Upgrade (na defect) naar 32GB RAM zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damoklez
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-06 19:11
Ik heb een ASUS G75VX laptop met 12GB RAM (3x 4GB modules, 1600Mhz).

Na een harde crash bleef de laptop nonstop rebooten en kreeg ik een MEMORY_MANAGEMENT foutmelding in windows. Ik ben niet zo'n hardeware tweaker, maar na wat gegoogle leek erop dat er een geheugenmodule kapot was. Heb het ding opengeschroefd en een module verwijderd, waarna de laptop weer normaal opstartte.

Deze module was goed toegankelijk via het paneel aan de achterkant en makkelijk te verwijderen (hier zitten twee vd vier slots). De andere twee modules zitten onder het toetsenbord, om daar bij te komen wordt een flinke operatie.

Ik wil dit (kapotte) geheugen gaan vervangen, maar heb een paar vragen:

1: Is het ook mogelijk/aanmemelijk dat de geheugenmodule niet kapot is maar dat er een fout is op het moederbord en hoe kan ik dat testen?

2. Kan ik twee nieuwe DDR3 4GB/1600Mhz modules simpel bijplaatsen (totaal 16 GB dus)? Maakt het verschil dat dit dan van een ander merk is? Zijn er extra specs waar ik dan op moet letten ivm compatibiliteit?

3. Ik overweeg om meteen alle geheugenmodules maximaal te vervangen. Wat ik kan vinden is dat ik in dit systeem maximaal 32GB RAM kan plaatsen, dan zou het dus 4x 8GB DDR3/1600Mhz worden. De zwaarste toepassingen waar ik de laptop voor gebruik zijn games, ook wel multiboxen van meerdere clients en hulpprogramma's. Er lopen soms erg veel toepassingen tegelijkertijd.

Is dit zinvol of denken jullie dat de meerwaarde hiervan beperkt is (tov 16GB)? Hoe kan ik goed testen wat de feitelijke belasting/gebruik is van het RAM geheugen?

Ik draai Windows 8.1, alle verder specs staan in de productlink. Alvast bedankt voor de feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:48
Middels broncontrole in Windows taakbeheer is het mogelijk om je geheugengebruik te monitoren.

Of 32 GB nuttig is hangt volledig af van wat je met de laptop doet. Als je veel geheugen-intensieve applicaties (bijvoorbeeld VMs), dan kan het nuttig zijn, maar voor het gros van de applicaties zal het verschil tussen 16 en 32 niet te merken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:08

Croga

The Unreasonable Man

Waarom is het een overweging tussen 16 en 32?
Je kunt natuurlijk gewoon de 2*4GB onder het toetsenbord laten zitten en de andere twee slots vullen met modules van 8GB.
Nog sterker: De laatste actie zou je in twee stappen kunnen doen. Vervang de defecte 4GB module door één van 8GB. Je zit dan op 16GB geheugen met de mogelijkheid om heel eenvoudig naar 24GB te gaan en eventueel later nog naar 32GB als de 24GB te weinig blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damoklez
Ik dacht dat modules van gelijke grootte beter/effiecienter samenwerken. Dat dus bijv 4*4GB beter was dan 2*4Gb+1*8GB omdat je dan gebruik maakt van de Dual-channel functie. (En als je dan naar de maximale mogelijkheden voor dit moederbord kijkt wordt dat dan dus 4*8GB)

Processor: Als ik t goed begrijp heeft deze chip support voor Dual-channel RAM, niet voor Triple-channel.

Ik haal dat ook uit deze review: "De hoeveelheid geheugenkanalen maakt wel een duidelijk verschil. Een enkel reepje in een systeem, zowel van AMD als van Intel, is stukken trager dan twee modules van gezamenlijk dezelfde capaciteit."

En meer info over dual channel vond ik op hardwaresecrets.com

Vandaar dus dat ik dacht dat dit een goede combinatie was. (Ik begrijp t nog steeds niet helemaal hoor). Als 2*4Gb+1*8GB prima gaat dan is dit idd misschien wel de eenvoudigste oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Damoklez op 12-05-2015 11:54 . Reden: Fout in URL ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:48
Dual-channel wordt inderdaad door vrijwel alle moderne processoren ondersteund en kan dus gebruikt worden. Het levert wel een snelheidswinst op, maar in de praktijk zul je deze winst lang niet altijd merken. Wederom is het hierbij handig om te bedenken waar je je geheugen voor wil gebruiken.

