Laptoplader kapot, garantie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-06 21:06
Ik heb in juni vorig jaar een asus n550jk gekocht. Sinds deze week doet de lader het niet meer. De winkel waar ik deze gekocht heb zegt dat ik deze op moet sturen naar de fabrikant.

Wat zijn precies mijn rechten? Ik heb op internet gelezen dat de winkel mij een leen product moet aanbieden? Of is dit niet verplicht. Want als ik de laptop postuur dan zit ik zonder lader en kan ik mijn laptop niet gebruiken, deze heb ik wel dagelijks nodig.

Alvast bedankt! Remco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:06
Je zou aan de winkel kunnen vragen of ze universele laders hebben (heb je je laptop in een filiaal gekocht of via het internet) en je deze mag kopen en terug inleveren wanneer je eigen lader terug is van de reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-06 11:58
Binnen de garantieperiode heb je recht op reparatie binnen een redelijke termijn. Los van wat redelijk is kan dit zomaar 2 tot 6 weken duren.
Ze zijn niet verplicht een vervangende lader te regelen voor je.

Lenen van of korting bedingen op een universele lader lijkt me de beste oplossing voor de tussentijd.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Een oplader is een accessoire en is niet hetzelfde als een laptop. Ik kan voorstellen dat de garantie termijnen hiervoor afwijken.

Een ander lader te leen eisen lijkt mij hier dan ook niet van toepassing.

Dat jij de laptop dagelijks nodig hebt, geeft je geen extra rechten (dit is jou specifiek situatie en als dit zo belangrijk voor je, dan had je ook uit voorzorg 2 laders kunnen kopen)

Ik zou tijdelijk een imitatie lade kopen en de defecte lader ter reparatie opsturen. Zodra deze klaar is heb jij voor het gemak 2 laders, voor het geval er weer 1 kapot gaat of je deze vergeet.... Je hebt zoals jezelf zegt de laptop dagelijks nodig, dus is de investering in een extra ladertje toch een prima oplossing?

[ Voor 5% gewijzigd door Breezers op 10-05-2015 20:34 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06 17:05
Consuwijzer: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie daar kun je duidelijk en helder terug vinden wat je rechten zijn.

Je hebt met de fabrikant niks te maken, want je hebt een koopovereenkomst gesloten met de winkel, en die heeft je dan ook gewoon garantie te verlenen.Er is hier op got ook genoeg over te vinden.

En nee, de winkelier is je niet verplicht je een leen product aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Lader is een gebruiksproduct. Daar zit nooit dezelfde garantie op als op de laptop zelf. Ergens dezelfde lader kopen is je goedkoopste optie.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 10-05-2015 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-06 20:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Tenzij je de lader zelf wilt repareren is dit niet echt een EL-vraag. Schop naar SF.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een hoop fabrikanten en winkels hanteren 6 maanden voor accessoires zoals laders en accu's. Vraag nog even expliciet naar de garantietermijn op de lader, maar waarschijnlijk ben je inderdaad afhankelijk van eventuele coulance van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 12:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ligt een beetje aan wat voor kwaliteit laptop en lader je hebt. Wij hebben high-end laptops welke we volledig zelf hebben samengesteld, en dito laders: deze kosten € 150 per stuk. Bij ons gingen beiden binnen anderhalf jaar na aankoop stuk (de een viel uit en deed niets meer, de ander had een kabelbreuk). De kabelbreuk kun je nog zien als eigen schuld, maar het spontane uitvallen zeker niet.

Hierop hebben we contact opgenomen met de verkoper en deze heeft ons wel degelijk service verleend door de nieuwe laders tegen sterk gereduceerd tarief te leveren.

Maar goed, dan heb je het ook over laptops van € 2.300 per stuk, daar mag je iets meer van verwachten dan van een laptop van € 600.

Alle waar gaat naar zijn goed, jouw laptop werd in juli 2014 te koop aangeboden in de pricewatch voor € 1.389. Dit is een stevige prijs voor een laptop, en ik zou dan ook zeggen dat je hier wel enige service voor mag verwachten.

Sowieso is het de winkel die jouw lader in ontvangst moet nemen en moet zorgen voor reparatie. Daar zou ik in ieder geval op staan. Wat ik zelf zou voorstellen, is ongeveer gelijk aan wat wij gedaan hebben: nieuwe kopen, maar wel met een stevige korting. Dit is voor de winkel ook vrijwel de gemakkelijkste, snelste en goedkoopste oplossing. Voor jou is het de snelste en gemakkelijkste oplossing.

