Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies gevraagd bij keuze Z97-moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10:23

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Ha die Tweakers! :-)

Eind 2009 heb ik het internet in detail afgespeurd, veel gelezen, advies ingewonnen en een "all round / game" desktop samengesteld. Door de jaren heen is er paar keer een upgrade geweest (GPU en SSD) maar de basis van het systeem is gelijk gebleven.

Om die reden ben ik op zoek naar een nieuw moederbord + CPU, waarbij ik de overige componenten (voorlopig) gelijk wil houden.

Het is alweer een jaar of vijf geleden dat ik gezocht heb naar wat voor mijn wensen een goede pc zou zijn. Wel het nieuws gevolgd, meegelezen en inmiddels e.e.a. uitgezocht. Een redelijke basis gelegd en selectie gemaakt maar omdat ik niet alle details op het netvlies heb, graag jullie advies. Ik weet dat dit bericht door de toelichting wat langer is geworden maar hoop dat jullie de moeite nemen om het te lezen en te adviseren.

Specifieke vragen zie onderaan.

Ik zoek een?
ATX, LGA1150, Z97.

Zoals je in bovenstaand hebt kunnen lezen ben ik niet iemand die elke 6 maanden het nieuwste van het nieuwste hoeft te hebben. Maar als ik nu wat nieuws koop, wil ik er wel graag even mee vooruit kunnen. Om die reden de keuze voor LGA 1150 en Broadwell.
Daarnaast houd ik van de mogelijkheid tot meer mogelijkheden ( :P ) en ga ik - gezien de weinig regelmatige upgrades - graag voor kwaliteit. Hoewel ik op dit moment niet de wens heb voor SLI/CF, vind ik het een prettig idee dat ik het zou kunnen. Daarnaast kan ik een ruime hoeveelheid usb3/sata3 waarderen.
Om die reden de keuze voor Z97.

Wat is je budget?
'Niet overdreven veel'.
Ik ga er vooralsnog vanuit het mobo te gaan combineren met een i5. Daar moet dus ook geld voor overblijven. Ik dacht zelf aan een prijs tussen de €80,- en €150,- maar iets meer of minder mag ook. Prijzen boven de €175 wilde ik niet aanraken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe geen sterke voorkeur. Wel heb ik in mijn voorselectie MSI (gevoel) en Gigabyte (slechte ervaring met drivers) laten vallen. Ik kijk daarom primair naar Asrock en Asus - met beide heb ik goede ervaring.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Redenen van upgrade:

- Toekomstvast qua OS (voor mijn huidige systeem zijn geen eens Win8 drivers, en 7-drivers werken suboptimaal)
- Toekomstvast qua hardware (m.2, sata3, usb3, etc.)
- Energiezuinig (natuurlijk niet tijdens gaming maar hardware is sinds vijf jaar geleden weer verbeterd)
- Meer performance (huidige systeem voldoet 'net aan'; ik hoef niet alles op ultra high te kunnen draaien maar al zou ik 't willen dan lukt het niet)

De huidige pc:
• Gigabyte EX58-UD5 (Socket 1366)
• Intel Core i7 920
• 16,0 GB Triple-Channel DDR3 @ 539MHz (8-8-8-20)
• AMD Radeon HD 7800 Series
• 149GB INTEL SSDSA2M160G2GC (SSD) 2x in RAID0
• 233GB Samsung SSD 840 Series (SSD)
• HL-DT-ST BD-RE BH08LS20
• Microsoft Windows 8 Pro with Media Center 64-bit, Installation Date: 14 December 2012, 23:01

Hulp gevraagd bij..
De 'voorlopige selectie' kun je hier vinden:
http://tweakers.net/categ..._jD0KvZBII_-QxXtRf0tGzvkJ

Dan nog zijn er 26 hits en dat is meer dan ik had gedacht en zeker meer dan toen ik vijf jaar geleden op zoek was naar een mobo dat voldeed aan mijn wensen.

