Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internetsnelheid elke minuut testen.

Pagina: 1
Acties:

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 19:45

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik woon hier in een studentenhuis met 5 andere internetgebruikers (via Ziggo) en die klagen vaak dat het draadloos internet het niet doet of langzaam is. Zelf heb ik daar natuurlijk geen last van op de laptop, maar goed omdat we de kosten delen wil ik wel even kijken wat er aan de hand is. Ik draai nu via de site testmy.net een test op de laptop. Elke 5 minuten wordt er een 50mb bestandje gedownload en dat wordt gelogt. Ik vroeg me af of er een programma/website is die dat elke 30 seconden kan doen om wat specifieker resultaat te krijgen.

We gebruiken de cisco 3928 modem Ziggo modem, daaraan zit een Sweex switch aangesloten om kabel users verbinding te geven. We gebruiken een 2.4GHz verbinding met een B/G/N mixed mode, 20MHz only, Channel auto.

We wonen in de binnenstad van Groningen dus er is vrij veel storing. Ik test mijn verbinding op de bovenste verdieping (dat is 1 verdieping hoger dan de modem) en iets aan de zijkant wat dus vrij ver weg is en krijg een vrij stabiele 20mbit download elke 5 minuten.

Bedraad haal ik 75mbit vanwege oude bekabeling van switch > pc, we hebben een 150mbit verbinding dus capaciteit zou het probleem niet moeten zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door MrVegeta op 11-05-2015 13:12 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik denk dat je met 50millibit niet echt een goede test kan doen. Kun je niet beter kijken of je met snmp waardes kan uitlezen uit je router/switch ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:16
Toevallig een standaard modem/router van Ziggo?

Zijn nogal berucht qua instabiliteit bij meerdere gebruikers

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36

Fiber

Beaches are for storming.

En dat het op jouw kamer wel snel is zegt niks over de andere kamers...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Kan je misschien iets meer vertellen over hoe het netwerk eruit ziet qua routers, switches, access points, powerline adapters enz?

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Fiber schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:04:
En dat het op jouw kamer wel snel is zegt niks over de andere kamers...
Volgens mij het beste antwoord voor deze vraag.

trek je niet jouw hele draadloze verbinding dicht door iedere minuut (30 seconden) 50 MB te downloaden.

Volgens mij blijft er dan niet heel veel over voor je medegebruikers.

Een schets of omschrijving van de gebruikte apparatuur en plaatsing binnenshuis zou kunnen helpen in het beantwoorden van de vraag waarom voor sommige gebruikers het netwerk (signaal) zo traag (slecht) is.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, het is en blijft draadloos, en zonder te weten hoeveel netwerken, welke frequenties, wat voor devices men heeft, en waar je AP's hangen, of er babyfoons zijn, excessief veel bluetooth apparaten, TL buizen, en al dat kun je er niks van zeggen. Je kan beter zorgen voor een bekabeld netwerk naar elke afzonderlijke kamer, garanderen dat dat goed werkt, en stellen: "als je meer wilt, zorg je er zelf maar voor, hier is één ethernet poort". Tsja, als wifi dán slecht wordt omdat ze 3 verdiepingen er boven/onder (wifi gaat per definitie alleen succesvol opzij met een standaard antenne, omhoog is verdomd lastig) willen of een babyfoon constant laten uitzenden, big whoop. Laat ze het zelf fixen ;)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Je kan beter zorgen voor een bekabeld netwerk naar elke afzonderlijke kamer, garanderen dat dat goed werkt, en stellen: "als je meer wilt, zorg je er zelf maar voor, hier is één ethernet poort". Tsja, als wifi dán slecht wordt omdat ze 3 verdiepingen er boven/onder (wifi gaat per definitie alleen succesvol opzij met een standaard antenne, omhoog is verdomd lastig) willen of een babyfoon constant laten uitzenden, big whoop. Laat ze het zelf fixen ;)
Ik denk dat dit wel een idee is ja.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Die 5 gebruikers zorgen waarschijnlijk voor een stuk of 10 apparaten, dat is voor sommige routers al teveel.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Maakt het uit of dat bedraad of draadloos is qua apparaten? De Sweex switch heeft 7 uitgangen voor een kabel, en de Cisco modem heeft er 4. Zou ik die wel kunnen gebruiken voor de laptops? Of maakt het niet zoveel uit wat voor verbinding (bedraad of draadloos) wordt gebruikt.

