• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Ik heb een Canon 5D Mark II met rond de 60.000 clicks. De grip begon gisteren wat kuren te vertonen en ik merkte om mij heen bij anderen dat o.a. de 70D met WiFi, touchscreen, veel meer AF-punten en dergelijke toch ook wel erg aantrekkelijk begint te worden. Ook de 5D Mark III, 7D Mark II en 6D spreken mij erg aan. Ik ben op dit moment in dubio, WiFi zal ik niet vaak gebruiken en touchscreen is leuk maar niet vereist, maar mijn huidige camera is wel aan vervanging toe, al is het maar omdat die wat oud en ouderwets begint te worden :). Ik heb gisteren nog even het topic over FullFrame vs crop doorgenomen en daar vind ik ook niet echt een conclusie in, het zijn voornamelijk meningen die ik daar langs zie komen.

Ik heb een Canon 24-70 2.8L en Canon 70-200 2.8L IS, met daarnaast een 430EX flitser. Op mijn vorige camera, de 50D, gebruikte ik voornamelijk de 24-70, maar door het vervallen van de cropfactor gebruik ik nu wat vaker de 70-200. In 95% van de gevallen gebruik ik deze 2 lenzen. Ik maak weinig foto's van landschappen, veel vaker zet ik flora & fauna van dichtbij op de foto. Daarnaast maak ik als amateurfotograaf veel foto's van familie en kennissen. Ik maak ook regelmatig foto's in donkere omgevingen en wat minder vaak van sport.

Wat is voor mij wél belangrijk:
  • Beeldkwaliteit
  • Een goed scherm om te beoordelen of een foto is gelukt, maar live-view gebruik ik bijvoorbeeld nauwelijks
  • Het aantal AF-punten
  • Mijn gevoel zegt dat ik FullFrame belangrijk vind voor het detail, maar daar ben ik dus nog niet over uit of dat echt zo is
Wat is voor mij minder belangrijk:
  • Video
  • Het aantal megapixels, of het nu 22 MP of 50 MP is interesseert mij niet
  • Een ingebouwde flitser
  • De prijs speelt uiteraard mee, maar als alles wijst op bijvoorbeeld een 5D Mark III als beste optie, dan ga ik daarvoor
  • Touchscreen is handig, maar geen vereiste
  • WiFi is handig, maar geen vereiste
Ik kan dus op dit moment niet goed kiezen tussen de 70D, 7D Mark II, 5D Mark III of de 6D. Als ik voor niet FullFrame ga, dan heb ik het gevoel dat de 7D Mark II het beste bij mij past, wél FullFrame past de 5D Mark III beter bij mij dan de 6D. De 5D Mark IV zal er binnenkort wel aankomen, maar die vind ik dan qua prijs toch waarschijnlijk te hoog voor mij als amateurfotograaf. Welke zouden jullie mij aanraden?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-01 10:45
Mag ik vragen wat je nu aan je 5DII mist behalve wifi, touchscreen en het 'nieuwe camera gevoel'?
Want de beeldkwaliteit van de 5DII is nog steeds erg goed! En als je een foto wil beoordelen op je schermpje, doel je daarmee op de belichting en de focus?
De AF is van de 70D, de 7D en de mark III wel beter (dacht ik). Maar mis je nu vaak iets met je huidige camera?

Ik zelf heb een 6D en daar zit ook wifi op, ik heb die functie denk ik 3 keer gebruikt. 1 keer in het begin om te zien hoe het werkte en daarna nog een keer aan m'n broer laten zien hoe het werkte. En de laatste keer wilde iemand een foto van me hebben op een verjaardag die ik gelijk heb doorgestuurd.