Wat mij bijvoorbeeld opviel was dat ik zes jaar geleden nog mobo's met 6 RAM-slots kon vinden (zoals mijn huidige Gigabyte) maar dat ze nu allemaal komen met vier. Een Asus TUF SABERTOOTH Z97 MARK 1 ziet er heel blits uit maar zal waarschijnlijk echt meer bieden dan ik nodig heb. Ik zie wel aanzienlijke prijsverschillen. Borden van €80 en €230. Die van €230 heb ik al gefilterd, 'hetzelfde maar meer' (2x PCIex16, 2x GLAN, 2x BIOS, etc). Je gaat dan naar specifieke scenario's die ik niet hoef te bereiken.

Bottomline: ik krijg zelf de indruk dat het grootste verschil terug te vinden is tussen aantal usb2/usb3, hoeveel sata2/sata3, aantal PCIex16.
Is dat waar?

Ook zag ik verschil tussen ATi Crossfire, Nvidia SLi, waarbij bij sommige moederborden in de pricewatch beide bij één moederbord genoemd stonden. Is dat mogelijk?

De processor heb ik nog niet uitgekozen maar ik zit te denken aan een leuke i5 die i.c.m. het nieuwe moederbord mijn 920 kan overtreffen. Daar zijn er voldoende van heb ik gezien maar die keus zal eenvoudiger zijn. Vooralsnog kijk ik met een oogje naar de Intel Core i5-4690 @ 3.50GHz maar dat is nog niet besloten.

https://www.pugetsystems....at-is-the-difference-473/
Wikipedia: LGA 1150
Wikipedia: List of Intel chipsets
Wikipedia: List of Intel CPU microarchitectures
http://tweakers.net/categ...l3ij9KSpXqX6nG86P8mgIppTs

[Voor 7% gewijzigd door Eagle Creek op 22-05-2015 16:04]

~ Information security professional & enthousiast ~ Nucia ~ EC Twitter ~ Microsoft Surface Experienced User: RT, 2, Pro 3, Pro 4, Pro 5, Pro 6, Book, Book 2, Headphones

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Heel verhaal, maar wat ik mis, waarom wil je upgraden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:29

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waarom zou je meer dan 4 RAM sloten nodig hebben?

Je kunt nu sticks van 8GB kopen, dat is meer dan genoeg voor normale mensen.
Dan kun je er 32GB in kwijt.

En wil je die i5 overklokken? Heb je dit gedaan met je oude i7 920? (zo niet, waarom niet? Dit kan je makkelijk extra performance opleveren)

Over je driver issues: Waar heb je het dan specifiek over? Met mijn i7 920 op een Gigabyte UD4P heb ik nooit probelemen gehad, en die draait al sinds jaar en dag op i7 975 settings.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
br00ky schreef op zondag 10 mei 2015 @ 14:21:
Heel verhaal, maar wat ik mis, waarom wil je upgraden?
Staat er in vermeld. Redenen van upgrade is een complete paragraaf aan gewijd.
Jeroenneman schreef op zondag 10 mei 2015 @ 14:26:
Waarom zou je meer dan 4 RAM sloten nodig hebben? Je kunt nu sticks van 8GB kopen, dat is meer dan genoeg voor normale mensen. Dan kun je er 32GB in kwijt.
Ja, nú kun je die kopen. Maar ik wil mijn huidige RAM meenemen. Zijn overigens 4 sticks maar daarmee is "bijprikken" uitgesloten. Desalniettemin is dat meer gevoel dan ratio daar de 12 GB die er nu in zit gewoon voldoende is. Was meer dat me dit opviel. Is dus geen probleem.
Jeroenneman schreef op zondag 10 mei 2015 @ 14:26:En wil je die i5 overklokken? Heb je dit gedaan met je oude i7 920? (zo niet, waarom niet? Dit kan je makkelijk extra performance opleveren)
Het is leuk de mogelijkheid te hebben maar is niet het hoofddoel. Ja gedaan maar minimaal.
Jeroenneman schreef op zondag 10 mei 2015 @ 14:26:Over je driver issues: Waar heb je het dan specifiek over? Met mijn i7 920 op een Gigabyte UD4P heb ik nooit probelemen gehad, en die draait al sinds jaar en dag op i7 975 settings.
Er zijn simpelweg geen Windows 8-drivers beschikbaar. Hierdoor heb ik problemen met LAN als ik de stroom van de pc haal, met stand-by en met opstarten waardoor ik schijven moet loskoppelen en aan moet koppelen als de pc is gestart. Dit alles ervaar ik niet met Windows 7.

