Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Problemen temp CPU (nieuwe koeler)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• md92
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 22-08 11:38
Beste Tweakers,

Ik heb zojuist een upgrade van mijn desktop voltooid.
Hierbij heb ik mijn oude moederbord (Intel DX58SO) + processor (i7 920) behouden, omdat mijn processor nog mee zou kunnen door middel van een overclock.
Om een betere overclocking te realiseren heb ik een nieuwe CPU koeler besteld en inmiddels geïnstalleerd.

Het gaat hierbij om de volgende koeler: http://tweakers.net/price...rue-spirit-140-power.html

De i7 920 heeft idle hoge temperaturen, op 100% load zelfs op 100 Celcius!! (zie screenshots hieronder)

Idle (1% load):

Stress test (100% load)

Uiteraard heb ik mijn strestest weer snel beëindigt gezien de hoge temperaturen.
Ik vermoed dat er iets mis is gegaan met de installatie / koelpasta van de CPU koeler op mijn processor.

Tijdens de installatie van de CPU koeler heb ik de volgende stappen doorlopen:
  1. Verwijderen stock CPU-koeler van moederbord / processor
  2. Verwijderen van oude koelpasta (Gebruik gemaakt van ArctiClean)
  3. Aanbrengen van nieuwe koelpasta op CPU
  4. Installeren van Nieuwe CPU-koeler (Thermalright True Spirit 140) op CPU
Alle componenten in mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Intel Desktop Board DX58SO€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 372,-€ 372,-
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 104,-€ 104,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,95€ 104,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 64,41€ 64,41
1Corsair Gaming GS600 (2013 edition)€ 0,-€ 0,-
1Crucial BX100 500GB€ 174,90€ 174,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 857,21

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem (waarschijnlijk zal de CPU - koeler opnieuw geinstalleerd moeten worden?)

P.S. ik hoop dat ik dit topic op de juiste plek heb neergezet)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r3solution
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Zoals je zelf al aangeeft; de cooler verwijderen, kijken of je niet teveel koelpasta hebt gebruikt....meer = minder in dit geval...en cooler weer terug plaatsen en opnieuw kijken wat de temps doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• md92
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik zal hier morgen naar kijken, hebben jullie hier misschien nog tips voor?

Misschien te veel koelpasta gebruikt inderdaad. (ik heb enkel op het middenpunt van de processor koelpasta aangebracht). Daarna heb ik voor +/- 20 - 30 heb ik middels de CPU-koeler druk gehouden op de processor.

Is het slim om de CPU-koeler daarna even van de processor te halen om te kijken of de pasta goed verspreid is? (dit heb ik niet gedaan)

Daarnaast heb ik koffiefilters gebruikt bij het gebruiken van ArctiClean 2.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17-09 14:57

Thomg

Aww yiss

Je hebt de plastic van de koeler gehaald?

Voelt de "koeler" warm aan onderin?

Wat je gebruikt bij articlean maakt niet zoveel uit, zolang het maar absorbeert, ik pak altijd een paar zakdoekjes ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
Zorgvuldig je cooler verwijderen om te kijken of de pasta goed versreid is kan geen kwaad.
Waneer de pasta tot over de rand(en) van de cpu is gelopen, dan heb je teveel gebruikt.
Ikzelf was altijd mijn handen en verspreid de pasta dan met mijn vinger. Zo verlies je dan wat pasta door wat aan je vinger achter blijft, maar....ikzelf in dit geval...kan dan goed voelen dat het goed verspreid is en zeker weet dat er maar een dunne laag pasta achterblijft. (De één heeft voorkeur door er een grootte van een rijstkorrel op het midden te doen van de cpu en de ander smeert het liever met een spateltje) Whatever does the trick. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
md92 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 01:16:
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik zal hier morgen naar kijken, hebben jullie hier misschien nog tips voor?

