Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Computer valt uit zonder eventlog

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deadhead
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 28-04 00:48
Sinds enige tijd heb ik problemen met mijn pc.
De PC valt random uit, meestal tijdens het spelen van games maar ook bij simpele taken zoals tekstverwerken of streamen naar mijn chromecast.
Als ik in de Eventlogs kijk is er NIKS te zien qua waarschuwingen of errors, enkel dat het systeem onverwacht is afgesloten.
Het beeld wordt zwart, het geluid stottert / blijft in een loop hangen en het lampje van de aan/uit knop gaat langzaam aan en uit, alsof hij in standby schiet, ook valt het toetsenbord helemaal weg en de muis doet niets. Soms is het zo dat het beeld wel blijft hangen en dat hij niet zwart wordt. (fans blijven overigens wel draaien).
Ik moet vervolgens via de knop de pc uitzetten, zodra ik hem aan probeer te zetten blijft het beeld zwart en start hij niet door, ik heb nog geprobeerd de videokaart eruit te halen en enkel op de onboard chip te werken ook dan blijft het beeld zwart. Als ik de stroom er af haal even wacht start hij weer op en kan het zijn dat het systeem het weer enkele weken zonder problemen doet (ik sluit hem overigens wel iedere dag af).

Het is al een oude PC met de volgende componenten:
CPU: Intel Q9550
Moederbord: ASUS P5E-VM SE
Voeding: Corsair TX650
RAM Geheugen: 4x 1 GB DDR2 800mhz Kingston
Videokaart: Asus R9 270
SSD: Samsung 830 120GB
Sata HDD2: Western digital caviar blue 500GB
Sata HDD3: Seagate 500 GB
Eerst Windows 7 nu Windows 8.1

Zelfs na een herinstallatie is het probleem niet opgelost.
De drivers zijn up-to-date.
Tests uitgevoerd met Prime95, Memtest en mijn schijven gechecked op bad sectors.
Ook al draait Prime95 uren dan valt hij niet uit, het is echt een compleet random probleem.
Ook worden de componenten niet te heet, de GPU wordt niet warmer dan 70 graden onder load en de CPU niet warmer dan 60-63 graden.
Smart checks van HDD's en SSD zijn in orde, geen bad sectors of iets dergelijks.
Systeem heeft het probleem zowel op stock snelheden van de cpu en middels overclocking (max naar 3,4ghz gelocked).

Ik heb de rails gechecked van de voeding echter blijven deze redelijk constant, heb ergens gelezen dat de V's 5% mogen afwijken, deze wijken daar niet vanaf.

Wat me opvalt als hij uitvalt en weer aan probeer te zetten is dat de bios gereset is en ik alles opnieuw moet instellen.

Ik zou echt niet meer weten wat te doen, ik heb voor de zekerheid toch een nieuwe voeding besteld om te testen maar ik denk dat hier het probleem niet zit.
Ik kan maar één ding bedenken en dat is dat het moederbord misschien aan het sneuvelen is gezien de bios ook plotseling reset.

Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Repelsteeltje83
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 31-08-2015
batterij al eens getest?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deadhead
Dat heb ik nog niet gedaan, kan de batterij ervoor zorgen als hij aan is dat heel het systeem vast loopt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23-09 15:39
Het kan zo zijn dat een klein hardware probleempje met de bios zorgt voor hardware issues op het moment dat de batterij onder een bepaalde spanning komt dat de bios instellingen gereset worden tijdens het draaien van de pc. Hierdoor kan het zijn dat bijvoorbeeld je videokaart wordt uitgeschakeld van PCIe naar onboard (de facto standaard indien aanwezig). En dat vind je pc niet leuk als dit normaal door sofware wordt geregeld. Ook andere dingen zoals hdd controller settings zijn daarbij belangrijk aangezien je een Ssd hebt (ahci mode ipv ide) zeker met een wat ouder bord waar ahci nog niet veel in gebruik was. Probeer dat batterijtje eens te vervangen. Is een normale knoopcel die je bij de action of andere euroshop kan halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:42

Crusader

Arc Nature

Ik heb exact hetzelfde, maar dan alleen tijdens het gamen. Videokaart heb ik al vervangen. Ik vermoed bij mij de voeding maar heb geen tijd/zin om er iets mee te doen.
Heb je niet toevallig wat condensatoren die wat bol staan aan de bovenkant? Een probleem dat de afgelopen jaren bij mij in diverse hardware heeft gespeeld.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deadhead
Ik heb in het weekend de voeding + de bios batterij vervangen (10 stuks voor 80 cent, bij de action).
Het systeem is niet vastgelopen, maar het kan goed zijn dat het over een week ofzo weer plotseling opspeelt.
Ik heb de condensatoren inderdaad nagekeken maar kan er geen vinden die bol staan of waar "prut" uitkomt.

Ook twijfel ik of de SSD wel heel stabiel is, ik krijg mijn schijven en ssd maar niet op AHCI draaiend en het systeem ziet ze als het ware als "IDE" schijven.
Er zit in deze Bios een functie waar je de sata controller op "Compatible" of "Enhanced" kan zetten.
Enkel op "Compatible" start het systeem goed door, op "Enhanced" ziet hij één schijf gewoon compleet niet in Windows (apparaatbeheer / schijfbeheer), wel in de bios.

Ik ga het nog een tijd testen anders wordt het na 7 jaar toch maar eens tijd mijn socket 775 build te upgraden naar een nieuwere socket. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerkitout
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 27-09 15:23
Ik had ook hetzelfde, blijkt dat de Sata cable naar mijn SSD niet helemaal goed zat, misschien dat eerst checken voordat je een duur upgrade doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deadhead
Dat was ik vergeten te vermelden, ook de sata kabels heb ik omgewisseld en heb nu voor de zekerheid de sata kabel van de dvd drive gebruikt in mijn SSD. Het probleem is echter dat hij mijn seagate schijf in Enhanced mode gewoon compleet niet meer ziet, de western digital wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20:06

br00ky

Moderator Harde Waren
Probleemtopics
CSL is geen thuishonk voor probleemtopics. Ook al is de hele PC stuk, niet in CSL. Ditzelfde geldt in mindere mate ook voor laptops. Laptops bestaan ook uit losse hardwareonderdelen, mocht daar iets aan mankeren dan hoort het topic ook thuis in het subforum wat te maken heeft met het problem onderdeel. Vermoed je dat het iets laptop-specifieks is en heb je na troubleshooten niet een specifieke oorzaak kunnen vinden dan kan het in CSL terecht.[
CSL Beleid

Move naar PMG.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deadhead
De PC draait nu al meer dan een week stabiel, ik heb mijn voeding vervangen en de bios batterij.
Hopelijk blijft het nu draaien, bedankt voor de tips!
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True