Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Raspberry's WiFi delen naar Ethernet poort

Pagina: 1
Acties:

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-11 20:01
Beste Tweakers,

Ik ben nu al een tijdje aan het klooien met mijn Raspberry. Ik wil er CUPS op draaien (wat het al perfect doet) en ik wil over de ethernet-poort de WiFi verbinding van de Raspberry delen om zo mijn SIP telefoon die geen WiFi heeft erop aan te sluiten. Ik heb al talloze tutorials gevolgd zonder succes, dus mijn vraag is of iemand hier een kleine uitleg kan geven of een link heeft naar een tutorial die volgens hem of haar werkt.

Ik weet dat het via Ubuntu oersimpel was, je ging naar Network Manager, klikte de Ethernetpoort aan en deelde de verbinding. Echter lijkt Raspbian geen gebruik te maken van Network Manager, die heb ik wel gewoon geïnstalleerd maar lijkt niet te werken icm WPA_GUI. Ik heb daarom ook al overweegt een andere OS erop te installeren zodat het wat makkelijker was. Ik heb dit echter maar achterwegen gelaten omdat mijn USB WiFi adapter in één keer werkte zonder drivers te hoeven installeren terwijl ik op Ubuntu uren heb gezocht naar de juiste drivers.

Dus als er iemand is die me verder kan helpen, alle hulp is welkom :P

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
bridge maken van eth0 en je wlan adapter?

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:43
Wellicht dat je hier iets aan hebt?

• snaggyheadshot
Bedankt, ik ga dat eens doornemen :)
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 11 mei 2015 @ 15:20:
bridge maken van eth0 en je wlan adapter?
Andersom :P Wat volgens enkele bronnen op Google niet zou gaan.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:19
snaggyheadshot schreef op maandag 11 mei 2015 @ 17:44:
Andersom :P Wat volgens enkele bronnen op Google niet zou gaan.
Correct, en daarom heb je helaas ook niets aan de twee eerdere posts. Bridgen gaat hem niet worden, want 802.11 heeft geen ruimte voor een macadres anders dan het BSSID van de client.

Dus dat wordt routen. Onder Linux betekent dat:
  1. net.ipv4.ip_forward op 1 zetten
  2. iptables aanpassen voor forwarding waar nodig
  3. statisch IP op je SIP-telefoon instellen, of een DHCP relay op je raspi

• snaggyheadshot
Thralas schreef op maandag 11 mei 2015 @ 18:51:
[...]

Correct, en daarom heb je helaas ook niets aan de twee eerdere posts. Bridgen gaat hem niet worden, want 802.11 heeft geen ruimte voor een macadres anders dan het BSSID van de client.

Dus dat wordt routen. Onder Linux betekent dat:
  1. net.ipv4.ip_forward op 1 zetten
  2. iptables aanpassen voor forwarding waar nodig
  3. statisch IP op je SIP-telefoon instellen, of een DHCP relay op je raspi
Ah ik had je post nog niet gezien, maar heb het in de tussentijd al opgelost. Alsnog bedankt voor de tips en moeite! Voor degene die dit ook nodig zouden hebben, misschien, ooit:

Ik heb een frisse Raspbian installatie uitgevoerd, daarna heb ik met ethernetkabel de raspi verbonden tot het internet. Waarna ik simpelweg alles heb guepdate (apt-get update en daarna apt-get upgrade). Daarna heb ik de GUI versie van network manager geïnstalleerd (apt-get install Network-Manager-chnome). Toen heb /etc/network/interfaces helemaal verwijderd en in /etc/NetworkManager/NetworkManager.conf 'managed' op true gezet.

Toen heb ik gereboot, en weer de GUI heb geopend. Echter deze keer met absolute root rechten, dus voor je de GUI opent (startx) eerst (sudo su -) uitvoeren. Door een of andere manier kon ik zonder helemaal niets aanpassen in Network Manager. Daarna heb ik via Network Manager verbinding gemaakt met de WiFi, direct erna weer uitgezet en de ethernet kabel eruit gehaald.

Eenmaal de PI aangesloten en nogmaals ingelogd op de GUI (met sudo su -) heb ik alle wired verbindingen verwijderd en één nieuwe aangemaakt. Bij MAC adress pak je simpelweg eth0, IPv4 zet je op Shared with other computers. Hierna heb ik nogmaals de Pi gereboot en toen deed die het. _/-\o_ :D

Enige punt van aandacht was nog het instellen van de SIP phone, uiteraard hoort DHCP op uit en moet je even een 'ifconfig' uitvoeren voor de juiste info.

Dit allen heb ik weten te doen dankzij deze en deze (zie einde) tutorial.
Pagina: 1