Game PC ~ €1000

Pagina: 1
Acties:

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-11 19:27
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben van plan om hiermee te gamen. eve online, CS:GO en LoL zijn mijn huidige spelletjes. Dit verandert nog wel eens als er een nieuw spel uitkomt. De pc moet dit dan wel aan kunnen. Dat hoeft dan weer niet altijd op ultra o.i.d. Naast games zal ik deze pc ook gebruiken voor Solidworks. Bestanden waar ik mee weer zijn vaak niet al te complex dus ik heb zo'n gevoel dat een gamesysteem gewoon zal volstaan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn richtprijs was in eerste instantie €1000 inc extra monitor. In mijn eigen setup ben ik daar al best hard overheen gegaan, maar het liefst heb ik er nog wel iets af.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis TOBO en 1 scherm heb ik al. een Dell U2414H. Ik ben echter groot fan om op 2 schermen te werken dus in mijn wensenlijst komt nog eenzelfde monitor.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen idee of de voeding sterk genoeg ik, maar dat lijkt me wel

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur o.i.d.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
voorkeur is dus de monitor. Naast de monitor wil een ook graag een strakke kast hebben. Zo minimalistisch mogelijk. Een kast met een deur vind ik er dan ook altijd gelikt uitzien.

Ga je overklokken?
nee niet van plan

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,95€ 181,95
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 106,90€ 106,90
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 374,95€ 374,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 52,01€ 52,01
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,95€ 87,95
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 217,95€ 217,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 54,-€ 54,-
1Seasonic S12G 450W€ 77,79€ 77,79
1Samsung 850 EVO 250GB€ 104,04€ 104,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.257,54

[ Voor 6% gewijzigd door Lubbers92 op 08-05-2015 21:41 ]

• Tonkowonko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:50
Opzich een mooie build alleen zou ik een paar dingen aanpassen.
Je kiest voor een Z97 chipset maar gaat niet overklokken dat is dus eigenlijk geld weggooien aangezien je een even goed moederbord kan krijgen die alleen geen optie biedt voor SLI/RAID etc.
Ik zou deze aanraden: pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6

Je SSD is erg duur voor de prestatie die je krijgt, voor een betere prijs/prestatie verhouding kan je deze pakken pricewatch: Crucial BX100 250GB Kwa performance ga je er echt niks van merken.

Misschien is het trouwens een goed idee om een aftermarket koeler te kopen. Houdt het systeem toch wat koeler en stiller: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

• Lubbers92
Moederbord heb ik gekozen om de volgende reden:
http://nl.hardware.info/p...nd-deluxe-pc---april-2015

hierin wordt namelijk verteld dat de geluidskaart van dit mobo erg goed is. Dat sprak mij toch wel erg aan.
Hoe zit dat het het geluid van dat moederbord?

SSD zal ik aanpassen.

Geluidsproductie van fans maakt me niet zo heel veel uit omdat ik vaak koptelefoons op heb.
Op het moment heb ik de fan en hdd van man laptop constant naast me ratelen, maar dat stoort me dan niet echt. In ieder geval niet als ik m'n oordoppen of koptelefoon op heb. Wat voor temperatuur verschil praten we over met een aftermarket koeler? want ik neem dat het wel bevorderlijk is voor de levensduur van de processor. En ben ik dat ook nog koelpasta nodig of wordt er fatsoenlijke pasta meegeleverd?

• Tonkowonko
Het moederbord heeft dezelfde geluidschip dus dat komt wel goed ;)

Hier een vergelijking van de gelid en de standaard koeler http://nl.hardware.info/v...lers-vergelijkingstabel-1 kwa warmte is de keuze denk ik snel gemaakt.

Overigens weet ik niet hoe ze de geluidsproductie hebben getest maar ik kan je verzekeren dat een intel koeler luider is dan een gelid.

[ Voor 20% gewijzigd door Tonkowonko op 08-05-2015 22:05 ]

• Lubbers92
okay duidelijk. Dankjewel. Iemand nog een suggestie voor een mooie strakke behuizing die iets goedkoper is? anders trek morgen mijn pinpas!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:41
Ik zou iets meer uitgeven voor een i5 4670K i5 4690K ( pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed) en dan een MSI bord erbij. Die moederborden hebben standaard een enhanced turbo setting die alle cores op x40 gooit wanneer mogelijk. Wordt het te warm dan valt de cpu terug naar de normale snelheid. Een "normale" cpu boost minder hoog, minder lang en ook steeds minder naar mate meer cores worden gebruikt. Staat verder los van eventuele overclocks, je krijgt gewoon out of the box meer performance en je hoeft er niets voor te doen.

