Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Windows Server Licenties - VPS Hosting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bastiaansmit199
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 04-09 16:40
Beste Tweakers,

Ik ben sinds kort een eigen VPS hosting bedrijf begonnen. Nu heb ik alles op de rit maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het nu zit met Windows Server licenties. Misschien kan iemand mij tips geven wat de beste optie is?

Mijn vraag:
Wat zijn de mogelijkheden om een Windows Server VPS te kunnen aanbieden? (Ik ga uit van 2012 R2)

Wat ik weet:
- Windows Server 2012 R2 Datacenter geeft de rechten om met Hyper-V oneindig te virtualiseren, dus ook voor klanten.
- SPLA programma bied opties om licenties per maand af te nemen???

Huidige situatie:
Momenteel gebruik ik een KVM oplossing werkend op Debian, volledig geautomatiseerd. Graag zou ik dit ook met Windows doen maar dan moet dit natuurlijk wel haalbaar zijn. Overigens bied ik momenteel Windows Server aan als de klant een eigen licentie heeft, deze controleer ik uiteraard. Mag ik dit eigenlijk wel doen? Ik heb ook dat proberen uit te zoeken maar kom er niet uit, graag ook daar jullie menig over.

Extra informatie:
Ik kan Windows Server 2012 R2 Datacenter kopen en dan een aparte Server met Hyper-V inrichten voor Windows VPSjes, ik denk zelf dat dat mijn goedkoopste optie is maar ik hoor graag jullie mening en tips.

Overigens het berdijf is in start fase! Dus nog niet beschikbaar voor klanten!

Graag wat advies!

[Voor 6% gewijzigd door bastiaansmit199 op 08-05-2015 17:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23:36
bastiaansmit199 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 16:17:

Ik kan Windows Server 2012 R2 Datacenter kopen voor 280 Euro
Dit kan onmogelijk een licentie zijn die je hiervoor mag gebruiken. Naar mijn weten zitten die in de 5000 euro range.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bastiaansmit199
SlaadjeBla schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 16:26:
[...]

Dit kan onmogelijk een licentie zijn die je hiervoor mag gebruiken. Naar mijn weten zitten die in de 5000 euro range.
Klopt, de prijs is belaggelijk maar toch echt waar.

Maar dat even terzijde zijn er andere opties en wat als het toch 5000 euro kost wat de normale prijs is?

[Voor 10% gewijzigd door bastiaansmit199 op 08-05-2015 17:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:47
Weet je zeker dat zo'n website waar je Windows besteld betrouwbaar is?
Even zoeken:
http://kfijpeszqpyhswit.a.../search/?q=windows+server
Zo'n website kan nooit voor deze prijs legale Windows licenties verkopen!

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:42
Wil je 25 personen verbinding laten leggen met de ene installatie van Windows de licentie of denk je dat je met deze licentie 25 virtual machines mag installeren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 16:16
Volgens mij moet je gewoon MS partner worden, dat zijn wij ook en dan kunnen we Windows licenties kopen voor ongeveer 10$ ps. Dat bereken je dan door aan je klant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bastiaansmit199
Onbekend schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 16:38:
Weet je zeker dat zo'n website waar je Windows besteld betrouwbaar is?
Even zoeken:
http://kfijpeszqpyhswit.a.../search/?q=windows+server
Zo'n website kan nooit voor deze prijs legale Windows licenties verkopen!
Ik weet dat de prijs misschien raar is maar het is via via zeg maar, een vriend kan deze regelen vandaar deze belagelijke prijs. Maar laten we daar nu niet te ver op in gaan want ik ben vooral op zoek naar oplossingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 26779
  • Registratie: september 2020
  • Niet online
De _normale_ prijs is $6155,- zie http://www.microsoft.com/...s-server-2012-r2/buy.aspx

ga maar vast sparen.... ;)

Overigens... een VPS dienst al gestart hebben en je kosten nog niet op een rijtje hebben??? 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23-09 09:50
Aangezien je VPS hosting aanbied, ga ik er voor het gemak even vanuit dat je hiermee Commercieel bezig bent, dan is SPLA eigenlijk altijd wat je zoekt.