Eerlijk gezegd zie ik nog niet echt een reden om te upgraden/downgraden ;) Je moet voor je zelf nagaan wat je nu eigenlijk mist aan de 5DII en of je dat bij een andere camera wel gaat krijgen :)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Kypo schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 10:45:
Mag ik vragen wat je nu aan je 5DII mist behalve wifi, touchscreen en het 'nieuwe camera gevoel'?
Ik verkoop mijn wasmachine of oude TV ook altijd voordat ze definitief overlijden of kuren gaan vertonen, ik maak gewoon tijdig de overstap, voordat ik geld aan onderhoud of reparaties moet gaan betalen of er veel tijd aan kwijt ben en irritaties heb. Daarnaast krijg je altijd meer terug voor een werkende 2e hands dan voor een 2e hands met kuren, waardoor de overstap financieel gunstiger is. Als ik op vakantie ga of een dagje uit ga, dan moet daarnaast alles gewoon werken. Gisteren begon het gedonder al en iemand suggereerde dat ik de contactpuntjes moet gaan schoonmaken. Daarnaast moest ik de grip en lens een aantal keren losmaken en opnieuw vastmaken en de camera aan-/uitzetten, voordat ik weer kon focussen en/of een foto kon nemen. Ik mis dus eigenlijk concreet gezien niets, maar wil wel de stap maken voordat ik een overleden camera heb of dat er meer problemen ontstaan. Vandaar :)

Over de beeldkwaliteit van de 5DM2 ben ik zeker te spreken. Het schermpje van de 5DM2 vind ik echter wel minder tov nieuwere camera's. En ik gebruik dit scherm om te kijken naar belichting en scherpte. Vroeger zou je automatisch naar de opvolger overstappen, maar ik heb het gevoel dat ook camera's die een serie lager in het assortiment gepositioneerd zijn prima aan mijn wensen kunnen voldoen. Vandaar dus nu de twijfel. Er zit toch 1.000 Euro verschil tussen bijvoorbeeld een 7DM2 en 5DM3, dat hou ik liever in mijn zak, maar ik wil er achteraf geen spijt van krijgen dat ik niet voor het "betere" model ben gegaan, al vraag ik me dus nu vooral af wat ik als "beter" ervaar en daar komt mijn twijfel vandaan.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-01 10:45
Begrijpelijk :) De 5DIII en de 7DII zijn erg verschillend door de gebruikte sensor, maar waarschijnlijk had je dat zelf ook al door ;) Je lenzen zullen dus 'veranderen' op de crop camera! Misschien is het een idee om je in te lezen in het FF VS crop topic, hoewel dat wel taai leesvoer is...

Als je geen snelle acties fotografeert, en je behoefte hebt om bij weinig licht prima platen te maken dan zou ik je de 6D aanraden :) Je bent op het moment gewend om met een fulframe te werken, als je dan naar crop overstapt is dat weer wennen. Ik weet niet of dat een probleem is...

7DII ---> Uitstekende autofocus, snelle camera (focus en fps), crop waardoor je lenzen een ander FOV krijgen (plus nog een hele zooi extra, maar daarvoor moet je t FF vs Crop topic lezen)
5DIII ---> Degelijke autofocus, minder fps dan 7DII, goed met weinig licht, duur
6D ---> relatief goedkoop, matige autofocus (ik gebruik enkel het middelste punt en recompose), nog minder fps, erg goed met weinig licht, wel maar ruimte voor 1 sd kaart
70D ---> Durf ik je eigenlijk niet echt veel over te zeggen, heb ik nooit echt naar gekeken :X

