Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672581

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Ik heb een probleem met mijn laptop waar ik zelf niet uitkom..

Mijn laptop is heel erg traag ik heb vanalles geprobeerd om hem sneller te maken maar niets wat ik probeer lukt. Ik heb een backup gemaakt op een externe harde schijf en heb alles van de laptop gegooid. Dat werkte niet. Daarna heb ik windows opnieuw geintstalleerd maar ook dat werkt niet..

Zelf heb ik niet heel veel verstand van hardware maar ik denk dat het daaraan ligt. Dit is een schermafbeelding van hoe alles bij mij loopt misschien dat iemand hier wat aan heeft?

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2ir0ps8.png

Is het verstandig om meer werkgeheugen te kopen, een nieuwe HDD of zelfs SSD of gewoon een hele nieuwe laptop:?

Alvast bedankt,

Najib

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:52
Dat hangt er toch echt vanaf wat je verstaat onder langzaam. Draaien games niet goed, gaat het openen van webpagina's langzaam, moet je lang wachten tot je browser reageert of reageert windows gewoon af en toe niet meer?

Al deze dingen kunnen door verschillende dingen veroorzaakt worden. Voordat het mogelijk is om te zeggen dat er wat mis is moet je het probleem toch echt wat duidelijker omschrijven dan langzaam.

Wat ik wel kan zeggen is dat de laptop snel genoeg zou moeten zijn om gewoon windows te kunnen draaien (als het tenminste deze is http://tweakers.net/price...55a-sx535h/specificaties/). Als ik kijk naar je screenshot is ook het geheugen niet het probleem, in iedergeval niet bij normaal browsen zoals je op dat moment aan het doen bent.

Wil je beter advies dan dit, dan zul je toch echt meer informatie moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey Ramon,

Al het bovenstaande. Alles wat je opnoemt komt voor bij deze laptop. Het openen van programma's gaat traag, het gebruiken van chrome duurt een eeuwigheid. Ik maak gebruik van het Adobe cs pakket duurt ook lang. Gamen doe k niet meer vanwege deze problemen.

Dat is wel dezelfde versie maar ik denk niet helemaal dezelfde laptop. Hieronder staan wat meer specs voor wat meer duidelijkheid..

Overzicht
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/mhraqd.png

RAM
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/sq2ic5.png

groet,

Najib

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 14:45
Nogmaals Definieer traag.
Maak het eens meetbaar, voor de een is het openen van photoshop in 10s snel en voor de ander niet.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey Meekoh,

Is er niet van de afbeeldingen af te lezen waardoor t mogelijk is dat iets niet lekker loopt??

Traag als in minuten. Photoshop bestanden openen bijvoorbeeld duurt zeker een minuut of 5. Een tabblad openen in chrome zorgt voor de bekende 'reageert niet' melding die meestal weggaat als je lang genoeg wacht.. en zo gaat t ook bij de rest van de programma's

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 672581 op 11-05-2015 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hoe oud is de laptop? Misschien is 'ie wel 'op'? (als in 'afgesschreven')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 14:45
Nee dat is niet aan de afbeeldingen te zien. Kun je eens laten zien wat er in bron controle bij het "Schijf" tabje staat wanneer je iets aan het doen bent dat traag is (photoshop bestand openen bijv.)

edit @ hierboven, denk het niet het is gewoon een nette i5 dus zou vrij rap moeten zijn. Maar doordat TS zegt dat het openen van PS bestanden lang duurt, lijkt het mij geheugen of IO gerelateerd.

[ Voor 33% gewijzigd door Meekoh op 11-05-2015 11:27 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Magic6399 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:25:
Hoe oud is de laptop? Misschien is 'ie wel 'op'? (als in 'afgesschreven')
ongeveer 2 jaar nu.. kan toch niet na 2 jaar al.... hoop ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
nee dat kan niet, de specs blijven hetzelfde :P Al eens verse install erop gedaan? En ik raad aan om te upgraden naar een SSD en evt. 8gb ram.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Meekoh schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:26:
Nee dat is niet aan de afbeeldingen te zien. Kun je eens laten zien wat er in bron controle bij het "Schijf" tabje staat wanneer je iets aan het doen bent dat traag is (photoshop bestand openen bijv.)

edit @ hierboven, denk het niet het is gewoon een nette i5 dus zou vrij rap moeten zijn. Maar doordat TS zegt dat het openen van PS bestanden lang duurt, lijkt het mij geheugen of IO gerelateerd.
Oh oke jammer, ja hoor kan ik wel effe doen:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2hex0t1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:02

DaRoot

Some say...

