Ik heb een Canon 5D Mark II met rond de 60.000 clicks. De grip begon gisteren wat kuren te vertonen en ik merkte om mij heen bij anderen dat o.a. de 70D met WiFi, touchscreen, veel meer AF-punten en dergelijke toch ook wel erg aantrekkelijk begint te worden. Ook de 5D Mark III, 7D Mark II en 6D spreken mij erg aan. Ik ben op dit moment in dubio, WiFi zal ik niet vaak gebruiken en touchscreen is leuk maar niet vereist, maar mijn huidige camera is wel aan vervanging toe, al is het maar omdat die wat oud en ouderwets begint te worden
. Ik heb gisteren nog even het topic over FullFrame vs crop doorgenomen en daar vind ik ook niet echt een conclusie in, het zijn voornamelijk meningen die ik daar langs zie komen.
Ik heb een Canon 24-70 2.8L en Canon 70-200 2.8L IS, met daarnaast een 430EX flitser. Op mijn vorige camera, de 50D, gebruikte ik voornamelijk de 24-70, maar door het vervallen van de cropfactor gebruik ik nu wat vaker de 70-200. In 95% van de gevallen gebruik ik deze 2 lenzen. Ik maak weinig foto's van landschappen, veel vaker zet ik flora & fauna van dichtbij op de foto. Daarnaast maak ik als amateurfotograaf veel foto's van familie en kennissen. Ik maak ook regelmatig foto's in donkere omgevingen en wat minder vaak van sport.
Wat is voor mij wél belangrijk:
Ik heb een Canon 24-70 2.8L en Canon 70-200 2.8L IS, met daarnaast een 430EX flitser. Op mijn vorige camera, de 50D, gebruikte ik voornamelijk de 24-70, maar door het vervallen van de cropfactor gebruik ik nu wat vaker de 70-200. In 95% van de gevallen gebruik ik deze 2 lenzen. Ik maak weinig foto's van landschappen, veel vaker zet ik flora & fauna van dichtbij op de foto. Daarnaast maak ik als amateurfotograaf veel foto's van familie en kennissen. Ik maak ook regelmatig foto's in donkere omgevingen en wat minder vaak van sport.
Wat is voor mij wél belangrijk:
- Beeldkwaliteit
- Een goed scherm om te beoordelen of een foto is gelukt, maar live-view gebruik ik bijvoorbeeld nauwelijks
- Het aantal AF-punten
- Mijn gevoel zegt dat ik FullFrame belangrijk vind voor het detail, maar daar ben ik dus nog niet over uit of dat echt zo is
- Video
- Het aantal megapixels, of het nu 22 MP of 50 MP is interesseert mij niet
- Een ingebouwde flitser
- De prijs speelt uiteraard mee, maar als alles wijst op bijvoorbeeld een 5D Mark III als beste optie, dan ga ik daarvoor
- Touchscreen is handig, maar geen vereiste
- WiFi is handig, maar geen vereiste
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp