Sound Blaster Live in MSDOS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
Wie kan zich dit soort gerommel nog goed herinneren? :9

Ik heb mijn retro pc nu een week draaien en ik zit al een paar dagen te kauwen om m'n Sound Blaster Live CT4780 PCI aan de praat te krijgen in dos.

Toen ik de pc net had stond er nog een rommelige windows op. Ik heb meteen gekeken om te kijken of mn voodookaarten goed werken en toen meteen naar het dos onderdeel gedaan.

Atapi drivers voor m'n cd-rom speler en dos drivers zoeken op internet voor mn sblive. Cd-rom was geen probleem..

Ik heb m'n sblive aan de praat gekregen na veel drivers downloaden en proberen en in allerlei varianten m'n config.sys en mn autoexec.bat aan passen. Ik twijfel soms nog of ik nu in m'n dos bestanden (ctsyn.ini en autoexec.bat) moet aanpassen op het irq van de Sound Blaster Live of die van m'n SB16 Emulation..

Toen ik alles aan de praat behalve de ipconfiguratie in windows en heb ik besloten om helemaal schoon te beginnen, bios reset, nieuwe windows 98se. En nu werkt alles inmiddels alles in windows inclusief netwerk! Als eerste dungeon keeper en unreal tournament geprobeerd zonder problemen.

Maar...
Ik zit nu al twee avonden dit te proberen omdat ik mijn geluidskaart niet aan de praat krijg in DOS:
- Verschillende drivers proberen
- Beetje rommelen met autoexec.bat en ctsyn.ini. Ik kan sbego draaien in dos, dan zie ik rechts in m'n scherm de waarden staan obv configuratie, maar daarna krijg ik de melding "Error In Env Validation".
Ik heb m'n irq's aangepast maar zag ineens dat in windows m'n Sound Blaster Live irq 11 heeft. Dit is een niet geldige waarde als je dit op -I11 zet. Ik zou dus denken dat dit een probleem kan zijn.
- Bios proberen aan te passen, maar ik snap niet zo goed wat nou de werkelijke instellingen zijn en wat het doet. En ik was dus zo slim om mijn bios zomaar te resetten, ik snap eigenlijk niet waarom ik dat heb gedaan. 8)7
En ik krijg dus niet m'n geluidskaart niet aan de praat in DOS.

Ik heb gekeken naar de IRQ's in windows en er zijn geen conflicten.

In windows:
IRQ van SB16 Emulation = 7
IRQ van Sound Blaster Live = 11

Ik heb al heel veel forum's gecheckt en verhalen doorlopen maar het zijn allemaal net andere situaties.

Wie vindt het leuk om mee te denken? :)

M'n autoexec.bat:

SET MIDI=SYNTH:1 MAP:E MODE:0
SET BLASTER=A240 I7 D1 H5 P330 T6
SET CTSYN=C:\dosdrv
C:\DOSDRV\SBEINIT.COM
PATH C:\DOSDRV

Config.sys

BUFFERS=10,0
DOS=HIGH, UMB
DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS /testmem:off /Q
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE NOEMS NOVCPI I=B000-B7FF RAM D=256 AUTO

Dit zit er in:

Asus CUSL2-C
Intel Pentium III 933MHz
512MB PC-133 SDRAM
32MB Nvidia Geforce 2 MX400 AGP
2x 12MB Diamond Monster II 3DFX Voodoo2
Realtek RTL8139C 10/100Mbps PCI
Creative Live! SoundBlaser PCI 1024
40GB Maxtor IDE
Liteon 52x
3,5 inch floppy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Is het niet altijd A220 ipv A240 en I5 ipv I7?
En is de SB Live niet een PCI kaart? MS-DOS ondersteunt toch alleen ISA kaarten, waaronder de AWE32 en AWE64?

