drive letters veranderen in W7 na plaatsen SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opaben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09-2023
een paar dagen geleden heb ik een SSD in mijn desktop geplaatst (Sandisk 240Gb).. een dag eerder had ik een schone install van W7 64 op mijn harde schijf gedaan.
Met Paragon HD manager 2014 heb ik naderhand de C schijf gekopieerd naar de SSD, dit ging allemaal gladjes. Nu wil het feit dat ik in schijfbeheer de letter van C niet kan wijzigen, ik wil namelijk de SSD (nu D:) veranderen in C:, ik krijg steeds de foutmelding: beheer van virtuele schijven, de parameter is onjuist. Ik heb meerdere letters gebruikt steeds met hetzelfde resultaat.
Aangezien ik dus net een schone installatie heb gepleegd, maar wel met een upgrade die ik al bijna een jaar heb liggen, heb ik ook heel veel updates van windows gehad, die ongetwijfeld allemaal op de C schijf terecht komen. Bovendien willen alle programma's zich standaard installeren op C:.

Wie heeft een mooi idee hoe ik wel de harddisk C: kan veranderen naar een andere letter en de SSD dan de letter C: toekennen. Is het mogelijk om al die windows updates te migreren van C: naar D: of is dat alleen registerwerk en heeft dat allemaal niks met de drive te maken?

Help. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672534

Nee dat kan niet, je kan de stations letter van de partitie waar het opgestarte systeem op is geïnstalleerd niet veranderen en in Windows 7 is altijd de stations letter van het opgestarte systeem C: .
Windows updates kan je beter niks aan veranderen (systeemmappen).
Programma's die je wil installeren kan je meestal de locatie aanpassen voor het installeren.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 672534 op 11-05-2015 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07 22:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit klinkt als een kloon dat is geprobeerd, maar na uitvoeren niet van de kloon is gestart. Eigenlijk is het het beste om te starten van de SSD terwijl er geen andere schijf is aangesloten. Dan weet je zeker welke letter 't OS heeft en kan je daarna de HDD weer aansluiten en zien wat er gebeurt. Let hierbij wel goed op in je BIOS dat de HDD niet de standaard opstartschijf is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-07 13:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Met Paragon HD manager 2014 heb ik naderhand de C schijf gekopieerd naar de SSD, dit ging allemaal gladjes.
Aangezien we niet allemaal Paragon thuis hebben liggen, wil je alsjeblieft uitleggen wat je hiermee bedoelt?

Heeft Paragon een clone-optie en heb je die stap voor stap gevolgd? Of heb je een andere optie in Paragon om een kopie (soort disk dump) te maken naar een andere disk?

Gezien het feit dat je in minder dan 24 uur amper Windows 7 helemaal in gebruik hebt kunnen nemen (aanname van mijn kant), raad ik aan om met zo min mogelijk kopzorgen de oude disk uit de PC te halen, Windows 7 schoon op de SSD te installeren en van daar verder te gaan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Volgens mij is het altijd beter om niet te klonen van HDD naar SSD maar een verse install te doen ivm alignment en TRIM van de disk.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-07 13:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Oogje schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 13:07:
Volgens mij is het altijd beter om niet te klonen van HDD naar SSD maar een verse install te doen ivm alignment en TRIM van de disk.
Een goede kloon zet alle bits aan het begin van een kale SDD/HDD en consolideert hiermee de benodige blocks. Daarnaast is TRIM later te herconfigureren en zal, onder andere in Windows 8, automatisch al aanstaan "bij" Windows Defrag (soort van, heb even niet de resources bij de hand).

Ja, een verse install is liever/lieverder aan te raden; de performance-winst tussen vers of kloon is voor 99% van de gebruikers toch niet merkbaar. ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opaben
even aanvullen:
In de Bios heb ik alleen nog de SSD en USB als mogelijke opstart. De HDD's heb ik even uitgeschakeld.
Paragon heeft de mogelijkheid: "Migrate OS to SSD". op die manier is het extreem simpel om je OS over te zetten.

Als jullie echt denken dat het beter is om een verse install te doen dan wil ik dat wel overwegen, Ik heb nog niet heel veel programma's geïnstalleerd, krijg je wel weer al die updates, dat wel.

Hoewel ik dus opstart vanaf de SSD blijft de C schijf het windows icoontje houden. Misschien moet ik de C schijf formatteren m.b.v. Hiren's BootCD of zo en ben ik er dan vanaf en kan ik wel de drive letter wijzigen.

Alle hulp blijft welkom, alvast bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
HKLM\SYSTEM\MountedDevices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opaben
@Trommelrem, kan ik zo maar de waardes achter C en D met elkaar uit wisselen? en dan is de driveletter veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ja. Echter verander niet de waardes, maar hernoem gewoon de key zelf. Hernoem C naar B, D naar C en dan B terug naar D. Na een reboot zijn je drives omgewisseld.

Houd de Windows Setup DVD bij de hand, zodat je eventueel de waardes kunt terugzetten (met regedit in WinPE) mocht Windows om wat voor reden dan ook niet opstarten (bijvoorbeeld als boot critical drivers niet op de andere disk blijken te staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07 22:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is nou de C: schijf die je ziet de SSD of niet? Want daar zal altijd het Windows vlaggetje op staan. Vanuit Hirens Boot CD de C: schijf proberen te formatteren kan ervoor zorgen dat je de verkeerde schijf pakt, omdat je niet weet WAT nou die C: schijf is.

Wil je 't veilig doen? Dan formatteer je de oude Windows schijf en je SSD tijdens een nieuwe, schone installatie op de SSD. Uiteraard heb je backups van je belangrijke bestanden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opaben
Update:

ik heb de harde schijven hardwarematig losgekoppeld van het moederbord en na een nieuwe start (na eerst een foutmelding) draait het nu lekker en de SSD heeft nu ook de letter C gekregen, Nu nog zien wat er gebeurt als ik de harde schijven weer ga verbinden, dat doe ik morgen want ik moet nu (helaas) naar mijn werk.

Wederom allemaal bedankt voor de hulp. Als ik morgen toch (weer) tegen problemen aanloop, na het heraansluiten van de HDD's dan zal ik eerst de optievan @trommelrem proberen en mocht dat niet brengen wat ik ervan verwacht, dan pak ik de optie van @hero of time.

Nogmaals bedankt mensen en uiteraard blijft een reactie welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opaben
Update1:

Inmiddels 1e HDD weer aangesloten en draait als een zonnetje. Later vandaag 2e HDD er weer aanhangen en dan hoop ik dat alles weer mooi draait.

Iedereen nogmaals bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672534

Dat hoop ik ook, wat voor een boot verwacht je?
In principe hoef je niet echt fysiek altijd een schijf af te koppelen, deze als first boot instellen in de bios moet wel volstaan.
Je kan namelijk ook de rest verwijderen en daar 1 schijf laten booten.
Je kan ze om de beurt laten booten via de bios om te kijken wat er gebeurd.
Ik ben wel benieuwd er naar omdat je nu de mogelijkheid zou hebben als alles goed functioneert te kiezen welke schijf, dus welke Windows, je op wil starten automatisch.
Aangezien je dit waarschijnlijk als alles goed is deze in een Multi boot zou moeten kunnen krijgen.
Welke partities wil je vanaf nu wel en niet gebruiken en staat er straks nog veel data die je wil verwijderen?
Het is nu dus belangrijk dat je die info bij gaat houden.
Dus wat je nog gaat gebruiken aan wat je als data op je schijven hebt staan.

Ik ben benieuwd als je beide schijven hebt aangesloten en ze beide als first en second priority in de boot van je bios hebt ingesteld je een dualboot krijgt of niet.

Dit alles zit in de register sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\BCD00000000
Deze waarden kan je op geavanceerde manier bewerken om de boot van Windows te wijzigen.
Dit alles kan je als je als administrator via cmd.exe het programma bcdedit.exe opent vanuit de locatie C:\Windows\System32.
Eenmaal bcdedit.exe daar geopend en er zijn commando's waarmee je de boot in kan stellen.
https://technet.microsoft...ry/cc709667(v=ws.10).aspx
Typ je in de cmd commandprompt bcdedit.exe /? zie je allerlei commando's
Deze commando's kan je gebruiken om de boot in te stellen.

C:\Windows\system32>bcdedit.exe /?

Hier lees je de verdere mogelijkheden.

Verder kan je zien in:
Start\Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Systeembeheer\Systeemconfiguratie
Tabblad "Computer opstarten"
Wat Windows aan boot's ziet in je verschillende systemen.

ff off topic:
Met de volgende register bewerking heb je Apparaatbeheer, Schijfbeheer, Services en Systeemconfiguratie in het context menu van je stations.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell\141 Services]
"Icon"="filemgmt.dll"
@="Services"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell\141 Services\command]
@="\"C:\\WINDOWS\\system32\\mmc.exe\" \"C:\\WINDOWS\\system32\\services.msc\""

[HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell\142 Systeemconfiguratie]
"Icon"="msconfig.exe"
@="Systeemconfiguratie"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell\142 Systeemconfiguratie\command]
@="msconfig.exe"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell\07 Schijfbeheer]