[ Voor 70% gewijzigd door MrVegeta op 11-05-2015 13:38 ]

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-11 00:50

larshack

Zonder melk en suiker

Tip: zet wifispots uit...
Bij mij niets dan problemen met draadloos (zoals geen internettoegang meer, maar verbinding blijft behouden)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Dat probleem herken ik wel een beetje bij de laptop van mijn vriendin die hier ook woont. Bedankt voor de tip, ik heb het uitgezet. Eens kijken of dat verschil maakt.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan ook gewoon met 5 studenten uitrekenen of dat Cisco ding van Ziggo uberhuaupt wel gaat werken :p

Waarschijnlijk ligt de NAT engine op z'n gat, of is de WiFi driver niet stabiel genoeg.

Zet het ding in bridge mode (kan via de helpdesk) en sluit een degelijke router aan die alles voor je netwerk regelt. Kan je meteen software installeren op die router om netwerkverkeer in de gaten te houden. Waarschijnlijk heeft iemand gewoon veel connecties open staan of is er iemand iets aan het downloaden.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
johnkeates schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:58:
Je kan ook gewoon met 5 studenten uitrekenen of dat Cisco ding van Ziggo uberhuaupt wel gaat werken :p
Hoe dat zo?

• johnkeates
Studenten gebruiken over het algemeen meer bandbreedte en meer P2P software en gelijksoortige software die veel verbindingen op zet. Daarnaast hebben ze vaak ook soorten gebruik die lage latencies willen hebben, bijvoorbeeld video streams of games. Daarbij merk je ingezakte reactietijd sneller dan bij iemand die alleen maar wat mailt en de krant leest.

Het is dus eigenlijk een beetje het profiel van de student als internetgebruiker.

Daarnaast is het ook een stukje ervaring: de meeste modems zijn nog steeds niet in staat om voor veel verbindingen en veel gelijktijdige gebruikers een goede ervaring te verzorgen.

• nooberke

Waarschijnlijk ligt de NAT engine op z'n gat, of is de WiFi driver niet stabiel genoeg.

Zet het ding in bridge mode (kan via de helpdesk) en sluit een degelijke router aan die alles voor je netwerk regelt. Kan je meteen software installeren op die router om netwerkverkeer in de gaten te houden. Waarschijnlijk heeft iemand gewoon veel connecties open staan of is er iemand iets aan het downloaden.
Dit ja... Die Ziggo routers zijn bekabeld prima maar gaan over hun nek bij wat meer wifi gebruikers

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
johnkeates schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:06:
Studenten gebruiken over het algemeen meer bandbreedte en meer P2P software en gelijksoortige software die veel verbindingen op zet. Daarnaast hebben ze vaak ook soorten gebruik die lage latencies willen hebben, bijvoorbeeld video streams of games. Daarbij merk je ingezakte reactietijd sneller dan bij iemand die alleen maar wat mailt en de krant leest.

Het is dus eigenlijk een beetje het profiel van de student als internetgebruiker.

Daarnaast is het ook een stukje ervaring: de meeste modems zijn nog steeds niet in staat om voor veel verbindingen en veel gelijktijdige gebruikers een goede ervaring te verzorgen.
nooberke schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:27:
[...]

Dit ja... Die Ziggo routers zijn bekabeld prima maar gaan over hun nek bij wat meer wifi gebruikers
Dus het makkelijkste is om de kabels via de Sweex switch naar de kamers te trekken zodat laptops in ieder geval geen draadloze verbinding hoeven te maken?