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 09-05-2015 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Trommelrem schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 21:44:
En is de SB Live niet een PCI kaart? MS-DOS ondersteunt toch alleen ISA kaarten, waaronder de AWE32 en AWE64?
Ik heb al even in het show je retro game pc topic gepost (daar staat wat meer info)

BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 T6

zo zou hij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat zou volgens mij moeten werken. Weet niet of die SB nog harde jumpering heeft, maar if so moet die ook overeenkomen met de init string :)

wat ik nog wel weet wat wel eens wilde helpen in geval van IRQ problemen was het uitdelen van IRQ's aan de PCI in het BIOS op auto te zetten, en dan de kaart in een ander PCI slot duwen zodat ie een ander IRQ kreeg. In je BIOS kun je in principe min of meer zien welke IRQ's aan een PCI slot worden uitgedeeld en in welke vogorde. Het is alleen even de vraag bij welk slot je BIOS begint met uitdelen (bovenste of onderste).
Trommelrem schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 21:44:
Beiden kunnen, ook in combinatie (dus A240 / I5 ofzo). Pick one ;)
En als DOS alleen ISA kaarten zou ondersteunen had ik niet bijna 10 jaar met een PCI VGA kaart kunnen draaien. PCI is slechts een busvorm. Heck, als jij een AGP of PCI-X kaart in je PC hebt zitten kun je ook nog steeds DOS booten toch?

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 10-05-2015 13:05 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
Precies, dit zou gewoon moeten werken.

Hoe weet ik nu precies of dit echt op mijn kaart van toepassing is?

BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 T6

En moet ik als irq in mn autoexec.bat laten kijken naar de SBlive of de SB16 emulation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Had creative niet een setup tool die automagisch je config.sys en autoexec.bat aanpaste met waarden die de setup detecteerde? Dit was in ieder geval zo bij mijn awe32, een opgekietelde sb16. (weliswaar isa)

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
In sommige gevallen wel. Heb er al een paar gedownload en geprobeerd maar deze programma's passen gewoon de files aan en kijken naar specifiek naar mijn situatie.

Windows is nu even overnieuw aan het installeren omdat ik mijn kaarten even in andere slots heb gedaan, vanavond weer een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als je PC op ACPI is ingesteld pakt windows bij een reboot automatisch de dingen van je BIOS over. Hoef je geen reinstall voor te doen. Die BLASTER initstring is ook alleen als je het ding onder DOS aan wilt sturen; win98se moet die kaart zio pakken als ie de juiste DMA en IRQ adressen toe kan wijzen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Was er in MS-DOS niet een applicatie waarmee je kon achterhalen welke kaarten welke IRQ's in gebruik hadden? MSD.EXE ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De SBLive! met de Creative SBLive! drivers werkt dus al wel Windows? Wat ze voor zover ik mij kan herinneren ook deden was de boel in DOS bruikbaar maken, zonder dat je er wat bijzonders voor hoefde te doen.
De driver setup stopte DOS initialisatie in de CONFIG.SYS en AUTOEXEC.BAT.
Ik meen dat daarvan output over het scherm voorbij kwam zodra je in Windows 98 koos voor Afsluiten > Herstart naar MS-DOS modus.

Ik heb met de SBLive! volgens mij nooit wat hoeven aanpassen om die buiten Win98 in DOS aan de praat te krijgen. De SB16 emulatie werkte altijd gewoon als ik de juiste port, IRQ en DMA settings pakte.

Ik heb zo ook nog een AWE32 in mijn retro-gaming bak (Pentium 1 systeem) welke dit ook al allemaal regelde. Enige kaart waarbij ik zelf nog echt met hand wat heb moeten doen was een SoundBlaster Pro kloon en dat is echt lang terug.
En sinds de komst van http://www.gog.com ( _/-\o_ ) speel ik meeste retro meuk op mijn normale bak, want makkelijk. :X

Maw: werkte het na installatie van de Creative drivers niet al? Anders zou ik je huidige installatie even backuppen met bijv CloneZilla en het eventjes opnieuw proberen.
Ik ben nou zelf ook wel benieuwd hoe het zat en bereid mijn eigen CUSL2 uit de kast te pakken, maar daar heb ik nu ff geen tijd voor :+

