Advies voor een beamer, zakelijk gebruik, draadloos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:53
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Beamer voor gebruik in een vergaderruimte.
Wel een aantal eisen:
  • Om toekomstbestendig te zijn ene resolutie van 1920x1080
  • Grote voorkeur voor draadloos gebruik (WiDi, en/of een compact soort basisstation)
  • Eventueel basis station met mogelijkheid tot aansluiten HDMI / VGA
  • Liefst GEEN software installatie op laptop/tablet/smartphone/etc., om het gebruik zo laagdrempelig mogelijk te houden.
Wat is je budget?
Nog nader te bepalen, zit in de oriëntatie fase

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zal voornamelijk (99%) worden gebruikt voor presentaties.
Het scherm wordt +/- 100 inch, zichtbaar vlak +/- 225x127cm

Wat heb je zelf al gevonden?
BenQ W1500, BenQ MH680, Epson EH-TW6100W

Welke vragen heb je hier nog over?
Heeft iemand ervaring met bovenstaande modellen? Ik vind de info en reviews op het WWW en de officiële sites maar wat karig en naar mijn gevoel erg incompleet, voornamelijk wat betreft het draadloze gedeelte.

Voel je vrij om andere modellen aan te dragen, de eisen zijn door mijn werkgever (en directe meerdere) gesteld dus als het wat moet kosten dan moet dat (als het maar binnen de perken blijft uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:58

DDX

Voor het draadloze gedeelte zou ik een appletv nemen.
Voor apple macos/ios devices geen extra software nodig en voor pc's dit pakket aanschaffen: http://www.airsquirrels.com/airparrot/

Chromecast is ook aardig idee, maar om even simpel powerpoint/fullscreen projectie te doen omslachtig met chrome plugin en snelheid slecht als je filmpjes wilt afspelen.

Miracast werkt alleen met nieuwere type (windows) laptops, maar apple valt dan weer af.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
Het is ook voor simpel powerpoint, en tevens moeten gasten er ook gebruik van kunnen maken dus software installeren is echt een no-go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
AppleTV inderdaad. Macs enz kunnen dat dan native doen. Ook ipads kunnen erop (worden ook regelmatig gebruikt voor presentaties enz).

HDMI en VGA kabel richting een voet in de vergadertafel voor alle overige gevallen. Als de vergadertafel vast staat kun je met zo'n systeem werken wat omhoog komt.
In het midden ethernet, vga en hdmi en stroom, buitenste 2 alleen stroom. (Anders krijg je al snel alle laptopadapters buitenlangs naar de wand)

Afbeeldingslocatie: http://www.cie-group.com/media/prod_images_nodel/deskriserpod_img2.jpg
Dit soort spul...

Volledig draadloos is eigenlijk niet te garanderen door de diversiteit aan hardware. Of wou je aan alle bezoekers de eis stellen 'je moet WIDI hebben voor onze projector' ?

Ik maak al regelmatig mee dat een zaal alleen VGA of alleen HDMI heeft, en dat wekt soms al frustatie...

De projectoren die je noemt zou ik allemaal NIET nemen. Dat zijn thuisbioscoop modellen. Leuk, maar niet voor een vergaderzaal. Tenzij je die kan verduisteren is 2000-2300 lumen gewoon te weinig voor een 225cm brede projectie.. Ik zou voor minimaal 3000 lumen gaan.

Denk dan eerder aan bv
pricewatch: Infocus IN118HDa Full HD beamer

of
pricewatch: Infocus IN2128HDa 1080p Netwerk beamer

Als full HD geen eis is zou je ook een iets goedkopere kunnen nemen,
pricewatch: Infocus IN126a
pricewatch: Optoma GT760

Moet het perse een projector zijn?

Bij een klant hangt een groot LCD scherm. Voordelen is dat er geen geklooi is met scherm, en helderheid / leesbaarheid ook met veel licht gewoon goed is. Dat is een 55" scherm van Infocus ( voorloper van http://www.infocus.com/displays/BIGTOUCH-Series/INF5711 )
Incl touchcreen enz, ideaal voor toelichtingen en aanwijzen enz. Deels ook een gadget, prijs is daar ook wel naar, maar in hun geval gebruiken ze die ook op beurzen enz (normaliter aan de wand)
Voordeel is dat daar een complete PC bij in zit en je deze dus ook (makkelijker) kan gebruiken voor videoconferencing enz

[ Voor 48% gewijzigd door DJSmiley op 09-05-2015 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
Ben even aan het kijken geweest, en zie nu een actie van een BenQ W1070+W, inclusief een WDP01 setje (Wireless HDMI)
Ik mag er toch wel van uit gaan dat tegenwoordig de gemiddelde laptop toch wel een (mini) HDMI out heeft...
(Als ik kijk naar mijn Zenbook UX303L kijk heeft deze een HDMI en mini DP aan boord :) )

Dat HDMI setje ziet er zeer interessant uit, ben er alleen nog niet uit wat betreft beamer. Maar het lijkt me dat deze wireless set niet echt gebonden is aan het merk.