Zelfs als je Datacenter edition draait moet je volgens mij SPLA licenties hebben voor je klanten, anders zou onderstaande quote nergens op slaan.
Service Provider License Agreement (SPLA) partners and other hosting providers do not have to share product keys with tenants or access a tenant’s virtual machine to activate it. Virtual machine activation is transparent to the tenant when AVMA is used. Hosting providers can use the server logs to verify license compliance and to track client usage history.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/dn303421.aspx

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 24-09 22:59
plus...

lees de licentie voorwaarden eens na...

per ms 2012... alleeen server licentie... niet connections RPD en usage licentie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bastiaansmit199
Khildin schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 16:51:
De _normale_ prijs is $6155,- zie http://www.microsoft.com/...s-server-2012-r2/buy.aspx

ga maar vast sparen.... ;)

Overigens... een VPS dienst al gestart hebben en je kosten nog niet op een rijtje hebben??? 8)7
De prijs is mij bekent. Maar ben ik er dan als ik een Windows Server 2012 R2 Datacenter host heb en de vms met AVMA activeer?
Overigens het bedrijf is in start fase en nog niet beschikbaar voor klanten! Ik heb het aangepast in mijn post. We willen overigens starten met linux en later bekijken of we windows er bij nemen of niet.
Sneezydevil schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 16:55:
Aangezien je VPS hosting aanbied, ga ik er voor het gemak even vanuit dat je hiermee Commercieel bezig bent, dan is SPLA eigenlijk altijd wat je zoekt.

Zelfs als je Datacenter edition draait moet je volgens mij SPLA licenties hebben voor je klanten, anders zou onderstaande quote nergens op slaan.

[...]

https://technet.microsoft.com/en-us/library/dn303421.aspx
Als ik het goed begrijp moet ik dus Windows Server 2012 R2 (standaard of datacenter) als host hebben en daar naast een SPLA licentie afnemen voor elke klant? Dat lijkt me niet logisch of zit ik er naast?
Ik begreep juist dat als je Windows Server 2012 R2 Datacenter gebruikt als host met Hyper-V en vervolgens de VMs kunt activeren via AVMA omdat de host hiervoor de rechten heeft.
Dutch2007 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 17:19:
plus...

lees de licentie voorwaarden eens na...

per ms 2012... alleeen server licentie... niet connections RPD en usage licentie
Dat is mij duidelijk maar ook niet van toepassing. Ik ga geen Terminal Server maken voor klanten maar VPSjes verhuren met een eigen OS.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 24-09 22:59
bastiaansmit199 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 17:25:
[...]

De prijs is mij bekent. Maar ben ik er dan als ik een Windows Server 2012 R2 Datacenter host heb en de vms met AVMA activeer?
Overigens het bedrijf is in start fase en nog niet beschikbaar voor klanten! Ik heb het aangepast in mijn post. We willen overigens starten met linux en later bekijken of we windows er bij nemen of niet.

[...]

Als ik het goed begrijp moet ik dus Windows Server 2012 R2 (standaard of datacenter) als host hebben en daar naast een SPLA licentie afnemen voor elke klant? Dat lijkt me niet logisch of zit ik er naast?
Ik begreep juist dat als je Windows Server 2012 R2 Datacenter gebruikt als host met Hyper-V en vervolgens de VMs kunt activeren via AVMA omdat de host hiervoor de rechten heeft.

[...]

Dat is mij duidelijk maar ook niet van toepassing. Ik ga geen Terminal Server maken voor klanten maar VPSjes verhuren met een eigen OS.
Dit geldt voor elke soort server...

en als het jouw licentie is... VPS = user = admin wie zegt dat zei er geen TS van maken??
en buiten dit op zit ook connectie maken met de server (elke voor dan ook) niet meer in de licenties... dit ZAT er voor ~25 user in 2008 & 2008R2 in... maar niet meer in 2012/2012R2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bastiaansmit199
Dutch2007 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 17:38:
[...]

Dit geldt voor elke soort server...

en als het jouw licentie is... VPS = user = admin wie zegt dat zei er geen TS van maken??
en buiten dit op zit ook connectie maken met de server (elke voor dan ook) niet meer in de licenties... dit ZAT er voor ~25 user in 2008 & 2008R2 in... maar niet meer in 2012/2012R2
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Bedoel je dat als ik een Host heb met 2012 R2 Datacenter en meerdere vms met 2012 R2 dat ik deze dan niet kan benaderen omdat ik niet genoeg RDP licenties heb? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Laatst online: 23-09 09:50
Windows Server 2012 R2 Datacenter VL is niet het zelfde als Windows Server 2012 R2 Datacenter SPLA.

Afhankelijk van hoeveel VM's je host, wil je dus standaard SPLA of Datacenter SPLA

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bastiaansmit199
Sneezydevil schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 17:51:
Windows Server 2012 R2 Datacenter VL is niet het zelfde als Windows Server 2012 R2 Datacenter SPLA.

