Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:02
Omdat de Draytek 2132 me compleet de strot uithangt, zoek ik al tijden naar een waardig alternatief. Via de frontpage kwam ik er vd week achter dat je SFP kunt converteren naar RJ-45 en daarmee zou je dan volgens de regels van de logica met elke willekeurige managed switch of router je VLAN's kunnen scheiden en genoemde Draytek in de kast kunnen mikken.

Er is hier geen interesse in iptv of voip, alleen internet, maar dan wel zo dat ik de NAS vanaf de mobiel kan benaderen en dingen die upnp nodig hebben als p2p, popcorn time, ps3/4, xbox kan blijven gebruiken.

Na een tijdje googlen kwam ik op de Dlink DSR-250N uit en het grote broertje met minder LAN-poorten, maar meer mogelijkheden de DSR-1000N. Bij de mogelijkheden zie ik geen upnp staan, is dit iets dat bij professionele routers niet ingebouwd is/wordt, of is dat zo vanzelfsprekend dat het niet vermeld wordt? De pricewatchlink geeft bij de 250N aan dat er 5Ghz ondersteuning is, terwijl de Dlink-site aangeeft dat het een 2,4Ghz apparaat is. Iets dat bij mij ook wenselijk is vanwege de 25+ wifinetwerken die wij hier ontvangen.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:30
Misschien een leuk DYI projectje (weet niet of het 100% haalbaar is ;-) ):

Bij Sophos heb je de home editie van hun router/firewall software. Deze is gratis te gebruiken en bied vele professionele opties. https://www.sophos.com/en...hos-utm-home-edition.aspx

Dit dan draaien op een zuinige Intel Celeron (~10W) met een PCI SFP insteek kaart.

Hierachter dan een AP en switch :9

Ben nu aan op m'n werk aan het stoeien met 2 UTM modules en ben erg tevreden over de interface en opties.

[ Voor 15% gewijzigd door Steefph op 11-05-2015 14:34 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Inmiddels had ik ook een Linksys E8350 gevonden, die bedoeld is voor thuisgebruikers, die maar eens bekijken anders. En ik vind de Dlink DIR-868L ook mooi, maar weet niet of je daar VLANS in kunt aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:16
Wat dacht je van een Edgerouter Lite?

Klaar voor honderd euro en kan 10.000+ connecties aan (plus met gemak 100.000 packets per seconde).
Doet hier met 3% CPU verbruik mijn 200 mbit/s van WAN naar LAN, twee vingers in de neus.
Heb wel geen Vodafone (Ziggo) maar je kan er prima een SFP module insteken en de juiste vlan's instellen.

[ Voor 8% gewijzigd door andy88 op 11-05-2015 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
andy88 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 18:49:
Heb wel geen Vodafone (Ziggo) maar je kan er prima een SFP module insteken en de juiste vlan's instellen.
Waarin? Die Edgerouter Lite heeft geen SFP slots toch? ;)

Mikrotik dient overigens in een adem met de Edgerouter genoemd te worden, mits de snelheden niet te hoog zijn (>200/200). Bijvoorbeeld de RB2011 (SFP) of RB951G (minder poorten, geen SFP).

De hAP ac die over enige tijd uitkomt heeft dual chain WiFi en een SFP-slot, ook mooi spul (met waarschijnlijk wel een vergelijkbare snelheidsbarriere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

D'r is eek EdgeRouter X model met een sfp slot.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
Sorry ik bedoelde ook een SFP <> UTP module, was er even niet bij met mijn hoofd. Zijn grote broer komt inderdaad met SFP module echter heb je dan een serieuze overkill. Voor snelheden tot 1000 megabit per seconde of lager voldoet de Lite meer dan prima.

[ Voor 6% gewijzigd door andy88 op 11-05-2015 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Welnee. Dit ding is basically een lite met meer poorten en een SFP slot: https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x-sfp/. En bovendien ook nog goedkoper dan een ERLite.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 11-05-2015 21:03 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan ook een miniwall met pfSense nemen, kost ongeveer 250 euro, en dan heb je pfSense met alle opties die je maar kan bedenken. Nog wel even een SFP/Copper media converter er bij doen.

In principe is het sowieso wel een goed idee om zo'n ding te hebben, want elke router kan je sowieso wel met koper via een 8p8c plugje aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
CyBeR schreef op maandag 11 mei 2015 @ 21:02:
Welnee. Dit ding is basically een lite met meer poorten en een SFP slot: https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x-sfp/. En bovendien ook nog goedkoper dan een ERLite.
Was er niet mee bekend dat ze de Edgerouter reeks hebben uitgebreid.
Ziet er goed uit, en nog goedkoper dan de Lite die hier draait.
En ook nog maar 5 watt verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 20:36
andy88 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 08:06:
[...]

Was er niet mee bekend dat ze de Edgerouter reeks hebben uitgebreid.
Ziet er goed uit, en nog goedkoper dan de Lite die hier draait.
En ook nog maar 5 watt verbruik.
Alleen heeft de ER-X momenteel nog geen HW offload en de ER-LITE wel.

Source: http://community.ubnt.com...091/highlight/true#M62107

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
Volgens mij heb je een apparaat nodig met 4x4 antennes, zoals pricewatch: Linksys WRT1900AC

Een SFP is niet nodig om met VLANs aan de slag te gaan, in principe kan elke niet-huis-tuin-en-keukenrouter dit. Wat ben je precies van plan met VLANs?

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ik heb even gekeken naar de Microtik en ondanks dat ik vanaf m'n 12e al met computers bezig ben, schrikt het vele instelwerk me wel een beetje af, op zich ben ik geen veeleisende gebruiker denk ik. Het instellen van de VLAN's is nodig om mijn glasvezel aan de praat te krijgen en op alle poorten gewoon internet te hebben, ipv 2 poorten internet en 2 poorten iptv dat ik niet ga gebruiken dit leven.

