Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Start game PC (~€800,-) met uitbreidmogelijkheden voor later

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 30-07 19:45
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal ermee gamen, af en toe photoshop/videobewerking (maar niet veel) en livestreamen.
Ik vind het moeilijk om te zeggen wat voor games ik zal gaan spelen. Ik heb tot zo ver alleen wat simpelere games gespeeld op mijn laptop, omdat ik aan 'echte' games toch niet eens aan kan beginnen (bijv.: LoL met lowest settings geeft 30~60fps)
Echter weet ik bijna zeker dat ik het niet belangrijk vind om spellen als GTA en BF op de hoogste settings in 60 fps te kunnen spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen echte maximumprijs, maar ik wil geen overkill pc maken als ik dit niet nodig zal hebben. Wel wil ik het min of meer redelijk future-proof maken, en eventueel de mogelijkheid om het later makkelijker te upgraden met bijv. een betere videokaart. Ik zit ook nog te twijfelen of ik zal wachten op de zomer (SkyLake) voor mogelijke prijsdalingen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
(elders beschreven in deze post)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
-

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen echte eisen/wensen, behalve dat ik over een paar jaar niet gelimiteerd moet zijn als ik onderdelen wil upgraden. Ook wil ik later een tweede beeldscherm kopen (144hz), dus daar wil ik ook zo goed mogelijk rekening mee houden.

Ga je overklokken?
Niet van plan, maar ik sta graag open voor suggesties.

Na veel oude topics bekijken op zowel Tweakers als /r/buildapc, ben ik tot de volgende build gekomen. Dit is echter de eerste keer dat ik mij hierin echt verdiep, dus waarschijnlijk is er nog wel wat op aan te merken. Ik heb in ieder geval mijn best gedaan!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,95€ 181,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 83,95€ 83,95
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 210,95€ 210,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 52,01€ 52,01
1Raijintek Agos Zwart€ 45,-€ 45,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,01€ 52,01
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,95€ 67,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 104,04€ 104,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 797,86

Acties:
  • 0Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 20-09 10:38
"Ik zit ook nog te twijfelen of ik zal wachten op de zomer (SkyLake) voor mogelijke prijsdalingen."
De afgelopen paar maanden is door dat gerommel met de Euro alles juist veel duurder geworden. Ik weet niet of wachten op SL nou echt zo slim is?

Voor de rest:
Je kast is slecht leverbaar. Wel iets om rekening mee te houden.
SSD: Ga voor de pricewatch: Crucial BX100 250GB Goedkoper en die paar MB/s snelheidsverschil merk je toch niet.

Graka: Als je een beetje oplet op de V&A zie je vaak AMD 280X/290's voorbij komen voor een leuke prijs.

edit: Overigens is /r/buildapc sterk gericht op Amerika. Daar zijn de onderlinge prijzen van componenten net weer anders. Handig voor een algemeen idee, maar als je de PC die er hier uitkomt daar post zullen ze waarschijnlijk weer iets heel anders aanraden.

[Voor 17% gewijzigd door svenvv2 op 12-05-2015 16:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Qua wachten zou ik niet snel wachten op nieuwe CPU's, prijzen van oude dingen dalen eigenlijk niet.

Wel dalen de videokaarten eerdaags, denk ik: de 300 serie van AMD is er over een maandje ofzo, en dat zal waarschijnlijk weer veel prijzen verlagen en wat nieuwe kaarten brengen.

Je huidige lijstje is overigens al bes nice, al zou ik een MX100 of MX200 nemen als SSD, voor de stroomverliesbescherming, en een R9 280, goedkoper, niet echt trager, meer VRAM, dus imo de betere deal.

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 02:27
De euro is ondertussen van 1,050 weer gestegen naar 1,1245. Hij kwam alleen van 1,350 dus of de prijzen weer wat gaan dalen is nog maar de vraag.

