i7 upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Grimfilth
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-12-2025
Op het moment heb ik een i5 4670k op mijn MSI Z87-G41 PC Mate, maar ik wil deze upgraden naar een i7 4790k.

Kan dit gewoon op dat zelfde moederbordje?

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-02 11:29

Trackerfire

BTC HODLER

Als het dezelfde Socket betreft wel :)! Even google is je grote maat in dit geval, van Tweakers wordt dit verwacht!

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-02 11:20

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-02 12:38
Zelfde socket dus moet lukken :)

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-02 22:30
het staat gewoon in de links die je zelf geeft. Allebij socket 1150.

• Grimfilth
Nee nog niet, hij is wel supported zo te zien, bedankt.

Er zit een bepaalde chipset op de moederboards, wat in mijn geval Intel Z87 is, en hier zijn ook betere varianten van zoals de Z97. Is dit een kritisch punt wat de performance van de processor juist maakt of breekt?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voor de socket kan het, maar je hebt wel de juiste bios nodig.
Dus eerst de bios naar v1.6 of hoger als je die nog niet hebt, dan pas de nieuwe processor erinprikken.

En je chipset kan je niet vervangen, dat is hardware en zit op je moederbord vast.

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:27
Vraag is alleen, wat wil je met deze investering bereiken?

• Grimfilth
Reepje schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 14:55:
Voor de socket kan het, maar je hebt wel de juiste bios nodig.
Dus eerst de bios naar v1.6 of hoger als je die nog niet hebt, dan pas de nieuwe processor erinprikken.

En je chipset kan je niet vervangen, dat is hardware en zit op je moederbord vast.
BIOS is natuurlijk geupdatet, heb in het verleden wel eens met een pc moeten werken die dat dus niet had, lach je je kapot. 8)7
Dat een chipset niet te vervangen valt begrijp ik, maar zal dit oudere type een weerstandje in de performance opleveren waardoor de i7 niet heel veel krachtiger word dan de i5?

• Reepje
  • Niet online
De i7 zou dan wel eens warmer kunnen worden.

Performance komt niet uit het niets vallen.

[ Voor 73% gewijzigd door Reepje op 08-05-2015 15:13 ]

• Grimfilth
Gamen en streamen, tegelijk. Iets waar mijn huidige setup net niet krachtig genoeg voor is. Een hogere kloksnelheid helpt voor mijn i5, maar ik voel me niet prettig bij een intel cpu die nu al 60 graden word, en het is nog geen eens zomer. (zit Scythe Mugen 4 op)

• Reepje
  • Niet online
hmm, mijn antwoord op je temp staat hierboven.

• Grimfilth
Ondertussen heb ik me verdiept in de Z87 chipset vs. Z97, blijkt dat het niets uit maakt, naast dat de Z97 de 5de generatie Intel CPU's en Broadwell CPU's standaard compatible is.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:54
Grimfilth schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 15:10:
Gamen en streamen, tegelijk. Iets waar mijn huidige setup net niet krachtig genoeg voor is. Een hogere kloksnelheid helpt voor mijn i5, maar ik voel me niet prettig bij een intel cpu die nu al 60 graden word, en het is nog geen eens zomer. (zit Scythe Mugen 4 op)
Load of idle 60 graden? En is dat al met een lichte OC of volledig stock? Load is dat nog .. fris, ding kan 90° aan. Een i7 gaat trouwens ook warmer worden dan de i5 want is hoger geklokt en Hyperthreading veroorzaakt ook extra warmte.

Upgraden naar een i7 omdat je geen idee hebt hoe warm een processor mag worden, vind ik een beetje ongeïnformeerd.

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Wat is dat toch met die watjes van tegenwoording die zich niet prettig voelen met een CPU die 60 graden wordt? Die dingen gaat pas over de 95 throttlen. 85 graden is nog prima.

Ik liet mijn Q9550 vroeger op 3.8 GHz 85 graden worden. Dat ding doet het nog steeds, 7 jaar later. WATJES!

[ Voor 24% gewijzigd door Tomm13 op 08-05-2015 17:36 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Tomm13 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 17:35:
Wat is dat toch met die watjes van tegenwoording die zich niet prettig voelen met een CPU die 60 graden wordt? Die dingen gaat pas over de 95 throttlen. 85 graden is nog prima.