Voor de rest hebben ze hierboven gelijk:
* jij hebt niets te maken met de fabrikant
* je hebt geen recht op een vervangende lader
* reparatie mag een redelijke termijn duren, 2-6 weken wordt over het algemeen redelijk geacht te zijn

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Basement schreef op zondag 10 mei 2015 @ 22:33:
Consuwijzer: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie daar kun je duidelijk en helder terug vinden wat je rechten zijn.

Je hebt met de fabrikant niks te maken, want je hebt een koopovereenkomst gesloten met de winkel, en die heeft je dan ook gewoon garantie te verlenen.Er is hier op got ook genoeg over te vinden.

En nee, de winkelier is je niet verplicht je een leen product aan te bieden.
Of je pakt de sticky hier in SF, die zelfs uitlegt waarom consuwijzer soms onjuiste uitleg geeft "om het makkelijker te maken" ;)

Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 11-05-2015 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:23

empy

Rijdt rondjes

Ik zou Asus in jouw geval even bellen, 0591-570290 (uit mijn hoofd).
In mijn ervaring zijn zij daar erg coulant mee, en wellicht dat zij een nieuwe adapter opsturen zonder de oude terug te willen. (Die ervaring heb ik eerder gehad)

[ Voor 0% gewijzigd door empy op 11-05-2015 09:46 . Reden: Telefoonnummer aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Met ^

Ik heb ook al meerdere gevalletjes garantie uiteindelijk via Asus zelf kunnen oplossen (of met interventie van ze) waarbij winkeliers/webshops gewoon geen thuis gaven of geen zin hadden om voor "gratis" allerlei wettelijke service te moeten verlenen.

Let wel op dat je bij Asus eigenlijk 0 rechten hebt en zij 0 plichten hebben; doe je verhaal dan ook duidelijk en correct en ga niet lopen schreeuwen of janken dat hun een ****produkt hebben gemaakt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Eens met de 2 hier boven.

Simpelste zaak is om altijd direct met fabrikant contact op te nemen, mocht dat nu op niets uitlopen kun je altijd nog gaan kijken voor je wettelijke garantie.

Als je gelijk naar de winkel gaat dienen die toch alleen als middle man tussen Asus en jou en ben je 6 weken verder eer dat je een adapter hebt.

Nog simpeler natuurlijk is gewoon een universele van Cooler Master te kopen van 3-4 tientjes.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Waarom niet even met de klantenservice contact opnemen wat bij hun de normale gang van zaken is bij een lader van een laptop? Mocht dit niet gewenst zijn dan contact opnemen met de fabrikant. Gissen naar wat het beste is zonder info blijft altijd moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Leo1010 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:21:

Simpelste zaak is om altijd direct met fabrikant contact op te nemen, mocht dat nu op niets uitlopen kun je altijd nog gaan kijken voor je wettelijke garantie.

Als je gelijk naar de winkel gaat dienen die toch alleen als middle man tussen Asus en jou en ben je 6 weken verder eer dat je een adapter hebt.

Nog simpeler natuurlijk is gewoon een universele van Cooler Master te kopen van 3-4 tientjes.
De winkelier is verantwoordelijk voor de afhandeling van de garantie. Als je op eigen houtje direct contact opneemt met de fabrikant zonder de winkelier op de hoogte te stellen zal die winkelier verder ook niks meer met die afhandeling van doen hebben. Dan moet je niet achteraf bij de winkelier gaan mekkeren dat de fabrikant niks voor je deed als het misloopt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Dat staat er los van. Je hebt met de winkelier een contractuele overeenkomst. Contact opnemen met de fabrikant geeft de winkelier niet de mogelijkheid om alle rechten op basis van die overeenkomst overboord te gooien. Vaak zeggen ze juist dat de klant contact op moet nemen met de fabrikant en wanneer daar niets uitkomt dan de winkelier.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ben ik de enige die het raar vindt dat een verkoper zomaar kan bepalen dat er op een belangrijk onderdeel als een oplader minder garantie zit dan wettelijk toegestaan?

Zonder oplader immers geen werkend product?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-06 23:13
Glashelder schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:36:
Ben ik de enige die het raar vindt dat een verkoper zomaar kan bepalen dat er op een belangrijk onderdeel als een oplader minder garantie zit dan wettelijk toegestaan?