• nooberke
MrVegeta schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:32:
[...]

[...]

Dus het makkelijkste is om de kabels via de Sweex switch naar de kamers te trekken zodat laptops in ieder geval geen draadloze verbinding hoeven te maken?
Ik zou kabels trekken naar iedere kamer EN investeren in de aanschaf van een fatsoenlijke router en switch

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kan je meteen software installeren op die router om netwerkverkeer in de gaten te houden.
Welke software (op welke router) kan dat? Per-device real-time bandwidth monitoring lijkt mij ook wel wat.

• johnkeates
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:08:
[...]

Welke software (op welke router) kan dat? Per-device real-time bandwidth monitoring lijkt mij ook wel wat.
Eigenlijk kan het met alles wel. Stel dat je het makkelijk wil hebben neem je pfSense op x86 hardware, die heeft dat ingebouwd realtime enz. Het kan ook met DD-WRT, die heeft standaard alleen per aansluiting maar is ook te patchen voor per-MAC support. OpenWRT heeft hetzelfde, maar om dat alles daar optioneel is is dat niet zo gek :p

Vyatta, Sophos UTM, m0n0wall, RouterOS, EdgeOS enz. zullen het ook allemaal wel hebben, maar voor zo ver ik weet is dat altijd nog net wat minder dan pfSense.

• dion_b
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog even andere kanttekening:

Te vaak testen van snelheid (eigenlijk: bandbreedte) kost... bandbreedte :o

Steeds als jouw leuke script gaat downloaden, trekt het de verbinding maximaal plat voor een korte tijd. Als iemand anders op dat moment iets doet wat bandbreedtegevoelig is, gaan ze problemen krijgen. Vaker testen = meer overlast. Niet doen dus.

Wat je wilt doen is niet onnodig end-to-end testen waarbij je geen flauw idee hebt waarom het traag is als het traag is, maar gefocussed als iemand een probleem heeft troubleshooten exact wat er bij hem op dat moment aan de hand is, waar de bottleneck zit en wat je eraan kunt doen.

Mijn onderbuik zegt dat 2.4GHz WiFi 75% van het probleem is en de el-crappo Sweex 100Mbps switch de overige 25% is. Mbt dat eerste: die EPC3928 doet simultaneous dualband. Dat ding zendt dus al 5GHz uit. Maak daar eens gebruik van.

Oslik blyat! Oslik!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 17:19:
Mijn onderbuik zegt dat 2.4GHz WiFi 75% van het probleem is en de el-crappo Sweex 100Mbps switch de overige 25% is. Mbt dat eerste: die EPC3928 doet simultaneous dualband. Dat ding zendt dus al 5GHz uit. Maak daar eens gebruik van.
Ik deed mijn test overdag wanneer de andere studenten er niet waren ;) om te kijken of ik ook de instabiliteitsproblemen zou hebben. Dit bleek niet het geval. Het onmogelijke van dit testen is dat er geen vast moment is dat het gebeurd. En natuurlijk het feit dat ik vrij weinig zin heb om onbetaald dit soort werk te gaan doen.

Hoezo denk je dat die Sweex problemen veroorzaakt? Sowieso zitten er maar 2 users op. Ik heb inderdaad de 5GHz ook geprobeerd, maar die verbinding is een ramp. Als ik op mijn telefoon een speedtest doe op het 5GHz wifi dan heb ik een download van 0.5 en bij het uploaden crashed de verbinding.

Maar ik geloof dat na het uitzetten van onze hotspots de problemen zijn opgelost. Althans, ik hoor de huisgenootjes niet meer.

[ Voor 23% gewijzigd door MrVegeta op 12-05-2015 17:59 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De performance van WIFI hangt ook af van hoeveel apparaten er op het netwerk zitten. Alleen testen als er niemand thuis is geeft dus mogelijk een vertekend beeld.

