Intel 750 NVMe Serie I.C.M. Asus Z97-DELUXE

Pagina: 1
Acties:

• 88Gamer88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-01 20:31
Hallo mede Tweakers.

Ik sta op het punt om een Intel 750 SSD serie te kopen de 400GB.

Alleen las ik je voor optimaal gebruik heb je PCI 3.0 nodig.
Nu las ik dat ik 2x PCIe 3.0 porten heb.

Alleen weet ik met de Z97 chipset dat de lanes van 16X naar 2x 8x gaan en dat is weer een doodgooi naar de GPU.

Nu vroeg ik me af kan dan beter de Sata_Express versie kopen
Of weet iemand dat de kleinere PCI Slots of de 3e PCIe ook genoeg breedbandte hebben ?

Link naar het bord

Alvast bedankt.

(Of is het handiger om voor de SATA_Express te kiezen ?)

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11-2025
Infeite pakt SATAe ook al een paar PCI-E lijnen.(vandaar de naam)
Wikipedia: SATA Express

Je moeten even opzoek naar de bottleneck van PCI-E mbt de videokaart, internet staat er vol mee.

Ik denk zelf dat je net zo goed een PCI-E versie kan kopen.

• 88Gamer88
Hmm bedankt heb nog effe zitten googlen qua z97.

Ondersteund 2x 3.0 PCI-e 16 lanes.

Wanneer de Intel 750 ssd in het 2e PCI-e in slot steek 4 lanes zou op me 1e PCI-e nog overblijven met 12 lanes dacht altijd dat altijd dat het dan automatisch 2x 8 lanes werd maar dat lijkt dus niet meer zo te zijn.

Verwijderd

Verkijk je idd niet; het bord heeft maar 2 PCI 3.0 slots, de rest is PCI 2.0. Als je beide PCI 3.0 slots gebruikt werken ze x8 (SLI/Crossfire). Aangezien die NVMe PCI 3.0 is gaat het dus ten koste van je grafische bandbreedte, aangenomen dat je een grafische kaart hebt.

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Voor een enkele kaart is PCIe 3.0 x8 tov x16 een nauwelijks meetbaar verschil. Hier heeft bv. Anandtech testen gedaan met een ruwweg zelfde oplossing.

Een PCIe 3.0 x8 slot is ruwweg even snel als een PCIe 2.0 x16 slot trouwens.

Verwijderd

De PCIe 2.0 slots komen van de southbridge-chipset en die bandbreedte wordt gedeeld met een heleboel meuk, zoals USB3, SATA/600 en soms ook Ethernet. Je hebt de PCIe 3.0 slots nodig. x8/x8 is een prima verdeling; Z-chipsets kunnen volgens mij ook x8/x4/x4 schakelen. Dat je grafische kaart van x16 naar x8 gaat is niet zo erg; bekijk maar wat benchmarks waarbij van x1 naar x2 een grote winst geeft, naar x4 een beetje en daarna is het allemaal erg marginaal.

Als je voor NVMe gaat zou ik zeker de PCIe 3.0 slots pakken die je CPU direct levert; die zijn wel helemaal dedicated voor die slot zonder dat er andere dingen aanhangen, zoals wel geldt voor de PCIe slots die de chipset levert. De chipset zelf heeft maar 2GB/s (DMI; zeg maar PCIe 2.0 x4) beschikbaar voor die PCIe sloten en alle andere dingen samen die de chipset doet, waarbij USB3, SATA en Ethernet grootverbruikers zijn van de bandbreedte. Dus de PCIe 2.0 poorten kun je beter niet gebruiken.

De conclusie is dus dat je processor maar één PCIe apparaat op maximale snelheid kan draaien (x16) en twee wanneer deze op x8 snelheid draaien. Drie wanneer je x8/x4/x4 toepast. Meer dingen kun je simpelweg niet aansluiten zonder dat je bandbreedte gaat delen met andere apparaten, zoals gebeurt met een PLX-chip of via de southbridge/chipset. Gewoon minder dingen aansluiten dus, of voor een ander platform gaan waarbij er meer PCIe poorten geleverd worden, zoals X99 platform. Maar PCIe 3.0 x8 is echt wel snel hoor; bijna 8GB/s.

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-01 15:28

Kek

3flix

zoiets heb ik een tijd terug ook gehad, mijn GPU moest een plekje opschuiven om plaats te maken voor een andere kaart, na wat zoekwerk kwam ik tot de conclusie dat een gemiddelde mid/highend GPU al ruim voldoende heeft aan 8 PCIe3.0 lanes.

• 88Gamer88
Dank jullie alle voor de informatie.

Dan komt de ssd in de 2e 3.0 slot.
Het verschil naar 8x ipv 16x is met een GTX 780 is te verwaarlozen.
Pagina: 1