Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Videobewerking-PC voor mijn pa ~600 EUR

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 26-09 14:52
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is voor mijn vader die net met pensioen is. Hij heeft een PC van ongeveer een jaar of 8 oud nu en die mag vervangen worden. Zijn budget is tegen de duizend euro, maar gezien de wensen die hij heeft lijkt me dat zonde van het geld.

De wensen zijn dual boot Ubuntu-Windows. Hij is vervent Ubuntu gebruiker, maar ziet ook in dat die af en toe Windows nodig heeft. Verder filmt hij graag met zijn HD camera en op deze computer moeten zijn filmpjes bewerkt worden. Bewerkingen zijn in de trant van: volgorde bepalen, en een rare lijn onderuit het beeld halen omdat zijn camera niet helemaal goed meer is.

Verder huis tuin en keuken surfen en mailen.

Vroeger speelde de kinderen wel eens spelletjes op zijn PC, maar ik zie dit er niet meer van komen. Maar je weet maar nooit als je pa met pensioen is... Er zijn ook kleinkinderen namelijk :P

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1000 euro, maar dat is waarschijnlijk zonde van het geld.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur komt allemaal mee van het oude systeem. Geen componenten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie lijst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn vader gaat er waarschijnlijk vanuit dat ik met een midi-tower aan kom, maar volgens mij kan wat hij wil ook prima in een mini-ATX.

Ga je overklokken?
Te ingewikkeld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,95€ 181,95
1ASRock B85M Pro4€ 62,75€ 62,75
1WD Green WD30EZRX€ 103,95€ 103,95
1Fractal Design Core 1100€ 26,95€ 26,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 51,95€ 51,95
1Antec VPF Series 350W€ 36,-€ 36,-
1Crucial BX100 250GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 552,55

Advies gevraagd

1. Gezien dat het systeem dual boot wordt twijfel hoe ik de HDs in moet zetten. Ik zou de SSD kunnen partitioneren. ik zou ook gewoon twee 125GB SSD's kunnen kopen. of ik zou linux op de SSD en Windows op de HD kunnen zetten?

2. Heb ik niet een grafische kaart nodig? Als de kleinkinderen later toch een spelletje willen spelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AnonymousWP
  • Registratie: april 2014
  • Niet online

AnonymousWP

Oxygen Updater Administrator

Linux boot sneller dan Windows. Dus Windows op SSD denk ik. Of gewoon partitioneren :). Setup ziet er verder netjes uit :).
Je kan voor een prikkie (80-100 euro) een goedkoop videokaartje kopen, dat is ruim voldoende. Al hangt het wel af van de games die gespeeld worden ;).

[Voor 38% gewijzigd door AnonymousWP op 08-05-2015 22:10]

Mod van OnePlus Reddit Discord (/r/oneplus): https://discord.gg/oneplus | Mede-beheerder van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• filipy23
AnonymousWP schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 22:09:
Linux boot sneller dan Windows. Dus Windows op SSD denk ik. Of gewoon partitioneren :). Setup ziet er verder netjes uit :).
Je kan voor een prikkie (80-100 euro) een goedkoop videokaartje kopen, dat is ruim voldoende. Al hangt het wel af van de games die gespeeld worden ;).
Ik twijfel nog steeds of ik een videokaart in moet doen. Wat kan ik verwachten van de onboard en wat schiet ik ermee op als ik er 80-100 euro instop. Ik denk zelf dat het namelijk niet loont om er een kaart in te zetten. Maar is de onboard videochipset voldoende om gewoon full HD windows/linux te bedienen en videobewerking te doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Een GPU kan helpen met grafische acceleratie tijdens het renderen, hangt ook af van programma tot programma. Sommige ondersteunen alleen CUDA als acceleratie, anderen OpenCL. Even controleren, en voor je zelf uitmaken of het het geld waard is.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AnonymousWP
  • Niet online

AnonymousWP

filipy23 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 15:00:
[...]

Ik twijfel nog steeds of ik een videokaart in moet doen. Wat kan ik verwachten van de onboard en wat schiet ik ermee op als ik er 80-100 euro instop. Ik denk zelf dat het namelijk niet loont om er een kaart in te zetten. Maar is de onboard videochipset voldoende om gewoon full HD Windows/Linux te bedienen en videobewerking te doen?
Voor Windows en Linux is het ruim voldoende :). Videobewerking.. bedoel je daarmee dingen zoals Adobe programma's (After Effects) enzo?

Mod van OnePlus Reddit Discord (/r/oneplus): https://discord.gg/oneplus | Mede-beheerder van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• filipy23
AnonymousWP schreef op zondag 10 mei 2015 @ 15:33:
[...]

Voor Windows en Linux is het ruim voldoende :). Videobewerking.. bedoel je daarmee dingen zoals Adobe programma's (After Effects) enzo?
Nee, wat ik in de topicpost beschrijf. Beetje de filmpjes in de goede volgorde zetten en het beeld heel iets kleiner maken. Weet niet precies welk programma hiervoor gebruikt wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 09:38
Met het geld dat je bespaart kan je mischien een full hd camera kopen voor paps?

Windows 10 Pro x64, SSD Samsung 830 256GB, Intel Core i7-3770K, Corsair Vengeance LP 16GB, Asus P8Z77-V LE, MSI GTX 770, Fractal Design Define R3, Noctua NF-P12 PWM, Seasonic X Series 560W, Scythe Mugen 2 Rev.B

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AnonymousWP
  • Niet online

AnonymousWP

filipy23 schreef op zondag 10 mei 2015 @ 15:50:
[...]

Nee, wat ik in de topicpost beschrijf. Beetje de filmpjes in de goede volgorde zetten en het beeld heel iets kleiner maken. Weet niet precies welk programma hiervoor gebruikt wordt.
Dat kan gewoon makkelijk zonder videokaart :).

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True