Zonder oplader immers geen werkend product?
In je ogen als consument misschien raar, maar als de fabrikant maar 1 jaar garantie geeft op de charger en de accu, dan wordt het ook lastig voor de winkel om dat maar geclaimd te krijgen.

Asus hanteert voor zover ik weet 1 jaar garantie op de accu en 2 jaar op de charger en de laptop.

Dit zou dus geen probleem moeten zijn om dat geclaimd te krijgen.

Wat TS moet doen is gewoon weer terug gaan naar de shop en zorgen dat zij de reparatie/vervanging gaan regelen, gezien consumerclaims vaak bij de fabrikant worden afgeketst (lenovo is zo'n jongen) en hij kan vragen om een leenadapter of iets dergelijks.

De winkel is in geen geval verplicht om een leenadapter te leveren, maar goed, dat is maar net wat voor winkel het is en hoe je het natuurlijk voorstelt, als jij voor zoiets al op je strepen gaat staan, dan kan het weleens geweigerd gaan worden.

Wij leveren altijd als het nodig is of een leenadapter en zelfs een leenlaptop (met borg á 65 euro) voor de tijd dat de vervanging/reparatie duurt.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

dennisk. schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:33:
Dat staat er los van. Je hebt met de winkelier een contractuele overeenkomst. Contact opnemen met de fabrikant geeft de winkelier niet de mogelijkheid om alle rechten op basis van die overeenkomst overboord te gooien. Vaak zeggen ze juist dat de klant contact op moet nemen met de fabrikant en wanneer daar niets uitkomt dan de winkelier.
ik zeg ook niet de de rechten komen te vervallen. Maar als jij direct met de fabrikant contact opneemt, vervolgens gaat er iets mis met de afhandeling, dan kan de winkelier in dat geval weinig meer doen.
Beter is het inderdaad eerst melding te maken bij de winkelier en dan pas contact op te nemen met de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:49
dennisk. schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:33:
Dat kan zeker wel gebeuren, je bent namelijk ook verplicht om de verkoper als eerste de kans te geven het probleem op te laten lossen. Doe je dit niet en speel je het direct via de fabrikant, zonder de verkoper hierbij te betrekken, dan kan dit er voor zorgen dat de garantie verplichtingen van de verkoper komen te vervallen, omdat jij hem niet in staat gesteld het probleem op te lossen voordat er een 3de partij bij betrokken is. Dit wil niet zeggen dat deze rechten altijd vervallen bij bovenstaande situatie, maar de mogelijkheid is er wel.

Ook is er de mogelijkheid dat de fabrikant geen garantie geeft (zij zijn dit namelijk niet verplicht) en gewoon een factuur meesturen voor bijv. onderzoekskosten, reparatie of vervanging. Pas er dus erg mee op bij het direct na de fabrikant stappen zonder overleg vooral met de verkoper.

[ Voor 18% gewijzigd door Dennism op 11-05-2015 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 07:40

Croga

The Unreasonable Man

SpoekGTi schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:42:
In je ogen als consument misschien raar, maar als de fabrikant maar 1 jaar garantie geeft op de charger en de accu, dan wordt het ook lastig voor de winkel om dat maar geclaimd te krijgen.
Maar ja, dat is niet het probleem van de consument. Die heeft wettelijke rechten, of de fabrikant het daar nou mee eens is of niet.
Asus hanteert voor zover ik weet 1 jaar garantie op de accu en 2 jaar op de charger en de laptop.
Dat vindt ik dan weer niet raar... Ik zou het raar vinden als de adapter een kortere garantie zou hebben aangezien dat geen verbruiksartikel is en wel cruciaal is voor de werking van het apparaat. Dat geld niet voor de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Niet online
Wat ik bedoel is dat wanneer een fabrikant besluit om het product te vervangen er geen probleem is, ook niet jegens de winkelier.

Je bent daar niet toe verplicht, het is een mogelijkheid. Als je de verkoper ingebreke stelt om een gebrekkig product te vervangen o.i.d., dan is het nodig om de winkelier de gelegenheid te geven om met een passende oplossing te komen (reparatie/vervanging/geld terug). De fabrikant erbij betrekken zal de winkelier over het algemeen juist prefereren en het zorgt er al zeker niet voor dat de contractuele verplichtingen van de winkelier komen te vervallen.

Als je een product laat repareren bij een een winkel om de hoek is het een ander geval en kan de winkelier wel afzien van garantie.

