Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Telfort: VLAN in Tomato, Experiabox alleen voor telefonie?

Pagina: 1
Acties:

• Meatwagon
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-11 13:38
Beste,

Nu denken jullie allicht, god weer het zoveelste topic over VLAN en telfort en alles erop en daarna. Helaas wel. Ik kom er even niet meer uit.
Ik zal zo goed mogelijk mijn situatie proberen uit te leggen! Here we go...

Ter info, ik heb al een tijd google zitten afstruinen en ben meerdere sites en topics en meer tegen gekomen. Ben nu alleen even de draad kwijt! :?

Goed, sinds vandaag heb ik van Telfort een 200/200 lijntje mogen ontvangen. Allemaal leuk en aardig maar ook fijn wanneer alles werkt! Internet was vrij simpel te doen. VLAN 34 op de WAN met DHCP en klaar is kees. Afijn dat werkt prima. Op naar TV en telefonie. Nou is het zo dat bij Telfort telefonie ook via VLAN 34 loopt maar helaas wel via de EB. Nu is me ook even niet duidelijk hoe ik nou de EB moet aansluiten om telefoon werkend te krijgen.
Nu het TV verhaal. Deze loopt bij Telfort via VLAN 4. Helemaal prima natuurlijk. Alleen nu is me totaal niet duidelijk hoe dit nou precies zit. Ik heb wel een idee wat er moet gebeuren maar hoe ik dit in de Tomato VLAN page instel gaat even mijn verstand voorbij. Of laat ik het beter vermelden, ik weet haast zeker dat er geen snars van klopt wanneer je naar onderstaand screenshot kijkt.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FLPlfms.png

Nu is dus mijn vraag, wat moet ik doen of wat gaat er fout om telefonie en tv werkend te krijgen?

Hier nog even een uitleg hoe mijn netwerk in elkaar steekt.

NTU-Eth > WAN - Netgear R7000

Netgear poort 3: Telefoon (Naar EB WAN of LAN poorten? O+ )
Netgear poort 4: IPTV

De Netgear draait overigens op Tomato versie: 2.7-128 K26ARM USB AIO-64K

Ik hoop dat ik jullie genoeg info heb verschaft tot zover en jullie mij kunnen helpen. Laat me weten wanneer jullie meer info willen!

Alvast hartelijk dank!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:43

Peetman

Tjah....

Als je naar de Experiabox VLAN 34 tagged doorstuurd zou het moeten werken. Zie ook hier: https://forum.telfort.nl/...xperiabox-vervangen-49307

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:17
God weer het zoveelste topic over VLAN en telfort.

That said, als ik zo naar je screenshot kijk dan ben je wat TV betreft nog vergeten om de WAN port op 'Yes' & tagged te zetten voor VID=4. Daarnaast vraag ik me af wat 'ie op de LAN/br0 bridge doet, is dat wel iets wat je wilt en heb je niet voldoende aan puur de VLAN config voor wat betreft TV? (Ik ken tomato niet)

Dan telefoon, volgens mij heb je het al ingesteld zoals Peetman hierboven suggereert. Gek dat het dan niet werk & geen idee, ik heb geen vaste telefonie...

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:43

Peetman

Tjah....

Thralas schreef op maandag 11 mei 2015 @ 23:00:
God weer het zoveelste topic over VLAN en telfort.

That said, als ik zo naar je screenshot kijk dan ben je wat TV betreft nog vergeten om de WAN port op 'Yes' & tagged te zetten voor VID=4. Daarnaast vraag ik me af wat 'ie op de LAN/br0 bridge doet, is dat wel iets wat je wilt en heb je niet voldoende aan puur de VLAN config voor wat betreft TV? (Ik ken tomato niet)

Dan telefoon, volgens mij heb je het al ingesteld zoals Peetman hierboven suggereert. Gek dat het dan niet werk & geen idee, ik heb geen vaste telefonie...
Zo te zien hangt de experiabox nu in de WAN bridge. Maar die zal in de LAN bridge moeten komen, dan krijgt hij een intern ip van je Tomato router, maar wel via VLANID 34.

• Meatwagon
Bedankt voor de reacties! Helaas begrijp ik het nog niet helemaal goed. Heb vooralsnog alleen nog internet. Heb vanmiddag meerdere dingen geprobeerd. Maar het is nu zo:
Vlan 34 aangemaakt op de wan tagged
Vlan 4 aangemaakt op poort 4 untagged in een lan bridge.

Poort 4 naar de tv, maar zou ik dan bij vlan 4 ook de wan poort moeten toevoegen?

• Meatwagon
Inmiddels heb ik wat wijzigingen door gebracht. Ik ben weer terug bij de originele software van Netgear. Nu werkt de tv inmiddels ook. Alleen nu krijg ik de telefoon nog niet aan de praat.
@Peetman. Ik zag in de link die je stuurde, dat jij (ik neem aan dat jij het bent ;P) de experiabox een ip hebt kunnen geven. Mijn box blijft aangeven: "Could not find DHCP daemon to get information"

Mag ik vragen hoe jij de experiabox een adres hebt gegeven?

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Mocht iemand hier ooit uitkomen. Het is mij gelukt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hVZL3XU.png

Eerst WAN opzetten. VLAN34 -> Tagged op wan poort.
Daarna een extra bridge maken, zonder DHCP.
VLAN4 -> Alle TV poorten + WAN poort tagged aan je nieuwe bridge.

Port 4 hangt bij mij aan de TV :).

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-11 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jay-v schreef op woensdag 27 september 2017 @ 08:22:

[afbeelding]

Heb je toevallig een screen cap van je bridge configuratie?
/edit: laat maar het werkt al zonder bridge 8)

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 08-11-2017 20:40 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• rikpannekoek
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-04-2023
Jay-v schreef op woensdag 27 september 2017 @ 08:22:

[afbeelding]

-
heb je met deze settings ook internet? Ik krijg het namelijk niet voor elkaar..

[ Voor 232% gewijzigd door rikpannekoek op 21-12-2017 12:38 ]

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

rikpannekoek schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:34:
[...]

-
heb je met deze settings ook internet? Ik krijg het namelijk niet voor elkaar..
Ja, werkt al tijden prima :).

• rikpannekoek
Jay-v schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:05:
[...]

Ja, werkt al tijden prima :).
Hopen dat ie het bij mij met dezelfde vlan settings ook doet. Heb wel andere hardware, maar dat mag niets uitmaken neem ik aan. Voor zover ik het begrijp doen je tv en de vaste telefonie het ook, dus dat is top. Mocht dit niet zo zijn, dan hoor ik het graag! :)

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

rikpannekoek schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:08:
[...]

Hopen dat ie het bij mij met dezelfde vlan settings ook doet. Heb wel andere hardware, maar dat mag niets uitmaken neem ik aan. Voor zover ik het begrijp doen je tv en de vaste telefonie het ook, dus dat is top. Mocht dit niet zo zijn, dan hoor ik het graag! :)
TV werkt, ik gebruik geen telefonie.

• rikpannekoek
Jay-v schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:16:
[...]

TV werkt, ik gebruik geen telefonie.
Heb je wel enig idee of de telefonie kan functioneren op een bepaalde manier? Heb namelijk wel vaste telefonie nodig..

bij voorbaat dank!

Rik

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Geen ervaring mee sorry :)
Pagina: 1