Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een Smartphone waar de video kwaliteit heel erg goed is. Ik wil namelijk filmpjes voor youtube opnemen voor mijn kanaal. Nou vroeg ik me af waar ik op moet letten als ik naar telefoons ga kijken op gebied van video en camera kwaliteit. Ik zie vaak 4K staan, maar ik lees op wiki dat dit puur de afmetingen zijn van het beeld. Ik wil graag een telefoon waarbij de kwaliteit van de video goed is en de afmetingen van het beeld groot zijn. Ook zoek ik een telefoon waar extra features op zitten om de video te bewerken. Kunnen jullie mij advies geven welke telefoon ik hier het beste voor kan nemen? Ik heb hier al gekeken http://www.belsimpel.nl/toplijsten/top-10-camera-telefoons maar ik zie door de bomen het bos niet meer :P

Mvg Niels :)

Verwijderd

4k is de resolutie waarmee je beelden opneemt. En dat is niet zozeer de grootte van je beeld maar eerder de scherpte ervan. Bij een 4k opname kan je bijvoorbeeld (achteraf) inzoomen op 25% van je opgenomen beeld en nog steeds full hd resolutie hebben. Dit plaatje vanop wikipedia toont het eigenlijk duidelijk:
http://upload.wikimedia.o...%29.svg.png?1431210784337

Hoewel 4k zeker zijn voordelen heeft (zoals bijvoorbeeld dat je achteraf kan inzoomen op een deel van je beeld en nog steeds full hd overhouden) is dat voor een hobbyist vooral duur.
1. Je hebt al vrij zware hardware nodig om je beelden op te nemen en ook nog eens om ze te gaan bewerken. Plus ook vrij zware belasting voor je batterij
2. Je gaat dan ontzettend veel opslag moeten voorzien want dat neemt een pak meer data in beslag.
3. Er zijn nog maar heel weinig mensen met een 4k monitor (en dus zijn er maar heel weinig mensen die jouw video in hoogste kwaliteit kunnen bekijken).
Bijgevolg is 4k vooral een verkoopspraatje bij die nieuwe high-end gsm's maar ook een aanslag op je batterij en opslagruimte.

Om een antwoord te geven op je vraag:

Qua extra features denk ik dat die niet zozeer aan een telefoon gerelateerd zijn maar eerder aan het OS. Android en iOS zullen de meeste apps hiervoor bevatten (omdat deze de meest populaire zijn), maar ik zou me daar niet teveel bij voorstellen. Video bewerken is een vrij cpu-intensief proces en niet zo handig op een klein schermpje. Bijgevolg zullen de mogelijkheden maar beperkt zijn vrees ik

Nu fimpjes maken met een smartphone gaat. Maar heeft toch ook een paar nadelen, je hebt geen optische zoom (wat nog steeds vele malen beter is als een digitale zoom die je smartphone gebruikt). Het instellen van de gevoeligheid van de sensor is niet heel uitgebreid.

Kortom, voor hetgeen jij er mee wilt doen denk dat je beter voor een videocamera gaat. Die toestellen zijn gemaakt met het oog op filmen terwijl dat bij een smartphone maar iets is dat ze er ook hebben bijgezet. Als je toch voor een smartphone gaat zal je automatisch in de duurdere klasse moeten kijken. Ikzelf heb een samsung galaxy s4, die neemt op in full hd aan 30 frames per seconde. En die doet dat niet slecht, maar ook niet echt supergoed, dat ding record gewoon maar das ook alles. Je moet hem altijd eerst scherp stellen, bij inzoomen verlaagt je resolutie en qua geheugen moet je ofwel een groot intern geheugen hebben ofwel een snelle micro-sd kaart.

Misschien moet je je vraag verplaatsen naar het foto & video hardware forum bij beeld en geluid. De mensen daar gaan je volgens mij veel beter kunnen adviseren;)

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:40

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Een Lumia 1020 zou je denk ik wel kunnen gebruiken om mee te beginnen. Toestellen die 4K kunnen opnemen kunnen dat vaak niet al te lang ivm warmteontwikkeling. Het is ook nog niet echt ingeburgerd, dus wacht daar nog een generatie mee. De Lumia 1020 heeft ook apps voor bewerking aan boord en/of ter download beschikbaar.

Edit: Je hebt trouwens ook nog allerlei accessoires voor de Lumia 1020 waarmee je 'm bijvoorbeeld op een statief kunt 'schroeven' en een extra accu in diezelfde cover, etc.

[ Voor 21% gewijzigd door FooLsKi op 10-05-2015 01:02 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:30

13art

Moderator Mobile
Verplaatst naar MAA

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Verwijderd

Onderbelicht aspect is vaak ook het geluid.
Er is zat info te vinden als je googled op: How to create professional youtube videos

Dan kom je ot de ontdekking dat je een Phone altijd bij je hebt maar echt goeie filmpjes nog wat andere dingen vereisen.