~ Information security professional & enthousiast ~ Nucia ~ EC Twitter ~ Microsoft Surface Experienced User: RT, 2, Pro 3, Pro 4, Pro 5, Pro 6, Book, Book 2, Headphones

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Eagle Creek schreef op zondag 10 mei 2015 @ 14:30:
[...]

Staat er in vermeld. Redenen van upgrade is een complete paragraaf aan gewijd.
En toch mis ik een echte reden. Wat mis je met je huidige systeem platform?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
- Windows 8 draait er niet goed op, Windows 10 drivers gaan er sowieso niet komen.
- Geen usb3 en sata3.
- Geen M.2/Sata express.
- De upgrademogelijkheden naar de toekomst toe zijn zeer beperkt.

[Voor 13% gewijzigd door Eagle Creek op 10-05-2015 14:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Zijn dat werkelijk valide redenen voor een nieuw systeem? Zeker met een (wat meer dan een beetje) overklok kan die 920 nog prima mee. SATA3 is leuk, maar op gebruiksniveau merk je weinig verschil, tenzij je 24/7 bestanden op je SSD heen en weer gaat lopen sluizen. M.2 en sata-express zijn op dit moment niet heel interessant.

Afijn, het populairste Z-bordje is de pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5. Ik lees je terughoudendheid met betrekking tot Gigabyte, maar de ene serie is de andere niet. Zeer goede overklokmogelijkheden, luxe geluidschip en alle opties die je maar kan wensen. Er zijn alternatieven, maar dan betaal je vaak een premium prijs.

[Voor 6% gewijzigd door br00ky op 10-05-2015 15:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Ik vraag me af of je oprecht begrijpt wat ik bedoel.

Al geruime tijd zit ik met een matig functionerende pc, vanwege gebrek aan drivers. Ik wil straks Windows 10 en zie daar dit niet beter worden.

Wanneer ik dan dus toch ga voor een nieuw moederbord na vijf jaar, wil ik er een die futureproof is. Natuurlijk kan ik de V&A afstruinen naar een willekeurig bord waar de 920 op past en waar wel 8.1-drivers voor zijn maar daar gaat mijn voorkeur niet naar uit.

Als ik binnen één jaar, twee jaar, drie jaar, de pc ga uitbreiden zijn SSD's weer sneller dan dat ze nu zijn. Dat ik nu niet elk uur van de dag een SATA300 verbinding aan het volpompen ben zegt niet dat ik er de komende jaren geen profijt van ga hebben. Daarnaast mis ik USB3 bij het gebruik van externe schijven. Elke dag? Nee maar als ik dan toch voor een upgrade ga dan neem ik het graag mee.

Dat is mijn motivatie om hier naar te kijken en niet omdat ik per se wat nieuws wil hebben. Dan had ik de afgelopen jaren immers al mijn geld uit kunnen geven.

Ik waardeer je reactie en zal ook zeker kijken naar verdere mogelijkheden met de 920 maar dat lost mijn belangrijkste probleem niet op. Het is dus niet dat ik je advies in de wind wil slaan maar wel dat het mijn probleem niet oplost én dat het mijn vraag (de reden waarom ik dit topic heb geopend ;-)) niet beantwoordt.

Bedankt voor je suggestie van het mobo.

