Welke watercooler kan ik het beste aanschaffen??

Pagina: 1
Acties:
  • 621 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan Buelens
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-09-2015
Hallo,

Ik ben nieuw hier. En ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een veelvoorkomend probleem als het gaat om het koelen van een processor.

Ik heb nl vorig jaar een eigen PC gebouwd met onderdelen die ik heb samengesteld vanuit de pricewatch van tweakers.net

Dit zijn de onderdelen:

Corsair Carbide 200R Black
Gigabyte GA-970A-UD3
AMD FX-8320 Black Edition
Crucial Ballistix Sport 2x4GB DDR3 1600 C9
Seasonic 520W PSU M12II Bronze
Palit GeForce GTX760 Jetstream 2GB
Samsung SSD 840 Evo Series 250GB
Seagate 1TB ST10000DM003 7200rpm S-ATA3 64MB

Het probleem is dat de standaard Cooler die bij de Processor is meegeleverd te veel herrie maakt als ik games ga spelen. En daarbij wordt de processor ook nog eens warm na 2 à 3 uurtjes spelen. Ik heb de computer nog niet overclocked. Maar ben dit wel van plan om te doen met Easytune 6 die bij de Gigabyte motherboard is meegeleverd. Is dit raadzaam om dat te doen via dat programma of moet ik professionele hulp vragen?

Maar de hoofd vraag is eigenlijk:

Welke cooler kan ik het beste gebruiken voor mijn set-up? Water-cooler of Air-cooler? Welke is de beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
De beste? Ln2.
Klein budget: gelid Tranquillo (geen idee of je er mee kan overclocken op een AMD systeem)
+€80: AIO Watercooler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hoe extreem wil je overclocken?

Voor stil en koel ben je al klaar met een goed beoordeelde van 20 tot 30 euro.

Voor hoge OC's (Tot flink boven de 4Ghz) ben je idd beter aangewezen op waterkoeling (Een NZXT X61 of Corsair H100)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Is je moederbord wel geschikt om een dikke 8 core over te klokken??
EDIT: zou moeten kunnen :)

[ Voor 17% gewijzigd door pwillemske op 10-05-2015 10:03 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan Buelens
Bedankt voor jullie snelle reactie!

Ik wil mijn computer overclocken tot 4,2Ghz en misschien nog een SLi met 2 videokaarten. wil het liefst niet zoveel geld uitgeven aan de cooler, dus denk dat het een Air-cooler wordt.

mijn PC staat overigens in een kast met een heleboel gaatjes links, rechts, boven en onder. Is dit trouwens wel voldoende of moet ie echt vrij staan buiten de kast om de luchtcirculatie bevorderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:47

Tazzios

..

Theoretisch is vrij staand natuurlijk beter maar (temperatuur)meten is weten.
Mocht het niet mogelijk zijn je pckast ergens anders neer te zetten kun je ook een Fan in de kast(/meubel) plaatsen waar je pckast in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan Buelens
Dacht eerder aan een mini-Airco of van buiten uit een ventilator via het dak. PC staat nl op zolder onder de schuine kant. Maar zal eerst mijn Air-cooler installeren. En welke kan ik nou het beste bestellen voor games te spelen. Straks liep de PC nog vast met Wolfenstein: the new order op Ultra settings. en dat na een uur spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ja, dat klopt, maar overklokken kun je op die koeler wel vergeten. Je moet toch wel minimaal een mugen 4 of iets dergelijk hebben :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-06 19:39
pwillemske schreef op zondag 10 mei 2015 @ 14:02:
Ja, dat klopt, maar overklokken kun je op die koeler wel vergeten. Je moet toch wel minimaal een mugen 4 of iets dergelijk hebben :)
nee hoor wil wel, je moet je airflow el tiptop in orde hebben en open gekoelde videokaarten helpen ook niet. met andere woorden je hebt een lage temperatuur nodig in je kast :)

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan Buelens
Met deze informatie allemaal, daar kan ik wel iets mee.

Zal eens uitvogelen wat het beste is om te overclocken met bepaalde coolers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:47

Tazzios

..

Een andere koeler gaat alleen weinig helpen als de warmte in de (PC)kast blijft hangen.Warme lucht koelt slecht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
We verwachten hier op GoT een bepaalde mate van eigen inzet. Aangezien ik nergens terug zie wat je zelf hebt gedaan om een antwoord op je vraag te vinden voldoet dit topic niet aan de eisen zoals vermeld in Het algemeen beleid. Daarom gaat het dicht.

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.