Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2e Router als Repeater en LAN-poort gebruiken ipv Wifi

Pagina: 1
Acties:

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-10 09:19
De titel is wellicht wat cryptisch.

Ik ben al zo'n 2 weken bezig met een aantal scenario's hoe een 2e router in te zetten ivm slecht Wifi signaal op een werkkamer.
Dit onderzoek doe ik tbv buren. Deze hebben de modem/router van UPC (nu Ziggo) noodgedwongen in de woonkamer, ik trouwens ook, hier komt de groene coax kabel de woning binnen.
Daar mijn buurman geen kabels naar de 1e verdieping wil trekken, heeft hij al jaren geleden gekozen voor Wifi verbinding met 2 PC's. In die tijd had hij een los modem en had hij zijn router op mijn advies zo hoog mogelijk en zo dicht mogelijk bij het trappengat geplaatst. Dat gaf een redelijk signaal. Zo'n 2 jaar geleden zijn we (een aantal buren en ik) op een nieuw abonnement over gegaan. Gevolg, de losse modem werd een modem/router. Gevolg, zijn signaal werd minder vanwege de plek waar deze ligt.
Zijn signaal nog OK, hij zit recht boven de router, maar de andere werkkamer precies aan de andere kant van de woning.
Mijn 1e oplossing is in feite de oude oplossing, plaats je oude router als 2e router op dezelfde plek.
Maar tot mijn grote verbazing gaf speedtest een snelheid onder de 2Mbps aan, ook als ik mijn laptop vlak bij deze router hield. Ondanks allerlei testen bleef deze snelheid ook bij mij thuis zo slecht.
Vorige week een TP-Link router gekocht, de WR841N, weinig geld met positieve reviews.
Deze geeft wel als 2e router met speedtest een behoorlijke snelheid.
Deze router kan ook als Repeater worden ingezet.
Deze variant vandaag bij mij thuis getest.
Ondanks de kortere afstand tussen deze router en mijn laptop, ik probeer de thuis situatie van mijn buren te simuleren, was de snelheid niet geweldig, de repeater halveert immers.
Toen kwam ik op de gedachte om de laptop met een kabel aan een LAN-poort te koppelen, dus Wifi uitgeschakeld. Tot mijn grote verbazing kwam speedtest nu op mijn max snelheid van mijn abonnement, vele malen sneller dus dan via een Wifi verbinding. LAN : 50Mbps, Wifi 8-10 Mbps.
De speedtest enige malen herhaalt, maar steeds de max snelheid.
Een tijdje met Google op sites geweest, ging allemaal zeer vlot.

VRAAG:
Hoe kan het, dat de Repeater, die dus al een verzwakt signaal oppikt, dit signaal op een LAN-poort met max. snelheid doorgeeft?
Want als mijn metingen kloppen, dan heb ik voor hen de beste oplossing, nog beter dan het Powerline alternatief, ook getest met als snelheid 16-18 Mpbs.

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
Heb je al een ander wifi kanaal geprobeerd?

• robw1947
Ja, ik heb met een aantal survey progs geprobeerd een zo gunstig mogelijk kanaal te kiezen en dat is tegenwoordig nauwelijks meer mogelijk.
Ter aanvulling, het UPC-modem heeft ook een 5GHz instelling en ik heb een dual-band USB-adapter, maar ook de 5GHz was geen oplossing voor het zwakke signaal.

Maar mijn vraag/verzoek is een uitleg waarom de repeater op de LAN-poort de max snelheid laat zien.
Mooi, dat metingen laten zien, dat dit kennelijk het geval is, maar een onderbouwing om het te begrijpen is zeer welkom.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
Lijkt me toch vrij logisch.
Als je de lan poort gebruikt hoeft die ap het niet meer via wifi door te sturen en wordt dus de snelheid niet gehalveerd en kun je de maximale wifi snelheid van router naar Ap verwachten.

Als je beide devices over WDS beschikken dan kun je ook nog een stabielere verbinding opzetten.

