[No Post] [Black Screen] Toshiba Satallite Laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diq3N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-03-2024
Beste mede-tweakers,

Ik heb een probleem met een toshiba satallite laptop. Op de laptop zit er fabrieksaf windows 8. Het OS was gecrasht waarna ik met hirenbootcd wilde proberen om de fotos nog te redden. Om dit uit te kunnen voeren heb ik in bios SecureBoot disabled en UEFI omgezet in CSM - Legacy. Daarna heb ik de laptop opnieuw opgestart maar dan ineens kreeg ik geen beeld meer. Dus de Bios POST en de Logo van Toshiba is niet meer zichtbaar. Zelfs zie ik ook geen backlight.

Hierna heb ik het volgende geprobeerd :
  • Accu, Oplader er uit aan en uit knop minuutje ingedruk houden en daarna proberen te booten ( Heeft niet geholpen)
  • Bios Battery verwisselen ( heeft niet geholpen )
  • Koelpasta vernieuwen ( heeft niet geholpen )
  • Op externe monitor aansluiten ( Kreeg ook geen beeld op externe )
  • Ram Geheugen verwisselen, slot veranderen ( heeft niet geholpen )
  • Ram geheugen helemaal er uit halen om te kijken of MoBo beeps produceert ( Beeps hoor je wel dus MoBo geeft reactie )
  • Display kabels gecontroleerd ( alles zit er goed in )
Volgens mij is dit ook alles wat je kan proberen maar toch wilde ik met enig hoop even nog hier posten. Misschien ben ik iets vergeten?

Alvast bedankt voor de tips :)

Mvg,
Osman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Late reaktie maar heb je de HDD/SSD al uit je laptop gehaald en hiervan eerst een dump/kopie gemaakt op een andere PC? Weet je in ieder geval of de disk nog goed is en heb je dus alvast een backup van de data.

Ik vermoed dat door het omzetten van UEFI / Secureboot de machine is "vastgelopen"; het is een raar euvel maar heb je al geprobeerd de BIOS terug te zetten naar wat het was en kijken of dan er wel in ieder geval weer beeld is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diq3N
Battery heb ik er uit gehaald van de bios in de hoop dat die gereset zou worden maar het is waarschijnlijk niet gebeurd. Ik heb sws geen beeld dus ik kan hem ook niet terugzetten met de BIOS. Daarnaast is de HDD al gecheckt. Daar ligt het ook niet aan. Ik heb hem losgekoppeld en daarna heb ik geprobeerd te booten wat ook dus niet lukte :(

Bedankt voor je reactie trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Duh... |:( Had even over je externe scherm heengelezen dat die het ook niet deed.

Klinkt bijna alsof er iets is doorgebrand en hierdoor de GPU en/of inverter naar de eeuwige jachtvelden is vertrokken. Aangezien je de laptop al open hebt gehad; geen sporen van kapotte condensatoren of minimaal kleine zwarte vlekken op soldeerverbindingen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diq3N
Nee helemaal niets. Ik zat ook aan GPU te denken maar dan verbaast het mij dat als ik de RAM er uit haal dat de MoBo dan nog reactie geeft. Normaal gesproken als GPU defect is moet je ook geen beeps gaan horen als je de RAMs er uit haalt. Tenminste dat was wel zo bij de laptops waar de GPU niet werkte. :)

Heb een computer reparatie winkel dus krijg veel computers met verschillende problemen maar iets zoals dit heb ik nog nooit gezien. Nu heb ik het probleem dat de klant zeg dat er wel beeld was toen hij het bracht en nu niet :D en ja idd gelijk heeft ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 14:34
Bij veel laptops kan je de bios niet resetten door enkel de bios batterij er uit te halen. Dikwijls moet je 2 punten op het mainboard doorverbinden.
Bij gebrek aan info doen wij dikwijls het volgende :

(werkt niet bij alle laptops)

-voedingsbatterij er uit
-voeding er af
-bios batterij er uit
-dan de 2 polen van de batterijhouder of connector doorverbinden gedurende plm 30 sec.

Bios batterij er weer in en proberen of alles weer werkt en/of de bios gereset is.

Ik vermoed niet dat je een hardware probleem hebt. zou te toevallig zijn na een bios aanpassing...

Good luck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
floorcleaner schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:29:
Bij veel laptops kan je de bios niet resetten door enkel de bios batterij er uit te halen. Dikwijls moet je 2 punten op het mainboard doorverbinden.

-voedingsbatterij er uit
-voeding er af
-bios batterij er uit
-dan de 2 polen van de batterijhouder of connector doorverbinden gedurende plm 30 sec.

Bios batterij er weer in en proberen of alles weer werkt en/of de bios gereset is.

Ik vermoed niet dat je een hardware probleem hebt. zou te toevallig zijn na een bios aanpassing...

Good luck.
aan knop ingedrukt houden voor minimaal 30 sec als de biosbatterij eruit is zou het ook moeten doen als je geen punten voor reset kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
klopt , maar dat reset niet de volledige bios.
We hebben er hier al redelijk wat gehad die het met de " 30 seconden reset" nog steeds niets deden, maar na volledig leegmaken wel.

Is wel veel meer werk dikwijls (soms hele demontage), maar lijkt me gezien de situatie zeker het proberen waard.
Baat het niet, dan schaad het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
Als je de adapter er op hangt en de accu er uit haalt, meet je op de acculaadpennen nog spanning ?
Zou ergens tussen de 3 en 3.6V moeten liggen

Als je daar niets meer hebt : mainboard stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diq3N
floorcleaner schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:29:

-voedingsbatterij er uit
-voeding er af
-bios batterij er uit

Good luck.
Bedankt voor je reactie ik ga dit gelijk even proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
floorcleaner schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:45:
klopt , maar dat reset niet de volledige bios.
We hebben er hier al redelijk wat gehad die het met de " 30 seconden reset" nog steeds niets deden, maar na volledig leegmaken wel.

Is wel veel meer werk dikwijls (soms hele demontage), maar lijkt me gezien de situatie zeker het proberen waard.
Baat het niet, dan schaad het niet...
bedankt, weer wat geleerd! En het kortsluiten van de aansluitingen van de natterij zelf zoals je schreef is natuurlijk niet al te moeilijk, je hebt er immers net de batterij uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diq3N
Bedankt voor jullie reacties allemaal maar ik zie nog steeds geen resultaat. Heb de battery connectoren doorverbonden voor ong 1 min maar het probleem blijft zich voordoen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 17:33
Is het beeld misschien extreem donker? (Inverter/backlight defect)
Niet dat dat een gangbaar probleem bij Toshiba is trouwens.... En externe monitor kan standaard uitstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diq3N
Als het wel zo was dan had de extern monitor ingeschakeld moeten zijn nadat ik FN + F4 ingedruk hield. Dus dat heb ik al uitgesloten aangezien je niets op scherm zit. Als backlight inverter defect zou zijn dan had ik toch beeld moeten hebben maar dan geen licht. Ik heb namelijk helemaal geen beeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 17:33
Diq3N schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 19:50:
Als het wel zo was dan had de extern monitor ingeschakeld moeten zijn nadat ik FN + F4 ingedruk hield. Dus dat heb ik al uitgesloten aangezien je niets op scherm zit. Als backlight inverter defect zou zijn dan had ik toch beeld moeten hebben maar dan geen licht. Ik heb namelijk helemaal geen beeld :)
Fn+F4, prima. In dit geval is het misschien handig om even door te vragen bij de klant; viel hem al langer dingen op? Plotselinge uitval, flikkeringen in het scherm, BSOD's, "rare" dingen? Misschien is er ooit drinken gemorst of iets dergelijks?

RAM geheugen vervangen, en de rest; wifi, opticals, bluetooth, alles eruit, kan misschien helpen. Want ik kan me dit totaal niet herinneren bij Toshiba laptops.

Weet je waar me dit soort dingen wel bekend voorkomt? Die oude VIA en SiS chipsets, dan veranderde je iets onbenulligs in de configuratie, en meteen erna: PATS! complete mobo dood.

[ Voor 10% gewijzigd door oheng op 14-05-2015 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
gaat er überhaupt nog iets van lichtjes aan op de laptop ? Meet je op de accu-aansluiting nog spanning ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diq3N
Ja ja absoluut. Alle ledjes werken naar behoren. Power Led Battery Led etc. Er is geen stroomstoring. Heb alles op de MoBo gemeten wat ik kon meten. :) Maar uiteindelijk na een lange gesprek ( ong 1 uur 45 min ) met Toshiba heb ik ze toch overgehaald. Dus na 3 jaar gaat ie alsnog onder garantievoorwaarden gerepareerd worden. :) Vandaag komen ze de lappie wel ophalen. Bedankt voor al jullie reacties jongens.

Maar vooralsnog, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt! Blijft een vreemd verhaal.
Pagina: 1