Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Webclient service gestart krijgen vanuit vba

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• denpries
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21-09 20:29
Hoi, ik heb een excel applicatie die door midden van vba en een filesystemobject (FSO) 'zoekt' in een sharrepoint map naar de bestandslocaties van een aantal excel files.

Ik kwam er achter dat dit niet meer werkt na een reboot van het systeem.

Na enig zoeken blijkt dat dit komt doordat FSO web-adressen niet herkent tenzij de webclient service gestart is. Inderdaad, dit bleek niet het geval. Deze staat namelijk op 'stopped' in services.msc. Handmatig starten van de webclient service kan ik niet, want heb geen admin rechten.

Zodra ik echter eerst naar de betreffende sharepoint website ga en klik op 'open in explorer' dan blijkt dat de webclient service WEL gestart wordt. Ook al kan ik dat handmatig dus niet. Die 'open in explorer' is een knop op die sharepoint website waaraan een javascriptje hangt (geen idee wat voor script) en een link. Met de link kan ik niets, het is gewoon het adres van de betreffende folder > dit kopieren naar een explorer window opent internet explorer, en niet de map in explorer.

Lang verhaal kort: hoe kan ik die webclient service gestart krijgen vanuit mijn 'programma' ? Mijn beste gok is nu kijken hoe het gebeurt in die javascript functie die aangeropen wordt maar ik heb geen idee hoe dit gebeurt. Triggert de webclient service op een extensie ofzo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:43
Kun je het script laten zien wat de afhandeling van de knop doet?

Full time freelance sinds 2020! Link me =====> www.linkedin.com/in/wdingemanse

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 07:29
Je kunt de link die in Explorer opent als schijfletter toevoegen in Deze Computer. Misschien dat op die manier ook de benodigde service gestart wordt?

Mijn blog over domoticz, Synology en Arduino/ESP8266

• denpries
Het werkt alleen als ik de wizard gebruik van : rechtermuisknop > netwerklocatie toevoegen.
Dan start webclient automatisch.

Bij toevoegen driveletter werkt het niet (mappen). Dan kan ie locatie niet vinden. Tot webclient aan staat

Dus die wizard vervangen door een script in mijn programma zou ook prima zijn. Maar krijg dat ook niet voor elkaar

• Mike2k
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 27-09 23:15

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Waarschijnlijk word die service gestart door het SYSTEM account. Die heeft wel lokaal admin rechten.

Je kunt kijken naar het volgende: https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc961980.aspx
Of zoek op google naar "impersonate user"

Je applicatie moet zich dus tijdelijk voor doen als SYSTEM user. Je kan hier evt wel een UAC melding mee krijgen...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• denpries
Mike2k schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 08:35:
Waarschijnlijk word die service gestart door het SYSTEM account. Die heeft wel lokaal admin rechten.

Je kunt kijken naar het volgende: https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc961980.aspx
Of zoek op google naar "impersonate user"

Je applicatie moet zich dus tijdelijk voor doen als SYSTEM user. Je kan hier evt wel een UAC melding mee krijgen...
Dank voor je post, maar dat gaat m niet worden.
Mijn enige hoop nu is wellicht gebruik maken van een command line commando (als het bestaat) om te doen wat die wizard doet, ofwel een api van windows te gebruiken (als dat bestaat). Er bestaat in vba wel een manier om een api aan te roepen die netwerkschijven mapped, maar nog niet kunnen vinden hoe je netwerklocaties toe kunt voegen zoals die wizard doet.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True