In de pc van mijn vriendin (een i5 4670K) heb ik gebruik gemaakt van deze koeler: pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo . Lekker goedkoop en doet het verder prima. (Edit: zie dat de eerder genoemde gelid wat beter koelt en niet heel veel duurder is).

Verder ben ik altijd wel te spreken over de borden van MSI. Ook bij de Nederlandse support weten ze waar ze over praten (bios settings) en de laatste keer was de doorlooptijd bij moederborden 1 dag dus na 3 dagen was je klaar bij een probleem.

Tot slot neemt de GTX 970 maximaal 213W op dus als je dan nog wat voor de rest rekent dan kom je op +- 350W. Ik zou dan ook zelf liever een 550W voeding nemen. Paar redenen... Voedingen lopen op termijn altijd iets terug, een 50% belaste voeding is iets zuiniger dan een 90% belaste voeding en een voeding gaat vaak pas herrie maken boven de 60% load. Begrijp met niet verkeerd 450W zal ook prima werken.

[ Voor 35% gewijzigd door sdk1985 op 09-05-2015 00:29 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Tonkowonko
Het uitgeven van 70 euro meer aan een k processor en dan nog niet eens de nieuwere haswell refresh http://tweakers.net/product/385743/intel-core-i5-4690k/ En om daar dan een MSI bord bij aan te raden omdat deze een turbo setting heeft :|

Als je echt meer uit je processor wil halen door te gaan overklokken doe het dan gelijk goed. Door een overklokkersmoederbord te kopen met goede gekoelde fasen zoals pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 Het overklokken van je processor geeft trouwens nog niet eens zoveel meer performance (in games of dagelijks gebruik) Je doet het meer omdat je het leuk vind.

Het verliezen van wattage over de jaren klopt overigens ook niet helemaal. Hij verliest wel wat wattage maar we praten hier wel over een gold voeding! Deze zal echt niet veel gaan verliezen en is dus gewoon goed.

Over een andere strakke behuizing deze ziet er vrij strak uit: pricewatch: NZXT S340 Zwart Maar met de R4/R5 heb je wel een van de beste cases te pakken

[ Voor 24% gewijzigd door Tonkowonko op 09-05-2015 00:09 ]

• sdk1985
Tonkowonko schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 00:04:
Het uitgeven van 70 euro meer aan een k processor en dan nog niet eens de nieuwere haswell refresh http://tweakers.net/product/385743/intel-core-i5-4690k/ En om daar dan een MSI bord bij aan te raden omdat deze een turbo setting heeft :|

Als je echt meer uit je processor wil halen door te gaan overklokken doe het dan gelijk goed. Door een overklokkersmoederbord te kopen met goede gekoelde fasen zoals pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 Het overklokken van je processor geeft trouwens nog niet eens zoveel meer performance (in games of dagelijks gebruik) Je doet het meer omdat je het leuk vind.

Het verliezen van wattage over de jaren klopt overigens ook niet helemaal. Hij verliest wel wat wattage maar we praten hier wel over een gold voeding! Deze zal echt niet veel gaan verliezen en is dus gewoon goed.

Over een andere strakke behuizing deze ziet er vrij strak uit: pricewatch: NZXT S340 Zwart Maar met de R4/R5 heb je wel een van de beste cases te pakken
Ik vergeet altijd dat die 4690K er is :P. Maar verder loopt je interpretatie ergens spaak... MSI bord is aangeraden op basis van rma ervaring en de enhanced turbo. Verder staat er ook duidelijk dat het gebruik van enhanced turbo niks met overclocken te maken heeft. De TS heeft aangegeven niet te willen overclocken.

Verschil is dat Lubbers92 met mijn suggestie een cpu krijgt die op load met alle cores naar 4.0 GHz schiet terwijl de 4460 vaak zal terugvallen naar 3.2 GHz en niet hoger boost dan 3.4 GHz. Mijn suggestie levert dus tot 800 Mhz op en dat is zeker merkbaar. Maar zonder overclocking ;). Op een systeemprijs van 1250+ euro is het zonde omdat te laten liggen voor 70 euro extra. Dat is net het verschil tussen een toekomstige upgrade of nog een jaar langer met je platform doen.

Overigens is het onzin dat een gold voeding minder zou aflopen... Gold certificatie garandeerd alleen een rendement van 88%, 92%, 88% onder 20,50 en 100% load. Dat ik geen problemen verwacht stond al in de post.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 09-05-2015 00:33 ]

• Tonkowonko
sdk1985 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 00:23:
[...]

Ik vergeet altijd dat die 4690K er is :P. Maar verder loopt je interpretatie ergens spaak... MSI bord is aangeraden op basis van rma ervaring en de enhanced turbo. Verder staat er ook duidelijk dat het gebruik van enhanced turbo niks met overclocken te maken heeft. De TS heeft aangegeven niet te willen overclocken.

