Samsung Syncmaster 2343 defect?

Pagina: 1
Acties:

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
Sinds een aantal dagen lijkt het erop dat een deel van de bovenste backlite defect is.
Het deel aan de bovenkant is opeens een heel stuk donkerder geworden.
Zie ook
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/iPOWcvKjkQ9JOfn2m9aICZE0/medium.jpg

Is hier nog iets aan te doen?

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
CCFL backlights zijn prima te vervangen mits je een beetje handigheid hebt.
kwestie van scherm uit elkaar halen, en het lcd paneel gedeeltelijk uit elkaar halen zodat je de tube er uit kan halen/schuiven. Verschilt een beetje per paneel hoe dat precies gaat.

Ik zou sowiezo eerst even controleren of de bedrading in orde is, en of het geen inverter probleem is door de connectors voor de boven en onder verlichting even om te wisselen.

• Pittie
Ik ben nu zover dat ik het scherm volgens mij helemaal open heb, Nu nog controleren of het inderdaad geen inverter probleem is.

Als ik de kabels omruil, dan verplaatst het probleem zich inderdaad. Het ligt dan naar mijn mening niet aan de CCFL.

Echter ik heb best een aantal laptops uitelkaar gehaald en weet dus hoe een inverter eruit zou moeten zijn.
Maar die kan ik niet vinden in dit scherm.
Tevens zien alle condensatoren ook nog goed uit.

Wat is nu een volgende stap?

De kabels worden rechtsstreeks op dit voedingsbordje geprikt.
http://www.wholesaleview.com/sale/ip4l23d

Alleen het getal op dat blauwe grote ding? (wat is dat) is anders

[ Voor 73% gewijzigd door Pittie op 10-05-2015 21:17 ]

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Dat grote blauwe geval is in dit geval de inverter. Aangezien de helft van dat ding toch nog blijkt te werken kan je er vanuitgaan dat de rechterkant van de print in orde is. Wel een beetje goedkoop/minimaal design met een simpele bridge rectifier en een paar filter caps aan de 12v kant na de trafo, maargoed. Als hier het probleem zat zouden beide outputs niet meer moeten werken.

Meer dan continuiteit vanaf de outputs van de inverter tot de connector voor de backlight zou ik niet meer controleren verder. Het zou natuurlijk kunnen dat 1 van de soldeerpunten van de connector of inverter het begeven heeft. Controleer ook de 4 lichtblauwe tantalum caps op continuiteit. Mocht je avontuurlijk zijn dan kan je proberen een vervangende inverter te vinden en deze te solderen. Vervangen met een andere werkende voedingsprint is de makkelijkste oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door gravitone op 10-05-2015 22:03 ]

• Pittie
Maken die getallen (type nummer) op die blauwe inverter dan nog iets uit?
Afgezien daarvan lijkt het namelijk hetzelfde voedingsbordje.

• Pittie
Ik heb uiteindelijk toch de gok genomen.
Inverter besteld op ebay voor een euro of 10.

Afgelopen vrijdag kwam deze binnen en afgelopen weekend eens aan de gang, samen met een vriend van me.
Nadat we de oude inverter losgesoldeerd hadden, was het probleem snel zichtbaar.
Dit is de onderkant van de oude inverter. Redelijk zwart aan 1 zijde.
invertor dood

Foto is wat overbelicht, maar anders zag je het zwarte deel niet zo goed.

Nadat we de nieuwe op zijn plek gezet hebben en het scherm weer in elkaar geschroefd hebben, werkt deze weer zoals het hoord.

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-12 13:22
Pittie schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 07:45:
Ik heb uiteindelijk toch de gok genomen.
Inverter besteld op ebay voor een euro of 10.

Afgelopen vrijdag kwam deze binnen en afgelopen weekend eens aan de gang, samen met een vriend van me.
Nadat we de oude inverter losgesoldeerd hadden, was het probleem snel zichtbaar.
Dit is de onderkant van de oude inverter. Redelijk zwart aan 1 zijde.
[afbeelding]

Foto is wat overbelicht, maar anders zag je het zwarte deel niet zo goed.

Nadat we de nieuwe op zijn plek gezet hebben en het scherm weer in elkaar geschroefd hebben, werkt deze weer zoals het hoord.
netjes ! voor de volgende keer foto's maken van het hele proces haha
_/-\o_

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Pagina: 1