Test je harde schijf eens met bijv. Seatools.. Als die niet lekker is / stuk is, kun je ook dat soort vage klachten krijgen..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DaRoot schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:34:
Test je harde schijf eens met bijv. Seatools.. Als die niet lekker is / stuk is, kun je ook dat soort vage klachten krijgen..
is dat niet t zelfde als speccy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-07 22:31
warhamstr schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:30:
nee dat kan niet, de specs blijven hetzelfde :P Al eens verse install erop gedaan? En ik raad aan om te upgraden naar een SSD en evt. 8gb ram.
In de OP staat al dat windows er opnieuw is opgezet...

@TS: Heb je alle meest recente drivers van de laptop geïnstalleerd?
Zeker de moederbord chipset drivers kunnen nog wel eens van invloed zijn op de snelheid van de disk...
Of de disksnelheid normaal is zou je kunnen testen middels benchmarks als Crystal Diskmark
Let er wel op dat je tijdens het draaien van de benchmark zo weinig mogelijk hebt draaien op de achtergrond en de laptop zelf met rust laat.

[ Voor 9% gewijzigd door Spekkie88 op 11-05-2015 11:37 ]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Spekkie88 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:36:
[...]

In de OP staat al dat windows er opnieuw is opgezet...

@TS: Heb je alle meest recente drivers van de laptop geïnstalleerd?
Zeker de moederbord chipset drivers kunnen nog wel eens van invloed zijn op de snelheid van de disk...
Of de disksnelheid normaal is zou je kunnen testen middels benchmarks als Crystal Diskmark
Ja heb ik gedaan nadat windows erop is gezet. Drivers van de Asus site zelf. Dat kan ik wel even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Anoniem: 672581 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:35:
[...]

is dat niet t zelfde als speccy?
Nee Seatools is van Seagate, specifiek om je harde schijf te testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DaRoot schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:38:
[...]

Nee Seatools is van Seagate, specifiek om je harde schijf te testen..
Oke zal het zo ook even testen

Misschien gewoon een SSD halen zou dat niet veel verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-07 22:31
Dat is erg afhankelijk waar precies het probleem zit...
Als het inderdaad disk gerelateerd blijkt te zijn zou een SSD een uitkomst kunnen bieden.
Als dat niet het geval is geef je geld uit aan een SSD en blijf je met hetzelfde probleem zitten...

[ Voor 63% gewijzigd door Spekkie88 op 11-05-2015 11:42 ]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Anoniem: 672581 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:40:
[...]

Oke zal het zo ook even testen

Misschien gewoon een SSD halen zou dat niet veel verhelpen?
SSD zal de prestaties sowieso flink opkrikken, maar als ik jou was zou ik wel eerst willen weten wat daadwerkelijk het probleem is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Spekkie88 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:41:
Dat is erg afhankelijk waar precies het probleem zit...
Als het inderdaad disk gerelateerd blijkt te zijn zou een SSD een uitkomst kunnen bieden.
Als dat niet het geval is geef je geld uit aan een SSD en blijf je met hetzelfde probleem zitten...
Ja, dat is inderdaad ook weer waar.. even die tool van Seagate uitproberen om me disk te controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@DaRoot moet ik scannen op iets specifieks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Anoniem: 672581 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 12:01:
@DaRoot moet ik scannen op iets specifieks?
Je kunt met Seatools een Quicktest doen, duurt zo'n 2 minuten, en een Extended test, duurt zo'n 1,5 uur denk ik..
Als ie met de Quicktest al aangeeft dat er iets niet goed is met de schijf, hoef je de Extended niet te doen.
Als ie met de Quicktest zegt: passed, zou ik toch de Extended test draaien. Als die ook zegt Passed, kun je er redelijk van uit gaan dat de schijf goed is..

Edit:
Ik gebruik altijd de DOS-versie gestart via Hirens boot cd. Ik lees net dat de Windows versie iets meer testmogelijkheden heeft, waaronder Short Generic en Long Generic. Denk dat dat overeenkomt met respectievelijk Quick en Extended.

[ Voor 18% gewijzigd door DaRoot op 11-05-2015 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Onlangs bij een vriend hetzelfde probleem ervaren.
Hij had een beest van een laptop met een i7, aparte grafische kaart en full HD scherm inclusief alle toeters en bellen.

