Hot-swap van EEPROM

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Topicstarter
Tijdens het flashen van mijn K7M ging iets fout waardoor mijn BIOS naar de kl@te is gegaan :(

Heeft iemand ervaring met Hot-swap?
't schijnt zo te werken dat je een werkende EEPROM in je MOBO plakt, boot naar DOS, dan de EEPROM eruit haalt, de 'kapotte' erin doet en die gaat flashen met een BIOS waarvan je weet dat die werkt.

Iemand ervaring hiermee en...werkt het ook daadwerkelijk? Gaat de EEPROM die je live uit het system haalt niet kaduuk?

specs | 3360wP met SE3000

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Als je hem er recht uittrekt kan het best lukken, trek je hem te schuin er uit dan heb je 2 niet werkende bioschippies.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Duh, dat van het recht eruit trekken moge en ieder toch duidelijk zijn? ;)

Is er eventueel en andere manier om de BIOS te resetten (mbv pinnetjes connecten of lithium batterij eruit halen ofzo)?

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

Ik heb met mijn Abit KA7 ook een verkeerde flash gehad, en toen heb ik het volgende gedaan:

Oud mobo (Asus P5A) gepakt, Asus (!) flash utility en nieuwe KA7 bios file op diskette gezet. BIOS van KA7 losmaken en klaarleggen, BIOS van P5A loshalen en terugzetten met stuk breed plastic ofzo (makkelijker om eruit te halen als ie aanstaat).

En dan beginnen: De P5A aangezet met eigen BIOS (zorg dat BIOS schaduwen aanstaat), na boot de BIOS eruit getrokken, en voorzichtig de KA7 BIOS erin geprikt. Flash utility gedraait met KA7 BIOS, flash succesvol: P5A uitzetten, KA7 BIOS eruit, P5A BIOS terug, KA7 BIOS weer in KA7 zetten en het moet weer werken (lukte bij mij in ieder geval wel)

Succes...

[Edit]
Oh, en na de flash niet meteen de BIOS eruit halen, die dingen worden tering heet!! :)

If nothing is written below, I was the last to reply...

• -=*skilla*=-
  • Laatst online: 04-09 11:54
doe het regelmatig op me werk.je stopt er een werkend bios in van zelfde type mb(je zet em er vrij los in). je boot van flop schoon in DOS (je hebt uiteraard de goed flash utils erop staan) start de flash util vraagt of je het bios wil saven ( ja dus) haalt de flashrom eruit doet de andere erin en flashed de gesavede file erin rebooten en klaar

all people are wise untill they speak

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Allright,

Ik heb thuis dus nog een oude Asus P55T2P4 staan met een K6-2 380Mhz CPU met een AMIBIOS EEPROM.

Ik haal dus (als ik het zo begrijp) de EEPROM van de K7M eruit en leg die klaar. Dan boot ik de P55T2 met zijn eigen EEPROM met een bootfloppy naar DOS. Op die bootflop staat Flashk7m.exe en km1009.bin als biosfile.
Dan haal ik de P55T2 EEPROM eruit, doe de K7M EEPROM erin en start flashk7m.exe en zeg dat ie de EEPROM moet flashen met biosfile km1009.bin.
Als ie klaar is dan exitten en PC uitzetten en EEPROMs omwisselen, correct?

• Rashann
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

Bijna, je moet als flash programma niet de k7m flash hebben, maar de gewone flash.exe van Asus, want waarschijnlijk draait die flashk7m.exe niet op de P55T2P4. Dan zou het moeten werken ja, maar garantie durf ik niet te geven. (bij mij werkte het)

If nothing is written below, I was the last to reply...

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
kee, heb die ook net maar ff op bootflop gezet. Hoop vanavond te kunnen flashen en vanaf mijn eigen monstertje weer te i-netten en koetje te kunnen laten grazen voor DPC (ander komt 200k voor MF6 in gevaar ;) )

Verwijderd

Yep, dit werkt prima. Gewoon de (werkende) EEPROM al een beetje los halen voordat je opstart, dan kan ie er na het booten zo uitgetrokken worden en kun je de ander erin zetten.

Als het niet lukt kan ik hem wel voor je flashen, mail me dan maar even.

• -=*skilla*=-
  • Laatst online: 04-09 11:54
het gaat niet lukken als je een pci of agp grafische kaart heb en je niet een bios gebruikt met dezelfde chipset. je kunt bij asus kijken hoe je een resque flop kunt maken als je geen beelt meer krijgt met ander bios

all people are wise untill they speak

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 15:11
Mits de voltage-specs en pinouts van beide EEPROMS hetzelfde is kan je hotswappen met ieder mobo. Zijn ze niet gelijk, dan eindig je met een gefrituurd bios.

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2025
...nog iets waar je op moet letten: de capaciteit van de chippies. Ze zijn er tegenwoord nl. in 1Mb en 2Mb. Bij de 1Mb versies eindigt 't typenummer (meestal) op 010 of 011, en bij de 2Mb versies op 020. Dan zijn er nog verschillende uitvoeringen: 28Fxxx, 29EExxx en 29Fxxx. De eerste heeft een prog. spanning van 12V nodig, de andere twee 5V. En dán is er nog verschil in de ligging van 't BOOT-block: dit kan bovenin in 't EEPROM-geheugen liggen, of onderin...
Afijn, wil je zekerheid dat 't gaat lukken, probeer 't dan sowieso met een identiek mobo... ;) Succes!

...With a touch of magic¿

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
't is niet gelukt :(

Flash of flashk7m doen het niet. flash schijnt de EEPROM niet eens te herkennen en flashk7m zegt dat ie 'm niet kan programeren.
Terugstoppen van de EEPROM leverde mij een PC op die tijdens POST 2x snel achter elkaar piept, dus "piep..piep.........piep..piep........piep..piep".

Bunny
Ik zal je wel ff mailen

Pagina: 1