Alternatief elektriciteitsaansluiting gedeeld trappenhuis

Pagina: 1
Acties:

• AgamemnonZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-11 11:31
Onze VVE heeft een eigen elektriciteitsaansluiting voor het gedeelde trappenhuis. Deze aansluiting wordt enkel gebruikt door 4 lichtbronnen in het trappenhuis (die vanzelf uitgaan), de bel en het op afstand open kunnen doen van de voordeur. Aan elektriciteit zijn we zo'n 13 kWh per jaar kwijt, oftewel enkele euro's. De vaste kosten van een elektriciteitsaansluiting (bestaande uit netwerkkosten en belasting) bedragen zo'n €290. Dan heb je nog de 'beperkte heffingskorting voor WOZ-objecten zonder een verblijfsfunctie' waardoor er op bovenstaande bedragen gelukkig €119,62 in korting wordt gebracht, maar die is per 1 januari 2015 afgeschaft.

Dit gaat natuurlijk nergens over |:(, dus ik vroeg me af of er geen alternatieven zijn om de elektriciteitsvoorziening van het trappenhuis te verzorgen. Ik heb er niet veel verstand van, maar ik zat te denken aan een systeem dat werkt op (oplaadbare) batterijen. Bijvoorbeeld, tien 1.2V Eneloop AA's in serie en dan een 12V naar 230V omvormer oid.

Ik heb me rot gezocht, maar ik kon geen alternatieven vinden. Dat terwijl enorm veel mensen ook dit probleem moeten hebben. Nou weet ik dat veel mensen simpelweg de elektriciteitsaansluiting van een van de woningen gebruiken, maar dat schijnt niet legaal te zijn. Dus wie kan mij verder helpen met een legaal alternatief?

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:08

Galois

1811 - 1832

Kan er geen zonnepaneel gebruikt worden?
Ik weet van mensen bij mij in de straat dat ze in hum vakantiehuis in Spanje zonnepanelen gebruiken die aangesloten zijn op oplaadbare accu's. Het huis staat te ver van de bewoonde wereld en er lopen geen leidingen. Zij hebben voldoende elektrische energie voor hun hele woning op deze manier.

Ik weet niet of dit een (betaalbare) optie is. Er komt ongetwijfeld wel onderhoud bij...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Waarom leg je de groep niet om zodat ie op jouw huis komt, evt met een apart meter erbij.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Megamind schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 17:52:
Waarom leg je de groep niet om zodat ie op jouw huis komt, evt met een apart meter erbij.
Precies. Doorlussen naar de dichtstbijzijnde woning en een tussenmeter installeren.
AgamemnonZ schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 16:06:

Ik heb me rot gezocht, maar ik kon geen alternatieven vinden. Dat terwijl enorm veel mensen ook dit probleem moeten hebben. Nou weet ik dat veel mensen simpelweg de elektriciteitsaansluiting van een van de woningen gebruiken, maar dat schijnt niet legaal te zijn. Dus wie kan mij verder helpen met een legaal alternatief?
Waarom zou dat illegaal zijn?

Overigens zijn er wel degelijk oplossingen voor dit specifieke probleem op de markt: http://www.vvecentraal.nl/2015/03/09/stairlight/.

[ Voor 53% gewijzigd door argro op 09-05-2015 17:55 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-11 17:07
Precies, met @Megamind. Ik weet niet in hoeverre de afstand een probleem is, maar een gezamenlijk trappenhuis lijkt me niet ver van de individuele meterkasten. Sluit het systeem aan op je eigen meterkast en stel een contractje op dat de VVE je de energiekosten vergoed, desnoods een vast bedrag zodat je niet ook nog een meter hoeft te installeren.

Misschien moet je nog wel maatregelen nemen tegen aftappen door andere buren...

Edit: Wat ik nog kan bedenken is dat bij storingen of kortsluiting men natuurlijk niet bij jouw meterkast kan en dat het dus kan voorkomen dat het trappenhuis een paar weken zonder licht zit als jij met vakantie bent.

[ Voor 20% gewijzigd door PhilipsFan op 09-05-2015 17:57 ]