Misschien te veel koelpasta gebruikt inderdaad. (ik heb enkel op het middenpunt van de processor koelpasta aangebracht). Daarna heb ik voor +/- 20 - 30 heb ik middels de CPU-koeler druk gehouden op de processor.

Is het slim om de CPU-koeler daarna even van de processor te halen om te kijken of de pasta goed verspreid is? (dit heb ik niet gedaan)

Daarnaast heb ik koffiefilters gebruikt bij het gebruiken van ArctiClean 2.
nee niet los halen. dan kommen er luchtbellen. je hebt maar een druppel ter grote van een rijstkorel nodig die je in het midden van de cpu plaatst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MJanzn
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 26-08 01:02
Heb je de koeler eerst handmatig vastgedrukt en toen pas vastgezet? (Ik begrijp je beschrijving niet helemaal) Dan zou er een luchtbel tussen kunnen zitten. Niet kijken of het goed verspreid is, bij de 2e keer vastzetten zal het contact minder zijn.
Koelpasta is er om de kleine oneffenheden op te vullen, niet om een laag te vormen tussen CPU en koeler.

( ga niet vingerverfen, de kans op belletjes/vervuiling is groot. )

[Voor 9% gewijzigd door MJanzn op 09-05-2015 01:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
r3solution schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 01:27:
Zorgvuldig je cooler verwijderen om te kijken of de pasta goed versreid is kan geen kwaad.
Waneer de pasta tot over de rand(en) van de cpu is gelopen, dan heb je teveel gebruikt.
Ikzelf was altijd mijn handen en verspreid de pasta dan met mijn vinger. Zo verlies je dan wat pasta door wat aan je vinger achter blijft, maar....ikzelf in dit geval...kan dan goed voelen dat het goed verspreid is en zeker weet dat er maar een dunne laag pasta achterblijft. (De één heeft voorkeur door er een grootte van een rijstkorrel op het midden te doen van de cpu en de ander smeert het liever met een spateltje) Whatever does the trick. ;)
Oh ja, de luchtbellen bij het 2e keer gebruiken van de pasta. My bad. |:(
Je kunt dus wel controleren hoe het er uitziet, en als blijkt dat je teveel hebt gebruikt, verwijderen en opnieuw aanbrengen.

[Voor 64% gewijzigd door r3solution op 09-05-2015 01:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• md92
Ik heb de koeler eerst aangedrukt en daarna inderdaad vastgezet (de koeler heb ik er dus niet afgehaald!)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Luchtbellen beinvloeden de koeling ietwat negatief, maar niet tot zo'n extent.

We hebben het dan over enkele grades, niet tientallen als TS ervaart.

[Voor 31% gewijzigd door Thomg op 09-05-2015 01:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MJanzn
Misschien moet je er vanuit gaan dat je het meerdere keren moet doen om het goed te krijgen.
Zoals Thom aangeeft niet helemaal de verklaring voor de enorme verschillen.
Fan draait wel? En welke richting?

[Voor 31% gewijzigd door MJanzn op 09-05-2015 01:43. Reden: reactie van thom]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• md92
Is er eventueel ook een Tweaker die dit voor mij zou willen doen? (tegen een vergoeding uiteraard)

Ik heb zelf verder weinig ervaring hiermee, kan het eerst natuurlijk ook nog zelf proberen opnieuw te plaatsen. Dat zakje koelpasta wat bij de koeler werd geleverd was daarnaast ook niet heel praktisch in gebruik (lastig om de juiste hoeveelheid uit te krijgen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

O wat, ze leveren zo'n zakje?
Beetje drukken tot er een klein beetje uit komt en dan trekken over het oppervlak, ging verassend goed bij m'n big shuriken.

