Fotobewerking en mediaserver PC

Pagina: 1
Acties:

• coninckske
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-11-2021
Mijn huidige PC is al 7jr oud en dus erg verouderd. Ik merk voor mezelf dat het beheren en bewerken van mijn fotocollectie verder niet echt vlot via mijn laptop. Ik wil dus graag overstappen naar een hedendaags en performant systeem die specifiek deze taken aankan en een snappy beleving geeft.

Verder heb ik ook een Synology DS211+ NAS. Deze is prima als fileserver. Maar als multimediaserver incl. downloaden etc komt deze qua snelheid en rekenkracht toch tekort.

Heb lang zitten kijken om over te schakelen naar een ESXI homelab en daarin Windows als VM (met video passthrough) en Xpenology (met storage passthrough) naast elkaar te draaien zodanig dat ik NAS en PC in één systeem combineer. Aangezien video passthrough redelijk experimenteel is en er blijkbaar toch nog wat haken en ogen aanzitten en er verder beperkt informatie hiervoor beschikbaar is ben ik geneigd te opteren voor een nieuw systeem dat dan ook deze multimedia gerichte taken overneemt van mijn huidige NAS die dan louter als fileserver/backup gebruikt zal worden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral Lightroom, daarbij af en toe naar Photoshop voor extra bewerkingen, Raw bestanden van 20-40MB groot. Merging van verschillende fotobestanden voor HDR en Panorama (Panotools, Photoshop).

Het systeem zal verder 24/7 opstaan als download en mediaserver en moet bv via Plex 2 streams tegelijkertijd aankunnen. Eventueel een Xpenology als VM draaien.

Speel sporadisch eens een spelletje.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen echte prijsrestricties, gewoon common sense. Dus goede prijs/prestatie/kwaliteitsverhouding. Zie onderstaand voorbeeldsysteem als indicatie. Kan het veel beter en kost het dan 100-200Euro meer dan is dat geen probleem. Kan het goedkoper met min of meer dezelfde vergelijkbare prestaties, graag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Plextor DVD brander
- HP LP2475w 1920x1200 prima scherm en goed calibreerbaar evt later als 2de scherm te gebruiken voor foto preview

- muis, keyboard etc

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie hier het systeem dat ik zelf samengesteld heb. Hierbij weet ik niet wat voor grafische kaart ik het best kies, dus ik heb er maar eentje bijgeplaatst waarvan ik denk, die voldoet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 262,-€ 262,-
1ASRock B85M Pro4€ 62,75€ 62,75
1Sapphire R7 250 1GB Ultimate€ 92,95€ 92,95
1WD Green WD40EZRX€ 147,95€ 147,95
1Fractal Design Define Mini€ 78,-€ 78,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 112,51€ 112,51
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,95€ 67,95
1Crucial MX100 512GB€ 204,90€ 204,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.029,01

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
neen,

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- stil systeem (stock cooler voldoende stil?)
- inbouw kaartlezer? ik vind het altijd onhandig een kaartlezer te hebben rondslingeren aan een usb kabel

Ga je overklokken?
Uitgaande van de Xeon 1231v3 lijkt me niet

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Tja, niks op aan te merken :) Je voeding zou je kunnen veranderen naar een pricewatch: Antec VPF Series 450W als je later een stevige videokaart wil toevoegen, of een pricewatch: be quiet! System Power 7 300W als je geen stevige videokaart wil toevoegen :)

Als je de videokaart alleen voor het beeld hebt gekozen;
pricewatch: Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed hier zit als het goed is al een gpu in, maar dat weet ik niet zeker, de pricewatch is daar niet duidelijk over...

En welke spellen ga je spelen?? Als dat GTA ofzo is, is een andere GPU haast een must...

Een andere koeler is wel aan te raden:
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Als je geen of een passieve gekoelde gpu hebt hoor je je pc NIET icm met die kast :)

Misschien een domme vraag, maar kun je niet beter 2x2tb als HDD's nemen??

[ Voor 4% gewijzigd door pwillemske op 09-05-2015 16:43 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Ghostflow
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-10-2024
pwillemske schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 16:41:
Tja, niks op aan te merken :) Je voeding zou je kunnen veranderen naar een pricewatch: Antec VPF Series 450W als je later een stevige videokaart wil toevoegen, of een pricewatch: be quiet! System Power 7 300W als je geen stevige videokaart wil toevoegen :)

Als je de videokaart alleen voor het beeld hebt gekozen;
pricewatch: Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed hier zit als het goed is al een gpu in, maar dat weet ik niet zeker, de pricewatch is daar niet duidelijk over...

En welke spellen ga je spelen?? Als dat GTA ofzo is, is een andere GPU haast een must...