Ik ben nu alleen er nog niet over uit wat betreft beamer...
Wil een beetje kwaliteit hebben, native 1920x1080

Ik heb mijn werkgever al lichtelijk voorbereid op ene beamer van +/- 1000 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Met een budget van 1000 eur (ex neem ik aan?) voor alleen al de beamer kun je prima een nog wat betere scoren met veel licht (3500-4000 lumen).

Wat is de reden dat je bij HOMEcinema projectoren blijft kijken?

Is die vergaderruimte helemaal donker te maken, moet ie stil zijn, en supermooi beeld geven? Je wanden zijn ook mooi zwart en echt films kijken doe je in de vergaderruimte?

Met een lagere resolutie en meer licht maak je meer indruk dan een flets full hd plaatje. Zeker voor presentaties en in een vergaderzaal met (kunst)licht aanwezig. Je werkgever zal meer tevreden zijn met een 1024x768 projector van 3500 lumen dan een full HD homecinemading met 2000 lumen. Simpelweg omdat de eerste een helderder beeld geeft!
Hun kijken niet naar pixels maar naar resultaat. En aangezien alles toch op grotere afstand leesbaar moet zijn is resolutie ondergeschikt aan helderheid / contrast

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 09-05-2015 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
de ruimte is 7 meter lang, en de 8 persoons vergader tafel staat in het midden, dus de grootste afstand zal 5 á 6 meter zijn.

De ruimte is aardig te verduisteren (zonwering langs de ramen).

De reden voor de hogere resolutie is ook meer om future proof te zijn (steeds meer gaat richting 1080p)

Zit ook al te kijken naar de BenQ MH740 (4000 lumen) voor 1000 euro inclusief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:37
Volgens onze HW leverancier (een HP partner) zou HP binnenkort met een all-in-one wireless device moeten komen die alle gangbare draadloze video standaarden ondersteunt. (miracast, apple tv, etc)
Paar maanden geleden heeft onze leverancier een demo van HP gezien en konden ze nog geen specs en model nummer geven. Hopelijk binnenkort meer informatie.

We zijn op zoek naar een vergelijkbare oplossing, maar dan met een televisie aan de muur, waarop een draadloze ontvanger aangesloten wordt. We testen nu met een Netgear WIDI ontvanger en onze laptops hebben allemaal WIDI. Maar helaas is WIDI nog lang geen gemeengoed in laptop land. En de stabiliteit van het apparaat laat te wensen over.

Ik houd dit topic in de gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

ArcticTiger schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 14:54:
Ik mag er toch wel van uit gaan dat tegenwoordig de gemiddelde laptop toch wel een (mini) HDMI out heeft...
Helemaal niet zelf. In de professionele laptops zit vaak DisplayPort i.p.v. HDMI. Net zoals bij mijn HP ProBook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 20:33

Metalfreak

Hoije woh!

Voor het draadloze systeem kun je ook gebruik maken van WePresent (http://www.wepresent1000.com/) Hebben we hier op het werk ook en op zich werkt het best prima als het eenmaal geconfigureerd is. Maakt verbinding via Wifi. Het programma om te connecten kun je installeren, maar ook gewoon vanaf een USB stick runnen.

Wij zien nog vrij veel laptops voorbij komen hier zonder standaard HDMI aansluiting.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Metalfreak schreef op maandag 11 mei 2015 @ 12:52:
Voor het draadloze systeem kun je ook gebruik maken van WePresent (http://www.wepresent1000.com/) Hebben we hier op het werk ook en op zich werkt het best prima als het eenmaal geconfigureerd is. Maakt verbinding via Wifi. Het programma om te connecten kun je installeren, maar ook gewoon vanaf een USB stick runnen.

Wij zien nog vrij veel laptops voorbij komen hier zonder standaard HDMI aansluiting.
Hoe verbinden de clients dan? Hebben die allemaal een widi-achtige dongle? Of is het software based en wordt het beeld via wifi verstuurd naar de ontvanger? Als dat laatste het geval is, is dat niet een behoorlijke resource drain op je wifi netwerk? En hoe makkelijk/moeilijk is de software installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

segil schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:43:
[...]