Afhankelijk van hoeveel VM's je host, wil je dus standaard SPLA of Datacenter SPLA
Dat maakt het iets duidelijker ik wist niet dat er een SPLA versie was ik ken enkel de VL en de 'Nomale' versie. Ik dacht dat SPLA puur een vorm van licenties was en dat dit een programma was dat microsoft aanbied maar het is dus meer. Dan moet ik dat eersr verder uitzoeken.

Echter voor nu zoals ik al aan gaf, mag dit? "Overigens bied ik momenteel Windows Server aan als de klant een eigen licentie heeft, deze controleer ik uiteraard."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dysmael
  • Laatst online: 01-08-2019
Alles wat je klanten gebruiken == SPLA

Wordt MS partner (standaard enrollment) en vervolgens klop je bij een SPLA leverancier aan. Krijg je een overeenkomst en moet je daarna maandelijks je verbruik opgeven. Dat wat je verbruikt (waar je dus geld voor krijgt van je klanten) moet je betalen. Voordeel van SPLA is dat het schaalbaar is. Je Windows server licenties is dus ook allemaal SPLA evt aangevuld met user CAL, RDS CAL et cetera.

Volgens mij was het altijd zo dat je een eerste periode nog niet hoefte af te dragen maar dat vind ik nu, in de huidige overeenkomst zo snel niet terug. Ook zie ik dat je na een periode van 6 maand, maandelijks minimaal $100,- omzet moet opgeven. Volgens mij was dat vroeger ook niet zo.

Als je serieus bent dan is het erg belangrijk je goed te verdiepen in SPLA!
https://www.microsoft.com...rograms/spla-program.aspx
Zero use reporting
If your organization did not use any of the licensed products to provide software services to your customers during the previous calendar month, you must submit a zero usage report. You may submit consecutive zero usage reports for the first six months immediately following the signing of your SPLA. It is important to note that after the first six months from the effective date of your agreement, you must begin to report at least US $100 per month to keep your SPLA active. From usage month seven onward, if you submit more than one zero usage report or less than US$100 per month your agreement may be terminated.
An authorized representative of your organization must certify that the monthly use report or zero use report is accurate and complete. If you do not submit a report by the due date each month, your organization will not be compliant with the agreement.
Edit:
bastiaansmit199 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 18:25:
[...]

Echter voor nu zoals ik al aan gaf, mag dit? "Overigens bied ik momenteel Windows Server aan als de klant een eigen licentie heeft, deze controleer ik uiteraard."
Dat mag niet. Je moet SPLA hanteren. Licenties van een klant mogen niet op jouw VPS. Wat je nu doet is dus net zo illegaal als AutoKMS gebruiken ;)

Edit 2:

Ik weet dat het erg rauwe stof is maar nogmaals; zorg dat je heel goed bekend bent met de materie, lees alles over SPLA (weekend voor uittrekken) en sla de PUR er ook eens op na voor het geval je weer de neiging krijgt om licenties van een klant op jouw hardware te zetten:

https://www.microsoft.com...t-licensing/products.aspx

In die link staat de PUR (VL) en ook de SPUR (Service Provider Use Rights)

Daar staat ook:
Volume Licensing customers can license their server applications on-premises and in the cloud on a qualified service provider's shared hardware environment for specific applications. Get details about License Mobility through Software Assurance.
Klik je op die link dan vind je o.a. het volgende terug:
Enhancing deployment value
License Mobility through Software Assurance enhances the value of volume licenses with Software Assurance by extending their use to the cloud. This benefit can also help you lower your operating costs by using an Authorized Mobility Partner’s shared infrastructure.

Flexible deployment choices
By extending "License Mobility" to the cloud, Software Assurance lets you choose between deploying on-premises or through an Authorized Mobility Partner’s Infrastructure as a Service (IaaS) offering. Such instances can be run on shared hardware, with the applications themselves dedicated to your organization.

Application server coverage
Application server products eligible for License Mobility through Software Assurance, including Microsoft Exchange Server, Microsoft SharePoint Server, and Microsoft SQL Server, are identified in the Microsoft Product Use Rights document. Windows Server is not eligible for License Mobility through Software Assurance, and must be provided by your chosen Authorized Mobility Partner.
Als je iets wil bieden m.b.t. licenties waar de klant reeds over beschikt dan moet je dus Mobility Partner worden. Ziet er naar uit dat de klant ook SA moet hebben en dat er nog meer voorwaarden zijn waar je niet standaard aan voldoet met Volume licenties. Maar Windows Server valt dus sowieso al af. Dat moet jij, als Service Provider leveren.

[Voor 45% gewijzigd door Dysmael op 08-05-2015 19:33]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True