[Voor 15% gewijzigd door Eagle Creek op 10-05-2015 15:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik snap helemaal wat je bedoelt, alleen was deze insteek en waar je tegen aanloopt - voor mij - niet geheel duidelijk uit je openingspost :). Dat leek meer om upgraden om het upgraden.

Dit gezegd hebbend, driverupdates zijn er uiteraard maar tot een beperkte tijd ná uitbrengen van een moederbord. In hoeverre is dit fabrikantafhankelijk? Immers, voor socket 1366 heeft ook Asrock en Asus zo op het oog (niet alle bordjes nagetrokken) geen W8 drivers beschikbaar. "Naar de toekomst" geeft dat geen zekerheid voor de merken, nog onzekerheid voor Gigabyte. Die zou ik dus niet per definitie afschrijven. Op een gegeven moment houdt het voor elk merk op.

Als we vervolgens kijken wat interessante Z97 borden zijn, zijn er eigenlijk weinig miskopen, behalve op prijs. Je geeft aan wel te hebben overgeklokt, maar dat het geen prioriteit heeft. Waarom wil je dan een Z97, als een H97 net zoveel kan bieden, behalve de overklokmogelijkheid?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Ik begrijp je. Dank voor je toelichting.

En begrijp ook wat je zegt m.b.t. updates. Maar het verschilt in mijn ervaring wel erg. Toen ik de Gigabyte kocht (mobo uit 2009) waren er wel drivers voor 2000 (?) maar kwamen ze er niet meer voor 8. Terwijl Windows 8 in 2012 uitkwam. Dat vond ik met recht een tegenvaller.

Met andere fabrikanten heb ik heel andere ervaringen. Neem bv. een Intel die voor diens NIC's bijna Windows 95 tot Windows 10 ondersteunen. Je snapt dat ik een beetje aan het chargeren ben maar met zowel Asus als Asrock heb ik goede ervaringen, met Gigabyte en met Sony bijvoorbeeld niet (geen Windows 7 drivers voor een Vista-laptop). Onderscheid tussen lijnen (zakelijk/business of budget versus high-end) is er natuurlijk ook maar jij zult denk ik ook weten dat je soms gewoon een goed gevoel hebt bij fabrikanten en soms niet :). Zo heb ik voor meer een voorkeur voor HP dan voor Dell, puur uit ervaring met o.a. klantenservice en facturatie, drivers en algehele ondersteuning.

Zo heb ik ook heel veel pech gehad in het verleden met ATI en zweerde ik bij nVidia. Inmiddels zit ik weer op AMD/ATI. Maar dat heeft denk ik wel bijna 10 jaar gekost =).

M.b.t. je laatste opmerking: I hear you. Heb echter verschillende dingen hierover gelezen (en dit wel meegenomen in de keuze) en de volgende vat eigenlijk wel goed samen wat ik her en der aantrof:
H87 provides most of the same features as Z87 including plenty of SATA 6Gb/s and USB 3.0 ports. The only major features it lacks is CPU overclocking support and support for SLI/Crossfire configurations. Unfortunately, many motherboard manufactures attempt to push users to Z87 motherboards by limiting the number of ports and headers on their H87 motherboards. Because of this, Z87 motherboards are sometimes a better choice than H87 even when you do not need overclocking or SLI/Crossfire.
( https://www.pugetsystems....at-is-the-difference-473/ )

Wanneer ik het qua prijs kan verantwoorden, geef ik de voorkeur aan de hogere optie. Het laat me breder in de mogelijkheden (heb ik het verleden al SLI en CF gedraaid), de doorverkoopwaarde kan hoger zijn (natuurlijk meerdere factoren van invloed) en een miskoop is het ook niet.

Ik hoop dat je wel inziet dat ik niet met de ogen dicht voor de duurste optie kies - voor een eenvoudige thuisserver ben ik juist voor de budgetserie gegaan omdat deze voldeed in de toepassing :). Maar ik houd wel van kwaliteit.