Sweex maakt nogal veel goedkope troep en veroorzaakt daarom alergische reacties.

[ Voor 20% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 12-05-2015 19:14 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:31

Nox

Noxiuz

Pak een switchje welke wat qos kan doen, gooi je modem in bridge en zet er een deftige dual band router voor. Vanaf de router trek je kabels en/of je gebruikt een switch met 8 poorten.

Router vh modem is crap...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Olaf van der Spek
  • Niet online
NoxiuZ schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 20:28:
Pak een switchje welke wat qos kan doen, gooi je modem in bridge en zet er een deftige dual band router voor. Vanaf de router trek je kabels en/of je gebruikt een switch met 8 poorten.
Wat doe je met QoS in de switch? QoS doe je toch in de router?
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 19:13:
Sweex maakt nogal veel goedkope troep en veroorzaakt daarom alergische reacties.
Aan een switch is tegenwoordig toch niet zo heel veel te verprutsen?

[ Voor 27% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-05-2015 22:02 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:22

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De chip dat erin zit + firmware is meestal brak.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:31

Nox

Noxiuz

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:02:
[...]

Wat doe je met QoS in de switch? QoS doe je toch in de router?

[...]

Aan een switch is tegenwoordig toch niet zo heel veel te verprutsen?
Je moet 6 woningen op het netwerk aansluiten. Dat is dus een 8 poorts switch en dan een router ervoor. QoS kan je op de switch doen of op de router. Kies wat je wilt. Sluit wel alle woningen op dezelfde switch aan of stel QoS in.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik ben nog een beetje het WiFi aan het testen geweest en het lijkt er op dat wanneer alleen mijn laptop er op zit ik een vrij stabiele en snelle verbinding heb (speedtest doet dan 20/15 download en upload), maar zodra ik mijn telefoon ook op het WiFi plaats en op beide apparaten een speedtest doe dan krijgt 1 van de apparaten een enorm slechte score 5/1 ofzo. Terwijl ze naast elkaar liggen en apart dus wel een goede score halen. We hebben een 200/20 mbit verbinding dus lijkt me sterk dat het daar aan ligt. Als ik op mijn pc een speedtest doe tegelijk met de andere apparaten dan maakt het ook niet uit. Maar het lijkt me toch sterk dat zo'n modem maar 1 apparaat over WiFi ondersteunt, of klopt dat wel aardig?

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 00:25
MrVegeta schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:32:
Ik ben nog een beetje het WiFi aan het testen geweest en het lijkt er op dat wanneer alleen mijn laptop er op zit ik een vrij stabiele en snelle verbinding heb (speedtest doet dan 20/15 download en upload), maar zodra ik mijn telefoon ook op het WiFi plaats en op beide apparaten een speedtest doe dan krijgt 1 van de apparaten een enorm slechte score 5/1 ofzo. Terwijl ze naast elkaar liggen en apart dus wel een goede score halen. We hebben een 200/20 mbit verbinding dus lijkt me sterk dat het daar aan ligt. Als ik op mijn pc een speedtest doe tegelijk met de andere apparaten dan maakt het ook niet uit. Maar het lijkt me toch sterk dat zo'n modem maar 1 apparaat over WiFi ondersteunt, of klopt dat wel aardig?
Gewoon een nieuwe router kopen. Dan ben je wrsch direct uit de problemen. Hebben wij ook gehad aantal jaar geleden met een 4 jaar oud netgear routertje. Nieuwe gehaald en alle problemen waren direct over.

Dus. Koop bijv een asus66/68ac router als je t geld met 2.4 en 5 GHz.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:19
Probeer 'm anders eens op n-only te zetten ipv mixed mode?

De 3925 heb ik wel eens rare dingen met 802.11g zien doen, terwijl alle devices toch echt n-capabele waren...
Pagina: 1