Zijn laptop deed er minmaal 2 minuten over om op te starten en was extreem traag bij browsen, kreeg vage photoshop crashes en allerlei vage foutmeldingen bij het gebruiken van programma's. Zelfs na Windows volledig opnieuw installeren waren de problemen er nog steeds, al werden de laadtijden iéts beter.

Vervolgens een Crucial MX100 van 256 GB ingebouwd met Windows 8 en het liep weer als een trein.
Het is zeer treurig maar de hardeschijven in en laptop zijn gek genoeg na 2 of 3 jaar al compleet brak.

Vooral aangezien je Windows al opnieuw hebt geïnstalleerd verdenk ik toch de hardeschijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

stin00 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 12:21:
Hij had een beest van een laptop met een i7, aparte grafische kaart en full HD scherm inclusief alle toeters en bellen.

Zijn laptop deed er minmaal 2 minuten over om op te starten en was extreem traag bij browsen, kreeg vage photoshop crashes en allerlei vage foutmeldingen bij het gebruiken van programma's. Zelfs na Windows volledig opnieuw installeren waren de problemen er nog steeds, al werden de laadtijden iéts beter.

Vervolgens een Crucial MX100 van 256 GB ingebouwd met Windows 8 en het liep weer als een trein.
Het is zeer treurig maar de hardeschijven in en laptop zijn gek genoeg na 2 of 3 jaar al compleet brak.

Vooral aangezien je Windows al opnieuw hebt geïnstalleerd verdenk ik toch de hardeschijf :)
Mee eens inderdaad.. mijn gevoel zegt ook HDD stuk.. ze zijn ook niet snel maar dit klinkt allemaal als erg langzaam..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
DaRoot schreef op maandag 11 mei 2015 @ 12:24:
[...]
Mee eens inderdaad.. mijn gevoel zegt ook HDD stuk.. ze zijn ook niet snel maar dit klinkt allemaal als erg langzaam..
Helaas is het altijd erg lastig om de hardeschijf als boosdoener aan te wijzen.
Soms komt een hardeschijf de tests gewoon goed door zonder bad sectors en andere ongein.

Het blijft zeer lastig om de diagnose te stellen maar ik kan me niet voorstellen dat het moeder, de processor of het geheugen deze problemen zou geven. Een laptopje van 2 jaar oud zou gewoon nog lekker snel moeten zijn, al helemaal na een schone windows installatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
stin00 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 12:21:

Grappig dat je dit zegt.. ik zat zelf al precies die ssd te vergelijken kom er niet uit weet jij misschien het verschil tussen Crucials BX100, MX100 en de MX200?

Wat jij zegt over die fouten etc. komt ook heel bekend voor hoop dat dit dan het probleem oplost anders ben ik 100 euries armer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Anoniem: 672581 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 12:27:
[...]

Grappig dat je dit zegt.. ik zat zelf al precies die ssd te vergelijken kom er niet uit weet jij misschien het verschil tussen Crucials BX100, MX100 en de MX200?
In februari was er een review van Tweakers over deze SSDs: reviews: Crucial BX100- en MX200-ssd: aanval op prijs en prestaties

De MX200 was eerst enkele tientjes duurder dan de MX100 maar vandaag de dag is de prijs enorm gezakt.
Dit maken zowel de MX100 als de MX200 een interessante keuze :)

Ik gok dat je ook voor de 250 GB versie gaat? Dan schijnt de MX200 wel een mooie keuze te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
stin00 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 12:45:
[...]

In februari was er een review van Tweakers over deze SSDs: reviews: Crucial BX100- en MX200-ssd: aanval op prijs en prestaties

De MX200 was eerst enkele tientjes duurder dan de MX100 maar vandaag de dag is de prijs enorm gezakt.
Dit maken zowel de MX100 als de MX200 een interessante keuze :)

Ik gok dat je ook voor de 250 GB versie gaat? Dan schijnt de MX200 wel een mooie keuze te zijn!
Die heb ik gelezen maar welke is nou beter, sneller? Ze lijken allebei op elkaar maar is er ook echt verschil in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:11

br00ky

Moderator Harde Waren
Eigenlijk is het één pot nat. Er zit wat verschil in snelheid, maar in de dagelijkse praktijk merk je daar weinig van, tenzij je 24/7 bestanden op je SSD gaat lopen verplaatsen.

