te klikken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zamory
TopTon schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 17:07:
[...]

Ja, je kan de software downloaden van de samsung website, en als je dan ook je SSD in je laptop heb zitten, herkent de software alles, stelt de instellingen goed in, en hoef je bijna alleen maar op Next te klikken.
Dit zou echt ideaal zijn, erg bedankt! Dan zal ik binnenkort maar even een 250 of 500gb msata bestellen.

Bedankt allen voor de reacties, ik denk dat ik voorlopig genoeg weet!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TopTon

TopTon

Power 2 PC's

Wellicht zéér interessant: Clonen van HDD naar Samsung mSATA

Deze blog heeft het ook gedaan, waar ook alles staat uitgelegd. Je moet inderdaad wel er goed naar kijken dat je met je drivers goed gaat spelen, wat er ook staat uitgelegd, anders wil de SSD echt niks doen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 11:54
Niet heel slim, Windows over klonen. Daarmee bereik je nooit de prestaties van je SSD en breng je alle "troep" ook mee waardoor je SSD meteen vol staat. Een clean install is gewoon het beste.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
pwillemske schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 17:31:
Niet heel slim, Windows over klonen.
Wel dat is wel kort door de bocht.

Dan zal ik ook maar eens kort door de bocht gaan: kan heel slim zijn om te klonen.

Ik ga er namelijk niet automatisch vanuit dat de ts een rommeltjes-windows heeft.
Als ik dan kijk hoe lang sommige mensen bezig zijn met een nieuwe instal (soms na een dag storten die helemaal in als het weer misgaat, of het lijkt goed te gaan maar dan de 180 windows updates waarin de computer zich dan toch verslikt).

Dat gezegd hebbende, een clean instal is altijd beter dan klonen, maar niet altijd handiger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pwillemske
Ja inderdaad, ik was iets te kort door de bocht als ik het zo terug lees :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

pwillemske schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 17:31:
Niet heel slim, Windows over klonen. Daarmee bereik je nooit de prestaties van je SSD en breng je alle "troep" ook mee waardoor je SSD meteen vol staat. Een clean install is gewoon het beste.
Onzin natuurlijk zonder enige argumenten; eigenlijk zeg je dus dat ook een PXE/WIM installatie en driver customization extra "troep" met zich meebrengt want het is al een bestaande installatie.

Als je gelijk hebt; dat een kloon/image een slecht idee is, hoor ik graag het tegendeel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pwillemske
Toch wel raar dat iedereen hier op GoT een clean install aanraadde...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

pwillemske schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 18:09:
Toch wel raar dat iedereen hier op GoT een clean install aanraadde...
Ik zal nooit een clean install aanraden tenzij je oude HDD in een nieuwe PC moet komen met een andere chipset en andere HDD-controller (PATA / SATA / NVME).

Vergeet ook niet dat zelfs USMT een aantal zaken meeneemt die je niet ziet maar die ook als "troep" kunnen worden gekwalificeerd; ik durf te stellen dat een tool van Microsoft toch wel beter/slimmer is voor wat betreft welke settings van welke user naar welk platform kunnen worden gemigreerd?

Maar ja, dat is enigszins off-topic ;) Wat anderen ook al in dit topic zeggen; sowieso Samsung levert een relatief mooie clone-tool mee maar je kan ook nog kijken naar een Windows Backup mogelijkheid (System State onder andere), daarna een clean-install uitvoeren en via Restore ook heel veel zaken / troep terughalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Niet iedereen dus....

Praktijk leert (ook bij mijzelf) dat klonen gewoon verdomt handig kan zijn: je koopt een ssd en blij als het pakje binnenkomt. Dan wil je daar snel van genieten.

Optie 1. Je download de kloning software (enkele minuten) je sluit de ssd aan en je zet windows en de hele reutemeteut over. Binnen een uurtje (afhankelijk van de hoeveelheid data op de hdd) loopt de hele boel precies zoals met de hdd, alleen veel en veel sneller.

Optie 2. Je maakt een clean install. Voordat je een bootable usb stick hebt die het doet met daarop windows zijn we soms alweer dagen verder (overdrijven is ook een vak O-) ) dan staat windows erop, maar verdorie alle programmas niet meer. Alle bladwijzers van internet explorer zijn weg, de savegames etc etc etc weg weg weg . En dan die verdomde updates en drivers, welke moet je ook alweer?

Natuurlijk, de echte tweaker heeft dat allemaal netjes in een backup, bladwijzers zijn geexporteerd en weer snel geimporteerd, de juiste drivers staan in een mapje op de usb stick zo ook alle leuke programmatjes etc.

Maar de andere 95% van de mensen hebben dat niet paraat en zijn soms mooi de sigaar.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True