[Voor 14% gewijzigd door Eagle Creek op 10-05-2015 17:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 12:32
br00ky schreef op zondag 10 mei 2015 @ 15:20:
Zijn dat werkelijk valide redenen voor een nieuw systeem? Zeker met een (wat meer dan een beetje) overklok kan die 920 nog prima mee. SATA3 is leuk, maar op gebruiksniveau merk je weinig verschil, tenzij je 24/7 bestanden op je SSD heen en weer gaat lopen sluizen. M.2 en sata-express zijn op dit moment niet heel interessant.

Afijn, het populairste Z-bordje is de pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5. Ik lees je terughoudendheid met betrekking tot Gigabyte, maar de ene serie is de andere niet. Zeer goede overklokmogelijkheden, luxe geluidschip en alle opties die je maar kan wensen. Er zijn alternatieven, maar dan betaal je vaak een premium prijs.
vouch voor dat moederboard, heel mooi en goede prijs / kwaliteit verhouding _/-\o_
Geen slechte ervaringen mee gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hmm... Zoals gezegd had ik GB gefilterd maar ik houd dit bordje dan toch wel even op 't oog. Zal er wel wat meer over opzoeken. De reviews hier op Tweakers zijn niet uitsluitend lovend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16:25
Windows 7 drivers werken heel vaak gewoon voor Windows 8 of hoger. Ik draai Windows 10 op een Acer laptop uit 2009, die heeft geen Windows 8 drivers en toch werkt Windows 10 er op met alle hardware ondersteuning. En als er dan toch een specifieke driver nodig is, dan gebeurt het vaak dat die in de auto update van het systeem zit (MS heeft dus ook hardware updates in auto update, in dit geval Synaptic drivers voor de touchpad) of dat het een driver is voor een component die apart ondersteund wordt, bv je NIC of audiochip.

En eerlijk, hoeveel drivers van de fabrikant zélf gebruik je eigenlijk? Ik heb een MSI moederbord uit 2009, MSI P55-GD65, en draai daar Windows 8.1 op. Volgens mij heb ik van MSI helemaal niets geïnstalleerd momenteel (behalve MSI Afterburner want dat gebruik dat liever dan Sapphire's TRIX). De NIC is Realtek, de audio-codec is ook Realtek, de SATA/AHCI drivers zijn Intel, nog jarenlange ondersteuning dus voor al die componenten. SATA3 mis ik voorlopig niet, behalve voor sequentieel lezen/schrijven is SATA2 nog niet echt een bottleneck. En voor USB3 heb ik een Silverstone PCIe kaart, is vast niet even snel als een onboard oplossing maar ik heb ook geen USB3 hardware die die volledige bandbreedte op kan gebruiken. Een ATX moederbord heeft 7 PCIe/PCI slots, meestal gebruik je er daar maar één van (videokaart) of maximaal 3 (SLI/Crossfire en nog mogelijk een geluidskaart).

Wat misschien na een tijdje niet meer zal werken zijn Utility-achtige programma's. Auto-update achtige programma's die controleren op drivers, of die eventueel fan monitoring en BIOS updates in het OS mogelijk maken. Maar drivers controleren moet je toch ook maar af en toe doen, fan monitoring kan ook met Speedfan en BIOS updates installeer je best vanuit het BIOS zelf.

Dit om maar te zeggen dat OS ondersteuning door een moederbord OEM eigenlijk niet zo relevant is en dat het eerder afhankelijk is van de gebruikte componenten, dus bij aankoop van een nieuw moederbord een fabrikant hierop filteren vind ik ook niet relevant. En dat je huidige moederbord dus beter Windows 10 ondersteunt dan je zelf denkt, ook al is de OEM al een tijdje gestopt. Ik ben even bij jouw drivers gaan kijken, je hebt een Realtek audio codec, Realtek LAN poorten en Intel AHCI (op chipset uiteraard), misschien dat die Firewire poort niet meer werkt, maar een nieuw moederbord heeft die poort meestal toch ook niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor wat betreft de drivers, pluk ze gewoon van de website van de chipfabrikant af. Die zijn vaker ook wat meer up to date. En welk merk je ook pakt, ze gebruiken over het algemeen allemaal dezelfde chips voor een groot deel (Realtek voor geluid, Realtek, Intel of Atheros voor LAN en Marvell of ASMedia voor de SATApoorten bijv). Heel veel smaken heb je daar niet, en je hoeft daarvoor echt niet afhankelijk te zijn van je mobo fabrikant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Jongens.. met alle respect hoor.

