Hallo Tweakers,
Een paar dagen geleden is mijn grafische kaart/pci slot/ik weet niet zeker wat het is kapot gegaan (toevallig na het schoonmaken). Hij geeft rare strepen op het scherm, heb vanalles geprobeerd, deed het weer een paar keer maar nu weer niet. Na 6,5 jaar vond ik het echt wel weer tijd voor een nieuwe worden. De PC werkte nog prima behalve dat hij veels te heet werd, hij is 6,5 jaar oud en bestaat uit de volgende onderdelen:
Oude computer
Processor: Intel Core 2 Duo E8400 (3Ghz, 1333fsb)
Videokaart: NVidia GeForce 9800GT
RAM: 2x 2GB 667mhz
Harde schijf: Western Digital 500GB
Voeding: Recom PE-M600
Moederbord: Een hele oude, kan alle PCI 1.0 aan, dus moet ook een nieuwe
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil weer een computer hebben waar ik de komende 5 jaar weer mee vooruit kan en games gewoon op kan spelen. Niet alles hoeft op ultra of high oid. Ik speel op dit moment alleen League of Legends en af en toe CS:GO. Wil wel de nieuwe Witcher graag spelen als dat mogelijk is bv. Wil ook graag muziek kunnen luisteren/andere dingen op hebben kunnen staan tijdens gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 550, als het echt veel verschil maakt tot max 600. Heb op dit moment niet heel veel geld dus het liefst zo goedkoop mogelijk
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al muis, toetsenbord, beeldscherm, headset, cd reader ed. Van de hardware van mijn oude computer wil ik graag de harde schijf en voeding meenemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na vele uren op het internet te hebben gelezen en rondgespeurd ben ik op deze hardware uitgekomen:
Nieuwe computer
Processor: i5 4590 209 (ok cooler) 209 euro
i5 4460 186 (matige cooler) 186 euro
FX 8350 172 (andere cooler nodig 25-40 euro) 172 euro
FX 8320 150 (andere cooler nodig 25-40 euro) 150 euro
Videokaart: MSI GTX 960 GAMING 2GB (incl. gratis Witcher 3) 225 euro
MSI R9 280 Gaming 3G 220 euro
Ram: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU 60 euro
Moederbord: ?? Geen idee welke
Harde schijf: Western Digital 500GB (heb ik dus al)
Voeding: Recom PE-M600 (heb ik al)
Zoals je kan zien zit ik nog te twijfelen tussen AMD en Intel, beide hebben voor en nadelen las ik. Ik ben niet echt van het overklokken (geen idee hoe je dat moet doen), en wil graag een systeem hebben dat redelijk lang mee kan gaan. Ook heb ik het gevoel dat bij de CPU's de stock coolers allemaal vrij waardeloos zijn en veel geluid maken/CPU vrij warm wordt (aan de reviews te lezen), die kosten komen er dan nog bij. Ik heb daarnaast geen idee wat voor moederbord goed is/ik nodig zou hebben. Vriend die de oude computer in elkaar had gezet zei dat je in principe een goedkoop moederbord kan nemen.
Met deze set kom ik uit op zo'n 450-500 euro excl. moederbord. (Dit zijn Azerty en Mycom prijzen)
Daarnaast de vraag of mijn voeding nog goed genoeg is?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, al heb ik wel om de een of andere reden een beter gevoel bij intel dan AMD.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij moet redelijk stil/normaal zijn wbt geluid en lang mee gaan. Hoeft niet muisstil te zijn, hij staat tenslotte onder mn bureau.
Ga je overklokken?
Geen idee hoe dat moet dus nee
Hartelijk bedankt voor het lezen!
Een paar dagen geleden is mijn grafische kaart/pci slot/ik weet niet zeker wat het is kapot gegaan (toevallig na het schoonmaken). Hij geeft rare strepen op het scherm, heb vanalles geprobeerd, deed het weer een paar keer maar nu weer niet. Na 6,5 jaar vond ik het echt wel weer tijd voor een nieuwe worden. De PC werkte nog prima behalve dat hij veels te heet werd, hij is 6,5 jaar oud en bestaat uit de volgende onderdelen:
Oude computer
Processor: Intel Core 2 Duo E8400 (3Ghz, 1333fsb)
Videokaart: NVidia GeForce 9800GT
RAM: 2x 2GB 667mhz
Harde schijf: Western Digital 500GB
Voeding: Recom PE-M600
Moederbord: Een hele oude, kan alle PCI 1.0 aan, dus moet ook een nieuwe
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil weer een computer hebben waar ik de komende 5 jaar weer mee vooruit kan en games gewoon op kan spelen. Niet alles hoeft op ultra of high oid. Ik speel op dit moment alleen League of Legends en af en toe CS:GO. Wil wel de nieuwe Witcher graag spelen als dat mogelijk is bv. Wil ook graag muziek kunnen luisteren/andere dingen op hebben kunnen staan tijdens gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 550, als het echt veel verschil maakt tot max 600. Heb op dit moment niet heel veel geld dus het liefst zo goedkoop mogelijk
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al muis, toetsenbord, beeldscherm, headset, cd reader ed. Van de hardware van mijn oude computer wil ik graag de harde schijf en voeding meenemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na vele uren op het internet te hebben gelezen en rondgespeurd ben ik op deze hardware uitgekomen:
Nieuwe computer
Processor: i5 4590 209 (ok cooler) 209 euro
i5 4460 186 (matige cooler) 186 euro
FX 8350 172 (andere cooler nodig 25-40 euro) 172 euro
FX 8320 150 (andere cooler nodig 25-40 euro) 150 euro
Videokaart: MSI GTX 960 GAMING 2GB (incl. gratis Witcher 3) 225 euro
MSI R9 280 Gaming 3G 220 euro
Ram: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU 60 euro
Moederbord: ?? Geen idee welke
Harde schijf: Western Digital 500GB (heb ik dus al)
Voeding: Recom PE-M600 (heb ik al)
Zoals je kan zien zit ik nog te twijfelen tussen AMD en Intel, beide hebben voor en nadelen las ik. Ik ben niet echt van het overklokken (geen idee hoe je dat moet doen), en wil graag een systeem hebben dat redelijk lang mee kan gaan. Ook heb ik het gevoel dat bij de CPU's de stock coolers allemaal vrij waardeloos zijn en veel geluid maken/CPU vrij warm wordt (aan de reviews te lezen), die kosten komen er dan nog bij. Ik heb daarnaast geen idee wat voor moederbord goed is/ik nodig zou hebben. Vriend die de oude computer in elkaar had gezet zei dat je in principe een goedkoop moederbord kan nemen.
Met deze set kom ik uit op zo'n 450-500 euro excl. moederbord. (Dit zijn Azerty en Mycom prijzen)
Daarnaast de vraag of mijn voeding nog goed genoeg is?
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 181,95 | € 181,95 |
1 | MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G | € 210,95 | € 210,95 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 54,- | € 54,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 446,90 |
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD FX-8320 Black Edition | € 143,95 | € 143,95 |
1 | MSI Radeon R9 280 Gaming 3G | € 212,- | € 212,- |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 54,- | € 54,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 409,95 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, al heb ik wel om de een of andere reden een beter gevoel bij intel dan AMD.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij moet redelijk stil/normaal zijn wbt geluid en lang mee gaan. Hoeft niet muisstil te zijn, hij staat tenslotte onder mn bureau.
Ga je overklokken?
Geen idee hoe dat moet dus nee
Hartelijk bedankt voor het lezen!