Dit is mijn kijk op een dergelijke situatie.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

dennisk. schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:53:
Dit is mijn kijk op een dergelijke situatie.
De wet denkt daar anders over...... Ook de fabrikant is gewoon "een derde partij". En als jij rechtstreeks naar de fabrikant gaat en die verpest het vervolgens, hoef je echt niet meer bij de winkel aan te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Niet online
In jouw reactie spreek je over de situatie dat een fabrikant een dergelijk product verpest, wat een heel andere situatie is dan dit topic en dan wat ik bedoel met mijn stuk tekst.

Ik sluit me erbij aan dat een winkelier niet het slachtoffer kan zijn van het falen van een fabrikant. Indien alles verder goed gaat is er geen probleem.

Mocht het wel fout gaan, dan is het aan de fabrikant om tot een oplossing te komen.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nou ja, in principe is er wel een probleem want het product dat je dan hebt is niet geleverd door de winkelier :+ En steeds meer winkels registeren serienummers :P

Dus als die daarna stuk gaat kan je alsnog een probleem hebben.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
SpoekGTi schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:42:
...
...
De winkel heeft regresrecht op zijn voorschakel, en uiteraard is het lastig voor de winkel, maar niet lastiger dan het voor de consument is in dat geval. En uiteindelijk: als een fabrikant of levernancier niet voldoet aan de verwachtingen of wettelijke verplichtingen, is het niet noodzakelijk om spullen ervan te (blijven) verkopen.

Verder lijkt het me gevalsafhankelijk of wel of niet een leenapparaat mag worden verwacht.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 11-05-2015 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
Bedankt voor alle reacties! Ik ga morgen even langs de winkel en kijken wat er daar geregeld kan worden.

Ik zit ondertussen zelf ook even te zoeken naar universele adapters, alleen kom ik er niet echt uit. Ik heb gelezen dat het aantal Ampere preceies hetzelfde moet zijn als op de originele lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het voltage moet gelijk zijn. Het ampere mag hoger zijn maar _niet_ lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Laatst online: 13:08
specops0i0 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 15:17:
Bedankt voor alle reacties! Ik ga morgen even langs de winkel en kijken wat er daar geregeld kan worden.

Ik zit ondertussen zelf ook even te zoeken naar universele adapters, alleen kom ik er niet echt uit. Ik heb gelezen dat het aantal Ampere preceies hetzelfde moet zijn als op de originele lader?
Als je de keus hebt tussen een universele of een originele, neem een originele. Universele geven gezeik wat je niet wilt hebben.

- niet willen booten zonder originele adapter.
- niet uit slaapstand willen komen zonder originele adapter.
- batterij niet willen laden zonder originele adapter.

Had het liever anders gezien, maar dat zijn problemen waar je voor kan komen te staan. Het hoeft niet voor te komen btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneetjuhh1991
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 14:19
Ik gok dat de laptop nu een 90W adapter heeft op 19V. Dus dat zou een amperage van 4.73 zijn.

Rond die richting moet je ook kijken voor een vervanger. Als hij maar minimaal 90W is zit je goed.
Let wel op wat je koopt. Chinese rommel moet je niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShakerNL
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-05 02:16
Ik heb een Toshiba Satellite uit 2008. Bijna 2 jaar later was mijn lader stuk. Ik heb gebeld naar Toshiba en verteld dat mijn lader defect was geraakt. Ik heb ze mijn adres doorgegeven en kreeg binnen een paar dagen een nieuw lader opgestuurd, zonder dat er ook maar iemand naar iets van administratie wilde zien. Dat is pas service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

dennisk. schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:59:
In jouw reactie spreek je over de situatie dat een fabrikant een dergelijk product verpest, wat een heel andere situatie is dan dit topic en dan wat ik bedoel met mijn stuk tekst.

Ik sluit me erbij aan dat een winkelier niet het slachtoffer kan zijn van het falen van een fabrikant. Indien alles verder goed gaat is er geen probleem.

Mocht het wel fout gaan, dan is het aan de fabrikant om tot een oplossing te komen.
Leo1010 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:21:

Kijk ook even in de eerder aangehaalde sticky. Daar staat uitgelegd dat je nooit direct naar de fabrikant moet gaan zonder ok van de winkel. Ook bijvoorbeeld omdat de fabrikant kosten mag rekenen waar een winkel dat niet mag.