Mijn advies, de goedkoopste (BX100) will do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
br00ky schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:04:
Eigenlijk is het één pot nat. Er zit wat verschil in snelheid, maar in de dagelijkse praktijk merk je daar weinig van, tenzij je 24/7 bestanden op je SSD gaat lopen verplaatsen.

Mijn advies, de goedkoopste (BX100) will do.
Nee, niet verplaatsen. Ik zou graag willen dat mijn lptop sneller reageert en niet blijft hangen bij van alles of de bestanden snel of niet worden overgezet maakt voor mij niet heel veel uit heb usb 3.0 harde schijf en dat gaat voor mij nu al snel genoeg. Het gaat mij voornamelijk om het verwerken van dingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:11

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan maakt het, zoals ik aangeef, weinig uit welke je neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
br00ky schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:49:
Dan maakt het, zoals ik aangeef, weinig uit welke je neemt.
Oke dan, thanks! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Ben ondertussen wel benieuwd of het testen van je harde schijf nog resultaat heeft opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Heb ook een Asus die ik te traag vond. Is wel al 4 jaar oud. Heb er een SSD in gezet. Scheelt zonder meer een factor tien in opstarten. Nu is hij weer redelijk bruikbaar.
Die Seagate Momentus 5400.6 ST9500325AS, 500GB is ook "maar" een 5400 rpm drive. Dat is ook niet bepaald snel. Tegenwoordig zit je in je pc meestal op 7200 of in mijn geval op 10.000 rpm.
Dan nog het volgende: als je zo'n grote schijf hebt, moet je er ook nog eens voor zorgen dat je OS op de buitenring van de hd komt. Daar is je datastream het snelst. Ook daar zijn tools voor.
Verder neem ik aan dat je goed gedefragmenteerd hebt, want als je windows er opnieuw opgezet hebt en je hebt een hele serie updates binnen moeten halen, loopt dat ook snel op.

Maar volgens mij is Windows er opnieuw opzetten niet genoeg om zeker te zijn dat je geen malware hebt. Hoewel het wel niet zo vaak voor zal komen, las ik ergens dat er is er ook malware die zich veel dieper nesteld.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:30

Quad

Doof

Waarom vraagt niemand naar de smart waarden van de HDD en wordt er zonder blikken en blozen een SSD aangeraden?

Uiteraard is een SSD een flinke verbetering voor een systeem, maar misschien is er iets anders mis.

@TS, download de trial versie van HDTune (hdtune.com) en post een screenshot van de tab health.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Ik lees o.a. dit: "Test je harde schijf eens met bijv. Seatools.. Als die niet lekker is / stuk is, kun je ook dat soort vage klachten krijgen.."
Dus de aandacht is er wel :-). Ik heb alleen nog geen resultaat gezien.
En als die "smart" dan slecht blijkt te zijn en er een nieuwe drive moet komen, zou ik voor de OS schijf voor een SSD gaan.
Verder opper ik ook nog de mogelijkheid van malware.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:42

Thomg

Aww yiss

Malware lijkt me onwaarschijnlijk wegens een fresh install.
Om nou te zeggen dat een SSD aangeraden wordt, dat is ook ongegrond. Er wordt hier meerdere malen gevraagd naar resultaten die niet gegeven worden, ts heeft het waarschijnlijk al opgegeven of opgelost.

Wat hier wel wordt besproken in de laatste post is welke SSD een goed idee is, wat weer heel andere koek is.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 16-05-2015 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:30

Quad

Doof

We moeten eerst achter de oorzaak komen van wat 'traag' is, al is dat nogal subjectief omdat er vooralsnog geen bewijzen van traagheid getoond zijn. Mocht dat de HDD zijn welke het veroorzaakt, dan pas kijken naar een SSD. Nu op voorhand een SSD aanschaffen zonder dat het uitgesloten is dat de HDD de veroorzaker is is een beetje onverstandig.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
@Quad: "Nu op voorhand een SSD aanschaffen zonder dat het uitgesloten is dat de HDD de veroorzaker is is een beetje onverstandig."
Als je het woordje "onverstandig" vervangt door "overbodig" ben ik het met je eens, maar afhankelijk van je beurs natuurlijk, is het ook bij een niet extra trage laptop een genot om op een SSD over te stappen. Die factor tien sneller (op)starten blijft immers.
Overigens hebben SSD's ook nadelen, maar dat is een net iets andere discussie: https://www.security.nl/p...nkele+dagen+zonder+stroom

Pagina: 1