Ding moet je wel weggooien, stomme kostenbesparing imo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 17:46

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

md92 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 01:42:
Is er eventueel ook een Tweaker die dit voor mij zou willen doen? (tegen een vergoeding uiteraard)

Ik heb zelf verder weinig ervaring hiermee, kan het eerst natuurlijk ook nog zelf proberen opnieuw te plaatsen. Dat zakje koelpasta wat bij de koeler werd geleverd was daarnaast ook niet heel praktisch in gebruik (lastig om de juiste hoeveelheid uit te krijgen)
http://tweakers.net/aanbod/nieuw/ :)
* Frozen geeft een hint: reacties open laten, zodat mensen erop kunnen reageren.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
Ik zou me niet teveel zorgen maken ovet het fout gaan. Er zit vast nog genoeg in het zakje om het nog een keer gladjes over te doen.

Cooler eraf, kijken hoe het er uitziet en het proces herhalen en eventueel verbeteren als je teveel of te weinig hebt gebruikt. ;)

Mocht dat geen verbeterd resultaat opleveren, dan kun je hier weer terug keren om nog eens alarm te roepen. :Y

[Voor 17% gewijzigd door r3solution op 09-05-2015 01:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• md92
Frozen schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 01:45:
[...]

http://tweakers.net/aanbod/nieuw/ :)
* Frozen geeft een hint: reacties open laten, zodat mensen erop kunnen reageren.
Bedankt voor de tip

Ik zal het het nog een keer zelf proberen, als het dan nog niet lukt zal ik een advertentie plaatsen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 18-09 01:49
Koelpasta geloof ik niet in, je moet al heel zot doen om een dergelijk resultaat te krijgen. Zelfs al mik je er van ver veel te veel tussen, het zal wat warmer worden maar dan normaal, 10 tot 15 graden als je het echt bont maakt. Daar zit de TS ruimschoots boven.

Waar ik wel in geloof is slechte en of foutieve montage, eerlijk is eerlijk, met momenten heb ik ook al goed moeten zoeken (sommige zijn echt lastig van montage) en 1 een geval had ik hem toch verkeerd en dan krijg je inderdaad heel snel 100 graden.
De koeler moet echt geperst zitten tegen de CPU met redelijk wat kracht. Goed de handleiding doornemen en kijken of je alles wel goed hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik sluit me bij meneer boven aan ^
Ik wilde niet meteen foutieve montage als verklaring naar voren schuiven, maar zo denk ik er ook over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MJanzn
YouTube: YouTube
YouTube: YouTube

Gewoon zelf proberen, en niet te bang zijn om idd druk te zetten, CPU en koeler moeten zo strak mogelijk tegen elkaar.

[Voor 11% gewijzigd door MJanzn op 09-05-2015 02:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• md92
Bedankt voor alle tips, ik ga er morgen mee aan de slag, moet toch nog wat extra sata kabeltjes halen dus dan neem ik meteen een tube Arctic Silver 5 mee :)

Ik denk zelf dat ik te weinig druk heb gezet op de processor, zodat het niet goed heeft kunnen verspreiden

edit: en misschien dus ook niet helemaal correct gemonteerd

[Voor 10% gewijzigd door md92 op 09-05-2015 02:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
That's the spirit! Kan niet veel geks gebeuren met zelf doen in dit geval. Een nieuw avontuur. ;)

Dat laatste wat je zegt; elke cpu cooler behoort na bevestiging stevig aangedrukt op de cpu te zitten. Het verspreiden van de pasta hoort dan vanzelf goed te komen. Dus geen mini drupje pasta, maar ook geen klodder. Door dit avontuur aan te gaan ontdek je steeds beter hoeveel wel en niet te gebruiken.

Nog een kleine tip:

Waneer je de cooler monteert; dan de schroeven om en om een paar slagen *2 à 3* per keer aandraaien. Zodat je de cooler gelijkmatig vastzet. Dus niet eerst 1 schroef helemaal vast draaien en dan de ander.

Succes morgen. d:)b

[Voor 21% gewijzigd door r3solution op 09-05-2015 02:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Voor de volgende keer, als je het goed wilt doen ( of gewoon zeker wilt zijn ) helpt het ook om het moederbord eruit te slopen en dan de koeler erop te monteren, kan je heel snel zien of deze snor zit.