Gezien je wens mbt toekomstige uitbreidbaarheid zou ik meteen voor een K cpu gaan in combinatie met een Z97 bord. Hoeft niet heel veel meer te kosten. Voordeel is wel dat je nu of later zonder gekke dingen op circa 4.2 GHz kan draaien en je dus min of meer de snelst mogelijke cpu voor het platform bezit (iig wat gaming betreft). Waterkoeling etc hoeft niet meer en power saving features blijven het gewoon doen door de unlocked multiplier.

Over de kwaliteit van de gekozen voeding durf ik geen uitspraken te doen, zou er wel één kiezen die een review heeft bij bijvoorbeeld hardware secrets.
VasZaitsev schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:49:
Je huidige lijstje is overigens al bes nice, al zou ik een MX100 of MX200 nemen als SSD, voor de stroomverliesbescherming, en een R9 280, goedkoper, niet echt trager, meer VRAM, dus imo de betere deal.
Powerloss protection is "partial" bij Crucial. Dat wil zeggen dat alleen "data at rest" wordt beschermd, "on the fly" data in de ram chips ben je dus kwijt. Er is daarom eigenlijk geen toegevoegde waarde ten opzichtte van de Evo die journals gebruikt om data at rest te redden. Heb zelf een MX100, wat daar mist tov de samsung is de Magician software (of beter gezegd Crucial levert gewoon bagger software, Intel toolbox was ook prima).

[Voor 33% gewijzigd door sdk1985 op 12-05-2015 16:52]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Eh, een intel overclock combo kost je zo 100 euro meer. En of dat ooit echt nuttig wordt, tja, koffiedik kijken. Vaak is 100 euro meer investeren in een videokaart slimmer, zo kun je van een 280 naar een 290.

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 08:48
Is de case wel handig? Hij lijkt mij niet heel groot te zijn...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• calyptus
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 17-09 16:22
sdk1985 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:49:
De euro is ondertussen van 1,050 weer gestegen naar 1,1245. Hij kwam alleen van 1,350 dus of de prijzen weer wat gaan dalen is nog maar de vraag.
De lage euro is zowat het beste dat het herstel van Europese economie kon overkomen. Eens het herstel verder zit(en als er geen nieuwe bom valt) zal het terug dichtbij het originele pijl komen.

Ik heb persoonlijk al mn aanvragen op hold gezet hiervoor. Ik zou OP aanraden ten minste te wachten tot de 300 serie, en best ook tot skylake.

[Voor 28% gewijzigd door calyptus op 12-05-2015 17:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sdk1985
calyptus schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 17:15:
[...]

De lage euro is zowat het beste dat het herstel van Europese economie kon overkomen. Eens het herstel verder zit(en als er geen nieuwe bom valt) zal het terug dichtbij het originele pijl komen.
Dat is even offtopic... Maar kan het niet laten... Onzin want de handelsbalans van de EU is al jaren min of meer in balans (waar die bij de VS sterk negatief is en in China sterk positief). Nu worden gewoon veel producten 30% duurder (immers groot deel is import uit China wat in dollars wordt betaald) terwijl ik de salarissen nog niet 30% heb zien stijgen... Dit heeft dus een negatief effect op de koopkracht en dus op de binnenlandse bestedingen. Het zelfde salaris is sneller op.

[Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 12-05-2015 17:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• calyptus
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 17-09 16:22
sdk1985 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 17:21:
[...]

Dat is even offtopic... Maar kan het niet laten... Onzin want de handelsbalans van de EU is al jaren min of meer in balans (waar die bij de VS sterk negatief is en in China sterk positief). Nu worden gewoon veel producten 30% duurder (immers groot deel is import uit China wat in dollars wordt betaald) terwijl ik de salarissen nog niet 30% heb zien stijgen... Dit heeft dus een negatief effect op de koopkracht en dus op de binnenlandse bestedingen. Het zelfde salaris is sneller op.
En de euro is nog maar net zwaar gezakt sinds januari, dus waarom haal je oude handelsbalansen aan, en waarom zit je over binnenlandse bestedingen te praten?

