Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:26
Hallo medetweakers,

Ik ben begin dit schooljaar begonnen met een opleiding technische informatica.
Uiteraard heb je hier een mooi laptopje voor nodig, en op dit moment doe ik dit met een Asus K53SV van ongeveer 4,5 jaar oud. Deze is dus nodig aan vervanging toe.

Wat ga je met je laptop doen?
OS maakt mij niet zo heel veel uit, ik ben bijvoorbeeld bereid om te wennen aan Mac OSX.

Wil je gamen?
Heel af en toe speel ik wel is een spelletje, maar dit doe ik dan vaak op mijn Gaming PC thuis, het is dus geen vereiste, maar wel mooi meegenomen als het erin zit :D

Video's of foto's bewerken?
Omdat ik ook regelmatig een website design maak, gebruik ik regelmatig Adobe Photoshop, maar daar blijft het ook bij.
Voor de rest wordt de laptop gebruikt voor het programmeren in verschillende talen en het basis emailen en browsen.

Wat is je budget?
Mijn maximale budget hangt ongeveer op €1500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal elke dag mee gaan naar school waar ik het zelf redelijk prettig vind om zo lang mogelijk vlot (dus niet windows energiebesparing oid) te kunnen werken en thuis weer aan de lader te leggen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan en ben eigenlijk uitgekomen bij twee laptops.
pricewatch: BTO X-Book 15CL63
pricewatch: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 128GB

De macbook trekt mij ergens wel door de solide bouwkwaliteit en de lange accu duur. Ik besef me wel dat ik bootcamp zal moeten installeren om Microsoft Visual Studio te kunnen gebruiken, maar dit zal maar 3 of 4 weken per jaar zijn. Ik zie ze er bij mij op school regelmatig mee rondlopen en zijn toch wel erg mooi.

De BTO laptop trok mijn aandacht door zijn specs. :9~
Man man man wat een hardware zit er in die laptop, maar de vraag is nu, heb ik het nodig?
En is de laptop van dergelijke kwaliteit dat hij het 3 á 4 jaar (het liefst langer natuurlijk) volhoud?

Welke keuze zou voor een technische informaticus het meest logisch zijn?
En zijn er nog andere interessante alternatieven die ik gemist heb?

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:40
Hi, je opties zien er goed uit. Ik denk wel dat je even moet bedenken of je 8 of 16 GB RAM wilt. Als je de Mac neemt, en je wilt wat VMs draaien, kan 16GB misschien verstandig zijn (want volgens mij heb je daar dan baat bij)? Dat kost bij de Mac dus wel 100+ euro extra. Bij de BTO is 8GB misschien genoeg, en eventueel bijplaatsen is daar niet zo duur.

Ik zag dat de BTO (en ook de Mac waarnaar je linkte) een 120GB SSD heeft. Dat is wel erg weinig denk ik, tenzij je heel makkelijk bent met het aansluiten van een externe HDD. Eventueel komt er dan nog 150 euro bij.

Ik studeer zelf Elektro op de TU en heb de eerste MacBook pro retina - ben er uiterst tevreden mee. Zeer betrouwbaar en goed gebouwd. Ik draai Bootcamp voor als ik windows moet hebben, maar vind Mac OS toch wel erg chill (snelle trackpad, mooi scherm, etc.) voor dagelijks gebruik (als je alle extra functies van Windows niet nodig hebt). Daarnaast is de accuduur top, net als het toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 21:59
Dell XPS 13 is misschien ook optie er mooie laptop ook. Mocht je liever krachtigere laptop hebben en 15 inch er is ook een XPS 15 die heeft minder accu duur en komt misschien iets boven budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:26
@WWAS
Naast Windows worden er volgensmij geen extra besturings systemen vereist vanuit m'n opleiding dus de 16GB ram voor VMs is denk ik overbodig.

De 120GB SSD is wel een goede opmerking, had ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken.
Voor de BTO laptop is dit niet een mega probleem, ik heb namenlijk een Samsung 830 250GB ssd in m'n huidige laptop zitten die ik over kan zetten.

Voor de mac is dit een ander verhaal, dan zou ik voor de 256GB versie gaan voor €1550.
Maar ik zou ook bijvoorbeeld de SSD in een hardeschijf behuizing kunnen zetten voor een paar tientjes en €150 besparen.

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6