Vertrouw je het niet helemaal -> beeldscherm en voeding eraan, met je tobo op del rammen en eens even een paar minuutjes laten idlen in de bios, als de temperatuur >+-10 °C boven ambient is heb je het zeer waarschijnlijk niet goed gemonteerd.

In de bios had ie zeer waarschijnlijk ook op rond de 45 °C geidlet, dat is natuurlijk niet ok met een high-end aftermarket koelertje op een chip die een paar watt loopt te verstoken.

[Voor 22% gewijzigd door Thomg op 09-05-2015 02:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MJanzn
Laatste tip van r3so over het aandraaien van de schroeven is ook belangrijk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Bekijk ook even of je de correcte backplate hebt gebruikt die voor jouw type socket (1366) geschikt is.
Bij het gebruik van een verkeerde backplate of het niet juist monteren van de backplate zal het koelblok geen juist contact maken met de processor waardoor je bizar hoge temperaturen behaalt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• md92
Ik heb de koeler er afgehaald en opnieuw op geïnstalleerd met het gebruik van Arctic Silver 5 pasta.

Nu behaal ik de volgende temperaturen op 100% load:

Dit is dus al een duidelijk verschil van 30 graden op de vorige aansluiting!
Dit is met een stresstest waarbij alle 8 cores van de CPU 100% worden gebruikt, wat in de praktijk natuurlijk bijna nooit voor zal komen.

Dit is al een wereld van verschil

[Voor 23% gewijzigd door md92 op 09-05-2015 14:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mooi dat het opgelost is d:)b
Vind het trouwens nog steeds vrij hoog voor een 920 stock, dit verwacht ik @ 3.5-4.0Ghz oid.

offtopic:
4, niet 8, HTT mag je niet zo 1+1 optellen.

[Voor 10% gewijzigd door Thomg op 09-05-2015 14:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
Nice! Al een heel stuk beter dan het was. :)

Wat heb je ondervonden tijdens het verwijderen van de cooler? Teveel / te weinig pasta....mogelijk onjuist gemonteerd?

Maar, nu kan je tenminste weer ongestoord computeren. Met wat meer plezier omdat je missie geslaagd is lijkt me. :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• md92
Ik denk dat het een combinatie van factoren was (te veel pasta + onjuist gemonteerd)

Wellicht dat de temperatuur nog iets beter zou kunnen idd, maar ik ben al blij dat de temperatuur al verbeterd is met 30 graden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r3solution
  • Niet online
Ik ben in ieder geval blij voor je dat het probleem opgelost is. d:)b

• md92
om even terug te komen op mijn topic:

ik heb mijn CPU nu overgeclock van 2.8 MHz naar 3.4 MHz.

Op 100% load heb ik een verschil van slechts 3 graden.

77 graden op 3.4 MHz is best prima voor een i7 920 dacht ik (C0/C1 revision)

• The Frys
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22-06 15:56
Heb je deze temperaturen gemeten met een programma? zoja dan zijn het acceptabele temperaturen.

Goedkoop 3D Printen bij https://epin3d.nl

• md92
Ik gebruik prime95 om alle cores op 100% te laten draaien als stress test

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ghz, niet Mhz. 75 graden is erg redelijk voor een absolute max aangezien prime95 er een onrealistische load op zet.

Laat realtemp anders eens op de achtergrond draaien, draai je pc voor een daggie zoals je normaliter doet ( of als je gamen niet dagelijks doet, doe dat dan op het moment dat je het logt ), dan wordt snel duidelijk hoe warm je cpu realistisch maximaal wordt.

[Voor 53% gewijzigd door Thomg op 13-05-2015 13:34]

• Veng7
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 01-05 08:51
Mss een beetje mosterd na de maaltijd, maar deze info over hoe en hoeveel koelpasta aan te brengen lijkt me zo goed, dat ik hem toch maar even vermeld:
http://archive.benchmarkr...task=view&id=170&Itemid=1

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True