AMD standaard processorfan

Pagina: 1
Acties:

• popsterk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:07
Hallo,

Ik ben in het bezit van een AMD fx 6300 processor en heb de bijgeleverde koeler erop zitten. Nu heb ik, zoals volgens mij al algemeen bekend is, enorm veel last van geluid en van het feit dat mijn processor snel warm wordt, vooral met zware games (hij draait dan ook op 100%).
Ik ben dus van plan om een nieuwe processorkoeler te kopen. Hierbij dus mijn vraag: Welke koeler raden jullie aan (Hij moet goed koelen & stil zijn).

Ik had zelf deze gevonden: http://www.alternate.nl/A...duct/1120513?tk=7&lk=9493
Leek me redelijk goed en stil. Iemand tips?

Bij voorbaat dank. :)

• KenanSaray
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-10-2024
Volgens mij hoort dit in de componenten aankoopadvies, maar wat is je budget? Je kan bijv. Naar de Cooler Master hyper tx3 evo kijken of 412s evo.

Wat is een signature?

• popsterk
Oh sorry niet op gelet. Toch bedankt voor je reactie!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:53

Bolletje

Moderator Harde Waren
popsterk schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 18:15:
Oh sorry niet op gelet. Toch bedankt voor je reactie!
Hierbij verplaatst.

Verwijderd

Een cooler master hyper 212 of een gelid solutions tranquillo zal het ook wel goed doen, ze zijn beide stil en koelen goed. Verder zijn ze, naar mijn mening, erg goedkoop.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
Misschien ook handig om je kast te vermelden. Niet iedere kast kan een grote koeler aan.

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

En moederbord/ram :)

• popsterk
Kast: Coolermaster Elite 310
Ram: 8 GB DDR3-1600
Mobo: 760GA-P43 (FX), socket AM3+

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:10

Nemesizz

Untouchable

Let wel op, want er worden nu veel tower-koelers aangeraden, maar gezien je moederbord (wat ik kan vinden qua foto's) ongekoelde VRM's heeft is het niet zo heel verstandig om dan voor een tower-koeler te gaan.
Bij een tower-koeler komt er weinig tot geen lucht meer over de VRM's, en dan kunnen ze oververhitten.

Er zijn ook redelijk goede en stille top-down koelers te krijgen, die waarschijnlijk een veel betere optie is gezien er geen heatsinks op de VRM's zitten.
En een aantal MSI bordjes hebben niet al te beste beveiliging tegen oververhitting (sommige zelfs geen, met alle gevolgen van dien).

Wat een goede top-down is durf ik niet zo te zeggen (zelf gebruik ik ook altijd tower-model koelers).
Maar zou zeker iets in die richting zoeken dan.

[ Voor 7% gewijzigd door Nemesizz op 09-05-2015 20:28 . Reden: kleine toevoeging ]

• popsterk
Oké bedankt, nog niet over na gedacht!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik vind de MSI 760GA-P43 wel erg tricky met een FX 6300. Het moederbord en de CPU hebben een TDP van 95w, maar je moederbord heeft een 4+1 power phase design. Verder hebben deze geen heatsink en zijn ze dus praktisch ongekoeld.

Ik gok dat je PC erg warm wordt en je processor wellicht throtteld doordat hij te weinig power krijgt.

Ik zou eigenlijk willen adviseren om bijv een 970 chipset moederbord te halen van bijv Gigabyte met 8+2 phase design.

Maar ik weet niet hoe anderen hierover denken :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• popsterk
Dit valt overig wel mee, ik merk eigenlijk alleen dat mijn processor enorm warm wordt door het feit dat de koeler enorm tegenvalt.

Verwijderd

Als je een goede downdraft koeler wilt: pricewatch: Noctua NH-L12

Deze zou de VRM's van een redelijke hoeveelheid airflow moeten verzorgen.

