Scroll Lock waar is dat voor ???

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08 11:37
Waarvoor kan je die scroll lock toets nou eigenlijk gebruiken ???

• Tomas Zwinkels
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

Verwijderd

Helaas, je hebt geen leestoegang tot dit forum. Als je toch meent toegang te moeten hebben, stuur dan een mailtje naar gathering@tweakers.net :r

Ben ook wel benieuwd.

• Artje
Ik kom er gewoon op hoor !!
Thanx voor die links btw en ja voortaan

I will UTFS

• Artje
Je kan het dus in bepaalde programma's gebruiken om te door dhet document te scrollen ipv regel voor regel

• Tomas Zwinkels
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

Op zondag 17 juni 2001 12:58 schreef Artje het volgende:
Ik kom er gewoon op hoor !!
Thanx voor die links btw en ja voortaan

I will UTFS
dat zal je mij niet vaak meer horen zeggen.. aangezien de search vaker niet dan wel werkt de laatste tijd..

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

• Galoptic
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 15:51
scroll lock is gewoon een mooi knopje dat ze toegevoegd hebben om de symmetrie op het toetsenbord ietwat in stand te houden

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 12:41 schreef Artje het volgende:
Waarvoor kan je die scroll lock toets nou eigenlijk gebruiken ???
Duidelijk geen DOS gebruikt :)

• Artje
Jongen ik heb jaren dos gebruikt dus stop met reacties waar ik niks aan heb !!

Ik bedoelde wat ik er nu mee moet met die sroll lock en niet waarvoor die vroeger werd gebruikt !!

Ik heb trouwens zo'n beetje met alle computersytemen gewerkt.

Verwijderd

Als je _echt_ jaren met DOS hebt gewerkt, hoor je echt wel te weten waar de scoll-lock voor is.

Verwijderd

het hoort er gewoon bij... netzoals vele F toetsen bv F11 en F12... het wordt bijna niet gebruikt maar sommige progs hebben het nodig ;)...

tis gewoon nostalgie :)

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Op zondag 17 juni 2001 12:52 schreef victoryonline het volgende:
Helaas, je hebt geen leestoegang tot dit forum. Als je toch meent toegang te moeten hebben, stuur dan een mailtje naar gathering@tweakers.net :r

Ben ook wel benieuwd.
Stuffis generalis :)

Daarnaast zijn er nog zat forums waar wij normale gebruikers geen toegang tot hebben ;( Ik kon er zelf 5 vinden :)

• Artje
HlpDsK als jij jaren met dos hebt gewerkt dan ken je mischien wel Norton Commander !

Ik heb nog nooit maar dan ook nooit de Scroll lock toets gemist of hoeven te gebruiken en zoals ik daarnet al zei stop met reacties waar niemand wat aan heeft !!

Thanx to alle luitjes met wel zinige reply's

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tijdens de installatie van FreeBSD kun je met scroll lock je scherm vastzetten waarna je met de pijltjes toetsen op en neer kunt scrollen zodat je de resultaten van je h/w probe kunt zien.

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 14:14 schreef Artje het volgende:
HlpDsK als jij jaren met dos hebt gewerkt dan ken je mischien wel Norton Commander !

Ik heb nog nooit maar dan ook nooit de Scroll lock toets gemist of hoeven te gebruiken en zoals ik daarnet al zei stop met reacties waar niemand wat aan heeft !!

NC is een shell. In dat geval heb je dus niet _echt_ met DOS gewerkt.

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 14:14 schreef Artje het volgende:

wacht daar werk ik nog steeds mee :7

• Artje
HlpDsK begrijpt niet dat hij moet stoppen

Ik heb ook erg veel "gewoon" in DOS gewerkt

Batchbestanden maken, Config en Autoexec bestanden aanmaken/veranderen, Programmeren in BASIC, PASCAL, C, C++.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

HlpDsk: je loopt nu erg de wijsneus uit te hangen, help die jongen dan gewoon als jij het weet en ga niet steeds de wijsneus uithangen.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ach da's normaal gedrag hoor, doet iedereen die wat meer mag dan een ander O+

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• Artje
Ik wil effe iedereen bedanken ik weet het nu denk ik wel wat je er mee kan ik office enzo

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-03 10:40
Op zondag 17 juni 2001 14:10 schreef HlpDsK het volgende:
Als je _echt_ jaren met DOS hebt gewerkt, hoor je echt wel te weten waar de scoll-lock voor is.
Ik gebruik altijd ctrl-S en ctrl-Q daarvoor, hoewel ik me meen te herinneren dat die toetsen bij die ouwe terminals een iets andere functie hadden dan de scroll lock.
De gebruik van de scroll-lock om de cursor vast te zetten terwijl het window scrollt is meen ik pas later door IBM ingevoerd met de introductie van de PC (en vervolgens slechts incidenteel gebruikt).

• Xoverride
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-07 10:32

Xoverride

sabai sabai

ff graven hoor..

Het had toch te maken met het scrollen over meerdere pagina's ofozo

Met het programma edit kon je het geloof ik ook gebruiken.

