€1000 - 1200 ITX Gaming PC

Pagina: 1
Acties:

• DoubleD91
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-11-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik de PC voornamelijk voor games. Voorbeelden zijn WoW, Diablo III, DA:Inquisition en The Witcher III. Ik wil daarin hoge settings gaan gebruiken. Ook zal ik hem deels beroepsmatig gaan gebruiken (programmeerwerk, misschien een VM of twee). Ik doe niets met videobewerking.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1100, kan rekken naar €1200 als dit nodig is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem het werkgeheugen uit mijn oude PC mee: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9. Ik heb volgens mij ook nog ergens een harddiskje rondslingeren, dus dat is ook geen probleem.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur voor Intel-processoren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik probeer zo veel mogelijk power te stoppen in een zo klein mogelijke kast. Ik erger me dood aan de grootte van mijn huidige tower, en vind de grootte van de ITX-kast die ik voor de PC van mijn ouders heb gebruik wel erg mooi voor op mijn bureau; vandaar dat ik hier ook op over wil stappen. Ik probeer in deze grootte zo veel mogelijk power te stoppen. Ik hecht ook waarde aan stilte (de PC staat 1-1.5 meter van me af) en lage temperaturen; ik heb geprobeerd daarom stille(re) componenten te kiezen.

Ook wil ik in de toekomst een paar onderdelen misschien vervangen.

Ga je overklokken?
Ik ben dit wel van plan. Geen extreme dingen, gewoon paar klikjes in de settings :)

Mijn wensenlijst
Ik heb een wensenlijst samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 248,-€ 248,-
1ASRock Z97E-ITX/ac€ 139,50€ 139,50
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 369,95€ 369,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 70,18€ 70,18
1Cooler Master Nepton 120XL€ 71,95€ 71,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 77,95€ 77,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 104,04€ 104,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.081,57

Het was best lastig om alle componenten in de kast te krijgen. Ik heb overwogen om een ITX-variant van de GTX970 te nemen (Asus of Gigabyte), maar het feit dat deze geen semi-passieve maar actieve koeling hebben stuurde me toch richting een fullsize GTX970. Om vervolgens niet in de problemen te komen met de voeding heb ik gekozen voor een semi-modulaire met een diepte van 14 cm. 450 watt zou voor nu genoeg zijn, maar in de toekomst misschien niet, vandaar 550 watt.

Waterkoeling is voor, nou ja, leek me leuk. Houdt de CPU mooi koel en ik hoef geen rekening te houden met CPU-koelerhoogte (wel met plek voor radiator, maar die is er).

Edit: aangepaste wensenlijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 248,-€ 248,-
1ASRock Z97E-ITX/ac€ 139,50€ 139,50
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 369,95€ 369,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 70,18€ 70,18
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Seasonic G-series 450 watt€ 76,95€ 76,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 104,04€ 104,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.044,57

Voeding vervangen door 450w seasonic, CPU-koeling vervangen door Scythe Mugen 4 (zou moeten passen). Besloten om de bespaarde 40 euro toch te houden :)

[ Voor 22% gewijzigd door DoubleD91 op 11-05-2015 16:52 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Tja, niks op aan te merken eigenlijk :)

Je zou een Crucial BX100 kunnen nemen, scheelt weer een tientje. Ik heb echter voorkeur voor de Samsung.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Waarom wil je eigenlijk overclocken? Waarom een waterkoeler? Waterkoelers zijn luider dan lucht koelers. Voor dit nog vrij basic AIO-systeem kan je ook een zéér high-end luchtkoeler krijgen.

Veelal gaat mijn voorkeur uit naar Crucial MX100/BX100. Vanwege MLC hebben ze een verwachte langere levensduur als de Samsung (TLC). Daarnaast beschikt de MX100 over caps die je data beschermt bij stroomuitval.