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 13-05-2015 08:31 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
The Eagle schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 14:13:
Als je PC op ACPI is ingesteld pakt windows bij een reboot automatisch de dingen van je BIOS over. Hoef je geen reinstall voor te doen. Die BLASTER initstring is ook alleen als je het ding onder DOS aan wilt sturen; win98se moet die kaart zio pakken als ie de juiste DMA en IRQ adressen toe kan wijzen :)
Ik vind dit dus wel een interessante. Ik merk dat ik zodra ik iets van hardware naar een ander pci slot gooi, windows gewoon neit meer opstart.

En bij elke windows installatie kom ik erachter dat er altijd wel 1 stukje hardware is (soms geluid, soms netwerk) niet moeilijk doen en niet lekker installeren.

Ik heb nu m'n voodookaarten er even uitgehaald en ben nu zonder deze aan het installeren.

Zou het kunnen dat mijn 250w voeding te weinig is? Of is dit echt een irq issue? Zodra er na een windows installatie hebben mijn geluidskaart en netwerkkaart hetzelfde irq..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mantus schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:49:
Zou het kunnen dat mijn 250w voeding te weinig is? Of is dit echt een irq issue? Zodra er na een windows installatie hebben mijn geluidskaart en netwerkkaart hetzelfde irq..
Dat is mogelijk wel een issue. De SBLive! is een zeikert als het op interrupts aankomt, die wil hij niet delen.
En dan is het in jouw geval ook nog met een RTL8139, welke bekend staat om de brakke DMA implementatie en waarschijnlijk ook veel interrupts zal inschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
Dus inderdaad voor de veiligheid een voor een de hardware fysiek installeren om te zorgen dat deze elkaar niet bijten?

Stel dat ik inderdaad irq's tekort kom, kan dat uberhaupt echt een probleem zijn? Ik heb m'n printerpoott en com2 al uitgezet in het bios.

Edit:

Nu ziet het er goed uit:

SBlive op 3
SB16 emulation op 5
Netwerk op 9
Geforce op 11

[ Voor 93% gewijzigd door Mantus op 13-05-2015 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
Het werkt! Maar toch blijft er iets wat ik niet begrijp:

In windows heeft SB16 emulation irq 5, sblive heeft irq 3.

In mijn autoexec.bat verwijs ik naar irq 5.

Als ik mijn windowslogo tijdens het opstarten wegdruk met escape zie ik dat ie sbinit laat en geeft hier aan dat SB16 emulation op IRQ 3 zit, sb drivers loaded.

Dit hoort toch niet?

Hier is het probleem
Zodra ik mijn voodookaarten in de kast stop, geeft meteen mijn geluidskaart een irq fout en gaat het mis. Netwerk en geluidskaart hebben deze lfde irq = 5.
Heb ik simpelweg te veel kaarten in m'n kast?

Ik heb dus alles disabled wat ik echt niet gebruik in m'n apparaatbehee. Ik las ergens dat je agp kaart geen eigen irq hoeft te hebben maar ik kom er dus niet helemaal achter hoe ik irqs kan wijzigen of herverdelen.

[ Voor 39% gewijzigd door Mantus op 13-05-2015 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
Ultraman schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:52:
[...]
Dat is mogelijk wel een issue. De SBLive! is een zeikert als het op interrupts aankomt, die wil hij niet delen.
En dan is het in jouw geval ook nog met een RTL8139, welke bekend staat om de brakke DMA implementatie en waarschijnlijk ook veel interrupts zal inschieten.
Denk je dat het vervangen van de netwerk- of de geluidskaart het op gaat lossen? Alles gaat dus goed tot het moment dat ik mn voodookaarten er in heb.

Als ik dit terug vertaal naar mn sb16 emulation problemen in Dos, leek het op dat moment dat m'n voodoo's wel werken, maar m'n geluids weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik meen me te herinneren dat VGA irq 15....of was dat nou 11... standaard heeft. Iemand die ik ken zette die altijd op gereserveerd in de bios, omdat....?

