"stille" all-round werkpc

Pagina: 1
Acties:

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-11 09:44
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik een systeem aan het samenstellen voor mijn vriendin.
Ze zal het systeem voor haar werk gaan gebruiken, maar dit vergt zeker geen zwaar workstation. Wel moet het redelijk "futureproof" zijn (voor zover dat bestaat in dit geval). Daarnaast is het zo stil mogelijk zijn van het systeem ook redelijk belangrijk.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk de basis office applicaties, maar ook financiële programma's en werken met grote excelsheets. Daarnaast moet 1080p films kunnen afspelen en in staat zijn om oudere games zoals rollercoaster tycoon 3 e.d. te kunnen draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs is ongeveer 500-600 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit betreft een compleet nieuwe build.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaande tabel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben zelf een fan van Seasonic op het gebied van voedingen en Intel voor CPU's, maar voor de rest nog vrij open.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe lager het geluidsniveau, des de beter. Het zal initieel in een woonkamer komen te staan, dus een zo stil mogelijk systeem is gewenst. Daarnaast moet het systeem ook wel 5-6 jaar mee kunnen en uit te breiden zijn in de toekomst. Vandaar mijn ruim gekozen PSU bijvoorbeeld.

Ga je overklokken?
Nee zeker niet.

Waar ik zelf op uit gekomen ben is het volgende systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,95€ 181,95
1ASRock H81M-HDS€ 46,50€ 46,50
1Cooler Master Silencio 352€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master Hyper T4€ 23,67€ 23,67
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,01€ 52,01
1LG GH24NS90 Zwart€ 22,24€ 22,24
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 50,82€ 50,82
1Crucial BX100 250GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 514,14

Nu aan jullie de vraag of er aan dit systeem nog wat gesleuteld kan worden om de prijs nog wat lager te krijgen, of misschien dat jullie een compleet ander systeem voorstellen.

Zelf zat ik erg te twijfelen tussen een i3-4160 uit de Best Buy Guide en deze i5, maar omdat mijn vriendin liever nu wat meer uitgeeft en dat het dan misschien nog een jaar langer mee gaat heb ik uiteindelijk de i5 gekozen.

• Ghostflow
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-10-2024
Misschien een gtx 750 en een hdd van 1tb want 250 gb is heel weinig

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is een zbox nano ci 320 of ci540 bijvoorbeeld niet een leuke optie? Compleet fanless, voldoende performance, hooguit niet extreem uitbreidbaar maar daar zie ik gezien de wensen ook geen specifieke redenen toe

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
IceOnFire schreef op zondag 10 mei 2015 @ 17:19:
Is een zbox nano ci 320 of ci540 bijvoorbeeld niet een leuke optie? Compleet fanless, voldoende performance, hooguit niet extreem uitbreidbaar maar daar zie ik gezien de wensen ook geen specifieke redenen toe
In die Zboxen zitten 'Y'-processors. Die zijn qua prestaties natuurlijk totaal niet te vergelijken met een desktop proc. Als je naar zo'n formfactor gaat kijken kan je beter voor een ISK110+I5T oid. gaan.

Voor zover ik kan beoordelen is dit een zeer degelijk systeem. Heb je die DVD-brander trouwens perse nodig? Zo ja kan je natuurlijk net zo goed de goedkopere en beter verkrijgbare pricewatch: Samsung SH-224DB Zwart nemen. Zo nee: lekker weglaten.

Qua voeding wordt tegenwoordig overal op het forum deze aangeraden: pricewatch: Antec VPF Series 450W De gekozen Seasonic is namelijk een verouderd ontwerp en deze voeding is net wat beter. Nu geef je aan een fan van SS te zijn en is de S12II zeker geen slechte voeding, dus die kun je uiteraard gewoon laten staan ;)
Ghostflow schreef op zondag 10 mei 2015 @ 17:19:
Misschien een gtx 750 en een hdd van 1tb want 250 gb is heel weinig
Harde schijfruimte is natuurlijk lastig te beoordelen. De een heeft aan 250GB genoeg, terwijl de ander zo'n schijfje binnen no-time vol heeft. Aangezien de TS geen HDD in het lijstje heeft staan neem ik aan dat een 250GB SSD voldoet.
Videokaart is natuurlijk nergens voor nodig in een systeem als dit. RCT3 ed. draait prima op de IGP. Tegen de tijd dat er iets zwaarders moet worden gespeeld kan er nog altijd naar een graka worden gekeken.

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-11 09:44
Bedankt voor de suggesties mensen. Een kleine formfactor is zeker niet nodig en ben ik zelf ook geen fan van. Misschien zijn in de toekomst toch grafisch zwaardere taken nodig en dan is er niet meer de mogelijkheid om een GPU bij te plaatsen.
svenvv2 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 17:55:
Voor zover ik kan beoordelen is dit een zeer degelijk systeem. Heb je die DVD-brander trouwens perse nodig? Zo ja kan je natuurlijk net zo goed de goedkopere en beter verkrijgbare pricewatch: Samsung SH-224DB Zwart nemen. Zo nee: lekker weglaten.
Bedankt voor de tip, deze dvd-brander had ik eigenlijk blindelings overgenomen uit de BBG :)
Ze gebruikt af en toe nog weleens wat cd's, dus het kan geen kwaad er 1tje in te stoppen.
Qua voeding wordt tegenwoordig overal op het forum deze aangeraden: pricewatch: Antec VPF Series 450W De gekozen Seasonic is namelijk een verouderd ontwerp en deze voeding is net wat beter. Nu geef je aan een fan van SS te zijn en is de S12II zeker geen slechte voeding, dus die kun je uiteraard gewoon laten staan ;)
De reden dat ik voor de Seasonic gegaan ben (ik kijk natuurlijk ook naar andere opties ookal prefereer ik Seasonic) is dat bij de tests op http://www.hardwaresecrets.com/ de Seasonic erg goed scoorde op geluidsniveau, terwijl de Antec daar gewoon naar verwachting scoorde. Qua overige performance/prijs leken ze vrijwel identiek te zijn, maar ik zal er nog eens beter naar kijken.
Harde schijfruimte is natuurlijk lastig te beoordelen. De een heeft aan 250GB genoeg, terwijl de ander zo'n schijfje binnen no-time vol heeft. Aangezien de TS geen HDD in het lijstje heeft staan neem ik aan dat een 250GB SSD voldoet.
Videokaart is natuurlijk nergens voor nodig in een systeem als dit. RCT3 ed. draait prima op de IGP. Tegen de tijd dat er iets zwaarders moet worden gespeeld kan er nog altijd naar een graka worden gekeken.
Een videokaart en HDD zijn momenteel inderdaad niet nodig. Het meeste download en opslag werk wordt op mijn eigen NAS gedaan, dus de 250 GB zal (voorlopig) ruimschoots voldoende zijn.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:22

Thomg

Aww yiss

pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Moederbord zal ik wel iets meer geld voor uittrekken, met 4 sloten houdt je de optie open om later nog meer RAM erbij te steken.
pricewatch: ASRock B85M Pro4

Prijsverschil van de RAM is dusdanig laag dat ik toch liever deze zie.
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Qua voeding zou ik ook liever de VPF zien, wil je toch echt Seasonic zou ik je liever doorverwijzen naar een gold voeding.
Pagina: 1