Een andere koeler is wel aan te raden:
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Als je geen of een passieve gekoelde gpu hebt hoor je je pc NIET icm met die kast :)

Misschien een domme vraag, maar kun je niet beter 2x2tb als HDD's nemen??
Kan je net zo goed 1 schijf van 4tb dat is beter

• pwillemske
  • Niet online
Hoezo is dat beter?? Als die kapot is, ben je al je data kwijt...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Ghostflow
pwillemske schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 16:44:
Hoezo is dat beter?? Als die kapot is, ben je al je data kwijt...
ehhh.....
Niet over na gedacht en die Xeon zit geen Videokaart in

• pwillemske
  • Niet online
Klopt, ik heb het ff opgezocht op de Intel site :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Ghostflow
pwillemske schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 16:51:
Klopt, ik heb het ff opgezocht op de Intel site :)
Kan je echt alles vinden he :)

• pwillemske
  • Niet online
Ghostflow schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 16:55:
[...]

Kan je echt alles vinden he :)
Ja inderdaad, dat is echt een goede site als je info wilt over de intel cpu's. Duidelijk waar alles staat, bijna letterlijk alle info staat er op! _/-\o_ _/-\o_

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 19:50

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Als grafische kaart kan ik een pricewatch: MSI Radeon R9 280 Gaming 3G aanraden. Prima kaartje, speelt alles erg leuk.

Ik zie dat de Mugen wordt aangeraden, maar dit is een prima cooler: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 en hij is erg stil.

Keuze van de Xeon kun je verantwoorden, de hyperthreading die daarbij komt is handig bij foto bewerken.

[ Voor 45% gewijzigd door Koninkje op 09-05-2015 17:00 ]

Show me your moves.

• Ghostflow
coninckske schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 15:54:
Mijn huidige PC is al 7jr oud en dus erg verouderd. Ik merk voor mezelf dat het beheren en bewerken van mijn fotocollectie verder niet echt vlot via mijn laptop. Ik wil dus graag overstappen naar een hedendaags en performant systeem die specifiek deze taken aankan en een snappy beleving geeft.

Verder heb ik ook een Synology DS211+ NAS. Deze is prima als fileserver. Maar als multimediaserver incl. downloaden etc komt deze qua snelheid en rekenkracht toch tekort.

Heb lang zitten kijken om over te schakelen naar een ESXI homelab en daarin Windows als VM (met video passthrough) en Xpenology (met storage passthrough) naast elkaar te draaien zodanig dat ik NAS en PC in één systeem combineer. Aangezien video passthrough redelijk experimenteel is en er blijkbaar toch nog wat haken en ogen aanzitten en er verder beperkt informatie hiervoor beschikbaar is ben ik geneigd te opteren voor een nieuw systeem dat dan ook deze multimedia gerichte taken overneemt van mijn huidige NAS die dan louter als fileserver/backup gebruikt zal worden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral Lightroom, daarbij af en toe naar Photoshop voor extra bewerkingen, Raw bestanden van 20-40MB groot. Merging van verschillende fotobestanden voor HDR en Panorama (Panotools, Photoshop).

Het systeem zal verder 24/7 opstaan als download en mediaserver en moet bv via Plex 2 streams tegelijkertijd aankunnen. Eventueel een Xpenology als VM draaien.

Speel sporadisch eens een spelletje.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen echte prijsrestricties, gewoon common sense. Dus goede prijs/prestatie/kwaliteitsverhouding. Zie onderstaand voorbeeldsysteem als indicatie. Kan het veel beter en kost het dan 100-200Euro meer dan is dat geen probleem. Kan het goedkoper met min of meer dezelfde vergelijkbare prestaties, graag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Plextor DVD brander
- HP LP2475w 1920x1200 prima scherm en goed calibreerbaar evt later als 2de scherm te gebruiken voor foto preview

- muis, keyboard etc

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie hier het systeem dat ik zelf samengesteld heb. Hierbij weet ik niet wat voor grafische kaart ik het best kies, dus ik heb er maar eentje bijgeplaatst waarvan ik denk, die voldoet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 262,-€ 262,-
1ASRock B85M Pro4€ 62,75€ 62,75
1Sapphire R7 250 1GB Ultimate€ 92,95€ 92,95
1WD Green WD40EZRX€ 147,95€ 147,95
1Fractal Design Define Mini€ 78,-€ 78,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 112,51€ 112,51
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 67,95€ 67,95
1Crucial MX100 512GB€ 204,90€ 204,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.029,01

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
neen,

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- stil systeem (stock cooler voldoende stil?)
- inbouw kaartlezer? ik vind het altijd onhandig een kaartlezer te hebben rondslingeren aan een usb kabel

Ga je overklokken?
Uitgaande van de Xeon 1231v3 lijkt me niet
Goede build maar een vraagje waarom een Xeon ik zou namelijk eerder i5 doen

• pwillemske
  • Niet online
psst, Ghostflow, wil je de Quote volgende keer verwijderen, dan staat er niet zo'n lange lap tekst voor één zinnetje ;) .

