Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doevunk
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-04-2022
Beste lezers,

Ik zit met een klein dilemma wat betreft de installatie en daarbij luchtstroom bepaling voor mijn nieuwe systeem. Zoals de titel aangeeft, heb ik zojuist een Corsair carbide air 540 + een H110i GT aangeschaft. Ik heb deze combinatie gekozen vanwege de excellente koel prestaties van zowel de koeler als de case. Daarbij vind ik het een uitzonderlijk prettige combinatie om naar te kijken.

Nu is dit niet mijn eerste build, maar wel als het gaat om water koeling. Het leek mij daarom ook een goed idee om te beginnen met een AIO systeem om mijzelf bekend te maken met de voordelen die waterkoeling kan brengen. Momenteel ben ik mijn onderdelen voor het systeem aan het bepalen, maar waar ik al zeker van ben is dat ik er een 4690k of 4790k in ga zetten. Daarbij komt een geschikt moederbord en in eerste instantie één GTX 970 (Gigabyte G1 GAMING-4GD). Ik ben een groot fan van overklokken en wil het nu wat serieuzer aan gaan pakken en wil daarom ook de meest optimale airflow en koeling, zonder daarbij te veel rekening te houden met het geluid. Ik wil echt voor prestatie gaan met dit systeem, dus dB's zijn niet mijn grootste zorg.

Zelf zat ik te denken aan het volgende; Momenteel staan de front fans op intake (2 x AF140L), de achterkant op exhaust (1 x AF140L) en heb ik mijn radiator op een push configuratie geïnstalleerd waarbij ik verse lucht van buiten de kast haal (intake dus). Dat houdt dus in dat ik de 2 SP140L fans tegen het chassis aan heb met de radiator eronder. Deze setup wil ik omdat ik in ieder geval de fans bovenop wil hebben. Hiermee komt de mooie radiator perfect aan de bovenkant van het 'full side panel window' , en valt die niet weg achter het 'kozijn' van het paneel.

Nu zit ik voornamelijk te twijfelen over de beslissing of ik van de top radiator nu in push moet laten of toch over moet switchen naar pull. Ik heb er veel over gelezen en opgezocht en ik begrijp dat het directe verschil in koelprestaties verwaarloosbaar is. Echter wordt er ook gemeld dat als er te warme lucht door de radiator wordt gezogen of gedrukt, dat dit wel een significante impact kan hebben op de koeling. Vandaar dat ik dus nu voor ene push configuratie heb gekozen om mijn processor zo koel mogelijk te houden. Dit betekend echter wel dat ik een forse overdruk op de kast zet. Ik hoor vaak dat een positieve druk kan helpen om het stof uit je kast te houden (mits er stoffilters op de intakes zitten) en mijn persoonlijke ervaring komt daar mee overeen, dus wat dat betreft lijkt mij het geen probleem. Waar ik mee zit is of er wel genoeg directe exhaust is om de warme lucht eruit de halen. Het is natuurlijk wel een hele open case met gaten en kieren overal, maar is 1 fan outtake te weinig? of drukken de 4 fans wel de warme lucht uit de kast? Daarbij, het schoonmaken van de radiator is ook aanzienlijk makkelijker met een pull configuratie, dus dat zou ook nog een reden kunnen zijn om te switchen, als de koel resultaten vergelijkbaar zijn. Zijn er hier mensen die hier mij in kunnen adviseren ? heeft iemand ervaring met een vergelijkbare setup en weet waarom ik het zo of anders zou moeten doen?

Ik hoop dat ik mij verder aan de regels heb gehouden van het forum en dat ik niets over het hoofd heb gezien.
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Pfoe wat een verhaal!
Als ik het zo doorlees dan, correct me if i'm wrong, heb je momenteel de radiator aan de bovenzijde waarbij de fans koude lucht van buitenaf aanzuigen.

Daarbij krijg ik het gevoel dat je push en pull niet helemaal juist uitlegt, maar dat kan ook aan mijn interpretatie van je verhaal liggen!