Export krijgt nu een massive boost door de lage munt wat de macro-economie sterk de EU ten goede komt, wat weer de euro zal doen stijgen, tenzij er iets nieuw komt.

En het is helemaal niet off-topic, het is een goede reden voor de OP om ff te wachten met aankopen. Ws duurt het herstel zeker meer dan een paar jaar, maar toch.

[Voor 4% gewijzigd door calyptus op 12-05-2015 17:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sdk1985
calyptus schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 17:29:
[...]
En het is helemaal niet off-topic, het is een goede reden voor de OP om ff te wachten met aankopen. Ws duurt het herstel zeker meer dan een paar jaar, maar toch.
Prima dan gaan we er nog even over door :> .
calyptus schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 17:29:
En de euro is nog maar net zwaar gezakt sinds januari, dus waarom haal je oude handelsbalansen aan
Historisch perspectief en om te impliceren dat een dergelijk evenwicht, wat bij benadering al decenia bestaat, gunstig is.
en waarom zit je over binnenlandse bestedingen te praten? Export krijgt nu een massive boost door de lage munt wat de macro-economie sterk de EU ten goede komt, wat weer de euro zal doen stijgen, tenzij er iets nieuw komt.
Omdat jij te melden hebt dat de lage euro het beste is wat de EU kan overkomen. Het tegendeel is waar omdat je juist de koopkracht (en dus binnenlandse bestedingen) vergeet.

Het gros van onze dagelijkse dingen krijgen een kei harde correctie of heeft die al gekregen. Die stijging van producten is nu al merkbaar (random voorbeeld: pricewatch: Symantec Norton Security 2.0 (1 jaar), van 30 naar 40 euro in maart). Maar het effect is niet beperkt tot digitale goederen en of elektronica. Aangezien vrijwel alles "made in China" is, heeft ook vrijwel alles hier last van. Gevolg is dat er of een prijsstijging is zonder dat er in de EU iemand beter van wordt, of dat de marges omlaag gaan.

Daarnaast leidt een eventuele stijging in export leid niet direct tot stijging van de werkgelegenheid en al helemaal niet tot stijgen van de salarissen. Daarnaast wonen we in Nederland en daar is de export sinds 2003 al prima (muv 2007).

Verder is de euro laag omdat de rente zo laag staat (en gedoe met GR), dat zie ik de komende tijd niet veranderen.

Dus die macro economische voorspellingen van jou vindt ik geen valide reden om de ts te adviseren nu niks aan te schaffen.

Persoonlijk twijfel ik nog of we bij de computer hardware die recente stijging van de Euro koers nog terug gaan zien. Dat kan best eens tegenvallen omdat de video kaart die ik op het oog had van 325 naar 370 ging en dat is dus lang geen 30%. Misschien hebben ze gemiddeld met de voorraad. In dat geval kan het nog wel eens iets erger worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 30-07 19:45
Thanks voor de feedback. Ik heb het lijstje hieronder aangepast (de videokaart laat ik voorlopig even zo, maar dat betekent zeker niet dat deze keuze definitief is).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,95€ 181,95
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 78,50€ 78,50
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 210,95€ 210,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 52,01€ 52,01
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 75,95€ 75,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,01€ 52,01
1Seasonic S12G 450W€ 74,90€ 74,90
1Crucial BX100 250GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 815,27

Ik ben gelijk voor een betere case gegaan, maar ik twijfel nog wel tussen de pricewatch: Cooler Master CM 690 III Closed en de pricewatch: Corsair Carbide 300R
Of zit ik alsnog verkeerd met deze cases?

Wat betreft het wachten op de Euro / SkyLake / 300 AMD serie: Ik denk dat ik nog tot eind juni wacht met de aanschaf van de onderdelen, omdat ik helaas bijna geen tijd heb tot de zomer. Maar tot die tijd zal ik wel veel dingen in de gaten houden, en hopelijk nog wat goede tweedehands-dealtjes oid scoren.

[Voor 3% gewijzigd door Xhomas op 12-05-2015 19:52]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True