Als ik nu al driemaal heb uitgelegd dat de drivers niet goed werken en concreet voor problemen zorgen, hoe vaak denken jullie dat ik dan nog wil horen "dat Windows 7 drivers vaak gewoon werken op Windows 8" ? Daarnaast geef ik aan dat ik graag nu een upgrade uitvoer om weer even van wat nieuwe technieken voorzien te zijn.

Ik heb wekelijks problemen met opstarten, regelmatig problemen met stand-by en af en toe problemen met het netwerk en zelfs een BSOD. Al veel verschillende dingen geprobeerd, ook niet-Gigabyte-drivers. Dat is al even geleden, misschien is het nu anders maar ik wil voor mijn vaste pc een "altijd werken"-configuratie. Kloten, prutsen, experimenteren en tweaken is heel leuk maar van sommige dingen wil ik gewoon dat het werkt.

Het is aardig dat jullie helpen maar ik heb in dit geval geen behoefte aan verder onderzoek en tijdsinvestering naar waarom het huidige bord niet fatsoenlijk kan functioneren, heb besloten om een nieuw moederbord te kopen (om meerdere redenen!) en dát is waar ik jullie hulp bij vraag. Meedenken wordt (oprecht!) gewaardeerd maar er zijn grenzen.

Hoop niet dat iemand zich beledigd voelt maar ik voel me een beetje als een klant die komt vragen om een stukje vlees en een slager treft die zich afvraagt waarom ik niet bij de visboer sta of überhaupt geen veganist zou willen worden.

[Voor 7% gewijzigd door Eagle Creek op 22-05-2015 16:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Ik begrijp je volledig en adviezen wat betreft de drivers zijn altijd goed, maar ik snap dat je graag een leuke upgrade wil uitvoeren. Ik vind het 5 á 6 jaar later ook een prima moment voor je om te upgraden, de tweakert wil ook wel eens wat nieuws! En zoals je al zelf aangeeft koop je niet altijd het nieuwste van het nieuwste elk jaar, dus ik ga er daardoor automatisch vanuit dat deze upgrade goed doordacht is en dat je er ook achter staat. Waarschijnlijk kriebelt het halen van nieuwe hardware al een tijdje, zeer herkenbaar :)

Aangezien MSI en Gigabyte afvallen zal ik me beperken tot Asus en Asrock.

pricewatch: Asus Z97-C
Zeer volledig Z97 bord met m.2 slot, 6x sata, Sata-express en noem het allemaal maar op.

pricewatch: Asus Republic Of Gamers Maximus VII Ranger
Visueel mooi bord, strak afgewerkt, zeer uitgebreid bios voor de overclocker en fijne audiochip met wat Asus software erbij (Supreme FX => Realtek 1150).
Enigszins overpriced door het RoG label en alleen te rechtvaardigen als je de meerprijs accepteert voor rode led looks/merk.

pricewatch: ASRock Z97 Extreme4
Prachtig high-end Asrock bord met m.2 slot, 8x Sata, Sata-E, CF/SLI optie, duale bios en leuke audiochip.
In mijn ogen krijg je bij dit bord erg veel waar voor je geld, ondanks de prijs van 140 euro.

Eigenlijk rest de vraag of je daadwerkelijk een Z chipset nodig hebt met een K i5 processor om te kunnen overclocken, maar dit laat ik geheel aan jou over. Aangezien je eens per zoveel jaar goed wil upgraden kan ik begrijpen dat je graag de overclock mogelijkheid wil behouden, ondanks dat velen het extra geld zullen afraden vanwege marginale game performance.

