MSI GTX 970 + DP + 4k Dell = No signal

Pagina: 1
Acties:

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02-2025
Heren,

Met veel plezier afgelopen weken gebruik gemaakt van nieuwe Dell P2415Q op een recent gekochte nieuwe PC. Specs hieronder. Mijn TV aangesloten via HDMI en mijn PC dus via Displayport aan de Dell.

Ik had al vaker wat last dat er geen signaal kwam via DP op mijn Dell en dat ik het Win8.1 pro loginscherm kreeg op mijn TV. Paar keer kutten met inloggen en scherm disablen oid en ik kreeg weer beeld op m'n Dell.

Nu lukt het me alleen helemaal niet meer en zit ik noodgedwongen op lagere resolutie via HDMI op mijn DEll en TV niet aangesloten. Ik krijg namelijk gewoon volledig zwart beeld na booten.

Probleem:
  • Dell wil niet meer aangaan via Displayport aansluiting
  • Via HDMI krijg ik geen UHD en kan ik 2e TV niet aansluiten
  • Ik zie dus nergens meer dat er iets is aangesloten via DP en de monitor geeft 0 beeld (ook geen BIOS) maar gaat in slaap stand want hij krijgt niets van de PC. Enkel met HDMI werkt het wel.
  • Op internet lees ik veel klachten over displayport (en 4k)
Specs
  • Win 8.1
  • Intel Core i5 4670K / 3.4 GHz - 6 MB cache - LGA1150 Socket - doos
  • MSI GTX 970 Gaming 4G - Grafische kaart
  • Dell P2415Q UltraHD
  • ASRock H81M-VG4 - Moederbord - micro ATX - LGA1150 Socket - H81 - USB 3.0 - Gigabit LAN - interne afbeeldingen (CPU vereist) - H
  • Aerocool Dead Silence - - minitowermodel - mini ITX / micro ATX - geen voeding - USB/Audio - zwart, wit - window
  • Crucial Ballistix Tactical - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins low profile - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL8 - 1.35 V
  • Crucial MX100 - Solid state drive - 256 GB - intern - 2.5'' - SATA-600
  • Sea Sonic S12II-430 Bronze - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.2 - 430 Watt - actieve PFC - 80+ Bronze
Wat heb ik al gedaan?
  • GPU NVIDIA drivers up2date via Geforce Experience
  • GPU MSI bios check
  • Mobo BIOS nagelopen maar geen instelling gevonden
  • Displayport kabel vervangen (met identieke en met mDP->DP)
  • Uren zitten kutten met Win+P en NVIDIA instellingen
Bronnen:
Reddit: Has ANYONE with a new gtx 980/970 successfully used displayport connection to monitor without issue?

Geforce.com: Black Screen on Windows Login (344.16 and .11) on DisplayPort with GTX980 SC (Fix info posted 11/25/

Help
Ik lees veel vergelijkbare ervaringen maar ik ben even in het donker (letterlijk) over wat ik nu moet doen. De tip van ManFromUrkel leek een halleluja moment want het klinkt erg logisch maar ik zie in mijn NVIDIA omgeving nergens nu dat er iets is aangesloten via DP.

_/-\o_

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Als je een HMDI 2.0 kabel hebt lukt het gewoon. Niet alle kabels zijn geschikt voor HDMI 2.0 ;)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• nudie
En dat levert geen extra problemen op? Ik moet dan dus enkel van kabel swoppen als ik op m'n TV wil aansluiten.

Heb je een suggestie over wat de oorzaak kan zijn van het DP probleem?

• pwillemske
  • Niet online
Over de DP probleem kan ik helaas niet helpen, aangezien ik de oplossing niet weet...

Wat bedoel je met extra problemen??

Wat gebeurt er wanneer je de tv aansluit op de DP??

[ Voor 18% gewijzigd door pwillemske op 11-05-2015 23:22 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

pwillemske schreef op maandag 11 mei 2015 @ 19:09:
Als je een HMDI 2.0 kabel hebt lukt het gewoon. Niet alle kabels zijn geschikt voor HDMI 2.0 ;)
Er is geen "HDMI 2.0" kabel, een mythe waar ik tot recent ook nog in geloofde trouwens.

http://www.hdmi.org/consumer/finding_right_cable.aspx

HDMI kabels worden niet bestempeld met een typenummer.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• pwillemske
  • Niet online
Niet alle HDMI kabels kunnen de hoge bandbreedte van HDMI 2.0 af toch?? Ik weet zeker dat ik dat hier op het forum gelezen heb...

Het antwoord staat in je linkje ;) Minimaal een HiGh speed HDMI kabel :)

[ Voor 22% gewijzigd door pwillemske op 11-05-2015 23:26 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Correct, maar er is niet zoiets als een "HDMI 2.0" kabel, enkel kabels welke compliant zijn met HDMI 2.0 zoals "High Speed HDMI".

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• nudie
Monitor ondersteunt geen 4k via HDMI met 60 hertz. Alleen 30 hertz wat gewoon pijn doet aan je ogen. Kan enkel via Displayport dus. Cirkel is zodoende weer rond.

Ik moet DP gebruiken om 4k 60 hertz te gebruiken maar hier krijg ik geen signaal op. Any ideas?

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
ik heb ook een hdmi kabel aangesloten op de tv ,je moet minim aal hdmi 1.3 of hdmi 1.4 kabel hebben .
Omdat als je dan het geluid uittrekt bij de pc het audiokanaal dus door de kabel gaat naar de tv ,en zou je
dus geluid uit je tv moeten komen.

