Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VOIP en VLAN

Pagina: 1
Acties:

• tweaden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik ben een klein netwerk aan het aanleggen op een schip met een satelliet internet verbinding met beperkte snelheid.De Raw IP verbinding komt via een modem binnen. Op dit moment hangt er voor het interne LAN netwerk een simpele TP link router. Die verzorgt nu nog geen internet, maar straks dus wel.

De snelheid van de verbinding wordt ongeveer 512 Kbps down en 128 Kbps, en er komt een VOIP lijn overheen te lopen. Nu heb ik me een beetje ingelezen hoe ik dit moet gaan inrichten. Ik vraag me af of ik een VLAN nodig heb of dat QOS ook voldoet? Bovendien heb ik dan waarschijnlijk een andere router nodig die VLAN ondersteunt en een managed switch die dat ook doet? Voordat ik allerlei spullen ga kopen, probeer ik eerst advies hier in te winnen. Ik ben redelijk op de hoogte van netwerken maar geen expert.

Alle hulp is welkom.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hebt QoS nodig, en serieus ook. 128kbps is heel krap voor VoIP als je ook nog iets anders wilt doen op de lijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik zou sowieso zeggen, doe een test voip call op de lijn, en bekijk eens wat het nou verbruikt.
Dit is uiteraard afhankelijk van de codec die je gebruikt. E.g.: hoe hoger de kwaliteit deste hoger de bandbreedte
En uiteraard wil je QoS gaan gebruiken

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Bandwidth is niet eens het probleem, de latency over satellite ga je zeker horen.

Minimale latency over de satelliet is 300ms en alles boven de 150ms hoor je.

Mbt qos moet je een strict priority queue configeren die alle gelijktijdige phonecalls kan handlen (bijv. Als je 2 g729 gesprekken hebt moet je een SPQ van 128kbit hebben.

Kijk verder ook of je router technologie zoals LFI (link frame interleaving) ondersteund.

Edit: eigenlijk zou ik die tplinks uit de deur gooien en een kleine Cisco 800 ofzo aan beide kanten van de lijn zetten. Daar moet het wel mee lukken.

[ Voor 60% gewijzigd door JackBol op 10-05-2015 17:04 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• tweaden
  • Niet online
Dus een VLAN heeft geen zin of is niet nodig in dit geval?
Ik ga zowiezo een aantal pc de toegang tot internet ontzeggen in de router omdat deze geen internet nodig hebben.
Verder zal er toch ook veel whatsapp en bellen via whatsapp gebruikt gaan worden denk ik.
Maar er moet voor backup toch een 1 VOIP lijn op.
Hoe bedoel je een Cisco aan beide kanten van de lijn?

Verwijderd

VLAN is alleen nodig om meerdere IP stromen over één lijn "uit elkaar" te houden. Dit is hier niet van toepassing.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
VLAN Inderdaad niet van toepassing. Vaak lees je iets over een Voice VLAN, maar dan gaat het eigenlijk altijd al op een netwerk dat sowieso al in VLANS opgedeeld is, en waarbij QoS en TC op VLAN basis al ingericht is.

Qua telefonie ben je beter af door gewoon een 'normale' satteliettelefoon te gebruiken.Voice over IP over Sat is gewoon te langzaam.

Stel dat je perse VoIP + Satteliet internet wil doen, zorg dan dat je met traffic shaping en QoS werkt, en Voice altijd meer prioriteit en gegarandeerde bandbreedte geeft dan internet. Ga er maar van uit dat je per gesprek op lage kwaliteit minimaal 96kbps gaat gebruiken.

[ Voor 48% gewijzigd door johnkeates op 10-05-2015 21:43 ]

• tweaden
  • Niet online
Bedankt dat is me duidelijk, hebben jullie een tip voor een goede router voor deze situatie?
Kan ik daar dan gewone unmanaged switches aan hangen voor extra poorten en een AP om wifi te creeren?

• johnkeates
tweaden schreef op zondag 10 mei 2015 @ 21:45:
Bedankt dat is me duidelijk, hebben jullie een tip voor een goede router voor deze situatie?
Kan ik daar dan gewone unmanaged switches aan hangen voor extra poorten en een AP om wifi te creeren?
Elke router gaat werken. Je bandbreedte is zo laag dat zelfs een 802.11b router uit 2002 no 100x te veel capaciteit heeft.

Qua switches is unmanaged prima.

Qua traffic shaping heb je een router nodig die dat kan. Met OpenWRT of DD-WRT kan je met een goedkope supported router precies wat je wil.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

johnkeates schreef op zondag 10 mei 2015 @ 21:55:
[...]
Met OpenWRT of DD-WRT kan je met een goedkope supported router precies wat je wil.
Moah, wrt is heel beperkte qos mogelijkheden. Vooral sub-meg is wrt eigenlijk waardeloos. De Priority class is niet configureerbaar, 2R3C policing word niet oversteund en zaken zoals LFI zitten er ook niet in. Daarom gaf ik al eerder aan dat je naar een klein Cisco'tje zou moeten kijken.

