Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[EXCEL] Totaal berekenen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• andydewit
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22-09 12:54
Hallo,

Ik heb een ongelofelijk lang (29839 rijen) excel bestand. Deze is op de volgende manier ingedeeld:

DealerAantal verkochtPunten p/sSubtotaal punten
Dealer A15230
Dealer A8432
Dealer B248
Dealer C10550
Dealer C339
Dealer C25125
enz.enz.enz.enz.

Nou moet het volgende gebeuren: per dealer dient de gemiddelde score berekend te worden. Dealer A heeft bij dit voorbeeld als gemiddelde ((30+32)/(15+8)=) 2,69565, Dealer B ((8)/(2)=) 4,00000 en Dealer C ((50+9+25)/(10+3+25)=) 2,21052. Als dat is berekend moeten alle dealers op volgorde van die score getoond worden. Deze moeten (volgensmij) apart getoond worden, aangezien er meerdere rijen per dealer zijn. Iemand die mij hierbij zou kunnen helpen? In dit soort dingen ben ik een leek wat Excel betreft.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16:54
om je even op weg te helpen, ik zou het als volgt doen.

Draaitabel / Pivottable gaat je hier enorm helpen. Maak er één met daarin alleen de dealers als lijst. Hierdoor komt elke dealer nog maar 1x voor.

daarna kun je met een formule als som.als (NL versie )of sumif (Engelse versie) het volgende creëren

Som.Als( Kolom 1 zoals hierboven in de tabel ; "Dealer A" ; Subtotaal punten) / Som. Als( Kolom 1 zoals hierboven in de tabel ; Dealer A ; Aantal verkocht )

Som.als defineert een bereik waarin gezocht wordt op een bepaalde waarde, in mijn voorbeeld hierboven Dealer A, dit kun je ook gewoon met een cel referentie doen (dus A2 bijvoorbeeld), vervolgens geef je een bereik aan wat er dan moet worden opgeteld.

Hoop dat je hier verder op kunt googlen.

[Voor 22% gewijzigd door tritimee op 12-05-2015 10:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• andydewit
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22-09 12:54
Dank voor je reactie tritimee! Gé Brander heeft het raadsel inmiddels voor me opgelost, waarvoor zeer dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Misschien kan je de oplossing ook in dit topic zetten. Misschien nuttig voor anderen die meelezen of dit topic ooit tegenkomen bij zoeken naar hetzelfde :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:08

Gé Brander

MS SQL Server

Er zullen misschien betere oplossingen zijn maar in de beperkte tijd die ik had heb ik het volgende gedaan:

Ik heb er eerst een tabel van gemaakt, de berekening er naast in een extra kolom en onderaan een totaal en vervolgens een draaitabel naast gezet.

De draaitabel heb ik ingeklapt en daarna alle regels gekopieerd en als tekst er naast geplakt zodat niet de hele draaitabel gekopieerd wordt. Vervolgens de tekst weer als tabel vormgegeven en de kolom ernaast geplaatst met de subtotalen gedeeld door het aantal. Als laatste de kolom laten sorteren van hoog naar laag

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nemrah
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23-09 12:10
Je zou volgens mij met de SOM.ALS() functie het totaal van een dealer kunnen berekenen. Effe netjes door de naam van de dealer in de ene cel en de SOM.ALS() in die er naast. Met de AANTAL.ALS() kan je tellen hoe vaak een dealer voorkomt in het rijtje. Deze twee deel je op elkaar en je hebt het gemiddelde.
Daarna kan je het rijtje dealers laten sorteren op een van deze waarden. Maar dat is dan een aparte handeling.
Wat minder hightech als draaitabellen en zo, maar goed te doen lijkt me.

Plant eens een boompje

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True