Defecte Samsung SSD 840 Series?

Pagina: 1
Acties:

• Tom.Gerritse
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Beste mede-Tweakers,

Afgelopen zondag is mijn SSD er mee opgehouden. in mijn twee jaar geleden zelf gebouwde systeem zit een Samsung 840 SSD 120GB. Op deze SSD is Windows geïnstalleerd en verder staat er eigenlijjk (bewust) niet teveel bijzonders op.

Afgelopen zondag ochtend werkte de computer nog naar behoren en toen ik klaar was met de computer heb ik hem afgesloten. 's middags wilde ik de pc weer gebruiken maar startte de pc niet goed op. Alle ventilatoren gingen wel draaien maar het systeem startte niet door. Windows werd niet opgestart dus.

Vandaag het systeem uit elkaar gehaald en de SSD getest in mijn laptop. Ook hier wil de laptop niet doorstarten. Daarna heb ik de SSD als secundaire schijf aan de PC van mijn ouders gehangen. Hier bleek dat de SSD niet kapot is, want ik kan wel in mijn bestanden. Op deze manier wordt de SSD dus wel herkend.

Wie kan me tips geven wat te doen? Heb al contact opgenomen met Megekko (waar ik hem gekocht heb), maar ik twijfel. Hij lijkt niet kapot omdat ik er wel in kan als het secundair benaderd wordt, maar als opstartschijf wil het niet. Zou er iets mis zijn in de Windows installatie??

HELP!

• Zenety
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-01 17:19
Even je S.M.A.R.T waarden bekijken? Volgens mij kan dat met: http://ssd.samsungsemi.co...ng_Magician_Setup_v46.zip

En anders een bootable USB maken met Windows erop en kijken of je hem hiermee kan repairen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het is normaal dat je een opstartschijf niet van de ene naar de andere computer kan zetten (als opstartschijf).
Je kan de smart waarden bekijken met (crystaldiskinfo)

Lijkt erop dat de windows "gewoon" corrupt is gegaan. Opstarten met een windows instalatiemedium, dan kiezen voor de optie repair. Dat dus als de ssd weer in zijn eigen computer hangt.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik had een soortgelijk probleem, maar dan met de 850 evo. Bij mij was er een of ander chipje kapot. (ik kon windows er niet op installeren, mijn moederbord zag hem niet als opstartschijf. Ik kon er wel bestanden etc. op zetten).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Inmiddels op aanraden van Megekko in de UEFI BIOS een instelling op Legacy modus gezet. Daarbij de kast een beetje schoongemaakt, uitgezogen en alles weer in elkaar gezet. En warempel, het werkte... Heel bijzonder, maar ik ben al lang blij dat het gewoon werkt!

kan iemand me nog uitleggen wat de Legacy modus inhoudt?

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 16:56
UEFI is a newer standard compared to the Legacy BIOS. It allows you to boot from a larger drive and more flexibility between the hardware and the operating system. Some tasks such as booting from older media will require legacy mode to be enabled so that it can interact with the computers hardware properly.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 18:25

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Tom.Gerritse schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 00:41:
Inmiddels op aanraden van Megekko in de UEFI BIOS een instelling op Legacy modus gezet. Daarbij de kast een beetje schoongemaakt, uitgezogen en alles weer in elkaar gezet. En warempel, het werkte... Heel bijzonder, maar ik ben al lang blij dat het gewoon werkt!

kan iemand me nog uitleggen wat de Legacy modus inhoudt?
Ligt het daar wel aan? Als je de configuratie nu terug zet naar UEFI werkt het niet meer?

Legacy modus is opstarten oude stijl. Korte uitleg: Het BIOS handelt de initialisatie van alle hardware af en probeert te booten vanaf de ingestelde harddisk door het boot record op de betreffende disk uit te voeren. En dan start je OS pas op.
UEFI is de recente vervanger voor de oude BIOS stijl van opstarten. Geeft meer flexibiliteit en snelheid. UEFI kan o.a. opstarten van grotere schijven (2TB+) en probeert de initialisatie van dingen zoveel mogelijk aan het OS over te laten, waardoor deze stappen grotendeels kunnen worden overgeslagen zodat het geheel vlotter opstart. En verder wat extra mogelijkheden zoals bijv. Secure Boot.

Als gewone gebruiker merk je er eigenlijk weinig tot niets van, behalve dat UEFI modus waarschijnlijk wat sneller opstart. ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Ultraman schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 06:46:
[...]

Ligt het daar wel aan? Als je de configuratie nu terug zet naar UEFI werkt het niet meer?
Ik ga het zo eens proberen, ik ben benieuwd!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Zenety schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 15:21:
Even je S.M.A.R.T waarden bekijken?
Hieronder mijn SMART waarden:
Samsung SSD Magican resultaten

Ik weet zelf niet zo goed wat ik hier uit kan halen maar een van jullie kan me vast meer vertellen?
Ik ga zo eens proberen om hem weer in UEFI te zetten!

• Reepje
  • Niet online
Smart ziet er goed uit, maar je hebt 46 keer een onverwachte powerloss gehad (kan bijv gebeuren doordat de computer blijft hangen). Bij een onverwachte stroomuitval kan er het een en ander in de war raken, en dat zou een reden kunnen zijn dat de schijf zich ergens heeft verslikt.

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Reepje schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:12:
Smart ziet er goed uit, maar je hebt 46 keer een onverwachte powerloss gehad (kan bijv gebeuren doordat de computer blijft hangen). Bij een onverwachte stroomuitval kan er het een en ander in de war raken, en dat zou een reden kunnen zijn dat de schijf zich ergens heeft verslikt.
Hoe zou een zo'n powerloss kunnen optreden? En wat kan ik daar tegen doen?
En klopt het dat de nieuwe Samsung 850 EVO daar bescherming voor heeft?

• Reepje
  • Niet online
Alle SSD's hebben bescherming tegen powerloss. De meeste consumenten ssd's doen dat softwarematig, zo ook jouw Samsung. Crucial heeft voor de gangbare SSD's dan weer gekozen voor een hardwarematige bescherming, volgens velen een betere oplossing.

En tegen een onbedoelde powerloss, daar is weinig aan te doen. Maar als je bijvoorbeeld een programma hebt dat geregeld vastloopt (wat kan resulteren in een harde restart: dus een powerloss) dan kan je beter een dergelijk programma vermijden, danwel zoeken waarom het vastloopt.
Pagina: 1