Voor overclocken heb je dus in ieder geval een Z87/Z97 moederbord nodig met een K processor, bijv;
pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed
pricewatch: ASRock Z97 Extreme4

Maar stel je clocked niet over en hebt genoeg aan minder features dan kan bijvoorbeeld deze combi ook.
(Helaas wel een Gigabyte bordje...)
pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6

Het scheelt veel geld maar je verliest bij optie 2 de mogelijkheid tot overclocken.
Verder zal het qua game performance weinig uitmaken, wellicht 2 FPS :)

Het prijsverschil tussen bovenstaande setjes zit echter op 400 euro tov 280 euro; meer dan 100 euro.
De vraag is of het duurdere moederbord en de snellere processor te verantwoorden zijn voor de meerprijs!

[Voor 5% gewijzigd door stin00 op 22-05-2015 17:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Dank! Ik ga eens goed kijken naar hetgeen je voorstelt en vergelijken met wat ik op het oog had.
De Z97 is nog niet definitief als de H97 ook voldoet. SLI/CF sluit ik dan volgens mij mede uit maar daar zal ik nog een nachtje over slapen :).

[Voor 5% gewijzigd door Eagle Creek op 22-05-2015 17:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Als je een Z plankje voor overclocken uitzoekt, is het een slim idee om http://sinhardware.com/images/vrmlist.png ernaast te houden. Lang niet alle planken staan erop, maar de belangrijkste wel.

Die Gaming 5 van Gigabyte is zoals je kan zien zo populair omdat hij veel fases heeft, en die zijn ook nog eens van behoorlijk goede kwaliteit, voor een goede prijs.

Die Extreme4 van Asrock is al van wat mindere kwaliteit met hybride 6+1 fases, en dat voor meer geld.

Die Gigabyte is eigenlijk gewoon een vreselijk goede plank voor zijn geld. Imo is er geen reden om die niet te nemen als je wilt overclocken.

En een i5 4460 met een B6 is ook een geweldige combi, scheelt veel poen.

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Dank, dank! :)

De laatstvoorgestelde Gigabyte (B6): puur kijkende naar de I/O en opbouw oogt bij mij een van de minste borden. Gedeelde PS/2-poort (inderdaad, gebruik ik niet alle twee), en maar vier USB-poorten, waarvan twee USB 2. Mijn huidige bord heeft er 8. Daarnaast beperkt aantal SATA-poorten.

Toegegeven, het scheelt €40 En de B6 heeft wel mooie groene LED's ;-). Ik heb een sidewindow en CCFL's dus een mooi ogend bord is een pré. Maar uiteindelijk gaat het erom wat het kan en niet hoe hij eruit ziet. De Asus RoG vind ik stiekem eigenlijk helemaal niet zo mooi en om meer te betalen voor alleen een likje rode verf... Dat heb ik al gedaan bij mijn auto en zelfs daar vond ik het al twijfelachtig :+ :P .

Alleen even de adviezen bekeken zeg ik dat de ASRock toch wel lonkt. Goed; niet de goedkoopste maar krijg er wel een goed gevoel bij en de bordjes voor mij met de beste ervaring zijn ASRock. Daarnaast een ruim scala aan opties en mogelijkheden. Ook de gaming5 van Gigabyte vlak ik nog niet uit.

Moet je eerlijk bekennen dat de aanwezigheid van een X aantal fasen mij weinig zegt. Wat ik ervan denk te weten is dat het van invloed is op een stabiele stroomtoevoer, wat weer belangrijk is als je om meer stroomt vraagt om een OC mogelijk te maken.

Er zit overigens een Corsair HX850W in: destijds een voeding met het hoogste rendement in zijn klasse, erg goed uit de reviews en in staat een goede OC en CF-set-up te kunnen draaien.

[Voor 22% gewijzigd door Eagle Creek op 22-05-2015 20:41]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True