Verschil is dat hij met mijn suggestie een cpu krijgt die op load met alle cores naar 4.0 GHz schiet terwijl de 4460 vaak zal terugvallen naar 3.2 GHz en niet hoger boost dan 3.4 GHz. Mijn suggestie levert dus tot 800 Mhz op en dat is zeker merkbaar. Maar zonder overclocking ;).\

Overigens is het onzin dat een gold voeding minder zou aflopen... Gold certificatie garandeerd alleen een rendement van 87%, 90%, 87% onder 20,50 en 100% load.
Mijn punt was eigenlijk ook dat het die extra 75 euro niet waard is voor die kleine vergroting in performance. Wat het MSI bord betreft verwacht ik dat deze ook een stuk duurder is dan de sniper?
Over het algemeen dus niet het geld waard naar mijn mening.

Over de voeding gesproken, wanneer ik een voeding aanraad zorg je ervoor dat deze een goede kwaliteit heeft. Dus niet met CapXon of een of andere slechte capacitor, wanneer een voeding dus een goede capacitor heeft is de kans dat de voeding faalt dus lager. Een voeding met goede capacitors kan dus echt wel 5-10 jaar mee (als het niet langer is). Over het verlies van power gesproken dit gaat met een goede kwaliteit voeding echt niet meer dan 50w zijn. Overigens staat de gold certificatie voor een rendement dat klopt maar indirect ook voor de kwaliteit van de voeding. Ik zie namelijk geen ms-tech voedingen die een gold certificeringen hebben ;) .

• sdk1985
Tonkowonko schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 00:33:
[...]

Mijn punt was eigenlijk ook dat het die extra 75 euro niet waard is voor die kleine vergroting in performance. Wat het MSI bord betreft verwacht ik dat deze ook een stuk duurder is dan de sniper?
Over het algemeen dus niet het geld waard naar mijn mening.
Ik snap niet dat je die 800Mhz niet significant vindt. Heb je zelf geen K cpu? Dan kun je eenvoudig testen wat de impact is van het met 800Mhz vertragen (of versnellen) van je cpu. In 2011 had ik al niet voldoende aan de 3.4Ghz-3.8 GHz van de Sandy bridge in F1 2011. Die ging direct naar x40.

MSI bord wat ik in 2013 heb gebruikt (zo oud is de i5 4670k ondertussen al) was een Z77A-GD55 van 100 euro, die is nu uit productie. De vervangende Gaming 3 zal het ook wel hebben (kan het eventueel wel even nakijken in de online manual...) pricewatch: MSI Z97 GAMING 3. Misschien de G43 ook wel: pricewatch: MSI Z97-G43
. Er waren overigens meer merken die met deze feature kwamen.

Dit is iig de techniek waar ik op doel:
If you want to quickly boost your CPU performance on an MSI mainboard, you should instead use the Enhanced Turbo setting in its BIOS. This feature increases the CPU multiplier to its maximum value supported by Intel Turbo Boost technology irrespective of load. What’s important, Intel’s power-saving technologies and MSI’s APS feature will keep on working at that.

[ Voor 19% gewijzigd door sdk1985 op 09-05-2015 00:47 ]

• Tonkowonko
Persoonlijk heb ik inderdaad geen k cpu omdat ik het de extra hitte van overklokken het niet waard vind.
Als je het even zou vergelijken Betaal je meer dan 100 euro meer voor de ''overclock'' optie. Vind je het dit waard? dan nog maar niet te spreken over de grotere voeding die je nodig hebt omdat je cpu meer power vraagt, en de extra hitte waardoor een aftermarket koeler een must is.

Maar laten we de TS maar beslissen of hij het het waard vind. Blijkbaar hebben wij verschillende meningen over overclocken :)

[ Voor 14% gewijzigd door Tonkowonko op 09-05-2015 00:56 ]

• sdk1985
Mja ik heb dus zowel een i5 2500K als een i5 4670K staan. De eerste is overgeclocked (mijn pc), de tweede gebruikt de standaard enhanced turbo van msi (vriendin).

"Overclocken" is niet meer wat het vroeger was. Vroeger had een cpu een locked multiplier en ging je vervolgens de frontside bus op het moederbord verhogen. Dit vereiste hoge voltages en dus hele dure moederborden. Verder zette je vroeger standaard alle power saving features uit.

Tegenwoordig gaat het heel anders. Je kan met een K cpu zelf je multiplier kiezen. Dit kun je, tot zekere hoogte, doen zonder dat er voltages (significant) veranderen. Je kunt zelfs de turbo boost helemaal tunen (bijvoorbeeld je wil bij 1-core loads 4.2 GHz en bij 2 core loads 4.0 Ghz, enz). Resultaat van multiplier overclocking (dus verder alles standaard laten) is dat je alle power saving behoudt. Het is vergelijkbaar met het aanschaffen van een i5 4460 in plaats van een i5 4430.