• tweaden
  • Niet online
Jackbol, welk type zou ik dan nodig hebben, zodat ik gewoon meteen een goede heb?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zegt 'ie toch al?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• johnkeates
JackBol schreef op maandag 11 mei 2015 @ 09:07:
[...]

Moah, wrt is heel beperkte qos mogelijkheden. Vooral sub-meg is wrt eigenlijk waardeloos. De Priority class is niet configureerbaar, 2R3C policing word niet oversteund en zaken zoals LFI zitten er ook niet in. Daarom gaf ik al eerder aan dat je naar een klein Cisco'tje zou moeten kijken.
Je hebt TC, daar kan je prima alles wat je maar wil mee doen. Het is een schip met een 256K D, 128K U verbinding met hoge latency. Een fancy QoS GUI voegt niks aan de oplossing voor het probleem toe.

Hell, waarschijnlijk is de situatie het beste af met een TC shaper die VoIP 100% voorrang op alles geeft en per sessie 96Kbit garandeert. Niks geen QoS, daar is gewoon te veel latency en te weinig bandbreedte voor :p

Bovendien denk ik niet dat de TS/OP weet hoe je een Cisco moet configureren. (Of dat LFI en policing is)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

johnkeates schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:48:
[...]

Je hebt TC, daar kan je prima alles wat je maar wil mee doen. Het is een schip met een 256K D, 128K U verbinding met hoge latency. Een fancy QoS GUI voegt niks aan de oplossing voor het probleem toe.

Hell, waarschijnlijk is de situatie het beste af met een TC shaper die VoIP 100% voorrang op alles geeft en per sessie 96Kbit garandeert. Niks geen QoS, daar is gewoon te veel latency en te weinig bandbreedte voor :p

Bovendien denk ik niet dat de TS/OP weet hoe je een Cisco moet configureren. (Of dat LFI en policing is)
Dat kan prima, maar dat is een crappy design naar mijn mening.
Als je zoveel k$ per jaar neer legt voor die paar kilobits, waarom zou je er dan niet een paar fatsoenlijke routers kopen?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

tweaden schreef op maandag 11 mei 2015 @ 12:32:
Jackbol, welk type zou ik dan nodig hebben, zodat ik gewoon meteen een goede heb?
Welke interface zit er aan die satelliet? Ik neem aan iets serieel, maar geen V35 hoop ik?

• tweaden
  • Niet online
Het is een Newtec MDM2200 modem met een KNS maritieme antenne, deining gecompenseerd. De Newtec heeft gewoon een UTP uitgang en kan ook DHCP uitgeven als het moet. Ik moet er echter zowiezo een firewall achter plaatsen. Bellen via whatsapp gaat sinds kort ook, en werkt vrij goed over dit soort verbindingen is de ervaring. De VOIP heeft altijd vertraging op een satelliet verbinding maar het werkt wel. Ook dat weet ik uit ervaring. Het configureren van een aparte router is alleen iets waar ik nog weinig ervaring mee heb. Maar gezien de investering (rond de 15k voor alleen de hardware, en dan maandelijks rond de 300 euro abonnement) mag een router inderdaad best een paar honderd euro kosten.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Of het nu maritiem is of niet, is een nederlands gebaseerde sat provider niet een idee? Die hebben vaak een DL van 20mb, en in deze tijden is een dergelijke verbinding die jij noemt (zelfs op sat) zwaar antiek en ondenkbaar

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• tweaden
  • Niet online
Het product heet Astra2Connect, alleen weet ik niet of je dat maritiem mag gebruiken. Kennen jullie providers waarbij dat is toegestaan en die een beter produkt bieden?
Wikipedia: SES Broadband for Maritime

[ Voor 24% gewijzigd door tweaden op 11-05-2015 20:24 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Beste tweaden,

Zoals ik al eerder aanhaalde is internet op een boot met je huidige apparatuur prima te doen (als je zo'n zelf positionerende schotel hebt)

Als je binnen google "internet via sateliet" intikt, komen er genoegen provider voorbij in NL die jou een 20/2 verbinding kunnen leveren, vaak is voip daarover ook gewoon mogelijk (even buiten de latency gesproken), en vooral: je kosten kunnen laag blijven.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• tweaden
  • Niet online
shure-fan schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 03:05:
Beste tweaden,

Zoals ik al eerder aanhaalde is internet op een boot met je huidige apparatuur prima te doen (als je zo'n zelf positionerende schotel hebt)

Als je binnen google "internet via sateliet" intikt, komen er genoegen provider voorbij in NL die jou een 20/2 verbinding kunnen leveren, vaak is voip daarover ook gewoon mogelijk (even buiten de latency gesproken), en vooral: je kosten kunnen laag blijven.
Zo simpel werkt het helaas niet, SES ziet dat je zeegaand bent, en dan zit je vast aan bepaalde providers met veel lagere snelheden. Trust me, ik weet waar ik over praat op dit punt. Dus een gewoon 20/2 abo'tje erop zetten zal helaas niet gaan, zou wel leuk zijn idd. Is alleen op de binnenvaart wel mogelijk.
Pagina: 1