Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wi-Fi problemen sinds Fritzbox

Pagina: 1
Acties:

• MissileHugger
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07 14:09
Sinds de oplevering van de Fiber glasvezellijn zijn er constant problemen met Wi-Fi. Ik heb inmiddels aardig wat ervaring met draadloze netwerken, maar kan deze situatie gewoon niet verklaren. Het probleem ligt ook niet zozeer bij Fiber, maar moet haast iets met de Fritzbox te maken hebben.

In de oude situatie waren er nooit problemen, met bijna overal de zelfde hardware. In de nieuwe situatie werkt alleen de Wi-Fi van de Fritzbox zelf. Met alle andere accesspoints kan soms geen verbinding gemaakt worden, is soms onbruikbaar traag en meestal valt gewoon de verbinding weg.

De oude situatie was als volgt:
Modem: Ziggo modem
AP1: Linksys WRT320N (DHCP aan)
AP2: Linksys WRT320N (DHCP uit, statisch IP)
AP3: Linksys E1200 (DHCP uit, statisch IP)

Modem -> WAN poort AP1
AP1 -> LAN poort AP2 en AP3

En de nieuwe situatie als onderstaand:
Modem: Glasvezelmodel
AP1: Fritzbox 7360
AP2: Linksys WRT320N (DHCP uit, statisch IP).
AP3: Linksys E1200 (DHCP uit, statisch IP).

Modem -> WAN poort AP1
AP1 -> LAN poort AP2 en AP3

Het volgende heb ik al geprobeerd en bracht geen verandering:
Alle firmware geupdate
Wi-Fi op ander kanaal
Andere SSID
Ander Wachtwoord
Andere beveiliginstypes
Zonder beveiliging
DD-WRT op de Linksys routers
Verschillende clients (iOS, Android, Windows)

Het volgende lijkt te werken, maar is geen wenselijke situatie:
Als ik AP2 of AP3 als router gebruik op het Fritzbox netwerk lijken er geen problemen te zijn. Dus DHCP aan en kabel in de WAN poort. Dit gaat nu al enkele uren goed.

Heeft iemand hier een logische verklaring voor? Of nog beter, een oplossing? Op internet kon ik geen vergelijkbare problemen vinden, ook op GoT niet.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58

lier

MikroTik nerd

Kan je eerst wat relevante informatie geven?

Per device:

- security instellingen
- WiFi instellingen
- IP instellingen

Eerst het probleem, dan de oplossing

• MissileHugger
Ik heb eigenlijk alle beveiligingsinstellingen geprobeerd. WPA2 Mixed, WPA, WEP, beveiliging uit. Dit mocht allemaal niet baten.
Wifi instellingen heb ik zowel standaard als ieder individueel kanaal geprobeerd. Ook in combinatie met 20 en 40Mhz.

Ip instellingen zijn aardig eenvoudig.
Modem: 192.168.1.1 (zowel oude als nieuwe situatie).
AP2: 192.168.1.2
AP3: 192.168.1.3

Een IP conflict is trouwens ook uitgesloten.
Het wifi wordt niet beïnvloed door de Fritzbox, aangezien het wel werkt als de fritzbox als ISP wordt gebruikt (dus fritzbox in de wan poort van een AP).
Het lijkt iets te zijn in de bekabelde communicatie met de Fritzbox.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:31

Nox

Noxiuz

De IP's van je AP's zitten waarschijnlijk in de dhcp range van je frits doos. Gooi ze eens buiten de range (tenzij je range bij x.x.1.100 begint bijv.)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• MissileHugger
De DCHP range van de Fritz begint bij .20. Ook heb ik alle apparatuur losgekoppeld, dus een IP conflict is uitgesloten.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58

lier

MikroTik nerd

Stel het eens op de volgende manier in:

WPA2 AES
N-only
20MHz bandbreedte
Kanaal 1,6 en 11
Zelfde SSID en wachtwoord

Als alles ingesteld is voor de zekerheid het netwerk even weggooien (op de device) en opnieuw aanmaken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• MissileHugger
Zelfde verhaal. Werkt niet. Dit op beide access points. Ik heb ze ook afzonderlijk van elkaar aan gehad.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je moet zoiets rustig bekijken. Werkt verkeer van AP2 en AP3 naar AP1/internet goed? Arp, ping, http, eventueel DNS?

Zo ja, hoe zijn AP2/3 ingeregeld? Is de wifi gebridged met de ethernet device, of geroute? Zo nee, wat werkt er niet?

• MissileHugger
Alle verkeer over de kabel lijkt goed te werken. Zowel intern als internet.
Het enige gekke wat ik zie is het hoge aantal TX errors bij Wi-Fi. Dit is echter alleen als de access point is aangesloten via de LAN poort. In de WAN poort (DHCP weer aan) zijn hier geen problemen. Dit is met exact de zelfde draadloze instellingen.
Pagina: 1