Kan dit wel met een voorbeeld illustreren. Ik heb dus een i5 2500K. Als die idle is dan draait die op 1.6 GHz en verbruikt de hele machine circa 48W (18W voor de cpu).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mDTRMzVZl813Y298ThGLMyqj/full.png
Zodra ik iets doe dat meer power vereist schiet de cpu naar x42 = 4.190Ghz. Het is echter niet zo dat die hele cpu 100% vol staat, hij staat alleen sneller. Ik verbruik dus bij 30% cpu load circa 50W in plaats van 18W. Omdat je meer capaciteit hebt belast je minder en verbruik je nog steeds weinig power. Verder valt het overigens ook mee. Als ik prime95 aan gooi dan vebruikt de cpu 91W aldus hardwaremonitor. Er zijn eigenlijk geen games die alle cores op 100% krijgt, voordeel is dat de core waar het wel nodig is WEL die power heeft.

Elke cpu kan tegenwoordig boosten. Wat de enhanced Turbo van MSI doet is bij de 2,3 en 4 core loads de zwaardere multiplier van de 1core load gebruiken. Kost je misschien 5 watt extra. Grootste voordeel is dat je niet langer dat gehengel hebt met die verschillende "dynamische" kloksnelheden.

Overigens kom ik de functie enhanced turbo wel op de msi forums tegen bij de z97 serie waaronder specifiek genoemd de MSI Z97M GAMING en MSI Gaming 5 (4.4 GHz) maar niet in de handleiding... |:( Op youtube gaming 7, youtube gaming 5

[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 09-05-2015 01:28 ]

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-11 22:16
Tonkowonko schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 22:01:
Het moederbord heeft dezelfde geluidschip dus dat komt wel goed ;)

Hier een vergelijking van de gelid en de standaard koeler http://nl.hardware.info/v...lers-vergelijkingstabel-1 kwa warmte is de keuze denk ik snel gemaakt.

Overigens weet ik niet hoe ze de geluidsproductie hebben getest maar ik kan je verzekeren dat een intel koeler luider is dan een gelid.
Ik heb zelf hier een Gelid Tranquillo rev 2 en ik kan je verzekeren hij is erg luid hij draait nu idle alleen een beetje browsen op 735 rpm (minimaal is 750 rpm in jouw link :? ) maar ik hoor hem veel luider dan de standaard koeler. Wat hij wel erg goed doet is koelen en daar gaat het om.

• AFCA_Timon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-10-2022

AFCA_Timon

Geen ajacied

Nature schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 01:20:
[...]

Ik heb zelf hier een Gelid Tranquillo rev 2 en ik kan je verzekeren hij is erg luid hij draait nu idle alleen een beetje browsen op 735 rpm (minimaal is 750 rpm in jouw link :? ) maar ik hoor hem veel luider dan de standaard koeler. Wat hij wel erg goed doet is koelen en daar gaat het om.
Met de Define R4/5 die hij kiest maakt het toch niet zoveel uit, kast kan zelfs een pistooldemper zijn. (figuurlijk dan ;) )

I may not be the best, but I'm defenitely not like the rest!

• Lubbers92
ik heb zelf een beetje onderzoek gedaan naar een i5 4690k en ik lees eigenlijk overal dat het voor gamen niet zo heel veel nut heeft. het scheelt slechts enkele fps bij de huidige games. Natuurlijk is het altijd koffiedik kijken voor de toekomst, maar ik denk niet dat het de €100 euro extra waard is(CPU+Mobo). Helemaal omdat ik eigenlijk al over mijn budget heen ben =D.

NZXT is inderdaad ook een fraaie kast. Zelf heb ik ook nog verder gekeken en heb ik ook de pricewatch: Antec P100 gevonden. Die kwam er bij hardware.info ook goed van af in vergelijking met o.a. de fractal design. Die vind ik zelf minstens zo mooi. in die review wordt de ruimte alleen niet besproken. Zal dat nog een punt zijn of past alles sowieso.

http://nl.hardware.info/r...ntec-performance-one-p100

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,95€ 181,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 84,95€ 84,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 374,95€ 374,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 52,01€ 52,01
1Antec P100€ 67,95€ 67,95
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 217,95€ 217,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 51,95€ 51,95
1Seasonic S12G 450W€ 74,95€ 74,95
1Crucial BX100 250GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.218,61

[ Voor 72% gewijzigd door Lubbers92 op 09-05-2015 11:13 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Eventueel een pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart ? Bespaard weer €50 en beschikt over een zéér mooi AMVA-paneel.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Pagina: 1