En je PSU, die kan 100W omlaag :)

[ Voor 4% gewijzigd door MK_ op 10-05-2015 22:34 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
Op zich zal de herrie van die GTX 970 vrolijk over de extra herrie van die Nepton heen denderen zodra je zit te gamen. Idle wat minder, maar nog steeds zal het niet heel veel uitmaken.

Aan de andere kant is het inderdaad een duurder, lawaaieriger, minder goed koelend speeltje dan gewoon een CM 212 EVO oid - en AiO WaKu blijkt toch vaak genoeg binnen een paar jaar stuk te gaan; bij een simpel luchtkoelertje heb je er dan voor een tientje weer een prima ventilator op zitten en is alles weer zo goed als nieuw.

Al met al geef je €50 (meer) uit aan een hoop frustratie.
Ik zou het óf in je zak houden, óf nog iets bijleggen om die SSD naar 500ish GB te upgraden (256 zit vrij snel vol de laatste tijd - games van >50GB zijn geen uitzondering meer!).

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

iceheart schreef op zondag 10 mei 2015 @ 22:44:
Op zich zal de herrie van die GTX 970 vrolijk over de extra herrie van die Nepton heen denderen zodra je zit te gamen. Idle wat minder, maar nog steeds zal het niet heel veel uitmaken.
Meesten eisen een stille PC bij idle en basis taken, en bij load mogen ze geluid maken. Bij idle zijn de Asus en MSI GTX970's passief en dus geruisloos. Bij waterkoelers blijft de pomp echter altijd aan staan, en altijd hoorbaar.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
Ah, ok. Dat had ik inderdaad niet door.

• DoubleD91
MK1998NL schreef op zondag 10 mei 2015 @ 22:33:
Waarom wil je eigenlijk overclocken? Waarom een waterkoeler? Waterkoelers zijn luider dan lucht koelers. Voor dit nog vrij basic AIO-systeem kan je ook een zéér high-end luchtkoeler krijgen.

Veelal gaat mijn voorkeur uit naar Crucial MX100/BX100. Vanwege MLC hebben ze een verwachte langere levensduur als de Samsung (TLC). Daarnaast beschikt de MX100 over caps die je data beschermt bij stroomuitval.

En je PSU, die kan 100W omlaag :)
Ik zie overclocken als een eenvoudige manier op wat extra performance uit de onderdelen te halen. Ik hoef de CPU/GPU ook niet tot het uiterste te drijven, maar als ik gemakkelijk bij wat extra performance kom laat ik het niet liggen. Ik hoopte dat de waterkoeler een voldoende meerwaarde had bij koeling dan een luchtkoeler om de prijs te verantwoorden. Ik ben er echter niet aan 'gehecht': luchtkoeling is wat mij betreft ook prima. Als luchtkoeling dezelfde of meer performance kan bieden voor dezelfde prijs (wellicht lager) ben ik om :)

Voeding kan inderdaad 100 watt omlaag.

Ik kan het extra geld van de voeding + koeler dan zoals iceheart zei in een 512GB SSD steken. Normaal gesproken zou ik het zelf houden, maar vakantiegeld hoort nu eenmaal te rollen en er is nog wat ruimte tot de €1100.

Ik ga morgen de lijst bijwerken met andere koeler en de 450 watt variant voeding.

Bedankt voor de hulp tot nu toe!

• Cliffy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-11 23:51
DoubleD91 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 23:35:
[...]

Ik zie overclocken als een eenvoudige manier op wat extra performance uit de onderdelen te halen. Ik hoef de CPU/GPU ook niet tot het uiterste te drijven, maar als ik gemakkelijk bij wat extra performance kom laat ik het niet liggen. Ik hoopte dat de waterkoeler een voldoende meerwaarde had bij koeling dan een luchtkoeler om de prijs te verantwoorden. Ik ben er echter niet aan 'gehecht': luchtkoeling is wat mij betreft ook prima. Als luchtkoeling dezelfde of meer performance kan bieden voor dezelfde prijs (wellicht lager) ben ik om :)

Voeding kan inderdaad 100 watt omlaag.

Ik kan het extra geld van de voeding + koeler dan zoals iceheart zei in een 512GB SSD steken. Normaal gesproken zou ik het zelf houden, maar vakantiegeld hoort nu eenmaal te rollen en er is nog wat ruimte tot de €1100.

Ik ga morgen de lijst bijwerken met andere koeler en de 450 watt variant voeding.

Bedankt voor de hulp tot nu toe!
Ik ben ook net overgestapt naar een Node 304, inclusief die Cooler Master V450 maar zit er toch sterk aan te denken om die voeding terug te brengen en voor een Seasonic oid te gaan. De 140mm diepte van de CM is leuk maar die fan is toch echt niet zo stil als gehoopt..

Als je moederbord het toelaat is het misschien handig om voor een m2/msata SSD te gaan, zo min mogelijk kabels is wel zo fijn.. ;)

• DoubleD91
Cliffy schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:23:
[...]

Ik ben ook net overgestapt naar een Node 304, inclusief die Cooler Master V450 maar zit er toch sterk aan te denken om die voeding terug te brengen en voor een Seasonic oid te gaan. De 140mm diepte van de CM is leuk maar die fan is toch echt niet zo stil als gehoopt..

Als je moederbord het toelaat is het misschien handig om voor een m2/msata SSD te gaan, zo min mogelijk kabels is wel zo fijn.. ;)
Mag ik dan vragen welke videokaart jij erin hebt geplaatst? Ik had inderdaad eerst een seasonic-voeding, maar op de site van Fractal Design werd aangegeven dat:
ATX PSUs, up to 160mm in length (To fit in combination with a long graphics card, PSUs with modular connectors on the back typically need to be shorter than 160 mm)
Nu kan je je afvragen, hoe lang 'lang' is :D Kom je in de problemen met een kaart van 269mm (limiet is 310mm) of is er toch nog voldoende ruimte? Wat zijn de uitzonderingen op 'typically'? Als jij echter een kaart hebt ingebouwd die ongeveer even lang of langer is dan de MSI GTX970 durf ik het wel aan.

Qua M2 is er inderdaad een slot aan de onderkant van het mobo. Dit betreft echter een 30/42mm slot, waar volgens mij de meeste m2-slots 60/80mm als maat voeren (ben ik niet zeker van). Ik wacht toch nog even met dit soort SSDs, kan altijd later nog.

• Cliffy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-11 23:51
DoubleD91 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:05:
[...]

Mag ik dan vragen welke videokaart jij erin hebt geplaatst? Ik had inderdaad eerst een seasonic-voeding, maar op de site van Fractal Design werd aangegeven dat:

[...]

Nu kan je je afvragen, hoe lang 'lang' is :D Kom je in de problemen met een kaart van 269mm (limiet is 310mm) of is er toch nog voldoende ruimte? Wat zijn de uitzonderingen op 'typically'? Als jij echter een kaart hebt ingebouwd die ongeveer even lang of langer is dan de MSI GTX970 durf ik het wel aan.

Qua M2 is er inderdaad een slot aan de onderkant van het mobo. Dit betreft echter een 30/42mm slot, waar volgens mij de meeste m2-slots 60/80mm als maat voeren (ben ik niet zeker van). Ik wacht toch nog even met dit soort SSDs, kan altijd later nog.
Ik heb een Asus 280x van 28-29cm lang, de modulaire aansluitingen van de Seasonic zitten vrij laag en komen dus onder de videokaart uit.

Qua SSDs is dat wel jammer ja, mijn moederbord heeft een msata aansluiting en daar zou ik graag gebruik van maken maar dat is wel weer een investering die even zal moeten wachten ;)

• DoubleD91
Goed, dan neem ik de seasonic voeding weer terug in het lijstje. Kan hem altijd nog terugsturen als het écht niet past.
Pagina: 1