Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Virtualisatie vs. ITIL / ISO

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daantju
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 12:49
Hoi!

Wij zitten er in onze organisatie aan te denken om te gaan virtualiseren. Er moet nu een plan worden opgeleverd, wat virtualisatie voor invloed heeft op de ISO 20000 norm. Wat denken jullie, heeft het veel invloed? Mijn onderzoek tot nu toe wijst uit dat virtualisatie impact heeft op de processen:

Availability management
Continuity Management
Change / Release management
Incident / problem management.

Immers, er worden kostenbesparingen gerealiseerd, de boel wordt schaalbaarder, sterker en incidenten/problemen zijn makkelijker en vooral sneller op te lossen.
Wat vinden jullie, wat is de impact hiervan, en welke processen zijn van toepassing?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• korsten
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22-09 16:22
Hoi Daantju,

Van ISO weet ik niet zo veel dus daar kan ik niet direct op antwoorden. ITIL wel en ik denk dat er niet zo heel erg veel veranderd aan je change, release, incident en problem management. Virtualisatie heeft in mijn ogen niets met je Change en Release management te maken als ook Incident en problem management. Doordat je incidenten niet op een andere wijze gaat doen en voor changes nogsteeds dezelfde procedure hebt.

Wat betreft availability en continuity management. Daarin zullen de grootste veranderingen te vinden zijn afhankelijk van de opzet van je virtualisatie omgeving. Wanneer goed opgezet zal virtualisatie een hogere availability kunnen opleveren. Echter brengt het ook andere risico's met zich meebrengen waardoor je andere problemen kan hebben die je in je risico analyse mee moet nemen.

Groeten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10:23

Eagle Creek

Breathing security

incidenten/problemen zijn makkelijker en vooral sneller op te lossen
Owh : -)?

~ Information security professional & enthousiast ~ Nucia ~ EC Twitter ~ Microsoft Surface Experienced User: RT, 2, Pro 3, Pro 4, Pro 5, Pro 6, Book, Book 2, Headphones

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:19
Daantju schreef op zondag 10 mei 2015 @ 13:20:
Immers, er worden kostenbesparingen gerealiseerd, de boel wordt schaalbaarder, sterker en incidenten/problemen zijn makkelijker en vooral sneller op te lossen.
Incidenten kunnen ook groter en complexer zijn. Immers je creëert een extra laag, die ook beheerd moet worden. Maar die extra laag kan ook voor problemen zorgen.
schaalbaarder is ook maar een afwachting. Immers als je nu al je servers met DAS neerzet, moet je voor een virtualisatie omgeving vaak shared storage neer zetten. En die moet ook weer beheerd worden, en kan voor problemen zorgen.

Dus gemakkelijker en sneller of zelfs kosten besparing hoeft dus niet altijd zo te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Om even de knuppel in het hoenderhok te gooien, en de denkwijze tot zover aan het wankelen te brengen: de paar voordelen die je noemt kan ik allemaal simpel weerleggen. Door het toevoegen van minstens 1 extra laag aan "infrastructuur", voeg je dus ook minstens 1 extra laag aan verantwoording toe met extra vertakkingen in de bestaande hierarchie. Alles wat je toevoegt, brengt over het algemeen kosten en lasten met zich mee.

Sorry dat ik wat simpel klink maar het topic komt op mij over "er is me gevraagd om na te denken over iets en ik post het gewoon op T.net". Niet om echt bot uit de hoek te komen maar een aantal topics van je recentelijk zijn relatief simpel van probleem & vraagstelling, dat ik me eigenlijk wel afvraag of ISO-20000 uberhaupt van toepassing zou zijn geweest op de (prive/zakelijke) vraag.

Als ik volledig mis zit, zie ik graag een uitgebreide beargumentatie tegemoet van jouw startpost en zeker (waar mogelijk) met daadwerkelijke waarden die gelden voor de bestaande TCO en SLA's die gelden voor de bestaande organisatie en hoe je denkt dat het eruit komt te zien in een gevirtualiseerde organisatie.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roughtodacore
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 29-09 16:03
Toevallig geen eerste jaars technische informatica student? Deze vraagstelling komt mij namelijk zeer bekend voor, en heb hier ook een onderzoek over geschreven.

Ik ben het inderdaad eens met bovenstaande reacties. Virtualisatie moet goed uitgekiend worden alvorens lukraak in gebruik genomen te worden.

Alles kan, zolang het maar mogelijk is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 15:00

Equator

Admin Internet & Netwerken

Bowmore & Laphroaig fan

Tja, wat mij betreft vergeet je de meest belangrijke, capacity management. Maar goed, ik denk dat je alle 13 processen van de ISO moet definiëren en daar met de proceseigenaar moet gaan kijken wat de impact is.

Ik verwacht dat vrijwel alle processen geraakt worden. Sommige misschien ten goede, anderen waarschijnlijk te nadele. Je voegt inderdaad een extra laag complexiteit toe.

Verder zie ik nu nog weinig reden om het topic echt open te laten. We zijn geen helpdesk die je helpt om het e.e.a. organisatorisch op de rit te krijgen.

Misschien als je wat meer informatie aanlevert over de inrichting van de organisatie en op welke omgeving je wilt gaan virtualiseren dat we wat meer kunnen helpen. Maar als dit een huiswerkvraag blijkt, dan gaat de stekker er direct uit. Huiswerk moet je zelf doen, daar leer je wat van. :)

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 15:03

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Daantju schreef op zondag 10 mei 2015 @ 13:20:
Wij zitten er in onze organisatie aan te denken om te gaan virtualiseren.
Wat bedoel je met virtualiseren, of wat willen jullie virtualiseren?
  • Hardware virtualisatie?
  • Disk virtualisatie?
  • Werkplekvirtualisatie?
  • Applicatie virtualisatie?
  • etc.
Als jij niet aangeeft wat je nu precies van plan bent, of beter gezegd: wat jullie gaan veranderen, kunnen wij niet beantwoorden of je processen ook gaan veranderen.

Begin dus eens met het in kaart brengen van je huidige en gewenste situatie, en haal daaruit je verschillen. Dan kun je pas beginnen met het in kaart brengen van de raakvlakken tov je processen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14:00
Lijkt me allemaal volstrekt afhankelijk van de implementatie details.

Die iso-normen hebben ook alleen maar zin als leidraad om eens goed naar je processen te kijken, als je alleen maar op hoofdlijnen kijkt kan het zowel wel als geen invloed hebben er wordt je er toch niets wijzer van vrees ik.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True