Ik dacht dat de 6D het beter deed dan de 5DIII in lowlight... Maar dit ontloopt elkaar nauwelijks.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 23:23
De reden waarom er gevraagd wordt naar wat je mist aan de 5D2 heeft niets te maken met het mogelijk overlijden van je camera, maar meer om te bepalen wat er qua functionaliteit mis is.
Het schermpje is niet zoveel beter op de nieuwere Canon modellen, de resolutie is hetzelfde en om nu te zeggen dat de beeldkwaliteit echt met een sprong vooruit is gegaan, nee niet echt. Ik heb een 5D2 en ik kan veel dingen opnoemen die ik aan een 5D3 beter vind, maar het scherm komt niet in het lijstje voor.
Beeldkwaliteit is bij hoge iso's een klein beetje beter. De 5D3 vergt minder nabewerking bij iso6400 en hoger en de 6D is nog weer iets beter. Totaal met nabewerking haal je misschien een halve tot 2/3 stop winst.
Het aantal AF punten is op de 6D geen verbetering, de 5D3 wel. Het punt bij de 5D2 is ook niet het aantal AF punten, maar de werking ervan. Enkel het middelste AF punt is goed te gebruiken. Met de 6D is daar niet echt verbetering te vinden, behalve dat het iets gevoeliger is in een donkere omgeving. De 5D3 heeft wel een veel beter AF systeem met veel bruikbare AF punten onder allerlei omstandigheden.
Als beeldkwaliteit belangrijk is: bij fullframe blijven en aps-c laten liggen. En die 24-70L de deur uit doen en een goede prime met een handige brandpuntsafstand ervoor in de plaats nemen. Is sowieso ook handiger met donkere omgevingen (lichtsterker).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Kypo schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 11:24:
Begrijpelijk :) De 5DIII en de 7DII zijn erg verschillend door de gebruikte sensor, maar waarschijnlijk had je dat zelf ook al door ;) Je lenzen zullen dus 'veranderen' op de crop camera! Misschien is het een idee om je in te lezen in het FF VS crop topic, hoewel dat wel taai leesvoer is...
Zoals ik in mijn eerste post aangaf heb ik mij gisteren al door dit taaie FF vs crop leesvoer heen geworsteld :)

Verder is er inderdaad zoals je aangeeft voor iedere camera wel iets te zeggen, zowel qua nadelen als qua voordelen. Als ze nu qua releasecycle allemaal aan elkaar gelijk liepen, kon je waarschijnlijk makkelijker vergelijken, maar het loopt een beetje door elkaar heen, waardoor een "lagere" serie hier en daar betere specs kan hebben. Ik neig vooralsnog naar de 7DM2, ook als ik jouw reactie zo lees, bedankt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Universal Creations schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 11:28:
Het aantal AF punten is op de 6D geen verbetering, de 5D3 wel. Het punt bij de 5D2 is ook niet het aantal AF punten, maar de werking ervan. Enkel het middelste AF punt is goed te gebruiken. Met de 6D is daar niet echt verbetering te vinden, behalve dat het iets gevoeliger is in een donkere omgeving. De 5D3 heeft wel een veel beter AF systeem met veel bruikbare AF punten onder allerlei omstandigheden.
Als beeldkwaliteit belangrijk is: bij fullframe blijven en aps-c laten liggen. En die 24-70L de deur uit doen en een goede prime met een handige brandpuntsafstand ervoor in de plaats nemen. Is sowieso ook handiger met donkere omgevingen (lichtsterker).
Ok, ik moet maar gewoon gaan elimineren en op dit moment blijven dan de 5D3 en 7D2 over, de 6D spreekt mij niet aan als ik alles zo lees.

Dan is dus inderdaad weer de vraag die altijd naar voren komt: Fullframe of crop en is mij dat die 1.000 Euro waard en dat is iets dat ik voor mijzelf moet bepalen, dat kunnen jullie niet doen, bedankt!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:19
Als je nu een 5D Mark II hebt zie ik niet echt een camera die een fatsoenlijke opvolger zou zijn ten opzichte van de prijs die je er voor neer moet leggen. De 5DS (R) is een niche product voor mensen die extreme resolutie willen van €3500+, de 5D Mark III heeft veel kleine verbeteringen maar de enige flinke verbeteringen zijn autofocus en video, wat waarschijnlijk de €2700 niet waard gaat zijn. De 6D is erg vergelijkbaar met de 5D Mark II en heeft alleen kleine verbeteringen maar kost je wel €1500. De 7D Mark II en 70D zijn een crop camera's, waardoor je een 2,25x kleinere sensor hebt en dus alle voordelen van fullframe (betere dynamic range, hogere lichtgevoeligheid en meer bokeh) weggooid, en je lenzen een raar, meer tele, bereik krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ulLb6aH2QYK5gAHHpLudxxAG/full.png
De 5D Mark III is net 3 jaar geworden, en de 6D wordt dat binnenkort. Canon vernieuwd elke 3 tot 3.5 jaar hun fullframe consumer camera's, dus opvolgers zouden er snel aan moeten komen. Deze zijn wellicht wel interessant als opvolger van je huidige 5D Mark II, en zolang deze het nog goed doet zou ik er lekker mee door blijven schieten.