Als 16 genoeg is zou ik je dan aanraden om gewoon 2x4 erbij te plaatsen om in totaal tot 16 GB te komen en toch gebruik te kunnen maken van Dual channel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-02 21:24
Damoklez schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 10:42:
Ik heb een ASUS G75VX laptop met 12GB RAM (3x 4GB modules, 1600Mhz).

Na een harde crash bleef de laptop nonstop rebooten en kreeg ik een MEMORY_MANAGEMENT foutmelding in windows. Ik ben niet zo'n hardeware tweaker, maar na wat gegoogle leek erop dat er een geheugenmodule kapot was. Heb het ding opengeschroefd en een module verwijderd, waarna de laptop weer normaal opstartte.

Deze module was goed toegankelijk via het paneel aan de achterkant en makkelijk te verwijderen (hier zitten twee vd vier slots). De andere twee modules zitten onder het toetsenbord, om daar bij te komen wordt een flinke operatie.

Ik wil dit (kapotte) geheugen gaan vervangen, maar heb een paar vragen:

1: Is het ook mogelijk/aanmemelijk dat de geheugenmodule niet kapot is maar dat er een fout is op het moederbord en hoe kan ik dat testen?

2. Kan ik twee nieuwe DDR3 4GB/1600Mhz modules simpel bijplaatsen (totaal 16 GB dus)? Maakt het verschil dat dit dan van een ander merk is? Zijn er extra specs waar ik dan op moet letten ivm compatibiliteit?

3. Ik overweeg om meteen alle geheugenmodules maximaal te vervangen. Wat ik kan vinden is dat ik in dit systeem maximaal 32GB RAM kan plaatsen, dan zou het dus 4x 8GB DDR3/1600Mhz worden. De zwaarste toepassingen waar ik de laptop voor gebruik zijn games, ook wel multiboxen van meerdere clients en hulpprogramma's. Er lopen soms erg veel toepassingen tegelijkertijd.

Is dit zinvol of denken jullie dat de meerwaarde hiervan beperkt is (tov 16GB)? Hoe kan ik goed testen wat de feitelijke belasting/gebruik is van het RAM geheugen?

Ik draai Windows 8.1, alle verder specs staan in de productlink. Alvast bedankt voor de feedback.
windows 8.1 gebruikt ongeveer 2,8 gb na de installatie.
Verder is de vraag wat je op dat laptopje gaat draaien.
Volgens mij is 16 gb echt overkill er is geeneen progamma wat ik of wij tweakers dagelijks gebruiken wat zoveel geheugen nodig heeft.
Ik heb zelf een medion pc met 16 gb erin en ook ik draai windows 8.1 en ik gebruik maar 12 % van mijn geheugen.
Het word pas interessanter als je autocad gaat draaien of een game editor die veel vragen aan processor kracht en geheugen.
8 gb geheugen zal al genoeg zijn om de laptop met normale snelheid te laten lopen ook 16 gb imo is nog steeds te veel.
Nogmaals het ligt eraan wat je draait, windows 8.1 gebruikt 3 gb en toch nog snel genoeg. :)
En wat het geheugen betrefd zal je in de laptop boekje of op de fabriekant website moeten kijken wat er voor een soort geheugen die laptop aankan.
Hij zal goed lopen met 8gb 12 gb zal ook al overkill zijn.Maar geen overbodige luxe.
32 gb zal heel erg veel overkill zijn ik zou voor 8gb gaan of voor 12 of 16 gb. :)
Ook de virtualiesatie software van verschillende fabrikanten is een optie om windows 8.1 te voorzien van 32 gb geheugen.
Buiten dit alles heb je een ssd schijf waar dus het systeem op geïnstalleerd is, en deze zal snel genoeg zijn om je laptop snel te laten booten.
@ damoklez je hebt gelijk ook deze modernere laptops kunnen gebruik maken van dual channel geheugen, ook daar dus de aandacht waard om 4 geheugen modules te plaatsen.
Moet je wel effe kijken wat voor een soort geheugen type nummer je nodig hebt ,meestal de handleiding van je laptop zou het normaliter in moeten staan.

groetjes:rjmno1

[ Voor 12% gewijzigd door rjmno1 op 12-05-2015 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damoklez
Ik heb ervoor gekozen om eerst maar 2*4GB erbij te plaatsen. Dit is het meest eenvoudig om te doen en ook een goedkopere oplossing. Waarschijnlijk is 16GB voldoende voor mijn gebruik, ik zal dit de komende tijd goed bekijken of dit ook echt zo is.

Bedankt voor jullie adviezen!
Pagina: 1