Een xeon is een i7 maar dan zonder iGpu. Ik dacht dat je ze ook mét gpu had, maar dat is volgens mij niet zo. Een i7 is ook sneller in het werk wat TS doet dan de i5.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Een xeon is een i7 maar dan zonder iGpu. Ik dacht dat je ze ook mét gpu had, maar dat is volgens mij niet zo. Een i7 is ook sneller in het werk wat TS doet dan de i5.
Bv de E3-1245 heeft een gpu (Intel P4600). Vaak is het te zien aan een laatste cyver wat eindigt op 5 of 6 (maar er zijn uitzonderingen).
Een rede om een Xeon te kiezen boven een I7 kan zijn dat de Xeon soms goedkoper is.

• coninckske
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-11-2021
De keuze voor Xeon heeft stiekem toch te maken met het feit dat ik toch een keer ga proberen om ESXI te installeren en de xpenology en workstation (via video passthrough) te draaien. Vandaar ook de keuze voor een Radeon die wordt ondersteund met passthrough.
Ik kan van een kennis hiervoor tijdelijk een M1015 sas/sata controller te leen krijgen om bv de 2x4TB die ik in mijn synology heb tijdelijk hier op aan te sluiten en door te geven aan de xpenology virtual machine.

Er werd gevraagd waarom 2TB en geen 2x2TB etc. De HD is louter temporary storage en locale data voor workstation. Redundante storage heb ik dus momenteel al via de synology nas met reeds 2x4TB. Deze zal gewoon als fileserver blijven functioneren. En moest de virtualisatie optie lukken dan verhuist hij om als off-site back up te fungeren van de xpenology virtual machine.
Kunnen jullie nog volgen? ;)

In de Xeon line-up zijn de 12x5 v3 cpu's voorzien van een iGPU. Goeie tip trouwens als ik zou kiezen voor zo een versie dan scheelt het qua geluid al op de ventilator van een aparte grafische kaart

Ik was nog vergeten te melden dat ik af en toe ook wel wat teken in Sketchup. Zit daar nog wat verschil in bij de keuze iGPU vs grafische kaart?

Misschien maak ik het gewoon veel te moeilijk en is de meest robuuste oplossing gewoon een algemene pc een xpenology built (bv met g3220, B85m Pro4, 8GB) en de huidige synology off site. Kost wel iets meer in totaal maar minder experimenteel.

• Ghostflow
coninckske schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 18:07:
De keuze voor Xeon heeft stiekem toch te maken met het feit dat ik toch een keer ga proberen om ESXI te installeren en de xpenology en workstation (via video passthrough) te draaien. Vandaar ook de keuze voor een Radeon die wordt ondersteund met passthrough.
Ik kan van een kennis hiervoor tijdelijk een M1015 sas/sata controller te leen krijgen om bv de 2x4TB die ik in mijn synology heb tijdelijk hier op aan te sluiten en door te geven aan de xpenology virtual machine.

Er werd gevraagd waarom 2TB en geen 2x2TB etc. De HD is louter temporary storage en locale data voor workstation. Redundante storage heb ik dus momenteel al via de synology nas met reeds 2x4TB. Deze zal gewoon als fileserver blijven functioneren. En moest de virtualisatie optie lukken dan verhuist hij om als off-site back up te fungeren van de xpenology virtual machine.
Kunnen jullie nog volgen? ;)

In de Xeon line-up zijn de 12x5 v3 cpu's voorzien van een iGPU. Goeie tip trouwens als ik zou kiezen voor zo een versie dan scheelt het qua geluid al op de ventilator van een aparte grafische kaart

Ik was nog vergeten te melden dat ik af en toe ook wel wat teken in Sketchup. Zit daar nog wat verschil in bij de keuze iGPU vs grafische kaart?

Misschien maak ik het gewoon veel te moeilijk en is de meest robuuste oplossing gewoon een algemene pc een xpenology built (bv met g3220, B85m Pro4, 8GB) en de huidige synology off site. Kost wel iets meer in totaal maar minder experimenteel.
Grafische kaart merk je wel dat het beter is en in die Xeon zit geen Gpu

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 19:50

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

coninckske schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 18:07:

De keuze voor de Xeon is dus zeker te verantwoorden ;)
Volgens mij is voor sketchUp een grafische kaart met cuda cores erg handig. Je zou dus voor deze kaart kunnen kiezen: pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G

Show me your moves.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Sketchup draai ook al prima op een 2dehands gtx 650.. CUDA heeft er niks mee te maken trouwens, een AMD kaart kan ook. (sketchup is OpenGL)

Lightroom is erg coresnelheid afhankelijk, een 4790K er in krijgen is natuurlijk de snelste oplossing. Al is de vraag of je met een snelle i5 vaak niet practisch dezelfde ervaring gaat krijgen als met de 1231v3. En nieuwe cpu's zitter er ook aan te komen natuurlijk..

specs

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Bij SketchUp is het belangrijkste een hoge single-core speed. Ik zou dus een i7 4790k aanraden, de snelste consumenten CPU beschikbaar.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Pagina: 1