Toon posts:

Automatische herkenning type laptop en hd grootte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

Om laptops in te richten wordt gebruik gemaakt van een image. De image die op de hd gezet wordt hangt af van het soort laptop (m.n. Dell's) en de grootte van de hd.

Nu moet dit nog met de hand worden ingevoerd. Is het mogelijk om dit automatisch te detecteren (aan de hand van BIOS-id$ en andere bios gegevens, bv.)?

Automatisch vaststellen heeft als voordeel dat je er niet bij hoeft te blijven (het is geen Croma ;) ) en dat er minder fouten worden gemaakt. Overall gaat het inrichten van computers dan sneller (hoop ik).

Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 09:26

E-Vix

Nu met sneeuw!

Automatisch detecteren van wat voor laptop het is moet mogelijk zijn, maar het wordt wel vrij lastig. Er is volgens mij in ieder geval niet een standaard progje voor.

Wat betreft de verschillende formaten van de HD's, dat is geen probleem. Ik neem aan dat je Norton Ghost er voor gebruikt? Die past namelijk de image automatisch aan aan het formaat van de HD. Is je image dus gemaakt op een HD van 5 gb, en wil je hem op een 2 gb zetten, dan maakt ie gewoon een partitie van 2gb aan, en dan zet ie alle gegevens daar in (mits het te veel data is, maar dat meld ie dan). Andersom werkt het ook. Zolang je 'Restore disk from image' gebruikt, en niet 'Restore partition from image' gebruikt ie gewoon de hele hd. (met partition maakt ie een partitie aan van het aantal gb dat het origineel was)

Ik zou gewoon de images per merk op een cd zetten, en die bootable maken. Hoef je alleen de cd voor het juiste merk er in te stoppen, en klaar is kees.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Potatoman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 21:56

Potatoman

koniwa

Je kan ook een converterstukje kopen zodat je de laptop Hd's in een gewone pc kan doen, die ze wel autodetect.

The cyclographing developer

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 juni 2001 18:05 schreef Potatoman het volgende:
Je kan ook een converterstukje kopen zodat je de laptop Hd's in een gewone pc kan doen, die ze wel autodetect.
Dit is geen onaardig idee, ware het niet dat er na het terugzetten van de image nog wat specifiek spul geïnstalleerd moet worden. Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Wat ik eigenlijk zoek is een programmaatje dat de BIOS-ID$, CPU-type en snelheid en hd grootte kan uitlezen en b.v. opslaan in een .txt bestand, zodat ik vervolgens a.d.h.v. de gegevens bepaalde keuzes kan maken voor de verdere herinstallatie. Zoiets bestaat toch wel?

Een andere oplossing zouden de commando's / procedures in een DOS-programmeertaal (Turbo Pascal of Turbo C, bijvoorbeeld) die deze gegevens uit kunnen lezen.

Als je iets weet, graag posten; je zou mij er erg blij :) mee maken.