Wellicht kan je je geld steken in wat leuk nieuw glas. Ik weet niet welke prime lenzen je nu hebt, maar een paar lichtsterke lenzen voor macro, portret en low-light fotografie zijn zeker leuk om te hebben!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Balance schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 12:03:
De 5D Mark III is net 3 jaar geworden, en de 6D wordt dat binnenkort. Canon vernieuwd elke 3 tot 3.5 jaar hun fullframe consumer camera's, dus opvolgers zouden er snel aan moeten komen. Deze zijn wellicht wel interessant als opvolger van je huidige 5D Mark II, en zolang deze het nog goed doet zou ik er lekker mee door blijven schieten.
Misschien moet ik maar even op de 6D Mark II wachten en aankijken wat die kan, ik vermoed dat ik dan FullFrame kan combineren met o.a. betere focuspunten, zonder de hoofdprijs neer te hoeven leggen voor een 5D3 of 5D4.

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik snap je focus niet op body upgrades? Is dit pure Gear Acquisition Syndrome?

Stop dat geld in lenzen of cursussen. Je gaat echt geen betere foto's maken met een andere body. Daar zijn de verschillen echt véél te klein voor. Maar met andere lenzen zal je wél een significant verschil kunnen maken.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01 20:31
Ik geloof ook niet dat hij aangeeft betere foto's verwacht te kunnen maken met een nieuwere camera. Het is meer het gedoe en gedonder van zijn huidige camera die wat kuren begint te vertonen, daar is hij allergisch voor (en geef 'm eens ongelijk).

_____

De meerkosten van de 5D3 t.o.v. de 7D2 zijn het alleen waard als je de praktische voordelen ook daadwerkelijk uitnut: grotere zoeker, meer speelruimte qua DoF (verschil in beeldkwaliteit is alleen relevant als de ISO's flink omhoog gaan). Als die twee zaken echt heel belangrijk voor je zijn had je hoogstwaarschijnlijk niet eens een cropcamera overwogen, misschien dat je dus je antwoord daarmee al hebt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:12

Fiber

Beaches are for storming.

Gezien je huidige lenzen lijkt mij een FF camera wel logisch. Als je voor een APS-C camera kiest zou ik ook je 24-70/2.8 vervangen door een 17-50/2.8 of zo. Eigenlijk is de 5D3 de logische opvolger, maar een 7D2 is minstens zo mooi en een stuk recenter, met de genoemde 17-50 of zo.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Universal Creations
Abbadon schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 13:31:
Ik geloof ook niet dat hij aangeeft betere foto's verwacht te kunnen maken met een nieuwere camera. Het is meer het gedoe en gedonder van zijn huidige camera die wat kuren begint te vertonen, daar is hij allergisch voor (en geef 'm eens ongelijk).
Als het puur dat is: 6D. Dan heb je een nieuwe camera met wat extra features en is verder gewoon heel erg te vergelijken met de 5D2. Verkoop die 24-70L, koop de Sigma 50mm f/1.4 Art met iets bijleggen en dan zal de beeldkwaliteit met sprongen vooruit gaan.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
link0007 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 12:44:
Ik snap je focus niet op body upgrades? Is dit pure Gear Acquisition Syndrome?

Stop dat geld in lenzen of cursussen. Je gaat echt geen betere foto's maken met een andere body. Daar zijn de verschillen echt véél te klein voor. Maar met andere lenzen zal je wél een significant verschil kunnen maken.
Het gaat niet om een upgrade die ik per se wil omdat ik iets nieuws wil hebben, mijn huidige camera begint kuren te vertonen en daar ben ik inderdaad allergisch voor. Daarnaast ben ik juist aan het overwegen om naar een camera in het "lagere segment" over te stappen, een downgrade dus, dan nu per se een 5D3 te kopen wat de logische opvolger zou zijn, omdat ik dus verwacht dat ik met een andere camera ook tevreden zal zijn.