4x4 antenne's hoeft niet direct van mij, de interne wifi van mijn laptop ondersteunt slechts 300Mbit op 5Ghz en de telefoons en tablet weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
Voor WiFi gebruik je een acces point zodat je die kan plaatsen waar je de WiFi dekking nodig hebt. Gebruik zelf de manager acces points van Ubiquity icm de Edgerouter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
andy88 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:19:
Voor WiFi gebruik je een acces point zodat je die kan plaatsen waar je de WiFi dekking nodig hebt. Gebruik zelf de manager acces points van Ubiquity icm de Edgerouter.
Is dat nodig ja? Ons huis is "slechts" 100m² en vrij vierkant met 1 draagmuur binnen de woning. Toen ik nog Ziggo had, had ik zelfs in de verste hoek van het huis en achter de draagmuur 5Ghz dekking. Het lijkt me dat een Edgerouter met accesspoint een beetje overkill is dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:36
Miglow schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:24:
Omdat de Draytek 2132 me compleet de strot uithangt, zoek ik al tijden naar een waardig alternatief.
Ben wel benieuwd waarom die Draytek niet voldoet.
Gebruik zelf al jaren een Draytek 2130 tot volle tevredenheid en heb er nooit problemen mee.

Dus zijn het de aanpassingen die vodafone gemaakt heeft om wat is het?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 20:36
Miglow schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:14:
Ik heb even gekeken naar de Microtik en ondanks dat ik vanaf m'n 12e al met computers bezig ben, schrikt het vele instelwerk me wel een beetje af, op zich ben ik geen veeleisende gebruiker denk ik. Het instellen van de VLAN's is nodig om mijn glasvezel aan de praat te krijgen en op alle poorten gewoon internet te hebben, ipv 2 poorten internet en 2 poorten iptv dat ik niet ga gebruiken dit leven.

4x4 antenne's hoeft niet direct van mij, de interne wifi van mijn laptop ondersteunt slechts 300Mbit op 5Ghz en de telefoons en tablet weet ik niet.
Dan moet je ook al niet naar een Ubiquiti gaan kijken, zoek wat simpels met bijvoorbeeld openwrt of dd-wrt, daar kun je ook vlans mee aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ben(V) schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:49:
[...]

Ben wel benieuwd waarom die Draytek niet voldoet.
Gebruik zelf al jaren een Draytek 2130 tot volle tevredenheid en heb er nooit problemen mee.

Dus zijn het de aanpassingen die vodafone gemaakt heeft om wat is het?
Geen 5Ghz, geen upnp (alhoewel dat in een update schijnt te komen OOIT), slechts 2 poorten beschikbaar voor internet, geen Genexis aan de muur, waardoor je verplicht bent je modem vlakbij je glasvezelpunt te plaatsen (in ons geval aan de voorkant van het huis, waar we perfecte ontvangst hebben van de halve woonwijk voor de flat en alle andere flatbewoners), trage doorvoer naar de NAS (draadloos 60Mbit max tegen 150Mbit bij Ziggo en 300Mbit bedraad tegen 700Mbit bij Ziggo), ik kan nog wel even doorgaan als ik er even voor ga zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:36
Tja de wireless van draytek is beperkt, daarom heb ik ook een router zonder wireless en gebruik ik een accesspoint daarvoor. Zou voor jou ook een oplossing zijn.

Upnp zit er bij mij gewoon in (kijk eens bij applications).
Ik zou overigens nooit upnp aanzetten.
Ik wil m'n router zelf configureren en niet een ander device of software daarop toelaten.

Die draytek kan 900 Mbps aan, als je dat niet haalt moet je bij je provider klagen, een andere router zal niet helpen.

Dat er slechts 2 poorten voor voor internet is ook een keuze van je provider, op te lossen met een switch van twee tientjes.

Overigens denk ik niet dat je die draytek zomaar door een anderen router kunt vervangen, je isp zal dat waarschijnlijk wel geblokeerd hebben.
Als dat al werkt moet je minimaal een router hebben die met die vlans overweg kan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Dat er slechts 2 poorten voor voor internet is ook een keuze van je provider, op te lossen met een switch van twee tientjes.

Overigens denk ik niet dat je die draytek zomaar door een anderen router kunt vervangen, je isp zal dat waarschijnlijk wel geblokeerd hebben.
Als dat al werkt moet je minimaal een router hebben die met die vlans overweg kan.
Dat is ook inderdaad de vraagstelling. Liever in 1x een router die overweg kan met alle wensen, dan 2 apparaten met sluimerverbruik. Upnp zit er bij mij niet in, het heeft vf nog niet behaagd de nieuwe firmware in mijn modem te zetten.

[ Voor 0% gewijzigd door Miglow op 12-05-2015 15:24 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazario
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-08 10:14
andy88 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:19:
Een EdgeRouter X SFP icm UniFi AC AP Pro kost al gauw 250 euro. Wat is het voordeel tov een extra router die wel aan de eisen voldoet achter de DrayTek plaatsen? Dat kost je nog geen 200...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazario
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-08 10:14
Miglow schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:24:
Omdat de Draytek 2132 me compleet de strot uithangt, zoek ik al tijden naar een waardig alternatief. Via de frontpage kwam ik er vd week achter dat je SFP kunt converteren naar RJ-45 en daarmee zou je dan volgens de regels van de logica met elke willekeurige managed switch of router je VLAN's kunnen scheiden en genoemde Draytek in de kast kunnen mikken.
Wat is uiteindelijk je oplossing hiervoor geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ik ben verplicht verhuisd naar een andere woonplaats...
Pagina: 1