Afbeeldingslocatie: http://assets.overclock.net.s3.amazonaws.com/a/a5/a5a0357c_vbattach179858.png

Als mijn verhaal klopt, dus de voorkant is intake, de bovenzuide is intake en bij de achterzijde heb je slechts één outtake dan gaat je grafische kaart dit niet leuk vinden.

Warme lucht zal altijd proberen op te stijgen in de kast. Er wordt nu koude lucht aangezogen door je H110i GT, wat door je radiator heen vloeit en vervolgens als relatief warme lucht de kast in wordt geblazen. De voorste intake fans zullen het proberen 'weg te duwen' door koele lucht aan te zuigen. Ik vrees echter dat deze positieve druk té veel is voor één exhaust fannetje. Hierdoor zal (gok ik) je hele systeem toch wat graden warmer worden.

Ik heb zelf aardig wat geëxperimenteerd met de NZXT Kraken X61 en de Corsair H110i GT door deze aan de voorzijde en bovenzijde van de kast te plaatsen, waarbij ik allerlei variaties geprobeerd heb.

Uit mijn ervaring is dit de beste set-up:

Voorzijde:: Minimaal 2 intake fans (AF of SP)
Onderzijde: 0 of meer intake fans (AF fans)

Bovenzijde: radiator + 2 outtake SP fans in pull configuratie. Dit betekent dat de radiator zichtbaar is door je window en de fans daar boven zitten.

Achterzijde: 1 outtake fan

Het idee

De fans aan de voorzijde van de kast voorzien de kast van koele, verse lucht.
Deze fans voorzien de radiator, hardeschijven/SSDs/Moederbord en ook de grafische kaart van koele lucht.

De radiator zuigt deze koele lucht door de radiator en duwt die via de bovenkant als warme lucht de kast uit.
De 970 GTX Gaming van Gigabyte heeft een aftermarket koeler die lucht aanzuigt; dit in tegenstelling tot een reference model die lucht wegduwt via de achterzijde van de kaart. De intake fans aan de voorkant van de kast voorzien de GPU van koele lucht.

De exhaust fan aan de achterkant van de kast heeft als voornaamste functie de warme lucht van de GPU weg te duwen uit de kast.

Door de relatief negatieve druk wordt stof uit je kast geweerd en wordt warme lucht sowieso de kast uit geduwd :)

De slechts optie was in mijn beleving de radiator aan de voorzijde van de kast monteren als intake.
Mijn 970 GTX begon in-game te loeien als een gek doordat er warme lucht de kast in geduwd werd.

Mocht ik je verhaal verkeerd hebben begrepen dan hoor ik het wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doevunk
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-04-2022
Ha, ja nogal een lap tekst, maar wou het even zo goed als mogelijk uitleggen, sorry daarvoor. Bedankt voor de graphic, maar ik heb dus mijn radiator onderop hangen en wel in push configuratie maar ik begrijp de verwarring ;).

Verder leg je heel duidelijk uit waar precies mijn vraag lag. Ik vroeg mijn inderdaad af of de radiator nu wel genoeg frisse lucht zou krijgen om de processor koel te houden dus ik denk dat ik mijn fans ga omkeren. Wat ik verwarrend vind is het feit dat, wanneer ik logisch nadenk, er met een positieve druk op de kast gezorgd wordt dat het stof naar buiten wordt geduwd. Dit zou betekenen dat ik met een iets negatieve druk wat extra stoffilters moet plaatsen op de onderkant en achterkant.

In ieder geval bedankt voor de snelle en goede uitleg! hier heb ik echt wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Ik heb een vraag...

Ik heb ook een 540 die ik wil combineren met een h110 gt. Maar ik wil deze monteren aan de voorkant in pull. Halen de slangen van de h110 dat?.

Nergens vind ik de lengte van de slangen, dus ik hoop dat jij er een antwoord op kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Anoniem: 320788 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:47:
Ik heb een vraag...

Ik heb ook een 540 die ik wil combineren met een h110 gt. Maar ik wil deze monteren aan de voorkant in pull. Halen de slangen van de h110 dat?.

Nergens vind ik de lengte van de slangen, dus ik hoop dat jij er een antwoord op kan geven.
De nieuwe Corsair H110i GT heeft een tube lengte van grofweg 14 inch; 35,5 cm ongeveer.