En de kwaliteit van de foto's van de 5D2 is wat mij betreft prima en volgens mij heb ik ook niet de goedkoopste en slechtste lenzen, het zijn lenzen die bij de aanschaf 1.249 Euro en 2.000+ Euro kostten, allebei 2.8 en L-versies, er zijn inmiddels opvolgers of betere varianten beschikbaar, maar ze voldoen prima.

Maar als ik dan toch een nieuwe body ga kopen, dan wil ik wel een nieuwerwetse ipv ouderwetse, want je wil toch met de tijd meegaan en extra AF-punten en dergelijke zijn dan mooi meegenomen.

Dus volgende keer even met je juiste been uit bed stappen en goed lezen aub :)

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Als je geen last hebt van 1/4000 sluitertijd, en de kans dat opvolgers binnen een jaar worden aangekondigd gewoon voor de 6D gaan dan.

7DII lijkt me onlogisch met je huidige lenzen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Balance
Screenshot van Taro's website

Is dit nog van toepassing? Verklaard wel waarom je camera wat snel slijt. Als je heb zelf toch niet al te veel gebruikt kan je net zo goed even doorschieten en wachten tot er wat nieuwers en leukers op de markt is. Bovendien worden de oude modellen dan weer goedkoper.

Oh, hij staat zelfs als goedwerkend in V&A tekoop. Maar hij vertoonde toch kuren? Appart verhaal dit. V&A aangeboden: Canon EOS 5D Mark II Zwart

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wQlRhZWJAwv0CAIduho5ibbq/full.png

Misschien kan je even vertellen wat je in de toekomst met fotografie wilt. Stoppen? Of juist opnieuw oppakken? En hoe zit het nu precies met je gear?

[ Voor 4% gewijzigd door Balance op 31-05-2015 18:41 ]

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Als je zoekt naar een (significant) betere AF dan die je nu hebt, dan zijn er maar 3 opties: 5D3, 70D, 7D2. Qua IQ zou je dan voor een 5D3 moeten kiezen (prachtig toestel met degelijke AF, volgens mij een prachtige upgrade van een 5D2), qua ultieme AF (maar heb je dat nou echt nodig?) kies je voor de 7D2 en qua prijs zou ik voor de 70D gaan. Beetje afhankelijk van wat je zoekt dus.

Is een betere AF geen vereiste, dan is de 6D een mooie upgrade, maar ik zou me dan wel afvragen of dat de meerprijs waard is. Ja, de beeldkwaliteit is iets beter en de autofocus is iets beter, maar daar zou ik mijn geld niet aan willen uitgeven.

Ik zou zelf iets langer doorsparen en voor een 5D3 gaan, maar ik zou dan ook niet terug willen naar crop. Mocht je dat niet erg vinden, dan kan je de 24-70 altijd verkopen en daar een 18-35 voor terugkopen (dan houd je de lichtsterkte op groothoek), heb je je oude vertrouwde telebereik weer terug en heb je met een 70D of 7D2 een nieuwere body in huis gehaald met dito AF.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Balance schreef op zondag 10 mei 2015 @ 12:34:
Misschien kan je even vertellen wat je in de toekomst met fotografie wilt. Stoppen? Of juist opnieuw oppakken? En hoe zit het nu precies met je gear?
De grip vertoonde als enige kuren met het focussen, contactpunten zijn inmiddels schoongemaakt. De advertentie die je laat zien is overigens excl. grip. De camera doet het dus prima. Het verhuren komt af en toe voor en gaat dan vooral om de 70-200, dat heeft dus verder geen invloed op slijtage en is te verwaarlozen. Ik gebruik de camera regelmatig, maar niet wekelijks en vooral in de lente en zomer.

Stoppen met fotografie is geen optie :) Het is gewoon een leuke hobby voor mijn vrije tijd. Ik heb inmiddels voor mijzelf besloten om te wachten op de 6D2.

• Balance
Klinkt als een goed besluit! Als je 5D Mark II het weer goed doet is het een prima toestel om nog even lekker op door te schieten totdat er wat leukere vervanging op de markt is :).