Daar integen heb ik een nvidia gt 630 videokaart met hdmi aansluiting er dus op.
Hoe hoger de hdmi versie hoe meer geluidssporen hij aankan.
En bij mij werkt alles prima.
Daarentegen heb ik dus wel windows 8.1 en kan ik met rechter bovenhoek scherm met muis vanuit de desktop apperaten en projecteren of een verlengde desktop op je tv beeldscherm.
displayport is oud maar zou het moeten kunnen doen, maar het 4k gebeuren daarentegen weet ik dus niet.
hdmi is een meer modernere oplossing.
En er zijn dus voor het 4 k gebeuren flinke kosten aan verbonden om een 4k hdmi kabel te gaan gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door rjmno1 op 12-05-2015 20:39 ]

• Renenicolaas
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik denk dat het (aan de hand van de reviews die ik gelezen heb) aan je moederbord ligt die op zichzelf zeker géén 4K ondersteund. Dat is voor zover ik kan zien de zwakke schakel in je set up.

[ Voor 93% gewijzigd door Renenicolaas op 12-05-2015 20:51 ]

• nudie
Dank voor jullie reactie(s). Het gaat niet om geluid dus focus displayport. Voor de goede orde, het heeft een maand als een zonnetje gedraaid, 4k 60hertz via DP op mijn Dell scherm via GTX 970.

Hoe kan mijn mobo een zwakke schakel zijn..?

• dzzn
  • Registratie: Januari 2015
  • Niet online
Toen ik net mijn pc had gebouwd en de driver voor mijn 970 installeerde werd het beeld zwart. Toen was hij ook aangesloten op displayport. Bij een reboot kreeg ik na het windows-logo ook zwart beeld.

Na het verwijderen van de driver in safe mode werkte het weer als een zonnetje, maar opnieuw installeren gaf hetzelfde probleem. Het enige wat werkte met de drivers was een HDMI kabel gebruiken. Dit vind ik wel een prima oplossing omdat ik maar een display gebruik, maar het klinkt dus als een lastige bug in de drivers. |:(

Edit: Wel vreemd dat het eerst perfect werkte..

[ Voor 4% gewijzigd door dzzn op 13-05-2015 09:10 ]

• nudie
Fixed door in veilige modus driver(s) te verwijderen. Hierna werkte DP weer. Software matig probleem dus...

• nudie
Bump. Mijn fix was niet de fix.

Het probleem zat/zit hem in de display port handshake tussen monitor en PC. Ik moet nu bijna elke dag de stroom helemaal van het scherm halen (kabel eruit). De PC opnieuw opstarten en na 5sec hem er weer in doen. Pas dan komt er signaal. En soms moet ik dit een paar keer doen.

Heel irritant dus. Ik heb dus heel Windows er opnieuw opgezet en allerlei andere dingen zitten kloten maar nooit het scherm helemaal van stroom afgehaald.

Zijn hier meer ervaringen mee? Ik kan niet 4k 60hz reso via HDMI naar m'n PC brengen dus ik moet wel displayport gebruiken. Super irritant.

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-01 10:44
Hey! Toevallig :) Zelfde probleem gehad hier, maar niet met een 970 maar met een 7870XT...

Ik kwam erachter dat de stroomkabel moeilijk doet :/ Om de een of andere reden deed de kabel die ik gebruikte niet lekker (ik liet deze achter het scherm door dat gat in de poot lopen). Een andere kabel die ik niet door het gat liet lopen deed wonderen. Ik moet alleen nog even testen of het de hoek is die de kabel maakt of dat het de kabel zelf is.

Als ik de kabel die wel door het gat heen liet lopen een beetje bewoog dan sprong het scherm de hele tijd aan/uit en hoorde ik een knetterend geluid bij de aansluiting :/

Ik gebruik trouwens een miniDP naar DP kabel. mn 7870XT (club3D) heeft geen DP aansluiting.

• nudie
Thanks voor je reactie @kypo.

Ik heb toevallig een nieuwe stroom kabel gebruikt en het probleem is niet minder geworden. Daarnaast heb ik dus wel spanning maar geen signaal. Om dat op te lossen doe ik PC uit, spanning er helemaal af, PC aan en dan spanning er na 5sec op en dan krijg ik Windows prompt. Stroom eraf en erop is voor de DP handshake die kennelijk soms niet meer werkt oid en gereset moet worden.

Als het scherm niet werkt en ik ga een beetje pielen met de stroomkabel hoor ik geen rare geluidjes en resulteert nooit in wel beeld. Alleen helemaal PC uit doen, stroom erafhalen en dan weer erop geeft signaal..

Kan ik via mini DP naar DP ook gewoon 4k 60hz bereiken? Of alleen via volwaardig DP? Misschien dat dat iets "oplost"

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:07
Veel DP kabels kunnen die bandbreedte niet aan.
Ik heb zelf vier of vijf kabels moeten uitproberen voordat ik er één te pakken had die wel 4K/60Hz kon doorgeven. Bij alle kabels stond DP1.2 op het labeltje, maar dat zegt dus helemaal niks.
Zelfs de met de monitor meegeleverde kabel klapte af en toe terug naar 30Hz.
De kabel die wel werkte was van Club3D. dat zou je dus nog kunnen proberen.
Pagina: 1