Hoe verbinden de clients dan? Hebben die allemaal een widi-achtige dongle? Of is het software based en wordt het beeld via wifi verstuurd naar de ontvanger? Als dat laatste het geval is, is dat niet een behoorlijke resource drain op je wifi netwerk? En hoe makkelijk/moeilijk is de software installatie?
Software installatie is twee keer next klikken ;) Maar werkt dus ook vanaf USB stick o.i.d. Die WePresent heeft een eigen Wifi voorziening aan boord, staat dus los van je corporate Wifi. Het apparaatje kun je aan je eigen netwerk koppelen, maar als je zou willen, ook gewoon standalone zonder netwerkkoppeling. Als je dat zou doen is het enige nadeel alleen dat je dan geen internet meer hebt op de laptop waarmee je verbindt.

Verbinden is gewoon met je eigen wifi adapter in je laptop (of telefoon/tablet als je zou willen)

[ Voor 5% gewijzigd door Metalfreak op 11-05-2015 16:12 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Metalfreak schreef op maandag 11 mei 2015 @ 16:12:
[...]

Software installatie is twee keer next klikken ;) Maar werkt dus ook vanaf USB stick o.i.d. Die WePresent heeft een eigen Wifi voorziening aan boord, staat dus los van je corporate Wifi. Het apparaatje kun je aan je eigen netwerk koppelen, maar als je zou willen, ook gewoon standalone zonder netwerkkoppeling. Als je dat zou doen is het enige nadeel alleen dat je dan geen internet meer hebt op de laptop waarmee je verbindt.

Verbinden is gewoon met je eigen wifi adapter in je laptop (of telefoon/tablet als je zou willen)
Okay, dus de client draait software die het beeld overstuurt via wifi naar de ontvanger? Geen hardware adapter, zoals bij widi het geval is. Ik begrijp dan eigenlijk alleen nog de internet koppeling niet. De laptop stuurt toch alleen beeld over en de rest gaat via wired/wireless?
Hoe is de performance? Alleen statisch content mogelijk, of ook video e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

segil schreef op maandag 11 mei 2015 @ 16:21:
[...]

Okay, dus de client draait software die het beeld overstuurt via wifi naar de ontvanger? Geen hardware adapter, zoals bij widi het geval is. Ik begrijp dan eigenlijk alleen nog de internet koppeling niet. De laptop stuurt toch alleen beeld over en de rest gaat via wired/wireless?
Hoe is de performance? Alleen statisch content mogelijk, of ook video e.d.?
Beetje wisselende resultaten. We hebben het wel eens getest met Full HD Youtube content en dat ging op zich best aardig. Soms komt er ook een "Wifi Busy" melding in beeld en dan refresht 'ie niet, maar dat gebeurt zowel bij statisch beeld als bij bewegend beeld. Het lijkt ook wel een beetje apparaat afhankelijk, we hebben er ook hangen waarbij je dat totaal niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 06:18

DSK

boeiend...

Hier al een naar gekeken: http://www.barco.com/nl/s...PeyytLsu8UCFSHItAodxEgAOg
Dit is met een hardwareadapter maar meerdere personen kunnen tegelijk presenteren.

Er is een klein stukje software nodig aan de client maar dit staat op de dongle zelf (dus gewoon dubbelklikken) en er zijn hiervoor geen adminrechten nodig.

Werkt ook met iPad/iPhone en Android.

Demo van gezien en was onder de indruk van de vlotheid en flexibiliteit. Geen idee van de prijs.

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:21
Volgens mij is het hele budget van de TS al gevuld met een instap clickshare installatie :-D

Voor 1000euro incl. projector zou ik mij beperken tot apple TV en/of chromecast. Dat zijn de meest aanvaarde, gemakkelijkst te installeren en goedkoopste oplossingen voor draadloos beeld over te dragen.

Bij een presentatie-toren wil je liefst OSX, Windows, Android en iOS ondersteunen. Hardwarematig kan ook, maar dan moet je een selectie gaan maken in de bestaande formats: vga, dvi, miniDVI, microDVI, hdmi, mini-hdmi, thunderbolt, displayport, mini-displayport, lightning een enkeling met een 30pin dock en nu ook usb3c

[ Voor 4% gewijzigd door road rebel op 12-05-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
Sorry voor de late reactie :)
Ben zelf ook nog verder e.e.a. aan het uitzoeken geweest, en heb nu een concept plan liggen

Er zal een elektrisch projectie scherm komen te hangen, diameter +/- 100 inch
Beamer zijn we nog niet helemaal over uit, in ieder geval 1920x1080 om op de toekomst voorbereid te zijn
Soort standby verklikker welke automatisch het scherm laat zakken als de beamer uit standby word gehaald.
Voor de video verbinding kijken we naar een wireless HDMI verzender+ontvanger, met aan de zenderkant verloopkabeltjes van diverse formaten (VGA, DP, mini-DP etc) naar HDMI

Totaalplaatje +/- 1150 euro ex BTW (gebaseerd op een Optoma DH1009 als beamer)

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticTiger op 13-05-2015 13:18 ]

Pagina: 1