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb vorig jaar een evenement geschoten met mijn 70-200 2.8 IS, 24-70 2.8, 16-35 2.8 en mijn 5D3 en een geleende 5D2 (omdat mijn 50D gewoon raar is vwg die cropfactor, of je hebt enorme overlap of een enorm gat). Verschil merkte ik vooral in de AF; bij de 5D3 die ik gewend ben kun je redelijk doordrukken; als je richt en half de sluiterknop indrukt en doordrukt bij redelijk licht weet je na een tijdje wel hoe lang die lenzen erover doen om te focussen.
Na 2-3 dagen heb ik alle foto's bij elkaar gegooid en even puur gekeken naar de AF-faals... 90% kwam van de 5D2 af. Die is gewoon trager en ik ben die mk III gewend. Als ik wat meer tijd zou nemen tussen richten focussen en afdrukken zou het vast goed gaan, maar ik vond dit vrij illustratief.
Buiten dat is voor puur fotowerk de 5D2 ook best goed eigenlijk.

(die cameras zijn veel tegelijk gebruikt, dus bij gelijk licht, afwisselend 24-70 en 70-200... heb ze gedurende de dagen nu en dan gewisseld en dus zou de lens niet heel veel uit moeten maken).

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Als het alleen de grip is die kuren heeft, gewoon grip vervangen? (of misschien kan je zelfs zonder)
wat ik zou doen is wachten tot de 5D4 uit is, als die te duur dan kan je kiezen om de goedkopere 5D3 halen.

de 6D...dat is bijna geen upgrade tov je huidige camera, wel lichter en kleiner.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• Universal Creations
Boudewijn schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 01:54:
Ik heb vorig jaar een evenement geschoten met mijn 70-200 2.8 IS, 24-70 2.8, 16-35 2.8 en mijn 5D3 en een geleende 5D2 (omdat mijn 50D gewoon raar is vwg die cropfactor, of je hebt enorme overlap of een enorm gat). Verschil merkte ik vooral in de AF; bij de 5D3 die ik gewend ben kun je redelijk doordrukken; als je richt en half de sluiterknop indrukt en doordrukt bij redelijk licht weet je na een tijdje wel hoe lang die lenzen erover doen om te focussen.
Na 2-3 dagen heb ik alle foto's bij elkaar gegooid en even puur gekeken naar de AF-faals... 90% kwam van de 5D2 af. Die is gewoon trager en ik ben die mk III gewend. Als ik wat meer tijd zou nemen tussen richten focussen en afdrukken zou het vast goed gaan, maar ik vond dit vrij illustratief.
Buiten dat is voor puur fotowerk de 5D2 ook best goed eigenlijk.

(die cameras zijn veel tegelijk gebruikt, dus bij gelijk licht, afwisselend 24-70 en 70-200... heb ze gedurende de dagen nu en dan gewisseld en dus zou de lens niet heel veel uit moeten maken).
Heb je er rekening mee gehouden dat de 5D2 maar 1 focuspunt heeft? Het middelste focuspunt is goed, maar de rest is er voor spek en bonen.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Bij stilstaande onderwerpen zijn alle punten wel te gebruiken bij goed licht maar zodra ze gaan bewegen of het licht iets moeilijker wordt dan is het drama. De 3 in het midden horizontaal gebruikte ik nog wel eens bij bands als er niet te veel beweging was en dat was opsich nog wel te doen maar het is echt oppassen.

www.maartendeboer.net

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Universal Creations schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:14:
[...]

Heb je er rekening mee gehouden dat de 5D2 maar 1 focuspunt heeft? Het middelste focuspunt is goed, maar de rest is er voor spek en bonen.
Ja ik werk altijd met de middelste en recompose met de sluiterknop half ingedrukt.

Het was ook niet slecht, gezien weiig licht, veel beweging en groot diafragma, maar het verschil was gewoon goed merkbaar tussen mark2 en 3.

• Balance
Huur (of leen) anders gewoon eens een weekend een 5D Mark III. Kost een paar tientjes, maar dan weet je over het verschil groot genoeg is om er €2500 voor neer te leggen. Zo niet, wacht je gewoon op een opvolger (6D Mark II of 5D Mark IV) en doe je hetzelfde weer.
Pagina: 1