Ik heb het niet veel gebruikt denk ik.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik heb ook jaren met dos gewerkt. Was het eerste wat ik ooit KON doen op een computer, want toen hadden we nog geen bagger windhoos (op onze 486 dx 33 met 4mb EDO ram, 420 mb hdd, SVGA monitor en een cirrus vga kaartje ;) )
en NOOIT geweten waar die knop nou voor nodig was. Then again, wie gebruikte er ooit print screen? Kun je leuk je DOS commands mee printen |:(

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Ik heb ook nog best wel lang met DOS gewerkt (vanaf MSX-DOS 1.0 weliswaar en vanaf 1993 op PC's) maar heb scroll-lock ook nog nooit gebruikt anders dan het bijbehorende lampje aan en uit zetten. :)
Maar ik kan me een paar WP-51-achtige functies voorstellen, zoals scrollen door de text en toch je cursor op de juiste plek houden (een beetje de scroll-bar in windows-prog's nu) (Heb WP(-51) eigenlijk nooit gebruikt)

Dus zo'n rare vraag is het echt niet...
en als antwoord op de vraag over [print-screen], druk er maar eens op in windows en druk dan eens in een tekenprogramma (of word) op paste...
'k gebruik die toets eigenlijk best wel vaak.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• dawuss
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

ja, maar ik had het over het DOS tijdperk. Toen was het geen screendump, maar een screenprint

edit: Whoops, zie dat ik in m'n vorige post GEBRUIKT ipv GEBRUIKTE had staan. geen wonder ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
nou OK, in het dos-tijdperk gebruikte ik dat om m'n BIOS-instellingen op papier te zetten ([printscreen] that is....)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

Op zondag 17 juni 2001 19:16 schreef dawuss het volgende:
Ik heb ook jaren met dos gewerkt. Was het eerste wat ik ooit KON doen op een computer, want toen hadden we nog geen bagger windhoos (op onze 486 dx 33 met 4mb EDO ram, 420 mb hdd, SVGA monitor en een cirrus vga kaartje ;) )
en NOOIT geweten waar die knop nou voor nodig was. Then again, wie gebruikt er ooit print screen? Kun je leuk je DOS commands mee printen |:(
Printscreen gebruik ik zo goed als dagelijks om screenshots van proggy's te maken in windows :?

• Eindbaas
  • Laatst online: 09-08 09:34
printscreen is een erg koel knopje ;)

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 10:24
mijn dank is groot

* Nowhere weet nu waar Scroll Lock voor is, en kan vrienden imponeren

www.kuiphuis.nl

Verwijderd

[off topic]
Wat een verschrikkelijk omslachtig gedoe om een zo'n knopje. Gewoon wel/geen antwoord geven, klaar ;)
[/ot]

• D.R.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

D.R.

XBox Live Tag: CrazyCavia

Enige zinnige waar ik het scroll-lock ledje voor gebruik onder Windows is het laten knipperen als er nieuwe mail is. Hoef ik op mijn werk niet constant dat Outlook Express :r aan te hebben staan.
Progje is Jet-Mail monitor http://www.cowon.com

Flickr | Groningen Eelde Aviation Society | Flightdiary

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-08 17:41
Scroll Lock kan je ook gebruiken in Excel. Je kan dan door je werkblad wandelen, terwijl de cursor netjes in z'n cel blijft staan.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Justice
  • Laatst online: 07-08-2025
werkt ook bij cakewalk pro (midi sequencer) als je afspeelt met scrolllock aan (misschien werkt het ook bij sample editors zoals cooledit pro) dan scrolt het beelt niet mee met de "cursor/muziekaanwijzer"

lekker vaag maar als je het kent weet je wel wat i bedoel :)

Human Bobby

• bloasfist
  • Laatst online: 19-08 13:56

bloasfist

Slot-A Crew

Hee, D.R.
Lache dat proggie dat er voor zorgt dat je scroll lock knippert als je mail hebt. Jammer dat icq dat niet kan, anders zou ik dat zeker gebruiken. Nu moet ik er weer een ander mailcheck proggie voor laten draaien (die ook weer geheugen vreet)

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 19:16 schreef dawuss het volgende:
Then again, wie gebruikte er ooit print screen? Kun je leuk je DOS commands mee printen |:(
Hmmm... ik heb die printscreen-functie met veel plezier gebruikt in DOS hoor. Kon je mooi een foutmelding mee uitprinten die zo snel weer weg was dat je niet kon lezen wat er stond bijvoorbeeld.

Oh, en het ultieme antwoord op de vraag: met de scroll-lock knop kun je controleren of het scroll-lock LEDje nog werkt :P

Verwijderd

Mijn scroll lock heeft nu inmiddels ook een nieuwe baan :) Mooi e-mail checken, thnx dudes.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

He, cool proggie! Wordt die LED eindeluk ook eens benut...

Zou dat in combinatie met de "VU HDD LED" (looplicht) voor het toetsenbord kunnen...? >:)
Pagina: 1