Overeenkomst is met de winkel, die moeten je verder helpen. Wil je zelf naar de fabrikant, overleg het in ieder geval met de winkel zodat ze je niet kunnen vertellen dat kosten die de fabrikant wil rekenen voor jezelf zijn. Als fabrikant komt met een prijsopgaaf of verzendkosten: wederom met de winkel overleggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 12-05-2015 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
De garantie voor deze lader was een jaar. Ik zit nu te kijken naar een tijdelijke lader. Dit staat er op mijn huidige lader alleen kan ik er niet veel uit wijs maken.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/r8d0u9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:57

D4NG3R

kiwi

:)

CptChaos schreef op zondag 10 mei 2015 @ 22:44:
Lader is een gebruiksproduct. Daar zit nooit dezelfde garantie op als op de laptop zelf. Ergens dezelfde lader kopen is je goedkoopste optie.
Een accu is een gebruiksproduct, de adapter niet. Zonder adapter functioneert de laptop gewoonweg niet, en de adapter behoort ook niet achteruit te gaan naarmate tijd verloopt. De TS heeft gewoon recht op garantie, en hiervoor mij hij bij de (web) winkel zijn waar deze is gekocht.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

specops0i0 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:09:
De garantie voor deze lader was een jaar. Ik zit nu te kijken naar een tijdelijke lader. Dit staat er op mijn huidige lader alleen kan ik er niet veel uit wijs maken.

[afbeelding]
19 Volt DC, 6,32 A, + op de kern van de connector, - op de buitenmantel.

(Staat er gewoon letterlijk op? :) )

Wel een vrij zware lader: 120 Watt

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 13-05-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
D4NG3R schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:11:
[...]

Een accu is een gebruiksproduct, de adapter niet. Zonder adapter functioneert de laptop gewoonweg niet, en de adapter behoort ook niet achteruit te gaan naarmate tijd verloopt. De TS heeft gewoon recht op garantie, en hiervoor mij hij bij de (web) winkel zijn waar deze is gekocht.
eh...dat is niet helemaal waar...capacitors o.a. hebben een beperkte levensduur en gaan zeker wel achteruit naarmate de tijd (oplaadcycli) verstrijkt. Hoe goedkoper de componenten, des te sneller de adapter defect raakt of in ieder geval minder goed functioneert.

https://learn.adafruit.co...ed-ac-slash-dc-converters
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrolytic_capacitor

[ Voor 9% gewijzigd door Breezers op 13-05-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:57

D4NG3R

kiwi

:)

Hier ga je binnen de garantieperiode, laat staan binnen een jaar tijd onder normale omstandigheden niet of nauwelijks iets van merken. De accu gaat namelijk harder achteruit dan dat andere componenten gaan.

Edit: Laat ik het anders verwoorden, een adapter valt normaal gesproken niet onder de noemer 'gebruiksproduct'. En zou onder normale omstandigheden net zo lang mee moeten (kunnen) gaan als de rest van de laptop. Enkel de accu zal gewoon hard achteruit gaan, en dat staat ook overal vermeld.

[ Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 13-05-2015 14:31 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:20
D4NG3R schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:27:
Hier ga je binnen de garantieperiode, laat staan binnen een jaar tijd onder normale omstandigheden niet of nauwelijks iets van merken. De accu gaat namelijk harder achteruit dan dat andere componenten gaan.

Edit: Laat ik het anders verwoorden, een adapter valt normaal gesproken niet onder de noemer 'gebruiksproduct'. En zou onder normale omstandigheden net zo lang mee moeten (kunnen) gaan als de rest van de laptop. Enkel de accu zal gewoon hard achteruit gaan, en dat staat ook overal vermeld.
Precies, met de redenatie dat capacitors "slijten" kan op geen enkele voeding (vrijwel geen enkel component) 2 jaar garantie worden gegeven. We kunnen buiten de hele 1 of 2 jaar discussie volgens mij duidelijk spreken van een normale termijn wat een product mee hoort te gaan. En korter als 2 jaar lijkt me geen normale termijn voor een voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
D4NG3R schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:27:

Tuurlijk ! Daarom hebben praktisch alle elektronica fabrikanten een limited warranty op opladers en accessoires die korter is dan het apparaat zelf....omdat het geen gebruiksproduct is en net zo lang mee zou gaan als de laptop......bel jij even de ontwikkelaar en fabrikant van de opladers en vertel ze dan dat zij het verkeerd hebben ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tenzij je wel heel brakke kwaliteit hebt, "verouderen" voedingen nauwelijks.