Ik liet mijn Q9550 vroeger op 3.8 GHz 85 graden worden. Dat ding doet het nog steeds, 7 jaar later. WATJES!
Nou, zo is het ook weer niet nodig hoor...er zijn mensen die wél beseffen dat het zomaar honderden euro's kan kosten als het kapot gaat. Ik zelf voel me ook veel beter als een cpu op 60 graden loopt dan op 85 graden. Daarnaast geeft intel een temperatuur op van 72 graden voor Haswell. Daarna kan er eventuele schade ontstaan en boven de 95 gaat ie throttlen...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Grimfilth
MacPoedel schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 17:21:
[...]
Load of idle 60 graden? En is dat al met een lichte OC of volledig stock? Load is dat nog .. fris, ding kan 90° aan. Een i7 gaat trouwens ook warmer worden dan de i5 want is hoger geklokt en Hyperthreading veroorzaakt ook extra warmte.

Upgraden naar een i7 omdat je geen idee hebt hoe warm een processor mag worden, vind ik een beetje ongeïnformeerd.
60 graden op 3,8 ghz (stock speed), binnen een half uur full load met bijvoorbeeld ARMA3 of GTA5. De 68*C is ook al wel eens aangetikt, de 770gtx maakt de oven compleet, hoeft alleen nog maar een luikje en granieten plaat in om er pizza in af te bakken. Airflow is grofweg bagger, daar ben ik mee bezig om op te lossen (extra gat in kast laten maken), maar ik verwacht niet meer dan 10 graden koeler. Dikke OC naar de 4,4ghz sweet spot is daarna misschien wel mogelijk. En upgraden naar een i7 omdat mijn pc geen 3d blu ray kan streamen naar de tv terwijl ik lekker aan het gamen ben, vind ik weer jammer.
Tomm13 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 17:35:
Jhoa die tijd heb ik gehad, nou betaal ik liever iets meer, voor iets meer cpu. Je gooit toch ook geen aceton in de tank van je auto of wel? Maar om eerlijk te zijn staat diezelfde Q9550 CPU in een pc achter me op 3,4ghz en doet het ook al jaaaaren prima, alleen het mobo, antieke ddr2 geheugen, power supply, 2 hdds en geluidskaart is eens overleden. Ik denk dat die CPU toevallig erg goed gemaakt is.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:58
Al eens een ander stream progje geprobeerd? Shadow play kost je maar 3-4 fps bij de meeste games. Gaming evolved kost ook niet al te veel rekenkracht

• Grimfilth
Kijk daar heeft het beestje nou geen problemen mee, Steam in home streaming met een Asrock ion 330 die direct is aangesloten op de tv. Werkt perfect, maar dit blokje kan geen full hd weergave van bijvoorbeeld blu ray video's aan. Maar, als ik een video op de smart tv over bedraad netwerk laad en ga gamen, krijgt hij het moeilijk. Met een beetje HD video kan ik het wel vergeten om te gamen. Deze upgrade zou nog steeds even duur of goedkoper zijn dan een dedicated bakje. En ik ben te lui om het eerst op een ander medium te zetten en dan aan een USB poort van de tv te hangen, daarvoor heb ik niet dit netwerk opgezet.

[ Voor 3% gewijzigd door Grimfilth op 08-05-2015 20:35 ]

• loki504
oke dus even een recap.(misschien ook goed om je OP aan te passen(inc lijstje van je hele pc))
je heb koeling/airflow problemen? bezoek/stel je vraag eens Cooling
hier zitten de koel experts.

tevens wil je dus een full hd streamen vanaf je "game pc" en gamen te gelijk maar dit gaat niet echt lekker momenteel? dan zou ik eens msi afterburner draaien. om te kijken waar het probleem zit. immers geld uitgeven en hopen dat het werkt is vrijwel niemands hobby.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:54
Hij heeft geen airflow problemen, 60-68° onder load zijn toch prima temperaturen, met extra gaten in de behuizing win je nooit 10° er bij. Een overklok gaat het beestje warmer maken, maar nog steeds binnen de normen. Ik vind het toch wel absurd dat je spreekt van een oven terwijl je processor eigenlijk nog heel koel is. Als 60° jouw vorm van heet is, moet je misschien gaan koelen met vloeibaar stikstof.

Waarom stream je trouwens niet met Shadowplay? Dan belast je de processor bijna niet.

• loki504
Hij "streamt" blu ray films naar zijn tv. Maar als ik mij mijn pentium kijk gebruikt xbmc bijna niets. Mag blij wezen als hij ooit na de instalatie van windows ooit boven de 50% is geweest.
Pagina: 1