En waneer je een ISA kaart zou gebruiken, zou je dan tegen dezelfde conflicten aanlopen?

ik zou nog ergens een splinternieuwe isa geluidskaart moeten hebben rondslingeren

[ Voor 3% gewijzigd door r3solution op 14-05-2015 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
Helaas zit er geen ISA slot op dit moederbord.

Ik denk dat ik het voor elkaar heb!

Heb com1, com2, parallel poort, EDI controller 2 en alles onboard uitgezet. CDROM en hdd zitten nu op dezelfde.

Meer kan ik echt niet uitzetten :P

Geluid werkt in windows en dos, ik heb internet en mijn voodookaarten worden goed herkend!

Dank allen voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

:)

Ik zou gesuggereerd hebben om de netwerkkaart er (tijdelijk) uit te halen om te kijken wat dat zou doen en als dat nog niet genoeg was om ook zoveel mogelijk overbodige onboard meuk uit te zetten om IRQs vrij te krijgen. Dat heeft dus geholpen. Top! Veel plezier er mee :Y

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 15-05-2015 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
Gaat lukken, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boolean
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02 21:27
Hoe kan ik je ervan overtuigen om een ISA kaart aan te schaffen? Spellen als ROTT (Rise of the Triad) met native Sound Blaster AWE ondersteuning klinken fenomenaal op Creative’s AWE (Advanced Wave Effects) kaarten.

Zelf heb ik de volgende configuratie voor mijn retro PC gebruikt:

MS-DOS 6.22 & Microsoft Windows XP SP3
Asus P4GD1 motherboard with Intel 915 chipset
Intel Pentium M 780 @ 2.80GHz (17x165)
Asus CT-479 socket converter
Kingston HyperX 4x 512MB DDR 433 @ 480MHz (1:1)
Intel 330 120GB SSD (SATA) @ onboard ICH6
Creative Sound Blaster AWE64 Gold (ISA)
Yamaha PSR-730 XG (EXtended General MIDI) Keyboard
Voodoo 5 5500 PCI MAC (DVI met PC BIOS)
Quantum 3D Obsidian X-24 (Single board Voodoo2 SLI)

Ik kan je adviseren om een MS-DOS 6.22 Startup Menu te maken met verschillende geheugen configuraties. Afhankelijk van het type spel heb je namelijk meer EMS of XMS geheugen nodig. Zowel XMS als EMS zorgen ervoor dat je het HMA (alles boven UMA) aan kunt spreken. Met name oudere spellen zullen afhankelijk zijn van de hoeveelheid beschikbaar expanded memory (EMS), terwijl de meer "recente" spellen gebruik maken van extended memory (XMS). Met behulp van MemMaker kun je beide type geheugen configureren.

Als je geïnteresseerd bent wil ik je mijn configuratie (autoexec.bat en config.sys) best toe sturen.

PS. Het systeem staat wel opgeborgen op de zolder, dus om de bestanden er af te halen zal ik gewapend met stofdoek het systeem eerst achter het schot vandaan moeten zien te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als je even leest gaat ie dat nooit doen omdat ie geen ISA slot op zijn mobo heeft zitten. Dat gaat dus een nieuwe pc worden dan :P
Verder wel een leuke config. Had je Show je retro game pc! al geIen? Mag ie alsnog achter het schot weg :P

[ Voor 20% gewijzigd door The Eagle op 19-05-2015 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
boolean, thanks man! En inderdaad, als ik een isa slot zou hebben, wist ik het ook wel :)

Je hebt ook wel echt een hele brute retro pc staan zeg! Had echt nog nooit van die Quantum 3D Obsidian X-24 gehoord,

MS-dos gedeelte is een volgend puntje. Ik zit wel te denken om een volledige dos te pakken , eerst maar even wat tijd steken in oude games! Maar ik weet zeker dat als ik vragen heb hier goed terecht kan.

Verder slowchatten in Show je retro game pc! :)
Pagina: 1