Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervanging voor m'n ten ziele gegane Macbook; voor de unief.

Pagina: 1
Acties:

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11 21:39
Beste Tweakers,

Eergisteren is mijn MacBook Pro '13, van de reeks van midden 2009 (het model met 250 GB aan opslag en 4GB RAM) helaas 'gestorven'. Hij was het laatste halfjaar al wat aan het aftakelen na een onfortuinlijk ongeluk (aangereden door een auto terwijl ik op de fiets zat) en heeft nu dus volledig de geest gegeven. Het is naar ik vernomen heb best mogelijk hem te repareren, maar hij heeft veel beschadiging opgelopen en de kostprijs zou imo onevenredig hoog liggen in vergelijking met de aankoop van een nieuwe laptop. Ik wil dus graag een nieuwe laptop aanschaffen! Link naar mijn laptop hieronder:
https://support.apple.com/kb/SP541?locale=nl_NL

Wat ga je met je laptop doen?
Het is bedoeld als mijn school- en persoonlijke laptop. In de praktijk gebruikte ik dit jaar m'n laptop veel voor m'n opleiding Handelswetenschappen, maar ook voor bijvoorbeeld kijken op PopcornTime. Verder de gewoonlijke dingen zoals surfen & af en toe niet al te zware programma's, zoals mijn boekhouding-programma. Ik wil wel graag een laptop kopen die daar absoluut géén problemen mee heeft. Mijn oude laptop werd bijvoorbeeld van 2 uurtjes streamen echt gloeiend heet, met een hard blazende fan tot gevolg. Ik vind dat enorm enerverend en dat wil ik dus graag vermijden. De laptop mag dus best wat krachtiger uitgerust zijn dan in feite nodig: ook met oog op de toekomst uiteraard.

Wat is je budget?
Ik zelf heb 800 euro van mezelf te spenderen en m'n ouders leggen daar hetzelfde bedrag nog bij. Ik kan dus 1600 euro uitgeven aan een nieuwe laptop.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Heel veel (dagelijks). Ik heb dus nood aan een mobiele laptop, liefst eentje die licht is, toch stevig en met een goede batterijduur. Ook graag 13 inch, want groter vind ik toch erg vervelend om mee te nemen (ik heb voorlopig een 15 inch laptop die ik in bruikleen heb, zeer onhandig als je het mij vraagt).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik verstop niet dat ik een fan ben van OS X. Thuis hebben we altijd al een Mac gehad, van in de tijd van de grote gekleurde dozen (eind jaren '90). Ik kan echter ook werken met een Windows laptop, van op de middelbare school, en zou daar op zich ook geen probleem mee hebben.

Zelf heb ik al wat rondgekeken, voornamelijk in winkels zelf, aangezien ik het belangrijk vind om een laptop eens 'vast' te kunnen houden en van dichtbij te bekijken. Ik vind het 'gevoel' etc even belangrijk als de specificaties zeg maar. Als MacBook liefhebber ben ik in eerste plaats gaan rondkijken bij de MB Pro's uiteraard. Ik schrok echter een beetje van de hoge instapprijs 1450 euro.
http://www.apple.com/benl/macbook-pro/specs-retina/

Ik ben wel gecharmeerd van de laptop zelf. Ik merkte daar ook trouwens op dat Apple nog steeds hun oude laptop zonder dat nieuwe 'retina-scherm' verkoopt. Als ik de specs vergelijk en ook het uiterlijk van beide laptops kom ik echter tot de vaststelling dat dat wel een enorme miskoop is voor 1100 euro. Ik vraag me bijna af waarom dat in hemelsnaam wordt verkocht als je daar de andere opties tegenover zet.

Iemand zei me dat Dell, waar ik vroeger geen hoge pet van op had tegenwoordig ook een mooie reeks heeft, genaamd de XPS reeks. Als ik voor die pc zou kiezen zou ik uiteraard Windows moeten gebruiken en dat is eventjes wennen. Ik denk dat je bij de XPS misschien meer 'bang-for-duck' krijgt zoals dat heet, maar ik was dan weer niet zo gecharmeerd van het scherm dat eigenlijk de hele oppervlakte in beslag neemt. Het wordt aangeprezen als een USP, maar ik voor mij is het wellicht heel onhandig als ik m'n laptop steeds open en dichtklap.
http://www.dell.com/be/p/xps-13-9343-laptop/pd

Zouden jullie mij wat kunnen helpen en eventueel andere alternatieven naar voor schuiven? Ik ben geen kenner van pc-hardware en heb me wat proberen inlezen met het lezen van reviews hier op de site, en wat ik daaruit op maak is vooral dat de CPU minder van belang is dan de GPU bijvoorbeeld. CPU's weet ik redelijk veel van, GPU's zijn mij dan weer redelijk onbekend (helaas). Ik zou de hulp erg waarderen!

Mvg,
Lothiriel

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-11 12:36

SeatRider

Hips don't lie

Geen inhoudelijk antwoord, maar krijg je niks van de verzekering van de auto die je aanreed? Dan heb je wellicht meer te besteden dan €1600!

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Lothiriel
SeatRider schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 15:49:
Geen inhoudelijk antwoord, maar krijg je niks van de verzekering van de auto die je aanreed? Dan heb je wellicht meer te besteden dan €1600!
Goede vraag hoor ;). Helaas pleegde de bestuurder vluchtmisdrijf en is de schade dus betaald door mijn eigen omnium-verzekering.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als je geen Photoshop ofzo gaat doen en het mag een inch'je minder zijn, zou ik die nieuwe Macbook eens bekijken. Ik heb hem deze week in mijn handen gehad en ik was echt flabbergasted. Alleen heb ik in de reviews gelezen dat hij niet super krachtig is. Vergelijkbaar met een MBP van 2013 (dus nog altijd sneller dan wat je had).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Lothiriel
Die 12 inch variant met een Core M? Ik heb er ook al aan gedacht (ziet er heel mooi uit tenslotte) en wellicht ook krachtig genoeg, maar dan zou ik toch eens reviews af willen wachten, oa die van Tweakers :)

Enig idee voor wanneer die gepland zou kunnen staan?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Er staan al meerdere hele goede reviews op internet, o.a. die van Ars Technica.
http://arstechnica.com/ap...ure-thats-not-quite-here/

Long story short; de nieuwe MacBook is vanwege design keuzes niet voor iedereen bedoeld, maar als je in de doelgroep past is de beslissing om hem te halen bijna een nobrainer.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1