Zo'n ap bij elke pc is best een redelijke toepassing.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:17

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Gewoon een kabeltje naar boven trekken en je tp-link inzetten als accesspoint en dus op de lan poort in hetzelfde netwerk aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door martinvdm op 11-05-2015 21:57 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• robw1947
Dat kabeltje trekken gaat niet door om de simpele reden, dat mijn buurman dat niet wil.
Dat is ook de reden, dat ik naar alternatieven zoek en gevonden heb.

Voor mij is, denk ik, het wellicht niet goed begrijpen hoe de snelheden van speedtest geïnterpreteerd moeten worden.
Bijv Ookla stuurt data pakketjes van van een server naar mijn PC/laptop tbv het meten van de download snelheid.
Indien een kabel tussen router en PC, dan de max snelheid van mijn abonnement.
Indien draadloos, dan spelen allerlei factoren een rol, die deze snelheid verlagen.
Nu mijn laatste alternatief:
De 2e router krijgt als Repeater de data draadloos door van de 1e router.
Ik verwacht dan bij een PC, die met een kabel aan de 2e router (Repeater) zit, ongeveer eenzelfde snelheid als ik die zou meten met een laptop, die op dezelfde plek staat als de 2e router en draadloos met de 1e router verbonden is. De Repeater krijgt namelijk in mijn redenatie de data met ongeveer dezelfde snelheid binnen als mijn laptop.
De kabel tussen Repeater en PC zorgt vervolgens niet nog eens voor een extra vertraging, wat wel het geval is als er sprake zou zijn van een draadloze verbinding.
Maar nee, ik meet opnieuw de max download snelheid.
Dus kennelijk maak ik ergens een denkfout in de doorgeef snelheden van de data pakketjes.

1e Router -- draadloos --> 2e Router (op de overloop als Repeater) --- kabel ---> PC : speedtest : 50Mbps
1e Router -- draadloos --> Laptop (op de overloop) : speedtest : 10-12 Mbps

[ Voor 13% gewijzigd door robw1947 op 12-05-2015 13:35 ]

• Ben(V)
Er zijn drie mogelijkheden, waarbij alleen de eerste (die jij niet noemt) de 2e router als repeater gebruikt wordt.:
1e Router --- draadloos ---> 2e Router (Repeater) --- draadloos ---> laptop
1e Router --- draadloos ---> 2e Router ---> kabel ---> PC of laptop
1e Router --- draadloos ---> Laptop

Snelheden zijn eigenlijk alleen afhankelijk van de zwakste schakel in een keten, namelijk de wifi en wel het slechtste wifi device in de keten.
Als de kabels gewoon op 1Gb werken hebben die geen invloed.

In de eerste case werkt je 2e router als repeater en wordt minimaal je snelheid gehalveerd omdat de gewenste data moet ontvanagen en weer uitzenden.
In de twee en de derde case is dat niet het geval.

Vermoeddelijk is de wifi van je laptop niet al te best (slechte antenne, waarschijnlijk geen mimo etc).

Test scenario twee eens met je laptop

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• robw1947
Het scenario laptop op de werkkamer draadloos verbonden met de 1e router geeft een nog slechtere snelheid, zo'n 6-8 Mbps.
Vandaar de experimenten met een 2e router, die in een aantal varianten geconfigureerd kunnen worden.

Maar mijn vraag betreft nog steeds de voor mij niet te verklaren max snelheid in mijn 1e scenario waarbij dus een deel van de verbinding tussen 1e router en laptop draadloos is, namelijk die tussen 1e en 2e router.
Die verbinding tussen 1e en 2e router ook met een kabel getest, maar dan is het voor mij wel duidelijk, dat dan de max snelheid gehaald wordt.
Maar in mijn 1e scenario had ik eenzelfde soort snelheid verwacht als die in het 2e scenario.
Want of de laptop nu draadloos verbonden is of de 2e router, dat zal in mijn redenatie nauwelijks een verschil geven in de snelheid waarmee da data vanuit de 1e router binnenkomt in de laptop of 2e router.
En dus verwacht ik die snelheid ook weer terug te vinden als ik een PC/laptop met een kabel aansluit op de 2e router en niet de max snelheid.

• Ben(V)
Het zit gewoon in de kwaliteit van je wifi in je laptop, die haalt de snelheid omlaag.
De 1e en 2e router kunnen die snelheid via wifi wel aan.

Pagina: 1