Ik heb met meerdere erg oude laptops geprutst, en de accu's waren dan bijna altijd wel dood, de oplader/voeding deed het gewoon altijd nog prima. Van zowel a-merken als Asus en Dell, tot merken waar ik echt nog nooit van gehoord heb.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

specops0i0, dit forum en topic zijn niet bedoeld voor technische vraagjes.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
Ik had het geplaatst in Elektronica, alleen daar staat het blijkbaar niet meer zie ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-04 13:39
Even een stomme vraag... Waarom heb je niet, zoals een aantal personen in dit topic aangeven, even naar ASUS gebeld? Hun ervaring is dat je dan gratis, zonder gedoe, een nieuwe lader toegestuurd krijgt. Misschien niet de officiële weg, maar wel veruit de makkelijkste en goedkoopste. Misschien had je dan vandaag al een nieuwe lader in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
Ik heb asus al gebeld en dan wordt mij verteld dat ik een rma moet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

specops0i0 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 22:11:
Ik heb asus al gebeld en dan wordt mij verteld dat ik een rma moet invullen.
Klinkt als een redelijke keuze. Maar niet de correct wettelijke. Waarschijnlijk zal je langer bij de winkelier bezig zijn om je recht te halen dan dat het eventueel aan verzendkosten naar Asus stuurt.

Ik ben hier heel makkelijk in; ik zou een werkende laptop willen en dus zo snel mogelijk een nieuwe lader. Gelukkig kan ik dit soort tegenslagen financieel verantwoorden en daarna een jurist op de winkelier afsturen voor het niet nakomen van wettelijke afspraken en alle kosten verhalen.

De vraag is dus meer voor jezelf; gaat Asus of de winkelier het oplossen, hoeveel tijd en geld wil je eraan kwijt zijn?

Klinkt simpel en tegenstrijdig; helaas zijn er winkeliers die gewoon een slechte review en juridische bedreiging verdienen/nodig hebben voordat ze willen leren wat zakendoen inhoudt!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

MAX3400 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 22:28:
Ik ben hier heel makkelijk in; ik zou een werkende laptop willen en dus zo snel mogelijk een nieuwe lader. Gelukkig kan ik dit soort tegenslagen financieel verantwoorden en daarna een jurist op de winkelier afsturen voor het niet nakomen van wettelijke afspraken en alle kosten verhalen.
Je koopt dus bij ReplaceDirect een originele Asus adapter voor €50. Vervolgens ga je naar je "jurist", die hoort je aan, schrijft €50 over op je rekening en de winkelier merkt het nooit.

Serieus; voor €50 gaat geen enkele, zichzelf respecterende, jurist zelfs ook maar een telefoontje naar de winkel wagen. Zelfs naar je verhaal luisteren heeft hem al meer gekost dan die 50 euro.

TS; kijk voor de gein even bij ReplaceDirect. Nee, ik heb geen aandelen, werk er zelfs niet. Maar ik heb wel goede ervaringen met ze, zeker als het om dit soort spul gaat (reserve voeding van 180W voor mijn laptop, nieuwe accus voor m'n boormachine)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
Ah bedankt!. Ik heb er even gekeken, de originele lader van asus heeft een levertijd van drie weken. Daarom heb ik deze besteld;

http://www.replacedirect....bid=100999&prrel=14349000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56
specops0i0 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 10:23:
Ah bedankt!. Ik heb er even gekeken, de originele lader van asus heeft een levertijd van drie weken. Daarom heb ik deze besteld;

http://www.replacedirect....bid=100999&prrel=14349000
Let er wel op dat die BluBasic adapters echt van een stuk mindere kwaliteit zijn als de originele. Je merkt het alleen al aan het gewicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
mad-dog schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:59:
[...]

Let er wel op dat die BluBasic adapters echt van een stuk mindere kwaliteit zijn als de originele. Je merkt het alleen al aan het gewicht
Met kwaliteit bedoel je levensduur? Want ik gebruik hem alleen tot dat ik een nieuwe krijg of mijn oude gerepareerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56
specops0i0 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 16:26:
[...]

Met kwaliteit bedoel je levensduur? Want ik gebruik hem alleen tot dat ik een nieuwe krijg of mijn oude gerepareerd word.
Jup. Maar in dat geval ook geen probleem ;)
Pagina: 1