• popsterk
Ik ben sowieso van plan om in de toekomst een ander moederboard te kopen in samenhang met een betere processor. Maar dit ter zijde.

Ik twijfel nu tussen twee koelers:
https://www.alternate.nl/...duct/1120513?event=search
en
https://www.alternate.nl/...oeler/html/product/915236?

Alhoewel de cooler master vaker genoemd wordt en bekender is, heb ik het gevoel dat de arctic freezer misschien meer prestatie en minder geluid kan leveren. Zou iemand mij kunnen uitleggen voor welke van deze twee ik het beste zou kunnen kiezen?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-02 17:06

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Je kunt best een tower pakken (á la CM 412S of 212 of Noctua) maar dan moet er wel een beetje airflow in de kast zijn, dit kun je oplossen door meer (maar wel airflow-optimised) fans te kopen of je huidige fans wat harder te laten draaien, alhoewel je dan wel weer je stille-pc-idee naar de kl*ten werkt.

Ik heb deze (https://www.alternate.nl/...oduct/915244?event=search) in mijn bij-computer zitten op een A10-6800K @5.2Ghz (verbruikt dus als het goed is aanzienlijk meer dan die van jou) en zelfs met low-noise adapter kan deze koeler hem zonder al te veel moeite op redelijke temperaturen houden. Is wel meteen een grote koeler maar vanwege je grotere fan, groter koeloppervlak en dus grotere hitteverspreiding kan de fan (aanzienlijk) minder hard draaien. (dus 0 - 1300 rpm voor de 412S ipv 800 - 2200 rpm voor de 212 EVO en de 412S doet dit met minder lawaai en meer luchtverplaatsing, namelijk 89,3 m3 voor de 412S en 73,2 m3 voor de 212 EVO)

Kijk vooral naar veel reviews, en vraag je af met welke koeler je genoeg denkt te hebben, zeker icm undervolten heb je geen koeler van 100 euro nodig á la waterkoeling of Noctua. Voor de stilte van Noctua kun je netzogoed een CoolerMaster 212EVO of 412S pakken, en dan kun je er 4 of 5 kopen, omdat de prijs zo veel minder is...

Wat je natuurlijk ook kan doen is het voltage verlagen op je CPU, lijkt dat dit me sowieso een strak plan gezien het niet al te geschikte moederbord (en hoe graag fabrikanten je ook willen laten geloven dat dit wel zo is, nee, echt niet :() en zo spaar je jezelf ook al heel wat warmte en verbruik waardoor je stock koeler een stukje minder hard hoeft te werken.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-02 16:09

Thomg

Aww yiss

Lees je wel?

Een tower is niet zo'n puik idee omdat de VRM's dan zeer waarschijnlijk gaan oververhitten.
Als je nog stock gebruikt zal de airflow ook wel niet veel soeps zijn ( geen of 1 fan ).

Nu heb je geen 8320/8350 wat al helemaal een ramp is, maar ik denk niet dat je veilig bent met een 6300.

[ Voor 14% gewijzigd door Thomg op 10-05-2015 03:46 ]

• popsterk
Ja, dan moet ik zeggen dat ik niet echt enorm veel verstand heb van cpu koelers. Wel heb ik een goede airflow in mijn kast door meerdere case-fans die koele lucht in- en warme lucht uit de kast blazen.

Ik ben simpelweg op zoek naar een simpele vervanging voor de standaard AMD koeler, die beter koelt en stiller is.
Als een tower geen goed idee is, wat ik denk ik begrijp, is dit dan iets?; https://www.alternate.nl/...oduct/987040?tk=7&lk=9344

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Of je haalt een goede tower koeler die je ook mee kunt nemen naar je nieuwe systeem en zet op de moederbord mosfets een heatsink (thermalright, enzotech), met bij voorkeur nog wat airflow.

[ Voor 18% gewijzigd door mitsumark op 10-05-2015 16:18 ]

Pagina: 1